1

Onderwerp: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Ik vind Italiaans meringue botercreme veel lekkerder boven op de cupcakes dan gewone botercreme, maar het is misgelukt. Alles ging goed tot dat ik de boter erin deed. Het boter heb ik begrepen moet dus op kamertemperatuur, en het boter stond ook al een tijdje buiten de koelkast. Maar misschien was het een beetje te veel gesmolten, het was wel erg nat moet ik zeggen, maar ja het weer is ook warm binnen me huis, 24 graden. Zou dat het kunnen zijn? Wat kan ik nu doen, want het is te zacht, die kan ik niet in een spuitzak boven de cupcakes spuiten. Zou het helpen als ik het even in de koelkast doe?

Nog een vraag: kan ik de Italiaans meringue botercreme in de koelkast overnacht bewaren? En morgen de cupcakes decoreren? Want de cupcakes zijn voor morgen bedoeld.

2 Laatst bewerkt door mieperdepiep (15-08-2013 15:04)

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Aangenomen dat je alle stappen goed gedaan hebt hiervoor, het eiwitmengsel voldoende was verhit en daarna voldoende was afgekoeld tot kamertemperatuur (heb je gecheckt met thermometer?), dan zou het meest logisch zijn dat je gewoon langer moet kloppen. Zet je machine gerust nog weer een kwartiertje aan het werk. Op de lage/ middellage stand met de K-klopper. Wachten, wachten, wachten en waarschijnlijk komt hij daarna goed bij elkaar. Even bijkoelen kan ook werken, zolang de boter maar niet kouder wordt dan 18 graden. Kom even onder de koude kraan houden (zonder in de kom te komen) helpt ook goed. 24 graden binnen is ook best wat warmpjes, niet onoverkomelijk, maar helpt wellicht niet mee.

Je kunt de IMBC prima een tijdje buiten de koelkast bewaren, maar het moet dan niet te warm zijn in huis. Koelkast is daarom wellicht veiliger bij warm weer. Dan moet je het morgen wel eerst helemaal terug op kamertemperatuur krijgen voordat je hem weer doorklopt, anders kan hij alsnog weer gaan schiften. Dus er ruim op tijd weer uithalen.

3

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Bedankt voor de informatie. Ik heb de IMBC nu in de koelkast liggen al een paar uurtjes, en ik ging net kijken. Het is nu zo stijf geworden dat ik het idd niet in een spuitzak kan doen. Dus als ik het morgen dan in de spuitzak doe en dan ga spuiten, als ik het van te voren uit de koelkast doe en het op kamertemperatuur komt, word het dan wel goed? Ik zou waarschijnlijk idd opnieuw moeten opkloppen zoals je zegt.

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Wat je alleen nu niet vantevoren weet of, wanneer je het weer op kamertemperatuur hebt, of het dan weer wordt zoals je het voor het laatst zag, dus veel te zacht, of dat het dan gewoon stijf (maar niet hard) genoeg is. Ik weet namelijk niet of hij te zacht was vanwege de te warme kamertemperatuur, (in dat geval komt het goed wanneer je het tot 18-21 laat terugwarmen) of dat hij te zacht was omdat hij nog niet goed 'bij elkaar' gekomen is. In dat laatste geval moet je mogelijk eerst nog heel lang kloppen. Heel soms is er iets anders mis gegaan, waardoor de emulsie breekt en moeilijk te lappen is.

Wat het ook nog kan zijn:
- alleen biologische boter; deze is bij kamertemperatuur, zeker bij 24 graden, vaak te zacht.
- te weinig boter; dan kun je vaak door een paar extra lepels boter toevoegen alsnog krijgen dat hij wel bij elkaar komt.
- ik zou niet magnetronnen voor het op kamertemperatuur krijgen. De kans dat dat fout gaat is vrij groot. Als de boter eenmaal gesmolten is krijg je het vaak niet meer mooi opgeklopt.

