1

Onderwerp: Wat gaat er toch opeens fout?

regelmatig maak ik smbc, dat ging altijd goed tot nu :S  :S

ik verwarm de eiwitten met suiker en zout tot 73 graden, dan klop is ze op met de mixer om af te koelen en dan de boter erbij.

maar ik krijg met geen mogelijkheid die eiwitten meet opgeklopt het blijft een kleverige massa :grr:  :grr:

wat doe ik fout??????????

of ligt het aan mijn mixer, het is nl na dat hij het begaf en weer terug uit de fabriek is :think:

ik hoop dat iemand me kan helpen , vind het zo zonde van al die eieren :nooo:

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

Misschien lekt er vet of olie uit de machine?

Als je zondigt zondig dan lekker

3

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

nou dat niet in ieder geval niet dat ik zie :think:

4

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

Wat gek zeg, het klinkt mij ook als een probleem met vet. Je hebt het vast al geprobeerd, maar ik zou mijn kom en kloppers goed ontvetten met citroensap uit een flesje. Ik kan me niet voorstellen dat het aan de reparatie ligt, zelfs bij langzamer draaien moet hij lucht erin kloppen. Vreemd mysterie... Kun je wel een kou eiwit opkloppen? Dan zou je italiaanse mbc kunnen proberen, met die kokendhete suikerstroop weet je wel?

Tieneke

5

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

Dank je wel Tieneke, ik heb alles ontvet met citroen dat doe ik altijd braaf :lol:

ik twijfel of ik gewone merengue gemaakt hebt nadien, ik ga het woensdag op de andere manier proberen, wie weet gaat dat wel maar ik blijf het heel vreemd vinden.

wie weet komt er iemand nog met een oplossing :lol:

6

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

Misschien toch ook es de merengue poeder proberen. Zag laatst bij de jumbo ook al zakjes liggen bij de bakprodukten....................

7 Laatst bewerkt door lang delftje (24-02-2016 18:40)

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

Is je thermometer kapot misschien waardoor het schuim te heet wordt.

Je kan dat controleren door de thermometer in kokend water te doen en in smeltend ijs.

Wat ook een mogelijkheid is dat je machine te snel draait.

Als je zondigt zondig dan lekker

8

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

Te verse eiwitten?

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

9

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

lang delftje schreef:

Is je thermometer kapot misschien waardoor het schuim te heet wordt.

Je kan dat controleren door de thermometer in kokend water te doen en in smeltend ijs.

Wat ook een mogelijkheid is dat je machine te snel draait.

daar heb ik nog niet bij stil gestaan en dat ga ik direct uit proberen, super dank je wel :thumb:

en kan dat te snel draaien??

10

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

connie11 schreef:

Te verse eiwitten?

geen idee kan dat??

gister heb ik het op de andere manier gemaakt dus eerst de eiwitten geklopt en toen de suiker siroop erbij en dat is gelukt =D

maar ik vind het zoveel meer werk gek genoeg :)

in elk geval dank jullie wel voor het mee denken en ik ga mijn thermometer na kijken en het in het weekend nog weer een keer proberen :y  :y

11

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

Vers eiwit maakt niets uit klopt net zo op als oud duurt alleen iets langer.

Ik vind 73 gr voor eiwit best aan de warme kant.
Het gevaar voor salmonella door eiwit is zo goed als nihil.
Als er een salmonella besmetting is ligt het in bijna 100% van de gevallen aan een gebrekkige hygiëne in de keuken.

Als je zondigt zondig dan lekker

12

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

lang delftje schreef:

Vers eiwit maakt niets uit klopt net zo op als oud duurt alleen iets langer.

Ik vind 73 gr voor eiwit best aan de warme kant.
Het gevaar voor salmonella door eiwit is zo goed als nihil.
Als er een salmonella besmetting is ligt het in bijna 100% van de gevallen aan een gebrekkige hygiëne in de keuken.

dus misschien maak ik het te heet :think:

mijn thermometer is gelukkig niet kapot , was wel een goede tip :)

13

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

ik ga altijd uit van een minuutje of 5-7 (net zolang als de suiker en boter mixen voor koekje deeg) tot de suiker is opgelost. Zodra die is opgelost kan je wel stoppen met verwarmen. En als ik snel moet wil ik de merengue ook wel es in de koelkast zetten voor ik de boter erbij doe

14

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

smarianne schreef:

ik ga altijd uit van een minuutje of 5-7 (net zolang als de suiker en boter mixen voor koekje deeg) tot de suiker is opgelost. Zodra die is opgelost kan je wel stoppen met verwarmen. En als ik snel moet wil ik de merengue ook wel es in de koelkast zetten voor ik de boter erbij doe

ga het zeker ook nog een keer zo proberen , dank je wel :)

15

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

Hmm ik doe het op dezelfde manier als jij bakla, bij mij gaat het nog steeds erg goed.. is je meringue niet te heet voordat je de boter toevoegd?

16

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

Vera12345 schreef:

Hmm ik doe het op dezelfde manier als jij bakla, bij mij gaat het nog steeds erg goed.. is je meringue niet te heet voordat je de boter toevoegd?

Hoi vera, ik kom niet eens zo ver, de verwarmde eiwitten kloppen niet luchtig het blijft een kleverig goedje :s

Woensdag op de andere manier gedaan met suiker siroop en dat ging wel.

Raar toch!!

17

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

Wat raar baklataart, ben je er inmiddels al uit waar het aan ligt of lag?
Ik verwarm het nu ook gewoon tot 70 a 71 graden , bij mij wordt het echt vrij snel stijf, klop vaak nog langer door omdat het dan nog warm is.
Ben benieuwd of je er al uit bent en of het inmiddels al weer lukt.
groetjes Astrid.

18

Re: Wat gaat er toch opeens fout?

ik heb het nu 3x op de andere manier gemaakt en dat lukt wel durf het gewon bijna niet meer zo zonde van al je ingrediënten maar moet het wel weer is gaan doen want het blijft vreemd. :rolleyes:

heb zelf nog gedacht of het aan de blanda schaal zou liggen daar verwarm ik het au bain marie in maar goed waar ik het op baseer weet ik niet :lol:

ga het binnenkort wel proberen en laat het zeker weten :y  :y