1

Onderwerp: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

Hallo allemaal,


wat is de goede dikte voor marsepein om een taart mee te bekleden? Hoeveel millimeter?

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

3 a 4 millimeter, denk ik. Ik meng er vaak een bertje fondant door zodat het wat minder makkelijk scheurt.

Groetjes Kirsten

3

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

Ik rol met de gele ring uit (zo'n ring wat je om de kunstof roller doet). Geloof dat deze iets van 4-5 mm is. Ik gebruik Zeelandia marsepein en tijdens het bekleden wil deze nog wel een uitrekken (niet scheuren gelukkig  ;) zodat de bekleding de goede dikt heeft. Als zie ik nog soms de lagen erdoorheen  :S

4

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

ik gebruik ook de gele ringen van de grote rolstok :)

5

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

Esther68 schreef:

Ik rol met de gele ring uit (zo'n ring wat je om de kunstof roller doet). Geloof dat deze iets van 4-5 mm is. Ik gebruik Zeelandia marsepein en tijdens het bekleden wil deze nog wel een uitrekken (niet scheuren gelukkig  ;) zodat de bekleding de goede dikt heeft. Als zie ik nog soms de lagen erdoorheen  :S

Esther, probeer eens wat cacao of (bruine) kleurstof door je botercrème te doen. Je zult zien dat de lagen dan niet meer te zien zijn.  ;) Dus donker(der)e botercrème tegen 'lichte/gekleurde' marsepein. Vraag me niet naar de logica maar ik wéét uit ervaring dat het (zo) werkt.....  :o

6

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

annick67 schreef:
Esther68 schreef:

Ik rol met de gele ring uit (zo'n ring wat je om de kunstof roller doet). Geloof dat deze iets van 4-5 mm is. Ik gebruik Zeelandia marsepein en tijdens het bekleden wil deze nog wel een uitrekken (niet scheuren gelukkig  ;) zodat de bekleding de goede dikt heeft. Als zie ik nog soms de lagen erdoorheen  :S

Esther, probeer eens wat cacao of (bruine) kleurstof door je botercrème te doen. Je zult zien dat de lagen dan niet meer te zien zijn.  ;) Dus donker(der)e botercrème tegen 'lichte/gekleurde' marsepein. Vraag me niet naar de logica maar ik wéét uit ervaring dat het (zo) werkt.....  :o

nou dat ga ik ook is proberen nooit geweten super dank je wel voor de tip :thumb:

7

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

Baklataart schreef:
annick67 schreef:
Esther68 schreef:

Ik rol met de gele ring uit (zo'n ring wat je om de kunstof roller doet). Geloof dat deze iets van 4-5 mm is. Ik gebruik Zeelandia marsepein en tijdens het bekleden wil deze nog wel een uitrekken (niet scheuren gelukkig  ;) zodat de bekleding de goede dikt heeft. Als zie ik nog soms de lagen erdoorheen  :S

Esther, probeer eens wat cacao of (bruine) kleurstof door je botercrème te doen. Je zult zien dat de lagen dan niet meer te zien zijn.  ;) Dus donker(der)e botercrème tegen 'lichte/gekleurde' marsepein. Vraag me niet naar de logica maar ik wéét uit ervaring dat het (zo) werkt.....  :o

nou dat ga ik ook is proberen nooit geweten super dank je wel voor de tip :thumb:

Graag gedaan!

(Het klinkt wellicht enorm 'off topic' maar het werd mij eens uitgelegd als volgt....... je draagt onder je witte (zomer)broek ook huidkleurig ondergoed, zodat je het niet ziet.......  :O  :lol:  O-) ).

8

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

Zo is dat, wat Annick ook zegt: altijd huidskleurig ondergoed onder je marsepein  :lol:  :lol:  :+

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

9

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

Sonj@ schreef:

Zo is dat, wat Annick ook zegt: altijd huidskleurig ondergoed onder je marsepein  :lol:  :lol:  :+

Dat zeg ik bijnaaaaaaaaaaaa, maar dan nét ff anders!  :P  :lol:

10

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

annick67 schreef:
Esther68 schreef:

Ik rol met de gele ring uit (zo'n ring wat je om de kunstof roller doet). Geloof dat deze iets van 4-5 mm is. Ik gebruik Zeelandia marsepein en tijdens het bekleden wil deze nog wel een uitrekken (niet scheuren gelukkig  ;) zodat de bekleding de goede dikt heeft. Als zie ik nog soms de lagen erdoorheen  :S

Esther, probeer eens wat cacao of (bruine) kleurstof door je botercrème te doen. Je zult zien dat de lagen dan niet meer te zien zijn.  ;) Dus donker(der)e botercrème tegen 'lichte/gekleurde' marsepein. Vraag me niet naar de logica maar ik wéét uit ervaring dat het (zo) werkt.....  :o

Bij lichte taarten heb ik dit iid ook wel eens gedaan, maar vind ik niet altijd mooi bij bv een roze meisjestaart  ;) . Ben nogal van de combikleuren  :O (klopt dan niet meer  ;) ). Maar het is meestal niet de kleur die ik erdoorheen zie, maar de vulling, zeg maar. Zeker wanneer het warm is. Terwijl ik niet dik vul en afsmeer met 1:1. Ik ben er wel sinds kort achter dat het veel minder is wanneer ik sneller bekleed. Dus niet de afgesmeerde taart uren of een nacht hard laten worden. Het scheelt ook wanneer ik de marsepein eerder kleur en/of welke kleur ik gebruik (en hoe vers de marsepein is). Soms wordt de marsepein daar een stuk slapper van  :s

11

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

Als je duidelijk de lagen ziet zitten, dan smeer je of te dun af of je drukt te veel op de taart tijdens het bekleden. Afsmeren met ganache gaat die ribbels al meer tegen aangezien dit beter uithard dan 1:1 botercreme of toch iets dikker afsmeren met 1:1.

Groetjes Kirsten

12

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

bakmijntaart schreef:

Als je duidelijk de lagen ziet zitten, dan smeer je of te dun af of je drukt te veel op de taart tijdens het bekleden. Afsmeren met ganache gaat die ribbels al meer tegen aangezien dit beter uithard dan 1:1 botercreme of toch iets dikker afsmeren met 1:1.

Dat dacht ik eerst ook, maar ik smeer 2, soms 3x af. Het ligt ook aan de buitentemperatuur en wanneer de marsepein erg soepel is. Tijdens het bekleden druk ik zo goed als nie op de taart. Ben meer met de zijkant bezig. Ganache durf ik niet. Ben niet goed in chocolade smelten, jammer genoeg  ;) . Ik gebruik altijd roomboter, maar heb wel eens roomboter/margarine gebruikt. Deze is wel stevige dan van alleen roomboter, maar vind ik niet zo lekker.

13

Re: Hoe dik moet je marsepein uitrollen

Ganache maken is echt niet zo eng als je denkt, heb je de ganache instuctie filmpjes van Inspired by Michelle op youtube al eens bekeken? In de magnetron maken zo gepiept,  ;)

Margarine heb ik geen ervaring mee maar lijkt me niet lekker idd. Gebruikt je ook onder en boven een board voor het afsmeren?

Groetjes Kirsten