Onderwerp: stappeltaart scheef

Hallo mede taart baksters, 

Betreft stappeltaart. Ik heb de de laatste 2 keer, stappeltaart gemaakt, was ik zelf niet tevreden over hoe het eruit zag. 
Mijn taart zag echt scheef uit ; 0   hoe is dat mogelijk, terwijl voor dat ik ging opstappelen, elke gedecoreerd taart zag goed uit.

Help, wie o wie kan wat advies geven? Alvast bedankt.

2

Re: stappeltaart scheef

ik vermoed dat je de bovenste taart niet ondersteund hebt....

de enkele keer dat ik een stapel maak, doe ik dat met van die chocolade-sticks, maar je hebt daar ook andere methodes voor...

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

3

Re: stappeltaart scheef

ik zal je even melden, deze rubriek is om te showen ;)  de moderatoren verhuizen je topic naar de juiste rubriek.

Wat had je gedaan als ondersteuning: dowels, rietjes, kitkat; kartonnetjes....
Met iets meer toelichting kunnen we beter antwoord geven :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Re: stappeltaart scheef

Had je inderdaad wel dowels in je stapeltaart? Zo ja, had je de dowels wel even lang gemaakt?
Ps.....het is stapeltaart  :o . Misschien flauw dat ik dit zeg  :o  :o  :o . Ik dacht in je topictitel dat het een schrijffout was, maar je gebruikt in je verhaal ook een paar keer het woord stappeltaart......

Re: stappeltaart scheef

Hoi hoi, hahaha, ja stapeltaart, ik zit nu niet achter mijn pc, bericht gemaakt met touchscreen van mijn tel. Anyway, bedankt mijn taal docent.

Betreft taart, ja bij elke stapel gebruikte ik dowels, houten stokken, en vetvrij  ondertaart.

Mijn bovenste taart is meestal een mini taart van 12 cm dus dit is toch licht.

Pfffff, frustrerend. Vorige week heb ik kasteeltaart voor mijn dochter gemaakt. Nou, onderste vierkante taart van 22 cm, 2e stapel van 15 cm en bovenste stapel van 12 cm, alle 3 taarten zagen wel recht uit maar toch, na dat ik opgestapeld heb, scheef naar recht.

6

Re: stappeltaart scheef

zou je foto's kunnen plaatsen?

zodat we wellicht kunnen zien wat er loos was...

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Re: stappeltaart scheef

Hoe moet ik hier foto plaatsen?

8 Laatst bewerkt door Carien (18-08-2013 22:02)

Re: stappeltaart scheef

de foto moet openbaar op internet staan; de fotolink hiernaartoe kopieren.
De uitleg staat in het 2e topic van de taartenparade: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=8723

ook uitleggen wat je gedaan hebt, anders gaan we alsnog raden ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: stappeltaart scheef

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=upl … ltipa=true 

Hierbij mijn link


Wat ik gedaan heb, lees mijn vorige bericht. Gewoon zoals altijd.

10

Re: stappeltaart scheef

dit is een link naar mijn album, niet naar een foto....

links van je foto staat 'link van foto', daarop klikken, dan kiezen voor 'foto tonen op forum', de link die je dan krijgt hiernaartoe kopieren :)

ik zie nergens staan hoe je gestapeld hebt..... weke materialen heb je gebruikt?
of heb je gewoon 2 taarten boven op elkaar gezet?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Re: stappeltaart scheef

de 1e is mijn laatste stapeltaart, ondersteund door 6 op maat gemaakte chocoladesticks


http://www.mijnalbum.nl/Foto-VREF4XGE-D.jpg


dit is een andere, ook met een stuk of 8 ondersteund

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AKY3VAQG-D.jpg



ik maak mijn taarten van cakebeslag, dus ze zijn vrij zwaar, bij mij zakt er niks scheef....

Foto's kunnen misschien inderdaad helpen.....

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

12

Re: stappeltaart scheef

[MOVE] -> taartdecoratie algemeen

Re: stappeltaart scheef

HAllo lieve mensen,

Betreft taart, ja bij elke stapel gebruikte ik dowels, houten stokken, en vetvrij  ondertaart bij elke taart.

Mijn bovenste taart is meestal een mini taart van 12 cm dus dit is toch licht.

Pfffff, frustrerend. Vorige week heb ik kasteeltaart voor mijn dochter gemaakt. Nou, onderste vierkante taart van 22 cm, 2e stapel van 15 cm en bovenste stapel van 12 cm, alle 3 taarten zagen wel recht uit maar toch, na dat ik opgestapeld heb, scheef naar recht.

