Onderwerp: Goedenmorgenbroodjes

500 gr witte bloem
300 ml water (35 a 40 graden)
6 gr gedroogde gist
25 gr (room)boter
scheutje room
4 gr zout
5 gr suiker
half zakje geraspte oude kaas
10 plakjes ham
1 eigeel
Doe de bloem en gist in de kom en tijdens het langzaam draaien water er bij doen en dan de andere ingrediënten er in en als laatst het zout.
Kneed alles tot een soepel deeg en laat het ongeveer 45 minuten rijzen op een warme tochtvrije plaats (in de oven zonder hem aan te zetten is een mooie plaats). Klop het eigeel en de room goed door elkaar en snij de ham in hele kleine stukjes.
Vet de bakjes van de cupcakes goed in en kneed het deeg dan nog een keer en doe er de kaas en ham door.
Vul de bakjes tot 1/3 en smeer de bovenkant goed in met het eigeel en room.

Laat het deeg nog een half uurtje rijzen en verwarm de oven tot 150 graden.
Zet de cupcakebakjes in de oven tot ze bijna bruin zijn en zet dan de oven op 200 graden en bak ze door tot ze lekker bruin zijn.

In plaats van bolletjes heb je nu broodjes in de vorm van de cupcakes, leuk als traktatie voor op bed!

2

Re: Goedenmorgenbroodjes

oh, dat lijkt me een heerlijk gerecht.
Hoe lang is de baktijd ongeveer bij 150 graden en bij 200 graden? Dan hoef ik er niet de hele tijd bij te blijven staan  :O

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

Re: Goedenmorgenbroodjes

Carina schreef:

oh, dat lijkt me een heerlijk gerecht.
Hoe lang is de baktijd ongeveer bij 150 graden en bij 200 graden? Dan hoef ik er niet de hele tijd bij te blijven staan  :O

Dat ligt aan je oven... je moet gewoon steeds even kijken. Ik heb bv een energiezuinige oven en dat is binnen 12 minuten klaar...
Een andere oven is weer langer bezig. Vandaar ik geen tijd er bij zet. Temperatuur kan wel, maar de tijd niet vanwege ook dat je misschien een gasoven electraoven en ga zo maar door hebt

4

Re: Goedenmorgenbroodjes

oh maar nu heb ik al een beetje idee. zo'n 10 minuutjes is wel makkelijk. Kun je ondertussen alle spulletjes afwassen en opruimen. En tussendoor even naar de oven kijken of het allemaal goed gaat.
Bedankt voor je uitleg!

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

Re: Goedenmorgenbroodjes

Carina schreef:

oh maar nu heb ik al een beetje idee. zo'n 10 minuutjes is wel makkelijk. Kun je ondertussen alle spulletjes afwassen en opruimen. En tussendoor even naar de oven kijken of het allemaal goed gaat.
Bedankt voor je uitleg!

Succes  ;)

6

Re: Goedenmorgenbroodjes

half zakje geraspte oude kaas?
Wat is dit aan gewicht?
IK rasp zelf namelijk altijd de kaas.
bedankt alvast.
bakmat

7

Re: Goedenmorgenbroodjes

Dat ga ik zeker maken klinkt heerlijk!!!

Re: Goedenmorgenbroodjes

bakmat schreef:

half zakje geraspte oude kaas?
Wat is dit aan gewicht?
IK rasp zelf namelijk altijd de kaas.
bedankt alvast.
bakmat

legt er aan wat je zelf lekker vind... ik doe er altijd heel veel in, want ik ben gek op kaas en een ander weer niet.... hier kan je heel flexibel.

Re: Goedenmorgenbroodjes

Baklataart schreef:

Dat ga ik zeker maken klinkt heerlijk!!!

zelf vind ik het ook heel lekker... Ik ben alleen en maak ze vaak op zaterdag-avond... Lekker voor de zondag op bed. Vandaar ik ze die naam ook heb gegeven

10

Re: Goedenmorgenbroodjes

Bedankt voor t recept!!! Ga ik ook es proberen, ga soms bij een vriendin ontbijten op zondags. Heb ik wat nieuws mee!! :D

11

Re: Goedenmorgenbroodjes

Lekker recept, bedankt

12

Re: Goedenmorgenbroodjes

Vraagje word er met room slagroom bedoelt of toch iets anders?