1

Onderwerp: zeer zwetende taart

Hallo allemaal,

Ik heb een taart gemaakt en had deze bedekt met cellofaan in de vriezer gelegd. Toen ik hem eruit haalde heb ik de cellofaan eraf gehaald en direct in de koelkast gezet. Nu is de taart heel erg gaan zweten en vraag ik me af of hij nog droog wordt en hoe lang dat duurt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Moet de taart wel in de koelkast blijven of droogt hij sneller aan de lucht? Of kan ik hem sneller drogen met de fohn op de koude stand?

Alvast bedankt voor de eventuele tips

Groeten esther

Ze zeggen dat verslavingen niet goed zijn..... Maar hier ga ik toch echt niet voor in therapie.

2 Laatst bewerkt door Esthers Feestelijke Taart (06-10-2013 17:35)

Re: zeer zwetende taart

Had je cellofaan om je fondant gedaan in de diepvries?

Als dat zo is ligt het daar aan!
Een met fondant bekleedde taart moet echt in een kartonnen doos (en daar om heen een vuilniszak) in de diepvries. Het karton absorbeert dan het vocht uit de taart en de vuilniszak zorgt er voor dat er geen vocht uit de diepvries in jou taart trekt.

Waar heb je mee afgesmeerd en heb je dijkjes gemaakt? en waarmee?

Voor nu zou ik m in de koelkast zetten met een bakje zout er naast. Dit absorbeert enigszins het teveel aan vocht.

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

Re: zeer zwetende taart

Ik had idd de cellofaan direct om de fondant gedaan. Ik heb alleen een doos van 40 cm in huis en die paste niet in de vriezer of koelkast.....vandaar. ik heb hem met botercreme afgesmeerd en idd ook dijkjes gespoten. Taart is niet ingezakt gelukkig alleen de fontant is nat en zacht. Ik zal er een bakje zout naast zetten. Hopen dat het helpt.

Ze zeggen dat verslavingen niet goed zijn..... Maar hier ga ik toch echt niet voor in therapie.

4

Re: zeer zwetende taart

Kan het ook nog liggen aan welke bc...bc 1:1 of de bc van mix. Maar toch ook dat de cellofaan de grootste boosdoener is....

Re: zeer zwetende taart

3 Esthers op een rij!  :thumb:  :D  :shh:

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

6 Laatst bewerkt door Esther68 (06-10-2013 20:53)

Re: zeer zwetende taart

Esthers Feestelijke Taart schreef:

3 Esthers op een rij!  :thumb:  :D  :shh:

:lol:  :lol:  :lol:
En zo vaak komt de naam Esther niet voor. Ik ken er tenminste niet veel in mijn omgeving. Op de lagere school vond ik mijn naam verschrikkelijk, omdat ik de enige van de school was. Nu vind ik het juist erg leuk en een mooie naam (vind sowieso bijbelse namen erg mooi)

Re: zeer zwetende taart

In ieder geval bedankt voor jullie reacties. En ja idd apart 3 esthers op rij.
Ik gebruik deze Botercreme als 3 jaar en nooit problemen mee gehad. Het ligt puur aan het invriezen. Maar mijn grootste vraag is hoe ik hem het snelste droog krijg? Tot nu toe doet het zout niet veel. Maar dat moet ook het vocht van de hele koelkast opnemen. Morgen moet ie af zijn en zou het zo jammer vinden als hij zo glimt en plakkerig is.

Ze zeggen dat verslavingen niet goed zijn..... Maar hier ga ik toch echt niet voor in therapie.

Re: zeer zwetende taart

Inmiddels zal t zich wel opgelost hebben?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

9

Re: zeer zwetende taart

Ik zie het berichtje nu oas, maar het kan ook helpen om de taart gewoon buiten de koelkast te zetten met een ventilator erop (niet warm, dus geen föhn)

Maar goed het invriezen in alleen plastic (zonder doos) is echt geen goed idee!

Ik hoop dat het nog een beetje goed gekomen is?!

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

10

Re: zeer zwetende taart

Het is redelijk goed gekomen.... de taart heb ik op een gegeven moment buiten de koelkast gezet en toen ging het beter.

Uiteindelijk zat er zoveel bekleding op dat het niet echt meer opviel. Maar iig heel erg bedankt iedereen!

Ze zeggen dat verslavingen niet goed zijn..... Maar hier ga ik toch echt niet voor in therapie.