1

Onderwerp: Maat en opbouwen bruidstaart 3 lagen

Hoi allemaal,

Er zijn al wel veel topics over dit onderwerp geweest, maar ik zit toch nog met een paar vragen.
In augustus maak ik een bruidstaart voor een vriendin. Ik heb vaker taarten van 2 of 3 lagen gemaakt, maar nog nooit zo ver vervoerd (45 min in de auto waarvan het laatste stukje over een hobbelig landweggetje in het bos). Daar ben ik dus een beetje zenuwachtig over. De taart moet ongeveer zo worden: http://tws1.ftwmedia.netdna-cdn.com/wp- … wers-5.jpg
Voor ongeveer 50 personen moet het zijn. Ik had bedacht: De onderste laag 32,5cm, midden 25cm, boven 17,5cm. Of zouden jullie iets kleiner (27,5;20;12,5 bv?) adviseren en dan een aansnijdtaartje erbij? Ik heb helaas geen ronde bakvormen in al die maten, dus die moet ik toch nog kopen. Vierkant heb ik wel, maar de taart moet rond zijn ;)

Ik gebruik vaak een eigen standaard voor mijn taarten maar die vindt de bruid helaas niet mooi. Ik wil nu in de plaats daarvan een cake drum gebruiken van 1cm dikte. Zou dat stevig genoeg zijn om de hele taart op te kunnen tillen of zou ik er dan 2 aan elkaar moeten plakken? En als het er beter 2 kunnen zijn, is het dan mooier om twee van dezelfde maat te nemen of twee verschillende maten. Ik zie op plaatjes verschillende dingen voorbij komen, maar heb nog nooit in het echt gezien hoe dat eruit ziet (althans niet bewust). Je kunt een kleinere maat onderop doen (zwevend effect, is dat mooi?) of bovenop als trappetje.
Wat zouden jullie aanraden?

En dan wil ik een lange dowel door alle drie de lagen doen en natuurlijk op elke laag kleine dowels er omheen.

Alvast bedankt voor jullie tips en ideeën!

Groetjes!

2

Re: Maat en opbouwen bruidstaart 3 lagen

Veel advies kan ik niet geven, (helaas) nog nooit een stapeltaart gemaakt.
Maar wat ik hier vaak voorbij zie komen is stapelen op locatie.
Wel zo gemakkelijk met het vervoer lijkt me.

3

Re: Maat en opbouwen bruidstaart 3 lagen

Ik wilde het stapelen eigenlijk als het even kan thuis doen, omdat de bloemen erop moeten en dat ter plekke te veel tijd gaat kosten. Ik denk niet dat ik vooraf de bloemen erop kan doen en dan de lagen weer uit elkaar kan halen en later weer net zo op kan stapelen??

4

Re: Maat en opbouwen bruidstaart 3 lagen

Ik denk dat als je er een dowel doorheen doet het wel goed gaat. Mits je normaal rijdt natuurlijk  ;) . Maar ik stapel ook het liefst op locatie (ik gebruik geen lange dowel) en heb ook eens zoiets gehad. De bloemen die erop konden had ik er al op geplakt maar nog niet op de plek waar de bovenste taarten moest komen. Die heb ik daar ter plekke erop geplakt. Wat betreft de maten zou ik de grote maten doen. Ook omdat je dan meer ruimt hebt om de bloemen erop te leggen. Een 12,5 is best wel klein  ;) . Ik denk dat 1 cakedrum wel genoeg is maar als je er toch 2 op elkaar wilt doen, dan zou ik de maten net zo verspringen als de taart, of 5 cm.

5

Re: Maat en opbouwen bruidstaart 3 lagen

1 cakedrum is in genoeg hoor, daar kun je flink wat taart op kwijt. Je kunt inderdaad op locatie stapelen, of 3-hoog vervoeren. Meestal gaat dat laatste goed, maar als je je daar niet prettig bij voelt kun je ze beter los vervoeren. Anders is de rit erheen zo'n gestress!
Goed ondersteunen met dowels en tussen de taarten 2 taartkartonnetjes. Die plak je vast met wat botercrème of icing. Als je op locatie stapelt, hoeft er geen lange dowel meer doorheen hoor. Die blijft wel staan.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

Re: Maat en opbouwen bruidstaart 3 lagen

Ontzettend bedankt voor deze tips! Dara ben ik heel erg mee geholpen. Ik ga voor de grote maat en een cakedrum.
2 taartkartonnetjes had ik nog niet bedacht, ik dacht 1. Maar ik ga er dan 2 nemen. Als ik die vastplak met botercreme, gaat dat niet glad worden als de taart uit de koeling gaat?

7

Re: Maat en opbouwen bruidstaart 3 lagen

Nee hoor, gewoon een kleine flats ertussen, aan elkaar plakken en op je taart met ook een beetje botercrème. Dat komt goed.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Re: Maat en opbouwen bruidstaart 3 lagen

Bij kleine stapels gebruik ik ook wel eens 2 taartkartonnen, maar bij grote stapels altijd cakeboards  ;)