5

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Het is dus uiteindelijk helaas niet goed gelukt, want het was precies zo... op het moment dat ik het uit de koelkast deed en dat het op kamertemperatuur kwam was het weer te zacht.  :(

Ik denk idd dat op bepaald moment ging iets verkeerd. Ten eerste ging mijn digitale thermometer kapot toen ik wou kijken als het suiker goed heet was, en ik moest proberen te raden als het goed was (heb op internet voor tips opgezocht, maar ja dat ging ook niet snel omdat ik ineens geen internet had, en daarna ging het vastzitten op mijn laptop en ik moest opnieuw opstarten). Maar ik na 10 minuten hard kloppen op de keukenmachine dacht ik dat het mooi en glansig uitzag, dus ik dacht nu kan ik het boter erin doen.

Maar idd, het was 24 graden binnen in mijn huis en de boter was wel erg zacht geworden moet ik zeggen, was al een paar uur uit de koelkast. Plus misschien was de temperatuur van de eiwitten ook nog niet goed. In ieder geval iets ging niet goed. Of ik had geen geduld en liet het niet lang genoeg kloppen.

Dit is de tweede keer dat ik IMBC maak, de eerste keer (een paar maanden geleden) ging het juist heel goed.

Jammer want ik moest 48 cupcakes voor een bruiloft (van mijn nichtje) maken. Ik moest uiteindelijk een gewone botercreme maken. Dus is wel goed gekomen uiteindelijk. Maar wel jammer van de IMBC.

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Hé wat een pech!

Het klinkt alsof je nu wel precies weet waar de 'zwakke' punten van de IMBC liggen. Dikke kans dat het de volgende keer, mét thermometer wel goed gaat.

Kan inderdaad geweest zijn dat het suikersiroopje te koud (of juist te heet) was. Of het eiwitmengsel nog te warm toen je de boter erbij deed. Of de boter teveel gesmolten. Altijd lastig zeker te weten zonder thermometer. Verder kan het nog aan de verhoudingen liggen, maar met een receptje erbij ging dat vast goed.

Volgende keer vast beter!

7

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

even inbreken in dit topic hoor,

is er/ wat is het verschil tussen IMBC en MBC???

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

MBC is de algemene naam. I staat voor de Italiaanse methode. Komt neer op hete suikersiroop van 120-121 graden door de merengue (spel ik het nu goed  :o ) schenken.
Levert een heerlijk luchtig en stabiel schuim op.

9

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Ik maak altijd imbc, voor mijn taart, ik heb geen thermometer.
Ik maak de kom vet vrij evenals de garde, voeg de eiwitten in de kom met wat zout.
Dan voor dat ik deze aan zet kook ik de suiker met water, een trukje die ik gebruik
Is dan laten koken tot het water glas helder is, de suiker is dan gesmolten en heeft de juiste temp. Dan klop ik snel de eiwitten op en zodra deze iets stijf zijn voeg ik het hete suikerwater in dunne straal toe met mixer op de hoogste toeren, dit laat ik koud kloppen met de mixer op vol vermogen.
De boter voeg ik toe op kamertemp, als het Italiaanse schuim ook voldoende volume heeft en niet meer heet aan voelt.
Dan de boter er bij instukjes en laten kloppen eerst lijkt als schift, gewoon door laten kloppen , dit kan wel 10 min duren.

Tot nu toe nog nooit mislukt, dus hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt
Succes :thumb:

eigen taart is goud waard

10

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

mieperdepiep schreef:

MBC is de algemene naam. I staat voor de Italiaanse methode. Komt neer op hete suikersiroop van 120-121 graden door de merengue (spel ik het nu goed  :o ) schenken.
Levert een heerlijk luchtig en stabiel schuim op.


dus de IMBC is dan nog luchtiger dan MBC?


ik ga hier meer over zoeken, dit moet ik eens proberen!
vond MBC al zo lekker, maar dit klinkt nog beter!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

11

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Siena schreef:
mieperdepiep schreef:

MBC is de algemene naam. I staat voor de Italiaanse methode. Komt neer op hete suikersiroop van 120-121 graden door de merengue (spel ik het nu goed  :o ) schenken.
Levert een heerlijk luchtig en stabiel schuim op.


dus de IMBC is dan nog luchtiger dan MBC?


ik ga hier meer over zoeken, dit moet ik eens proberen!
vond MBC al zo lekker, maar dit klinkt nog beter!

