1

Onderwerp: Hoe bereid jij je voor op een opdracht?

Ik ben nu al bijna een jaar bezig met taartopdrachten en heb hierin mijn eigen manier van voorbereiden ontwikkeld.
Maar ik vraag mij regelmatig af hoe anderen dit eigenlijk doen.
Worden ontwerpen is volledig uitgetekend?
Gebeurt alles uit de losse pols?

En indien een taart eerst wordt uitgetekend. gebeurt dit dan met de hand of op de computer?

Zelf "maak" ik de ontwerpen in mijn hoofd. Alleen als ik met kleurencombinaties in de knoop zit wil ik nog weleens naar Paint grijpen om het duidelijker voor me te zien.

Krijg je veelal precieze opdrachten of mag je ook heel veel zelf verzinnen?

Zo had ik voor gisteren een dolfijnentaart op de planning staan. Ik had van de klant twee afbeeldingen gekregen van taarten die hij mooi vond. Ik had me een beetje op het eerste ontwerp gericht en daar een eigen draai aan gegeven.
Vervolgens zei de klant bij het ophalen 'ik zie dat je de taart een beetje hebt nagemaakt van de foto'. Ik wist toen niet zo goed wat ik met die reactie moest. Ik heb toen maar gezegd dat ik dan zeker wist dat de taart goed zou zijn, aangezien hij had gezegd dat hij zoiets mooi vond. Gelukkig was zijn zusje (voor wie de taart was) onwijs blij met de taart, uiteindelijk was dat natuurlijk het belangrijkste. Maar ik vond zijn reactie wel bijzonder.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie werkwijze: hoe bereid je, je voor en welke afspraken maak je met klanten?

2

Re: Hoe bereid jij je voor op een opdracht?

Ik maak niet zo heel vaak taarten voor anderen, het zijn sowieso altijd bekenden.

Ik vind het het fijnste om de kleurcombinatie te horen te krijgen en verdere wensen wat betreft decoratie. (Bv met sterren/bloemen/een kroontje/puzzelplaatje etc).
Laatst kreeg ik een mailtje met 5 foto's erin, ze wilde het ene van foto 1, maar niet zoals foto 2, de letters van foto 3, etc etc. Dat vond ik dus echt een vreselijke opdracht!
Ik maak een ontwerp meestal alleen in mijn hoofd, niet op de computer. Een enkele keer teken ik het op papier.

Als jouw klant iets anders wilde dan de foto die hij jou stuurde had hij dat duidelijker erbij moeten zeggen denk ik.

3

Re: Hoe bereid jij je voor op een opdracht?

Ik vond het ook een bijzondere reactie.
Om even te laten zijn waar ik het over heb:

Dit is de foto die de klant mij toe stuurde als voorbeeld
http://www.creastea.nl/wp-content/uploads/2013/01/dolfijnentaart.jpg

En dit is de taart die ik uiteindelijk heb gemaakt
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1377949_563814867022717_354969723_n.jpg

4

Re: Hoe bereid jij je voor op een opdracht?

Ik snap eerlijk gezegd de reactie wel, de taarten lijken op elkaar maar je hebt ook je eigen draai gegeven. Maar dat zit 'm vooral in de details en die vergeten mensen vaak. Mijn man zou het ook kunnen zeggen, immers: blauwe bovenkant, 'houten' zijkant, twee dolfijntjes, witte letters op blauw. Dat de dolfijntjes, de leeftijd, de uitvoering van het water en de houtrand is en de grasjes/bloempjes anders zijn zie je pas als je scherper kijkt en echt gaat vergelijken. Neemt niet weg datje er een leuke taart van gemaakt hebt!

Ik doe veel inspiratie op op dit forum en pinterest. Vervolgens teken tegenwoordig vaak m'n taarten uit met behulp van de templates van Etspaghet. Zo vergeet ik niet wat ik gedaan heb en kan ik ook zien of het wat wordt. Dat ontwerp leg ik ter goedkeuring voor aan de klant, maar met de kanttekening dat het niet 100% hetzelfde hoeft te worden. Ik vraag wel vaak om inspiratiefoto's van de klant, maar daar gebruik ik dan elementen uit.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

Re: Hoe bereid jij je voor op een opdracht?

Wat voor template is dat, van Etspaghet?

Ik maak de taart altijd al 100x in mijn hoofd. En doe veel inspiratie op op internet en maak lijstjes van te voren (welke vulling, boodschappen daarvoor, planning in het maken etc.).
Soms gebeurt het dat hij niet wordt zoals mijn hoofd wil, dus dan is een tekening wel handig...