Onderwerp: Wolkencake recept

We kennen allemaal wel de bekende, luchtige wolkencake van Dr. Oetker. Luchtig en low-fat, wie wilt dat nou niet? Het geheime ingrediënt? Slagroom i.p.v. boter of olie. Weg met de verhalen dat olie je cake luchtiger maakt. Slagroom werkt veel beter. Het enige nadeel is dat zo'n pak best prijzig is. Natuurlijk kun je ook gewoon een pak cakemix halen en de boter vervangen, maar er is nog een makkelijkere manier! Je kan bij elk cakerecept boter gewoon vervangen door slagroom. Ik heb mijn eigen recept hier samengesteld voor een luchtige cake. Just perfect for 7 minutes in heaven !

Ingrediënten :

200 ml slagroom
200 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram suiker
8 gram vanillesuiker(optioneel)
4 eieren
Snufje zout
Bakpoeder

Bereidingswijze:

Er zijn twee manieren om een luchtige cake te krijgen;
Methode 1:
Verwarm je oven op 160 graden. Neem alle ingrediënten en mix het op de middelste stand tot een luchtig beslag. Vet de vorm in. Doe het beslag erin en verdeel het gelijk. Stop het in de oven voor 50-60 minuten. Alle ovens zijn verschillend. Check daarom na 40 minuten al met een satéprikker of de cake klaar is. Komt ie er schoon uit? Haal de cake eruit en laat hem een uur goed afkoelen. Niet schoon? Laat het nog even in de oven.
Methode 2:
Verwarm je oven op 160 graden. Splits de eieren. Klop het eiwit stijf. Zet het even aan de kant. Mix in een andere kom de rest. Wanneer dit allemaal goed gemixt is, spatel je het eiwit bij je andere mix. Spatel voorzichtig. Vet je bakvorm in en stop hem in de oven. Herhaal de stappen vanaf nu die hierboven beschreven zijn.
Optie: je kan ook bij methode 2 wanneer je de eiwitten stijf klopt en wegzet, de slagroom ook apart stijf kloppen en dan de rest mixen en dan dit erbij voegen.

Dit was mijn recept. Als je onzeker bent of dit wel gaat werken, ik heb deze methodes en opties zelf uitgeprobeerd en kreeg steeds een luchtige cake. De luchtigste was methode 2 met de optie. Ik hoop dat jullie dit ook gaan uitproberen. Post hieronder foto's, verdere vragen etc.

2

Re: Wolkencake recept

Dit heb ik ook al eens zo gedaan met het recept van Rudolf van Veen.
En inderdaad was een zeer luchtige cake.
gr, bakmat

Re: Wolkencake recept

bakmat schreef:

Dit heb ik ook al eens zo gedaan met het recept van Rudolf van Veen.
En inderdaad was een zeer luchtige cake.
gr, bakmat

Fijn om te horen dat het zo goed is uitgekomen.

4

Re: Wolkencake recept

Wat leuk zeg, bedankt voor het recept.

Tieneke

Re: Wolkencake recept

Tante Tien schreef:

Wat leuk zeg, bedankt voor het recept.

Tieneke

Astjeblieft, blij dat ik kon helpen.

6

Re: Wolkencake recept

ga ik ook uitproberen =D

Re: Wolkencake recept

Baklataart schreef:

ga ik ook uitproberen =D

Leuk! Laat ons weten hoe het gegaan is!

8

Re: Wolkencake recept

Vanmiddag methode 1 uitgeprobeerd...en het is een heerlijke cake.
Helaas krijg ik 'm ( net zoals andere cake :-) ) niet goed uit de prachtige vorm die ik heb.
Dacht...ik ga deze proberen om te kijken of deze wel uit mijn vorm goed los komt en ik ga kijken of de structuur goed is om bv. een 3 D ( cake) taart van te maken.
Het lijkt mij inderdaad zeer geschikt.

Re: Wolkencake recept

heleena schreef:

Vanmiddag methode 1 uitgeprobeerd...en het is een heerlijke cake.
Helaas krijg ik 'm ( net zoals andere cake :-) ) niet goed uit de prachtige vorm die ik heb.
Dacht...ik ga deze proberen om te kijken of deze wel uit mijn vorm goed los komt en ik ga kijken of de structuur goed is om bv. een 3 D ( cake) taart van te maken.
Het lijkt mij inderdaad zeer geschikt.

Heeii, wat fijn om te horen dat ie zo goed is gelukt. Hij is idd geschikt als 3D cake, ik heb biscuit vervangen door dit recept. Ik zou wat bakspray spuiten en bakpapier erop doen. Ik zou niks afknippen van de overlappende delen, zo kan je hem eruit tillen. Misschien werkt dit wel?

10

Re: Wolkencake recept

heb dit ook ooit wel een geprobeerd maar bij mij was ie niet gelukt

groetjes Hanneke

Re: Wolkencake recept

geweldig recept

https://www.facebook.com/Fienstaarten
hoogeloon nbr omgeving eindhoven

12

Re: Wolkencake recept

Lijkt me heel lekker.Ik zie dat je zelfrijzend bakmeel gebruikt en bakpoeder, is dat om de cake extra luchtig te krijgen? Hoeveel bakpoeder gebruikte je?

13

Re: Wolkencake recept

bosbes schreef:

Lijkt me heel lekker.Ik zie dat je zelfrijzend bakmeel gebruikt en bakpoeder, is dat om de cake extra luchtig te krijgen? Hoeveel bakpoeder gebruikte je?

Zelfrijzend bakmeel is dus gewoon meel met bakpoeder als toevoeging, dus volgens mij hoef je dan geen extra bakpoeder toe te voegen.


Gr Bakmat

14

Re: Wolkencake recept

Mmm... het is heerlijk geworden. Ik heb er maanzaad en lemoncurd doorheen gemengd. Omdat het maanzaad gezakt is, heb ik nu een mooie twee kleurencake. Nogmaals bedankt.

Tieneke

Re: Wolkencake recept

was toch ff benieuwd lijkt me zo,n lekker recept maar zou het ook kunnen voor cupcakes ? :/

16

Re: Wolkencake recept

Het kan ook voor cupcakes, je moet ze dan ongeveer 25 minuten bakken op 175. Door mijn beslag zitten stukjes witte chocolade en verse frambozen. Door het sap uit de frambozen, zit er iets te veel vocht in en exploderen ze een beetje in de oven, maar ze worden wel gaar en zien er heerlijk uit. Straks maar even proeven voor alle zekerheid...

Tieneke

17

Re: Wolkencake recept

Graag een richttijd hoe lang je met een standmixer op de middelste stand het beslag moet mixen.
Is een minuut of 3 voldoende?

Re: Wolkencake recept

klinkt lekker, snel eens uitproberen!