1 Laatst bewerkt door astap79 (17-05-2016 08:56)

Onderwerp: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Hallo allemaal,

Ik mag een 3 laagse bruidstaart maken en ik heb veel zitten lezen over het stevig stapelen van zo'n taart.
Ik ben wel heel nieuwschierig hoe jullie hier een 3 laagse stapeltaart stevig stapelen en inpakken zodat hij ook goed te vervoeren is , ik hoor heel graag jullie tips :)

Ik zat zelf te denken aan het volgende...
Onderste taart 24 cm op een cake drum van 30 cm, daar doe ik dan een stuk of 7 bamboe dowels in, daarna de volgende taart 20 cm die zet ik op een cake board van 4 mm, en ook een aantal bamboe dowels, daar bovenop een 15 cm taartje die zet ik op een zilveren taart karton.
Ik heb gelezen over een grote dowel in het midden van de stapel te doen, maar moet nog even uitzoeken hoe ik dat ga doen, ik moet dan natuurlijk gaatjes maken in het taart karton en cake board, en die moeten goed in het midden zitten anders staan mn taarten straks niet goed in het midden van elkaar :)

Ik Zet de gehele taart in een extra hoge taartdoos van 35 x 35 x 33 cm en dan geef ik ze denk een stukje van anti slipmatje mee zodat ze deze onder de doos in de auto kunnen leggen voor het schuiven van de taart.

Ik hoor heel graag jullie mening over mijn manier en graag jullie tips! :D

Groetjes Astrid.

2

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Ik zou meer dan 7 dowels in de 30 cm doen. Ik plak mijn lagen altijd op elkaar met dikke suikerglazuur of liever nog RI, maar dat heb ik niet altijd. Stok door de stapel heb ik nog nooit gedaan.

3

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

de onderste taart is 24 cm.. misschien stuk of nog 9 dowels doen dan en dan uiteindelijk 1 door het midden :) en dan in de 20 cm taart 7 dowels.

4

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

astap79 schreef:

de onderste taart is 24 cm.. misschien stuk of nog 9 dowels doen dan en dan uiteindelijk 1 door het midden :) en dan in de 20 cm taart 7 dowels.

Ik lees weer te snel  :O  ;)  (drum is 30 cm  ;).

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Klinkt mij juist als wel erg veel gedowel, eerlijk gezegd... 9 in 1 taart? Dan hou je toch haast geen taart meer over? Of dowel ik altijd te zuinig?  :think:

6

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Eerlijk gezegt, moet ik het nog even bekijken terwijl ik bezig ben... :o
normaal doe ik er als ik 2 hoog stapel een stuk of 5 in een 22,5 cm taart.. (4 dowels verspreid en 1 in het midden)
deze wordt 3 laags en onderste taart 24 cm, dus zal er toch wel 7  minimaal in moeten doen denk..?

7

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

In de 24 cm zou ik minstens 7 houten dowels doen. Als je holle dowels (Wilton) zou gebruiken is 4 genoeg voor onder de 20. Het scheelt natuurlijk ook dat er nog een taart op komt, wat het gewicht natuurlijk zwaarder maakt. Dus 7 dowels is dan echt niet veel  ;). In de 20 cm zou ik er 4 in doen omdat daar dus de 15 cm op komt.

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Okiedo, weer wat geleerd!  :lol:  :y

9

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

hartstikke bedankt allemaal voor de hulp, van mekaar leren we ook weer toch? :D
zo fijn dit forum ;)

10

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Ik gebruik ook maar 5 of hooguit 6 dowels in de onderste 24 cm. Vind 9 inderdaad wel erg veel.

11

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Dankje Fabawy,
Ik ga kijken hoe ik uitkom, doe je ook altijd een lange dowel door het midden bij het stapelen van 3 taarten?

12 Laatst bewerkt door KimN (17-05-2016 21:24)

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Een centrale dowel gebruik in normaal niet bij 3 lagen. Maar ik vervoer ook niet in zijn geheel, dat vind ik echt doodeng! Heb mijn 7 lagen toen ter plekke gestapeld en een centrale dowel gebruikt. Vind persoonlijk de holle wilton dowels ook fijn in gebruik.

13

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Bedankt KimN,

Ik vind het ook wel een beetje eng :)

14

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

fabawy schreef:

Ik gebruik ook maar 5 of hooguit 6 dowels in de onderste 24 cm. Vind 9 inderdaad wel erg veel.

Voor een 24 cm is 9 misschien wel veel, maar ik had het over een 30 cm  ;). Dan is 9 echt niet veel. Kwam vandaag tijdens het googelen op een topic over hoevel dowels te gebruiken en daar stond een link naar de site van Peggy Porschen....zij gebruikt pas veel  ;) . In een 22,5 doet ze 14 dowels en in een 20 cm 12 dowels

15

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Ik heb op verschillende sites ook wel gezien dat er veel dowels gebruikt wordt... of icm dikke rietjes.. zoals bij Mc greevy cakes..
spelenderwijs leert men.. ik zal kijken terwijl ik bezig ben op hoeveel dowels ik kom :)

16

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Tante Taartje schreef:

Klinkt mij juist als wel erg veel gedowel, eerlijk gezegd... 9 in 1 taart? Dan hou je toch haast geen taart meer over? Of dowel ik altijd te zuinig?  :think:

Ik dacht hetzelfde......