Re: stappeltaart scheef

mijn basis is altijd CAKE beslag, dus basis is al zwaar.... ik geef toe dat voor vulling van jam en botercreme, ben ik altijd royaal, geef ik meer dat het moet.

Verder, bij elke taart, zit vetvrije ondertaart, en als ondersteuning gebruik ik altijd houten chinese stokken, veel ook nog.....

Elke cake, heb ik gesneden met snijder (zoals jullie).

Vervellend niet....

15

Re: stappeltaart scheef

MaakmijeenTaart schreef:

Hoi hoi, hahaha, ja stapeltaart, ik zit nu niet achter mijn pc, bericht gemaakt met touchscreen van mijn tel. Anyway, bedankt mijn taal docent.

Daar dacht ik ook aan, dat het door een touchscreen kwam, maar dan zijn vaak meerdere woorden 'fout' en nu was het alleen het woord 'stappeltaart'. Mijn iPad en Samsung kennen het woord stappeltaart trouwens niet  ;)

Maar nu weet ik nog niet of je dowels even lang waren  ;) . Bij mijn eerste stapeltaart maakte ik de fout dat ik de dowels op die lengte afknipte gelijk met de hoogte van de taart op die plekt. Verschillende lengtes dus, omdat mijn taart niet gelijk was. Toen stond mijn stapel ook een ieniemienie stukje scheef. Was niet zo'n ramp omdat deze niet meer vervoerd hoefde te worden, maar tijdens het vervoerenvan de stapel kan er van alles gebeuren. Remmen, drempels enz, waardoor de taart dus wel om kan vallen.

16

Re: stappeltaart scheef

Gebruik je taartkartonnetjes tussen de lagen of cakeboards?

En houten chinese stokken? Wat zijn dat?

Belangrijke vraag van Esther heb je nog geen antwoord op gegeven, nl of je alle dowels even lang maakt:

Esther68 schreef:

Had je inderdaad wel dowels in je stapeltaart? Zo ja, had je de dowels wel even lang gemaakt?

17

Re: stappeltaart scheef

Esther....... :lol:

18

Re: stappeltaart scheef

Karin09 schreef:

Esther....... :lol:

:D

Re: stappeltaart scheef

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=sha … y=OBLGP8OW

Re: stappeltaart scheef

JA ik heb allemaal gedaan hoor... les mijn uitleg

Chinese houten stokken, ook even lang geknipt,
ja wat zijn chinese houten stok? steviger dan chocolade stick natuurlijk, alleen van mij zijn van echte stokken.

JA, ondertaart met vetvrije kartoon allemaalllllllllll

21

Re: stappeltaart scheef

ik vermoed dat de onderste taart al niet recht was om mee te beginnen ... en als je dan gaat stapelen, wordt het scheve alleen maar erger.

En idd wat Esther zegt ... je dowels moeten even lang zijn, en niet precies de maat waar je je dowel wilt hebben.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

Re: stappeltaart scheef

hmmm, onderste taart zag echt recht uit hoor. Alle lagen zijn met dezelfde hoogte gesneden, zatten allemaal genoeg (met dezelfde lengte geknipt), vetvrije kartoon onder elke taart.
Ik dacht misschien, moet ik speciale techniek volgen ofzo om elke taart te leggen?

In ieder geval bedankt voor al jullie reactie.

BTW, kunnen jullie de link van mijn foto bekeken?

Ander vraag, over de standaard, hoe stapel je dan? zie mijn andere bericht aub, hier kreeg ik daarna geen reactie meer.
Alvast bedankt

23

Re: stappeltaart scheef

er recht uit zien en recht zijn ... zijn twee verschillende dingen  ;) ben ik achtergekomen ...

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

Re: stappeltaart scheef

@Suuske: Wat bedoelde je precies? hehehe ikke niet snap :)
Hebt je de foto's gezien trouwens, bedoelde je de foto's ?

25

Re: stappeltaart scheef

Yep, ik heb de foto's gezien ;-)

Ik bedoel dat er een verschil zit in "recht lijken" en "recht zijn". Dus iets wat op het oog recht lijkt te zijn, kan ook scheef zijn als je het meet.

Ik heb ook al vaak gedacht dat mijn taart (zeker in het begin) recht was, maar als ik er dan een latje overheen legde, of een dowel, zag je wel degelijk dat de ene kant hoger was dan de andere. En nog steeds dat sommige dowels aan de ene kant meer boven de taart uitsteken dan aan de andere kant.

En dat kan komen door een scheef gebakken taart, vulling dat niet gelijkmatig is aangebracht, vulling wat is gaan schuiven of het afsmeren is niet recht gegaan.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious