1

Onderwerp: roomboter versus melkerijboter vraagje

Hallo

Ik koop altijd voor mijn gebak in de Aldi mijn roomboter. Deze zijn verpakt per 500 gr, en ik vind ze persoonlijk wel lekker smaken. Maar nu zag ik melkerijboter liggen! Deze verkopen ze goedkoper maar per 250gr. Nu is mijn vraag aan jullie, wat gebruiken jullie eigenlijk én wat is het verschil tussen deze twee boters?

Alvast bedankt
Fanny

Re: roomboter versus melkerijboter vraagje

Hoi,

Ingevoegde link bevat uitleg over melkerijboter:
http://hungryfeelings.com/2011/08/28/melkerijboter/

    Boter waaraan men het vocht heeft onttrokken zodat ze 96% vet bevat wordt ook verkocht onder de benaming bak- en braadboter.
    Boter waaraan men vet onttrokken heeft zodat ze nog maar 41% vet overhoudt noemt met halfvette boter. Ze kan enkel gebruikt worden als broodsmeersel. Ze is niet meer geschikt om mee te bakken of te braden.

3

Re: roomboter versus melkerijboter vraagje

Saskia

Bedankt, zoals ik dus begrijp is melkerijboterboter enkel te gebruiken voor broodsmeersel en roomboter kan ik dus veder gaan gebruiken om te bakken))))

Ben dus nog goed bezig LOL

Bedankt hoor
Fnny

Re: roomboter versus melkerijboter vraagje

Melkerijboter is een benaming die wij in nederland niet kennen, maar in belgie wel veel gebruikt wordt. Het wil zoveel zeggen als boter uit een fabriek ipv boter van een boerderij. Je kunt hier prima meer bakken hoor!

Groetjes Petra

5

Re: roomboter versus melkerijboter vraagje

taartjejansen schreef:

Melkerijboter is een benaming die wij in nederland niet kennen, maar in belgie wel veel gebruikt wordt. Het wil zoveel zeggen als boter uit een fabriek ipv boter van een boerderij. Je kunt hier prima meer bakken hoor!

Helemaal goed.  :Y
Het verhaal over halfvette boter gaat niet over melkerijboter. Melkerijboter is gewoon wat in Nederland gewone roomboter heet en bevat rond de 83% vet, uitermate geschikt dus om in en mee te bakken (en botercreme te maken)

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...