1

Onderwerp: Hulp nodig eerste trouwtaart

Ik heb de vraag in andere rubriek ook staan, ik wist niet waar het moest!
Zoals het onderwerp aangeeft wil ik heel graag hulp/tips over een trouwtaart, die ik voor mijn dochter ga maken. Ik bak graag taarten voor taarten voor mijn familie, dus ben niet een hele ervaren taartenbakker. Daarom heb ik wat vraagjes. Mijn dochter trouwt op vrijdag en wil ik donderdag de taart afleveren!
Ik maak een 3 laagste taart, waarvan de grootste slechts een dunne is. Hoe lang van  te voren kan ik de dummie maken? Hoe adviseren jullie mijn planning? Als ik de taart op woensdag maak is dat te vroeg van te voren? Of kan ik hem beter maken incl.vulling en dan in de vriezer om hem dan op donderdag te bekleden? Ik wil onder t fondant witte choco ganache, kan ik deze er eerder op doen en dan invriezen? Kan de taart buiten de koeling blijven op de dag zelf of hoe lang van te voren moet deze uit de koeling. Moet ik de taart pas stapelen vlak voor opdienen of kan ook de dummie in de koeling? Ik gebruik voor vulling enchanted Cream met mandarijntjes uit blik en sinaasappeljam. Kan deze uitvoering?
Ik wil ook een vd taart versieren met icing kan dit in de koeling en in doos of beter taartdoos?
Kan ik als ik de taart met ganache nog bevroren is deze met fondant bekleden? Of gaat dat zweten en smelt fondant dan? Jullie zien ik heb een hoop vragen, wie helpt mij? Alvast bedankt!

Re: Hulp nodig eerste trouwtaart

Hoi,

Wat een eer dat jij de bruidstaart voor je dochter maakt.
Een dummie kun je al een paar weken van te voren maken, en goed wegzetten in het donker zodat de dummie niet verkleurt. Een dummie hoeft niet in de koeling bewaard te worden.

Als je een taart van ganache maakt kun je deze niet buiten de koelkast bewaren. Een taart met zo'n vulling haal je minimaal 30 minuten van te voren uit de koeling.

Waarom lever je de taart niet op de dag zelf af? Als je deze een dag van te voren bezorgt, en op woensdag maakt is deze al 2 dagen oud, dat is niet echt vers meer.

Ik snap wel dat je op de dag zelf niet te veel poespas wil hebben, maar misschien kan iemand anders de taart voor je bezorgen op de dag zelf, zodat jij dat niet hoeft te doen, dan kun je op de dag zelf wel er voor zorgen dat jij de laatste decoratie goed plaatst op de taart, mocht dat nodig zijn.

Mijn planning zou als volgt zijn:
Een paar weken van te voren de dummie maken, deze donker wegzetten.
Een week van te voren de taartkapsels bakken en invriezen.
Op woensdag alvast vullingen maken. De taartkapsels uit de vriezer halen en laten ontdooien.
Op donderdag de taarten in elkaar zetten.
Op vrijdag laten afleveren.
Op de locatie zelf stapelen. De voorbereidingen hiervoor kun je van te voren doen (dowels in de taarten doen).

Jouw vulling kan prima, maar waarom gebruik je geen vers fruit in de taart in plaats van uit blik?
Een mooie combinatie met mandarijntjes of vers rood fruit zou chocoladetopping kunnen zijn. Dan wordt de vulling net wat spannender.

Als je niet zo veel ervaring hebt met taarten bakken zou ik de taart met ganache niet van te voren invriezen, maar op de dag zelf maken (donderdag). Deze kun je prima met fondant of marsepein bekleden.

Heel veel succes en plezier en ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Maar anderen hebben vast ook nog goede tips voor je.

Re: Hulp nodig eerste trouwtaart

Hai Saskia,

Wat een fijne duidelijke uitleg heb je geplaatst! Ik ga inderdaad zo plannen wat jij me adviseert! Hartstikke bedankt!

Re: Hulp nodig eerste trouwtaart

Hai Saskia,

Wat een fijne duidelijke uitleg heb je geplaatst! Ik ga inderdaad zo plannen wat jij me adviseert! Hartstikke bedankt!

5

Re: Hulp nodig eerste trouwtaart

Het liefst vul ik een dag van tevoren maar kan niet altijd. Bc vulling kan dit wel hebben, maar met de Cream weet ik het niet en weet ook echt hoe deze reageert icm met de mandarijntjes, maar zou wel zorgen dat de mandarijntjes niet te nat zijn  ;). De Cream heb ik 1x gebruikt voor op een cc, maar vond dat deze een beetje uithardt leek het wel. Een beetje zoiets als een zacht roze/geel schuimblok. Smaak is ook bijna hetzelfde, vind ik  ;). In een taart zal dit wel anders zijn omdat er dan geen licht bij kan.
Ik denk dat ik alles op 1 dag zou doen. Dit zou ik dan op de donderdag doen en vrijdag de taart door iemand bij jou thuis ophalen? Ik heb wel eens begrepen dat de koelingen op locatie een stuk kouder staan wat het risico op zweten groter maakt. Dummie en decoraties kun je nu al maken. Welke kleur ga je trouwens gebruiken voor de taart? Sommige kleuren werken nogal eens door en als je dan de dummie al hebt gemaakt en de rest later gaat bekleden krijg je misschien kleurverschil.
Maar je hebt het over dat je de gevulde en afgesmeerde taart wil invriezen om dan later te bekleden. Waarom niet ook bekleden en dan invriezen? Als je 'volgens de regels'  ;)  invriest en ontdooit kan dit makkelijk.

6

Re: Hulp nodig eerste trouwtaart

@saskia: je zegt dat je een taart die 2 dagen van tevoren gevuld is niet echt vers meer vind, maar ook dat TS de vulling al 2 dagen van tevoren kan maken en ook de biscuits dan uit de vriezer halen... :think:  :o . Eerlijk gezegd denk ik dat de Cream/bc in een gevulde en beklede taart langer goed blijft dan in een bakje (waar lucht bij kan/zit)   ;). Voor de ganache is het iets anders vanwege de slagroom, maar daar lees ik trouwens verschillende meningen over op het forum  ;) . Dat is ook de reden dat ik dat nog niet aandurf  ;)

7 Laatst bewerkt door Hakkiegebakkie (29-05-2016 22:29)

Re: Hulp nodig eerste trouwtaart

Hai Esther,

Bedankt voor de tip. Maar als ik de hele taart invries, hoe en hoelang moet hij dan ontdooien?
Ik ben bang dat de fondant dan juist nat is of is dat dan geen probleem?
Inmiddels denk ik de taart toch gewoon met boter crème af te smeren, ik heb witte ganache nu 1 X gebruikt, maar ik vind het dan toch wel erg zoet worden! Ze houden van witte chocolade maar dat kan ik dan of in bc of in enchanted Cream doen. Ik vond m met de ganache wel strakker geworden!
Moeilijk hoor!

Ivoorkleurig fondant van squire kitchen. Ik wilde morgen met dummie beginnen en hem dan op donkere plek weg zetten.