1 Laatst bewerkt door astap79 (03-11-2015 13:57)

Onderwerp: hoe krijg ik een ronde lap gelijkmatig verdeeld over taart, zie foto.

Hallo,
een beetje moeilijk uit te leggen :) maar ik wil graag een taart bekleden met fondant en daarover moet een andere lap fondant ( rond ) overheen komen die iets meer als halverwege de taart komt, maar hoe krijg ik dit netjes voor elkaar zodat het overal gelijk eroverheen hangt?
iemand tips?
Ik bedoel dan zoals op deze onderste taart van de foto..

http://s9.postimg.org/5376gqfl7/20150502_081757_1.jpg

Als de taart 20 cm is en aan elke kant zeg maar 6 cm wil laten hangen, dan moet ik dus een ronde lap hebben van 32 cm doorsnee rond? en dan over de taart? , en hoe krijg ik rondom de lap overal gelijk?

Groetjes Astrid.

Re: hoe krijg ik een ronde lap gelijkmatig verdeeld over taart, zie foto.

Ga je er net als de taart op de foto nog een taart bovenop zetten? Dan zou ik op de taart het midden af meten en daar een dowel of rietje insteken. Als je de lap die er overheen moet hebt uitgesneden ook in het midden een klein rondje uitsteken zodat je weet wat het midden is en dan op de taart leggen. Geen idee of het werkt, maar zo zou ik het proberen. Succes!

3

Re: hoe krijg ik een ronde lap gelijkmatig verdeeld over taart, zie foto.

ja dat is lastig zeg, en als je op de lap, voor dat  je hem op de taart legt, een taart kartonnetje legt zodat je het rustig kan uit meten en dan zo op de taart en dan het kartonnetje weg halen?? :think:

ik heb het nooit gedaan hoor dus weet echt niet of het zo kan :think:

succes hoor :thumb:

4

Re: hoe krijg ik een ronde lap gelijkmatig verdeeld over taart, zie foto.

Ik gebruik Zeelandia marsepein en deze is erg lekker maar soms ook erg zacht. De lap heb ik daarom nèt iets kleiner gehouden dan de doorsnede taart+hoogte taart. De lap rol ik uit, dan oppakken en met de goede kant op en doorzichtig tafelzeil leggen. Dan de grootte van je ronde lap uitsnijden en met tafelzeil en al op je afgesmeerde taart leggen. zorg er wel voor dat de taart goed koud is zodat je de lap evt nog iets kan verplaatsen. De reden waarom ik de lap eerst omdraai op het tafelzeil is dat ik de kant waarop ik uitgerold heb mooier vind dan de onderkant. Misschien is dit met fondant niet, maar met marsepein wel  ;). Daarom ben ik ook niet echt fan van The Mat  ;)

5

Re: hoe krijg ik een ronde lap gelijkmatig verdeeld over taart, zie foto.

Hallo allemaal,
Bedankt voor het reageren..
Er komt geen taart meer bovenop te staan.
Bedankt Baklataart, dat is misschien wel een idee, een taartkartonnetje ter grootte van de taart erop leggen, zodat ik weet hoe de lap moet komen te liggen, klinkt natuurlijk alsnog erg makkelijk maar volgensmij is dit allemaal nog best lastig :)

Esther68...ja de lap iets kleiner houden dan de doorsnee maat van de taart.
maar met The Mat kan je ook het hele ding na afloop omdraaien, dus dan heb je ook de uitgerolde kant aan de bovenkant liggen.
Ik gebruik laatste tijd The mat, maar vind hem nog steeds een beetje lastig werken, moet nog iets van anti slip eronder leggen zodat hij niet steeds weg schuift :) en heb steeds luchtbelletjes ertussen, misschien te veel crisco erop  :/

Bedankt dames voor jullie tips, het blijft lastig :)

6

Re: hoe krijg ik een ronde lap gelijkmatig verdeeld over taart, zie foto.

Oh rol je dus eigenlijk tussen twee matten in dan?  :o  ;)

7

Re: hoe krijg ik een ronde lap gelijkmatig verdeeld over taart, zie foto.

Ja dat klopt Esther68..ligt tussen 2 matten in, dan droogt het ook niet uit, kun je gerust een half uur iets anders doen :) en hem ook omdraaien ;)