Onderwerp: Tips en trics voor 55 persoons stapel??

Hallo allemaal,

Een aantal maanden geleden kreeg ik een bestelling voor een bruidstaartje. Het moest voor 20 personen zijn, de rest van de gasten kreeg gesorteerde gebakjes. Omdat ze erg graag toch een stapeltje wilden was de vraag of ik 1 verdieping 'dummy' wilde maken.

Nu had ik pas een overlegmomentje om alles nog eens door te nemen en werd de opdracht aangepast naar een stapel voor 55 personen.

Hartstikke leuk en een eer natuurlijk. Echter.... ik heb nog nooit 3 verdiepingen gemaakt  :o.  Voor het aantal personen dat nodig is heb ik uitgerekend dat ik 35-27,5-20 moet stapelen. Zo groot bakken en bekleden heb ik echter ook nog nooit gedaan  :o.

Ik wil me goed voorbereiden en een supertaart afleveren, Hebben jullie tips en trics voor mij? Ook voor de planning? Taart moet op zaterdagmiddag geleverd worden en die dag heb ik vrijwel geen mogelijkheid om er nog aan te werken  :/. vulling moet iig bestaan uit een laag met aardbeien of bosvruchtensmaak en een laag iets anders per laag van de taart. Bekleden doe ik altijd met fondant.

Ik hoop op veel reacties!!

Xx Antoinette

Beste God, als u mij niet dun wilt maken, maak dan aub al mijn vriendinnen dik :-))

2

Re: Tips en trics voor 55 persoons stapel??

Tip: start nu met oefenen!


okee, flauw, maar ik kan van alles zeggen,
maar van zelf doen leer je het meest.

Is er niet iemand jarig in de buurt die je dan later de taart cadeau kunt doen?


Ben je bekend met stapelen opzich? of nog helemaal niet?
(dan kan ik je daar wil tips op geven)

het bekleden van een grote taart vind ikzelf makkelijker dan een heel kleine,
dus daar zou IK me niet zo druk om maken...

Alleen bij het bakken van de 35cm zou ik dat wel een beetje doen,
volgens mij heb je daar een heating core voor nodig.
Anders word hij van binnen niet goed gaar. (vanwege de grote)
(bij die van 27,5 gaat het denk ik nog wel zonder heating core)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Re: Tips en trics voor 55 persoons stapel??

Haha, jawel maar alles wat ik oefen is niet zo groot. Ik mag binnenkort een geboortetaartje maken, geen idee of dat voor of na de bruidstaart zal zijn. Maar ook dat taartje is maar een kleintje.

Ik heb wel al vaker 2 verdiepingen gestapeld. Meestal doe ik dat met chocosticks zodat alles eetbaar is maar kies nu denk ik maar voor gewone dowels? Twijfel ook of ik thuis al stapel of dat op locatie pas doe, ben als de dood de boel dan daar nog te beschadigen maar voor transport wel makkelijk.

Met n heating core heb ik ook geen ervaring. Ik begin me af te vragen waar ik aan begonnen ben haha! Maar goed.... eens moet de eerste keer zijn toch? ;)

Beste God, als u mij niet dun wilt maken, maak dan aub al mijn vriendinnen dik :-))

4

Re: Tips en trics voor 55 persoons stapel??

heating core klinkt heel wat,
maar is gewoon een matalen ring die je in het midden van de bakpan zet.
(zo geleid de warmte beter, en word je biscuit gelijkmatiger gaar, ook in het midden,
volgens mij is hij in de webshop ook te koop)


Qua stapelen zou ik voor houten dowels gaan.

in de eerste (onderste) laag 5 dowels, in de tweede (middelste) 3.
Elke taart op zijn eigen taartkarton.

Als je drie hoog wilt vervoeren, doe dan ook 1 dowel door het midden van de hele taart,
dus door alle drie de lagen.

- meet de hoogte van de totale taart, doe een centimeter of 4 korter zodat hij zeker weten niet door de bovenste taart eruit komt.

- maak vóór het vullen etc van het biscuit een gat in het midden van de taartkartons.

(ik trok de circels over op gewoon papier, zodat ik het getekende circel twee keer dubbel kon vouwen,
om zo exact het midden te bepalen.)

- zorg dat de dowel goed door het gat past, maar maak hem niet te groot

- zet de dowel vast in je onderbord

- laat de taarten 1 voor 1 over de dowel glijden,
let goed op dat je de taart recht houd!

(hulp is hierbij handig!)

zo kun je prima een taart van 3 lagen vervoeren.


(je kunt ook de grootste twee wel stapelen, en de kleinste los meenemen, en op lokatie stapelen.)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

5

Re: Tips en trics voor 55 persoons stapel??

Voor een stapel van 55 personen maak ik een 30-25-20 stapel. Ik maak hoge biscuits en vul 3x. Ik zou cakeboards gebruiken ipv taartkarton en houten of plastic dowels. Wel de dowels gelijk zagen, anders is je basis niet recht en kan je taart omvallen.
Ik heb een heating core maar doe daar niks mee. Vind het een onding en beschadigd de biscuit te veel. Ik gebruik wel een stalen satepin, die ik bij de lus omgebogen heb en met bakpapier aan de bodem 'vastplak'.
Dan word de biscuit in de kern ook goed gaar.
Ik zou gewoon op locatie stapelen, als dit mogelijk is. Scheelt je veel stress  ;)

6

Re: Tips en trics voor 55 persoons stapel??

Tip: gebruik je bakblik voor het oefenen van het bekleden van een grote taartvorm  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Re: Tips en trics voor 55 persoons stapel??

Bedankt voor de tips dames! Heel erg fijn :)

Hoe bevestig jij de dowel aan je  ondeeplaat Siena?  Ik gebruik altijd  trespa platen.

Hmm Esther, hoog bakken is ook een idee idd. Heb je bij 30-25-20 nog een beetje ruimte om bv rozen te plaatsen op de verdiepingen?

Hebben jullie ook nog tips qua planning? ik maak nu altijd alles vers, liefst zelfde dag, uiterlijk de avond ervoor. Maar dat gaat me nu dus echt niet lukken. Wil ook geen risico dat de vulling bv niet meer goed is.

thnx!!

Beste God, als u mij niet dun wilt maken, maak dan aub al mijn vriendinnen dik :-))

8

Re: Tips en trics voor 55 persoons stapel??

Ja, hoor! Maar ik maak de rozen natuurlijk niet te groot. Dan klopt de verhouding niet meer