1 Laatst bewerkt door Samiera (15-09-2013 13:33)

Onderwerp: HELP vulling voor bruidstaart

Een vriendin gaat trouwen, en nu mag ik haar bruidstaart maken. Het wordt een taart van 3 lagen en de bovenste taart is om in te vriezen voor volgend jaar. Ze wil graag in dit taartje een vanille vulling. Maar ik kan niks vinden wat ik zou kunnen maken. Het moet namelijk ook een aantal uur buiten de koeling kunnen. Kan iemand mij misschien verder helpen?

Dus een vanillevulling met de volgende eisen:
-Moet in de vriezer kunnen
-Moet lang buiten de koeling kunnen (dus geen slagroom)

Alvast bedankt!!

2

Re: HELP vulling voor bruidstaart

NIET boterige vanillecreme...echt een aanrader!

Ingrediënten
45 gram bloem
240 ml melk
200 gram roomboter (ongezouten)
200 gram poedersuiker
5 ml vanille extract
Bereiding
Zeef de bloem en doe dit met de melk in een steelpannetje, klop met een garde de bloem door de melk zodat er geen klontjes in zitten. Zet het pannetje op het vuur en blijf roeren terwijl je het rustig aan de kook brengt. Zodra het kookt draai je het vuur lager.
Het mengsel wordt nu dikker, na ongeveer vijf minuten is het dik genoeg. Je kunt dit controleren door een houten prikker in het mengsel te steken, deze blijft rechtop staan als het mengsel goed is. Doe het mengsel in een kom en bedek deze met plastic folie, laat afkoelen tot kamertemperatuur.
Terwijl het mengsel staat af te koelen klop je in een andere kom de boter luchtig. Voeg dan de poedersuiker en het vanille extract toe en blijf mengen tot alles is opgenomen.
Zodra het bloemmengsel goed is afgekoeld kun je deze toevoegen aan het botermengsel. Klop het mengsel nog zo’n vijf minuten goed door. Zet de kom dan weer in de koelkast, ongeveer een half uur. Daarna is je vanillecrème klaar voor gebruik!

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

3

Re: HELP vulling voor bruidstaart

De botercrème mix van FunCakes vind ik behoorlijk vanille-achtig. Desnoods kun je er nog een beetje extra vanille-extract doorheen doen.
Lekker romig en hij kan prima buiten de koelkast bewaard worden. Ook invriezen is geen probleem met deze vulling.

In plaats van vanille-extract door de vulling zou je eventueel ook kunnen trempereren met vanille-suikerwater.

4

Re: HELP vulling voor bruidstaart

als het buiten de koelkast bewaard moet worden zou ik niet het recept aanraden wat als eerste gegeven wordt. zit veel melk in, dus moet het de koelkast in.

deze kan als toef, maar natuurlijk ook als vulling. met een frisse (frambozen?)jam erbij? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=163616

5

Re: HELP vulling voor bruidstaart

jolien87 schreef:

De botercrème mix van FunCakes vind ik behoorlijk vanille-achtig. Desnoods kun je er nog een beetje extra vanille-extract doorheen doen.
Lekker romig en hij kan prima buiten de koelkast bewaard worden. Ook invriezen is geen probleem met deze vulling.

In plaats van vanille-extract door de vulling zou je eventueel ook kunnen trempereren met vanille-suikerwater.

Die is ook lekker inderdaad!
Ik vervang dan ook iets water met vanille extract.
En dan ongezouten grasboter gebruiken ipv roomboter.  :9   :thumb:

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

6

Re: HELP vulling voor bruidstaart

Bedankt voor jullie reactie's. Jullie hebben me echt geholpen. Aangezien ik van het zelf maken ben ipv de pakjes ga ik voor het recept van Chantal.
Kan ik hiermee ook afsmeren?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp !

7

Re: HELP vulling voor bruidstaart

Als ik me niet vergis gaat er relatief weinig water in, dus volgens mij moet dat geen kwaad kunnen.
Maar wellicht is het handiger om het antwoord op je vraag over te laten aan degenen die hier ervaring mee hebben.  O-)

8

Re: HELP vulling voor bruidstaart

jolien87 schreef:

Maar wellicht is het handiger om het antwoord op je vraag over te laten aan degenen die hier ervaring mee hebben.  O-)

Mag ik vragen wat of wie je hiermee bedoeld?

9

Re: HELP vulling voor bruidstaart

Niet specifiek iemand die ik weet hoor. Maar ik heb geen ervaring met dat recept dus ik kan niet uit ervaring spreken of de crème niet te nat wordt voor onder de fondant of marsepein.
Dus wellicht dat er anderen zijn -met ervaring- die je dat wel kunnen vertellen.

Maar als ik zo het recept zie, vind ik dat er weinig water in gaat.
In de botercrème mix gaat 200 ml water, op 200 gr. mix en 250 gr. (room)boter.

10

Re: HELP vulling voor bruidstaart

Als je toch van het zelf maken bent zou ik voor de Italiaanse Merengue gaan.
Het recept vind je hier: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=219448
Je kunt er voor kiezen om een opengesneden vanillestokje aan de suikersiroop toe te voegen en deze te laten trekken tot de suikersiroop de juiste temperatuur heeft bereikt, of je kunt vanille smaakstof toevoegen (bij punt 10).

Deze kan buiten de koelkast en je kunt er ook mee afsmeren.

Dat is toch een TAART waard!

11

Re: HELP vulling voor bruidstaart

Ik heb de vulling van chantal1980 gebruikt. Erg makkelijk om te maken en een prima smaak. Niks bijzonders maar wel lekker!

bedankt !

12

Re: HELP vulling voor bruidstaart

mooi!

Re: HELP vulling voor bruidstaart

persoonlijk vind ik vanillestokjes lekkerder dan extract of essence

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

14

Re: HELP vulling voor bruidstaart

pennyroyaltea schreef:

persoonlijk vind ik vanillestokjes lekkerder dan extract of essence


Dan ga ik dat ook eens proberen. Gebruik nu idd altijd extract of vanille suiker.