17

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Ik heb laatst een bruidstaart gemaakt (30/25/20) in de onderste taart had ik 5 douwels. De middelste taart op een goud/zilver karton en daar weer 4 douwels in en de bovenste taart ook op goud/zilver karton. om schuiven te voorkomen smeer ik tussen de lagen nog een beetje botercreme. Deze taart is in zn geheeld vervoerd en is niet ingezakt :).

18

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Ik heb uiteindelijk in de 24 cm taart 7 dowels gedaan, waarschijnlijk wat teveel maar ik was bang dat het anders niet genoeg zou zijn :D,  in de middelste taart heb ik er 5 in gedaan en die staat op een cake board van 4 mm, bovendste taatje van 15 cm staat op een goud/zilver taart karton.
Ik moest hem maar 2 min verderop brengen dus ik heb ook geen door de hele taart heen gestoken.

19

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

astap79 schreef:

Ik heb uiteindelijk in de 24 cm taart 7 dowels gedaan, waarschijnlijk wat teveel maar ik was bang dat het anders niet genoeg zou zijn :D,  in de middelste taart heb ik er 5 in gedaan en die staat op een cake board van 4 mm, bovendste taatje van 15 cm staat op een goud/zilver taart karton.
Ik moest hem maar 2 min verderop brengen dus ik heb ook geen door de hele taart heen gestoken.

Precies zoals ik het ook altijd doe en mijn taarten zijn nog nooit ingezakt  =) . Enne..beter 1 teveel dan 1 te weinig. En zoveel taart verlies je er niet mee  ;) . Wat wel bij de holle plastic dowels is, die ik daarom nooit gebruik  ;)

20

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Esther68 schreef:
astap79 schreef:

Ik heb uiteindelijk in de 24 cm taart 7 dowels gedaan, waarschijnlijk wat teveel maar ik was bang dat het anders niet genoeg zou zijn :D,  in de middelste taart heb ik er 5 in gedaan en die staat op een cake board van 4 mm, bovendste taatje van 15 cm staat op een goud/zilver taart karton.
Ik moest hem maar 2 min verderop brengen dus ik heb ook geen door de hele taart heen gestoken.

Precies zoals ik het ook altijd doe en mijn taarten zijn nog nooit ingezakt  =) . Enne..beter 1 teveel dan 1 te weinig. En zoveel taart verlies je er niet mee  ;) . Wat wel bij de holle plastic dowels is, die ik daarom nooit gebruik  ;)


Ik mag voor 10 Juni een bruidstaart met 4 lagen maken, dat is natuurlijk nog spannender, ik ga dan bij de onderste taart die 28 cm wordt van die holle dikke dowels doen, en dan misschien wel 1 grote dowel door het midden van alle lagen.
maar hoe ik het had gedaan was voor 3 lagen prima, en inderdaad met de houten dowels verlies je idd bijna geen taart.

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Lekker bezig Astrid!!  :D

22

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Tante Taartje schreef:

Lekker bezig Astrid!!  :D


Bedankt Tante Taartje! allemaal nieuwe uitdagingen, m'n eerste 3 laagse gemaakt en dan straks mn eerste 4 laags  :s , spannend maar wel erg leuk!

23

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Ik lees, alweer een nieuw project :lol:  :lol:

Super leuk Astrid :D

24

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

Baklataart schreef:

Ik lees, alweer een nieuw project :lol:  :lol:

Super leuk Astrid :D

Hoi baklataart, ja dat klopt! heel erg leuk maar spannend, deze 4 laagse bruidstaart wordt opgehaald en moet ik dus wel goed stapelen zodat deze tijdens vervoer stevig blijft staan.
Ik zit ook een beetje met het verpakken ervan, want dit past ook niet in een taartdoos, daar moet ik nog wat op gaan verzinnen.

25

Re: Tips voor stevig stapelen 3 laagse bruidstaart :)

:thumb:  :thumb:

astap79 schreef:
Baklataart schreef:

Ik lees, alweer een nieuw project :lol:  :lol:

Super leuk Astrid :D

Hoi baklataart, ja dat klopt! heel erg leuk maar spannend, deze 4 laagse bruidstaart wordt opgehaald en moet ik dus wel goed stapelen zodat deze tijdens vervoer stevig blijft staan.
Ik zit ook een beetje met het verpakken ervan, want dit past ook niet in een taartdoos, daar moet ik nog wat op gaan verzinnen.

Ja , dat is ook lastig, kan je de dozen niet aan elkaar
nieten en dan de voorkant  plastic  folie ,dus de deksel aan de achterkant schuiven ( ohhh wat leg ik dat onduidelijk uit zeg)
Ik hoop dat je het begrijpt en dat iemand een betere oplossing heeft  :)

Welke parel mold heb je voor deze taart gebruikt?

Ik heb gister ook voor het eerst lace besteld ben heel benieuwd of het me gaat lukken.

Vind je taart echt bijzonder mooi hoor.:-)