MBC is de algemene benaming voor Merengue Boter Crème.
Je kunt deze maken op de Swiss(Zwitserse) manier, door de suiker met de eiwitten te verwarmen; de SMBC dus.
Of op de Italian(Italiaanse) manier, door hete suikersiroop te maken en deze bij de eiwitten te kloppen; IMBC dus.
Persoonlijk vind ik IMBC lekkerder en luchtiger en gemakkelijker om te maken.
Hoe je dit maakt staat hier: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=219448
Probeer het maar eens!

Dat is toch een TAART waard!

12

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Ik ga volgend week weer een imbc proberen te maken. Deze keer ga ik echt veel langer blijven kloppen.  Want ik denk dat ik laatst niet lang genoeg heb gedaan.  Alleen nu hoop ik echt dat mijn keukenmachine het wel aan kan. Ik heb een hele goedkope van de blokker, Tomado merk en alleen 450W. Niet zo sterk dus ik hoop dat echt 20-30 minuten lang non-stop can blijven kloppen. Als die niet meer wil, dan doorgaan met de handmixer kan dat?

13

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Monipen schreef:

Ik ga volgend week weer een imbc proberen te maken. Deze keer ga ik echt veel langer blijven kloppen.  Want ik denk dat ik laatst niet lang genoeg heb gedaan.  Alleen nu hoop ik echt dat mijn keukenmachine het wel aan kan. Ik heb een hele goedkope van de blokker, Tomado merk en alleen 450W. Niet zo sterk dus ik hoop dat echt 20-30 minuten lang non-stop can blijven kloppen. Als die niet meer wil, dan doorgaan met de handmixer kan dat?

Ja hoor, kan prima!
Succes en laat maar weten of het gelukt is.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

14

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

ik haal deze even naar boven als het mag :O ik heb gisteren ook het recept geprobeerd voor het eerst en ik stuit ook op een aantal problemen...

ik doe de suiker en het water laten smelten druppie in een glas water laten vallen zakte naar de bodem maar als een drup dus uit de boel

toen had ik de eiwitten mooi stijf geklopt en dus langzaam de suiker erbij jaaa en wat er toen gebeurde
het werd hard brokjes suiker siroop kwamen erin en nog erger mijn hele mixer zat vol met suikerstroop het bleef gewoon aan de mixer hangen...

ik heb de harde stukjes verwijderd en het nog even verwarmd en weer erbij gedaan...
de eiwitten werden waterig :( toch de boter erbij gedaan want ik wist niet of het weer zacht moest worden ik gokte van wel omdat de warme suiker siroop erop was gekomen..

toen werd die mooi hard en dat is zachtjes uitgedrukt hij is te hard en teveel botermaak ik kan er denk ik bijna een raam mee ingooien:)
het is gewoon 1 grote hap boter grgrgrgr zo smaakt het

iemand een idee of ik dit kan veranderen toen bruikbaar of enig tip waar ik de mist in ben gegaan

alvast super bedankt...

groetjes judith

15

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Natuurlijk mag je deze naar boven halen.  ;)
Tja, wat gaat er mis...?  :think:
Voor het maken van de Italiaanse merengue is een suikerthermometer echt een must. (zijn al te koop v.a. een bedrag van ca. 12,50 hoor!)
De suikersiroop moet namelijk verwarmd worden tot 121°C precies en dit luistert erg nauw.
Daarnaast; maak je gebruik van een standmixer of een handmixer?
MBC maken met een handmixer is eigenlijk niet te doen...  :nooo:
Bij het gebruik van de standmixer moet je de suikersiroop precies tussen de kom en de klopper gieten. Dan moet je het 10 minuten laten draaien tot de eiwitten heel stijf zijn (en dus niet zacht). Vergelijkbaar met het witte van een (neger)zoen. De buitenkant van de kom moet dan niet meer warm aanvoelen (kamertemperatuur).
Dan de bolgarde vervangen door de platte vlinderklopper en dan pas kan de boter erbij, stukje voor stukje. Dat laat je ook weer 10 minuten draaien tot er een heel mooie zachte crème ontstaat.
Met een handmixer is dit eigenlijk geen doen, want meer dan 20 minuten op de hoogste snelheid non-stop draaien vinden de meeste handmixers niet leuk... (daar gaan ze echt kapot van)

Ik hoop dat ik hiermee je vragen een beetje beantwoord heb.  :rolleyes:

Dat is toch een TAART waard!

16

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

dank je wel voor je antwoord ik woon in turkije en heb nog niet zo thermometer gevonden in april komt een vriendin dus ik ga vragen of ze die kan meenemen..

ik heb geen echte handmixer maar ook geen kenwood. er staat er 1 in nl om mee te nemen maar hij weegt 8 kg oeps dus even wachten...maar deze die ik nu heb heeft te weinig ruimte gok ik dan tussen het erin gieten en van de mixer afblijven...de mixer gaat niet kapot het is een sterke mixer 850 watt en erg fijn om mee te werken als tussenweg..

dus ik gok dat ik deze poging in de prullenbak kan gooien of weet je nog iets wat ik ermee kan doen...

ik ga in de zomer naar nl en dan neem ik me kenwood mee:) tot die tijd zal ik dan een andere frosting moeten maken voor de cupcakes... super aardig dat je mee geholpen hebt ik sla het antwoord even op me pc op zodat ik het kan nalezen


een fijne avond vanuit alanya.

17 Laatst bewerkt door @ppeltje (13-03-2014 16:53)

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Hoi Judith,

Ik ben idd bang dat je deze in de prullenbak kunt gooien als die zo hard is. (niet te hard gooien dan hè...  ;) )

Je zou nog de Zwitserse variant kunnen proberen te maken. Daarmee verwarm je eerst de eiwitten met de suiker (oplossen) en kun je die daarna opkloppen. Dit is zonder thermometer wel te doen. (gewoon voelen of de suiker goed is opgelost) Maar het blijft een beetje tricky omdat je dus niet precies weet tot hoeveel graden je de eiwitten hebt opgewarmd. Het recept hiervoor kun je hier vinden: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … s-meringue

Of, je kunt nog de luchtige botercrème maken, zie het recept hier: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … me-luchtig

Succes ermee!

Dat is toch een TAART waard!

18 Laatst bewerkt door denise1968 (13-03-2014 22:55)

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

Zal wel niet horen hoor maar mocht dit bij mij gebeuren dan doe ik er een klein beetje poedersuiker door. Dan wordt de consistentie van de merenque prima als deze te zacht is. Iedere keer een klein beetje erbij doen en mixen.

Soms doe ik er ook een beetje melk bij als deze te hard is. Zet de pan eerst op het gasfornuis heel klein beetje verwarmen, mixen met de handmixer en als het dan te stijf is beetje melk. Het gaat eigenlijk allemaal op gevoel en dat gaat prima.

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

19

Re: Italiaans meringue botercreme misgelukt

:)  hahah ja ik zal niet proberen me raam eruit te meppen maar wat is het frusterend zeker als je weet dat roomboter hier erg prijzig is... grgrgrgr   maar ik ga die andere 2 ook eens proberen want we hebben in april een dag voor de straatdieren en ik zou cupcakes maken dus dat word door werken:) een hele fijne dag alvast en nogmaals bedankt voor alle antwoorden :thumb: