1 Laatst bewerkt door Samirassweets (10-11-2013 19:19)

Onderwerp: Help! Bruidstaart

Hallo allemaal!
Nou binnenkort is het zo ver, mijn eerste vier lagen bruidstaart. Nu was ik dus druk aan het zoeken naar tips en de beste manier betreft het stapelen. Nu door het flinke zoeken zie ik door de bomen het bos niet meer :lol:!

Druk aan het zoeken wat nou de beste dowels zijn. Ik gebruik dus normaal van die cakepop stokjes. Nooit problemen mee gehad. Nu heb ik dus ergens gelezen dat je toch beter plastic of hout kan gebruiken. Zelf dacht ik aan maïskolf prikkers, in hoeverre is dit een verstandige keuzen? Iemand ervaring mee?
Terwijl ik aan het zoeken was kwam is dus ook tegen dat je bij meerdere lagen beter een cakeboard kan gebruiken inplaats van die taartkartonnetjes. Klopt dit? Zo ja, passen de cakerboards wel altijd precies onder het taartje, dit heb ik bijvoorbeeld niet met mijn cakekartonnetjes deze kan je tenminste nog knippen.

De maten van de taart is trouwens, 35-30-25-20
Als iemand mij kan helpen graag.  :D

Liefs Samira

2

Re: Help! Bruidstaart

ik zou bij een bruidstaart geen enkel riscio nemen en gaan voor de wat dikkere kunststof versie van dowels
bij een vier lagen taart zou ik zeker gaan voor boards, bij twee kan karton nog wel, maar bij vier niet

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3

Re: Help! Bruidstaart

Cakepop stokjes hebben een papieren laagje dat zacht wordt als het in aanraking komt met vocht (vulling) en zijn bovendien erg dun en dus minder stabiel. Ik zou altijd kunststof of houten dowels nemen, maakt niet uit welke!

Ik vind bij een 2 laags stapel een cakeboard al een must, je kunt niet verwachten dat wat slappe kartonnetjes de boel stabiel houden.
Een 4 laags taart moet zoveel gewicht dragen dat je echt ruimschoots moet dowelen (minimaal 7 - 6 - 5 stuks). Ik gebruik bij 4 lagen  cakeboards onder de bovenste 3 taarten en een cakedrum onder de onderste laag.

De drum die ik gebruik is altijd zoveel groter als het verschil van de taartlagen, dus bij een stapel van 15 - 20 - 25- 30cm is mijn drum 35cm. De drum bekleed ik in de kleur van de taart en de rand beplak ik met dubbelzijdig plakband en werk ik af met lint. Zo maak je een mooi geheel van de taart en hoeft hij ook niet op een of ander niet-passend bord of standaard geplaatst te worden. Maar dat is hoe ik het doe en natuurlijk geen must.

Een trouwdag is een bijzondere dag voor het bruidspaar en je wil toch niet op je geweten hebben dat jouw taart het minpunt van de dag wordt omdat hij niet perfect was! Ik raad je aan om de taart ook pas op locatie te stapelen want er zijn hier op het forum al heel wat horrorverhalen voorbij gekomen over scheefgezakte en ingestorte taarten. Heel veel succes!

Re: Help! Bruidstaart

Bedankt voor de snelle reacties! Hier heb ik zeker wat aan om met volle vertrouwen aan mijn taart te beginnen.

Maar de cakeboards, passen die altijd? Dus als ik er 1 voor 20 cm bestel dat die ook 20 cm is en niet iets te groot is? Dit probleem ik vaak met de kartonnetjes( deze kan je feministe bij knippen :P ).

Liefs
Samira

5

Re: Help! Bruidstaart

De cakeboards kunnen per merk qua formaat iets verschillen, maar als ze iets te groot (1-2mm) zijn dan kun je ze prima gebruiken als punt om met een deegschraper met rechte hoek langs af te smeren.

Dus je taart op een draaiplateau zetten die groter is dan de doorsnee van je taart (ik heb die van Ikea) en rondom ruim insmeren met botercreme of ganache. Je deegschraper (of iets anders met een rechte hoek) met de korte kant op het plateau en rechtopstaand tegen de rand van je cakeboard plaatsen en het plateau laten draaien terwijl je het overschot aan botercreme of ganache er af veegt en tegelijkertijd de eventuele "gaten" opvult. De bovenkant bijwerken met je spatel of een palletmes. Beide stappen een paar keer herhalen tot je een super strak afgesmeerde taart hebt.

Is het verschil groter dan 1-2mm kun je de zelfde techniek gebruiken, alleen moet je dan wat voorzichtiger te werk gaan omdat je je cakeboard niet als leidraad kunt gebruiken (tenzij je van heel dik afsmeren houdt, maar dat is niet erg lekker - vind ik). De zult dan je schraper zo dicht mogelijk langs je taart moeten houden, zonder het te beschadigen. Het eventueel overgebleven randje cakeboard valt vaak weg zodra je je taart bekleed. Je fondant/marsepein niet over een uitstekend randje heen bekleden maar er precies op laten vallen. Je kunt dan het zicht op je cakeboard wegwerken onder een strook fondant/marsepein of een lint.

Ik hoop dat mijn verhaal te volgen is. Veel succes!

Re: Help! Bruidstaart

Mocht je toch gestapeld moeten vervoeren kun je een lange houten dowel in je cakeboard slaan, iets korten dan de hoogte van de stapel zelf. en hier je stapel overheen laten zakken. Dan wel van te voren midden in je cakeboards een gat maken. Is handig om met zijn 2en of voor een spiegel te doen zodat je kan zien of je recht gaat.

Groetjes Petra

Re: Help! Bruidstaart

Dank jullie wel! Heb er nu wat meer vertrouwen in.