1 Laatst bewerkt door marijma (01-07-2016 09:16)

Onderwerp: bang dat de taart inzakt

Volgende week donderdag gaat onze oudste trouwen  :D
Ik mag de bruidstaart voor haar maken, whoehoe! Geweldige opdracht en gelukkig is het ook niet mijn 1e bruidstaart (ook al is het wel weer even geleden, maar ik maak al jaren taarten dus dat komt wel goed)

Bij vorige bruidstaarten (van vrienden) bracht ik de taart dezelfde dag naar de locatie.
Voordeel was dat ik de dag zelf nog eventueel wat correcties kon aanbrengen en dan ook pas ging stapelen.

Alleen, wil ik de taart nu een dag van te voren brengen. Ze trouwen erg vroeg, en als moeder van de bruid ben je met andere dingen bezig (helpen met de trouwjurk etc) dan een bruidstaart.

Ik heb 1 grote angst....INZAKKEN van de taart. Ik stut em natuurlijk met de dowels, gebruik cakeboards en cake drum. En gebruik geen extreme vullingen (hihi).

Kan iemand mij gerust stellen (lees: beetje rustig praten  :rolleyes: )

2

Re: bang dat de taart inzakt

Hallo Marijma,

Als je de taart voldoende gestut hebt met dowels en cakeboards hebt gebruik ipv kartonnetjes. Als je vullingen op basis van crème, ganache of fruitvulling zijn. Dan denk ik dat je niet bang hoeft te zijn.

Natuurlijk begrijp ik je angst wel, want voor je eigen dochter moet het perfecter dan perfect zijn. Maar laat het los. Geniet van de dag, het komt vast goed.

Bianca

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

3

Re: bang dat de taart inzakt

Zoals je beschrijft hoe je het gaat doen gaat het zeker helemaal goed komen en je hebt ervaring dus dat is helemaal mooi!!

Wat ontzettend leuk dat je de taart voor je dochter mag maken ,echt dat lijkt me zo leuk!!!

ik wens je heel veel plezier en succes met de taart en een ontzettend leuke en fijne dag toe :thumb:

4 Laatst bewerkt door marijma (02-07-2016 12:17)

Re: bang dat de taart inzakt

Bedankt voor jullie bemoedigende en lieve (!!)reacties :). Het is inderdaad zo dat ik zenuwachtiger ben dan normaal omdat het mijn eigen dochter betreft :P. Ja ik ga er van genieten hoor, maar ik denk dat ik na 10 uur (ochtend) meer geniet dan er voor, want dan snijden ze de taart aan en dan is dat ook weer klaar hahaha.

Nu lees ik dat ik cakeboard moet gebruiken tussen de stapeltaart door. Is dat echt een must als je een dag van te voren stapelt? Ik heb alleen onder de gehele taart cakeboard (en daaronder dus een grote houten schijf, want het thema is landelijk). Verder heb ik die kartons gehaald die ik altijd gebruik bij stapeltaarten. Ik vind cakeboard er tussenin , zo dik.
Met die kartons maak ik een mooi randje, maar met een cakeboard wordt het een vrij dikke rand?
Als het veiliger is....dan moet het maar, maar dan moet ik wel even nadenken wat ik als rand moet gebruiken.
Wat voor rand gebruik je in dat geval?

5

Re: bang dat de taart inzakt

je kan toch ook 2 kartonnetjes doen voor de zekerheid??

komt helemaal goed hoor!! :D  :D en inderdaad lekker vroeg de taart kan je heel de dag genieten :lol:

6

Re: bang dat de taart inzakt

Ik stapel altijd met 2 kartonnetjes. Dat is altijd goed gegaan, ook met die van 4 hoog, dag van te voren gemaakt en een uur in de auto op een warme dag.
Dus jouw taart gaat het wel redden hoor! Genoeg dowels gebruiken en verder genieten van de dag. Dat laatste is heel belangrijk, anders komt het niet goed met de taart. ;)
Veel plezier!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7 Laatst bewerkt door marijma (02-07-2016 13:09)

Re: bang dat de taart inzakt

2 kartonnetjes...natuuuuurlijk!

Zo deed ik het altijd!! Bedankt voor jullie reminder!!!  :D

Maar ik blijf erbij dat ik toch stiekem blij ben dat die taart zo vroeg is hihi.....
Ik ga achteraf wel genieten van de taart, als ik de foto's zie :p  :p  :p

(en dank je wel Pooh, je hebt gelijk hoor, GENIETEN is de magie van de dag!)

8

Re: bang dat de taart inzakt

En doe alsjeblieft karton over de taart als hij daar in de koeling staat!!!! Het is daar een stuk koeler en veel meer condens dan thuis!!! Je wilt echt geen druppels op je taart..... (en de mijne was 6 hoog, niks aan de hand met zakken hoor ;) )

groetjes Wilma

9

Re: bang dat de taart inzakt

Dat lijkt me best een goede tip, Wollie. Maar hoe doe ik dat karton over een 3 lagen stapeltaart.
Dat is dan wel een mega kartonnen doos? Is dat wat je ook bedoelt? Ik denk dat ik wel aan zoiets kan komen.

10

Re: bang dat de taart inzakt

Je kan met meerdere dozen een hoge doos maken. Dus 1 gewoon als bodem met de taart er op. Dan van 1 of 2 andere dozen met de bodems en deksels de zijkanten maken. En als laatste het deksel van de eerste doos er boven op. Is dat duidelijk of leg ik het nu een beetje krom uit...?

Je vindt mijn taarten ook op Facebook: https://www.facebook.com/bakkriebels/
Wat meer lezen bij mijn baksels? http://bakkriebels.nl/

11

Re: bang dat de taart inzakt

marijma schreef:

Dat lijkt me best een goede tip, Wollie. Maar hoe doe ik dat karton over een 3 lagen stapeltaart.
Dat is dan wel een mega kartonnen doos? Is dat wat je ook bedoelt? Ik denk dat ik wel aan zoiets kan komen.

Ik had idd een mega doos, maar je kunt ook makkelijk dozen aan elkaar maken

groetjes Wilma

12

Re: bang dat de taart inzakt

sorry dat ik wat laat reageer hoor. Omdat ze vanuit huis trouwt zijn we heel erg druk :-)
Bedankt voor de tips, die dozen, die heb ik wel. Ik denk dat ik inderdaad wat dozen bij elkaar flans en dan komt het vast goed!