Onderwerp: kan iemand mijn advies geven

beste forum leden

ik heb even wat advies nodig
ik ben nu een paar maanden bezig met taartjes maken
en vindt het echt super leuk

mijn nichtje kwam dus naar mijn toe of ik voor haar een taart wilde maken van 3 lagen
oke . ik dacht moet kunnen die van 2 lagen lukt ook goed

maar FOUT DUS.. de onderste laar storten compleet in
ik had het verstevigd met chocolade reepjes

dus ik weer de onderste laag over gemaakt en deze keer heel veel rietjes er in gedaan. vond ik zelf niet echt fijn .. maar ja wist het ook niet anders
en je raad het al hij storten ook compleet in!!
wie kan mijn nu vertellen wat ik fout heb gedaan en wat ik dus het beste kan doen met zo taart met 3 lagen

alvast super bedankt voor jullie advies!
foto kan je dus zien wat ik bedoel
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1236244_692815070747010_955550511_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1231563_692815200746997_564251811_n.jpg

a good piece of cake is like walking on a cloud

2

Re: kan iemand mijn advies geven

Voor een stapeltaart met drie of meer lagen zijn rietjes of chocolaatjes niet sterk genoeg. Je kunt in de webshop houten of plastic dowels kopen die je zelf per taartlaag op maat maakt, dubbele kartonnetjes tussen de lagen en dan kan het bijna niet meer misgaan! Succes!

Re: kan iemand mijn advies geven

kez schreef:

Voor een stapeltaart met drie of meer lagen zijn rietjes of chocolaatjes niet sterk genoeg. Je kunt in de webshop houten of plastic dowels kopen die je zelf per taartlaag op maat maakt, dubbele kartonnetjes tussen de lagen en dan kan het bijna niet meer misgaan! Succes!

echt super bedankt voor je advies..
ja dat is dus de ervaring die ik gewoon nog mis.. !!

a good piece of cake is like walking on a cloud

4

Re: kan iemand mijn advies geven

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Re: kan iemand mijn advies geven

Ik gebruik maiskolfprikkers, dat zijn dikke sateprikkers zeg maar (wel echt 4/5 x zo dik). Zo kan ik zeker tot 6 of 7 lagen stapelen (7 is het meeste wat ik ooit gedaan heb maar dan gaan er wel echt veel in de onderste lagen hoor). Bij het stapelen van 2 lagen, neem ik er meestal 4 of 5, beetje afhankelijk van wat ik er nog bovenop wil zitten aan boetseersel of iets. Ik steek ze erin, meet af, eruit en afknippen met een tuinschaar (om splinteren ofzo te voorkomen) en weer erin. Mocht er iets splinteren of een haaltje hebben, gebruik ik ze niet natuurlijk. Ik koop ze bij de sligro maar ze zijn eigenlijk hetzelfde af de dowels uit de webshops alleen ze zitten per 250 in een pak en ze zijn langer, die in de webshop zijn vaak al ongeveer op maat.

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

6

Re: kan iemand mijn advies geven

De bamboodowels uit de webshop zijn ook een centimeter of dertig lang, dat is niet bepaald op maat....
Ik knip ze met een snoeischaar op maat (eentje die alleen voor mijn taarten wordt gebruikt) vervolgens even met een schuurpapiertje langs de randen en dan afspoelen onder de hete kraan en afdrogen, verder dubbele taartkartons of cake-drums tussen de lagen.

Ik kijk vaak achterin een boek van peggy Porschen voor de verdeling en hoeveelheid dowels die ik nodig heb.
Elke laag die er eentje bovenop krijgt krijgen dowels erin en kartons of een drum erop voor dat er weer een taart opkomt.
Taarten zijn als ze bekleed en gevuld zijn zwoerden toch behoorlijk zwaar!

Succes!

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

Re: kan iemand mijn advies geven

Siska1974 schreef:

De bamboodowels uit de webshop zijn ook een centimeter of dertig lang, dat is niet bepaald op maat....
Ik knip ze met een snoeischaar op maat (eentje die alleen voor mijn taarten wordt gebruikt) vervolgens even met een schuurpapiertje langs de randen en dan afspoelen onder de hete kraan en afdrogen, verder dubbele taartkartons of cake-drums tussen de lagen.

Ik kijk vaak achterin een boek van peggy Porschen voor de verdeling en hoeveelheid dowels die ik nodig heb.
Elke laag die er eentje bovenop krijgt krijgen dowels erin en kartons of een drum erop voor dat er weer een taart opkomt.
Taarten zijn als ze bekleed en gevuld zijn zwoerden toch behoorlijk zwaar!

Succes!

ik heb pas in een webshop een paar gekocht omdat ik te weinig zou hebben en niet genoeg tijd had voor de sligro. Die waren nog geen 10 cm toen ze kwamen, vandaar dat ik aangeef ong. op maat. De maiskolfprikkers zijn een cm of 17 denk ik, je kan als je wilt de rest dus nog een keer gebruiken als je taart ong. 8 cm hoog is.

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

8

Re: kan iemand mijn advies geven

taart van gout schreef:

ik heb pas in een webshop een paar gekocht omdat ik te weinig zou hebben en niet genoeg tijd had voor de sligro. Die waren nog geen 10 cm toen ze kwamen

Oké, ik heb ze nog nooit zo kort gezien in een winkel....

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

9

Re: kan iemand mijn advies geven

Zelfs bij een stapel van 2 hoog gebruik ik houten dowels, die ik op maat zaag  :Y

10

Re: kan iemand mijn advies geven

hier kun je zien hoeveel er in welke laag moet: http://www.tartacadabra.com/nl_main.html  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: kan iemand mijn advies geven

Iedereen echt super bedankt voor het advies en de tips
en leuk dat dit zo kan op een forum!!!
:thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:

a good piece of cake is like walking on a cloud

12

Re: kan iemand mijn advies geven

nog een tip, zet de stokjes er wel recht in niet schuin met de punt naar buiten toe!!
Dit heb ik ooit eens gezien bij een bruidstaart bij mij op het werk. MEt de minuut zakte de taart schever en schever. En bij het aansnijden werd het "probleem"al snel duidelijk. De dowels stonden schuin in de taart gestoken en gleden dus langzamerhand weg.
succes!!

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed

Re: kan iemand mijn advies geven

:thumb:

karinc schreef:

nog een tip, zet de stokjes er wel recht in niet schuin met de punt naar buiten toe!!
Dit heb ik ooit eens gezien bij een bruidstaart bij mij op het werk. MEt de minuut zakte de taart schever en schever. En bij het aansnijden werd het "probleem"al snel duidelijk. De dowels stonden schuin in de taart gestoken en gleden dus langzamerhand weg.
succes!!


:thumb:  top bedankt op naar de volgende taart!

a good piece of cake is like walking on a cloud