1

Onderwerp: Nee verkopen aan een klant?

Lieve bakkers/baksters,

Ik zit in een lastig parket en hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.
Een paar weken geleden kreeg ik de vraag om voor komende maandag (het is nu dinsdag) een taart te maken voor 25 personen. Er is toen afgesproken dat ik een vierkante taart van 28 cm zou maken.
Vanavond kreeg ik echter een berichtje dat het een taart voor 30 personen moest worden en een paar minuten later liet hij weten dat hij graag voor 41 personen een taart wilde hebben.
Dan zou ik dus uitkomen op twee taarten.
Aangezien ik komende zaterdag mijn verjaardag vier en zondag overdag een wedstrijd organiseer op de manege zou dit wel erg krap worden. Ik heb dus 'nee' moeten verkopen.
Ik vond dit heel vervelend om te doen, maar het is simpelweg niet te doen om het zo kortdag nog in de planning te stoppen.

We hebben uiteindelijk afgesproken dat ik één grotere taart maak en dat ze er dan ergens anders wat bij kopen.
Eind goed al goed dus, maar ik voel me er wel een beetje rot over. Ik ben een beetje bang dat dit slechte reclame is, of kan ik dit wel maken?

Hebben jullie ook weleens zoiets gehad?
Wat hebben jullie toen gedaan? Of wat zou je doen als een dergelijke situatie zich ooit zou voordoen?

2

Re: Nee verkopen aan een klant?

Ik snap je dilema. Maar.... Jij bent een hobbybakster?!  dan doe je dit naast je dagelijkse dingen. Als ze gelijk hadden gevraagt het is voor 41 personen had je dan ook ja gezegd?

Ik zelf zou dan ook gezegd hebben, ik heb tijd voor1 taart, meer niet. Kiezen of delen voor de klant.

3

Re: Nee verkopen aan een klant?

Aangezien je weekend al zo vol zit.... Ik snap het volkomen, ik denk dat ik zelf helemaal geweigerd zou hebben, is gewoon een zeer vol programma en wel een enorme druk om dan een mooie taart te kunnen leveren.
En als je het dan al doet dan wordt het te veel als de grote dan plotseling veranderd en daarmee dus het werk eigenlijk verdubbeld.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

4

Re: Nee verkopen aan een klant?

Ik denk dat je het prima opgelost hebt!

Vind het knap dat je in eerst instantie ook echt nee gezegd hebt,
vele baksters hebben daar moeite mee, dus  :thumb:  gedaan.

En helemaal super natuurlijk dat er later een andere oplossing uit kwam.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

5

Re: Nee verkopen aan een klant?

Dat heb je toch prima opgelost!  :thumb:
Je gevoel is rot, maar er is nogal een verschil tussen 25 personen en 41 personen. Dat scheelt inderdaad een hele taart.  Dus een andere planning wordt dat.  Goed gedaan hoor  :thumb:
Klanten/ vrienden begrijpen toch meestal niet hoeveel werk er in een taart zit  :)

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,
.........tot je ze uitvoert.

Re: Nee verkopen aan een klant?

Goed gedaan hoor meid.. t is altijd lastig maar t is nog veel vervelender voor de klant als hij achteraf door jouw drukke schema met een half-afgemaakte taart komt te zitten.

Hij heeft zelf de vraag veranderd en, ook al voelt het nu misschien wel zo, je hebt hem geen nee verkocht. Je hebt zijn bestelling aangenomen. Zijn extra bestelling heb je echter af moeten zeggen omdat je daar geen tijd voor had. Als er een tweede klant was gekomen had je die toch ook gezegd: "Sorry, maar ik heb al een opdracht staan en een druk weekend dus dat gaat hem niet worden"?

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

7

Re: Nee verkopen aan een klant?

Begrijp precies hoe je voelt. Ik bak al een aantal jaren, maar begin pas de laatste maanden 'nee' te zeggen wanneer ik geen tijd heb, of ze in de laatste week met een grote verandering komen. Ik heb het 1x meegemaakt dat ik me te veel aanpaste aan de 'klant'. Je kent het spreekwoord 'geef ze een vinger, dan pakken ze je hele hand'. Nou, zij wilde op het laatst steeds meer, voor minder (geld). Dat ging dus niet door...ben niet gek  ;). Maar afgelopen week had ik het bijna weer....iemand wilde een taart voor 25  personen met een bepaald budget. Ja, dat kan. Kreeg ik later een mail of ik niet voor hetzelfde budget een grotere maat kon maken (5-6 personen meer). Dat kan dus niet en begrijp ik ook niet. De extra ingrediënten kosten mij toch ook geld?
Ik vind dat je het goed heb gedaan. Ik zou niet bang zijn voor slechte reclame. Ze weten nu iig dat je gekke gerritje niet bent en niet met je kunnen sollen (wat bij mij dus wel bijna gebeurde, wat ook geen fijn gevoel geeft trouwens). Je hebt je eigen verjaardag, wat ook drukte en misschien stress meebrengt, ook nog. Alvast gefeliciteerd!  :)