1

Onderwerp: Mijn eigen bruidstaart

10 september is het mijn grote dag en daarvoor ga ik mijn eigen bruidstaart maken!
Ik heb besloten de taart van te voren te maken en in te vriezen om stress te voorkomen.
Nu zit ik ook nog wat te twijfelen over de vulling en de bekleding. Ik hoop dat jullie misschien met me mee willen denken.

Het wordt een stapel van 6 hoog! :D, Iets wat ik nog niet eerder heb gedaan. 35, 30, 25, 20, 15 en 10 cm. Ik heb voor de onderste lagen extra dikke dowels (van die plastic buisjes) gekocht en voor de bovenste lagen de houten dowels. Met tussen elke laag een taart karton.

Als vulling zat ik te denken aan champagnecreme van botercreme mix met verse frambozen en een laagje lemoncurd. En dan afsmeren met 1:1 botercreme.

Ik wil hem graag met wit bekleden en vind zelf marsepein veel lekkerder dan fondant. Ik vroeg me af of ik hierbij wel een pearlspray kan gebruiken of dat dit alleen kan met fondant.

Ik heb satijnband gekocht voor langs de randen. Hoe plak ik dit het beste vast?

Hoe zou ik de taart het beste kunnen invriezen? Ik mag hem op de feestlocatie invriezen dus gestapeld zou ook kunnen. Maar nu weet ik niet of dit wel zo verstandig is...

Het zijn heel wat vraagjes en de stress begint natuurlijk aardig toe te slaan een maand voor de bruiloft. Ik wil volgende week beginnen met het maken van de taart dus erg benieuwd naar jullie reacties.

Alle tips zijn welkom!

Re: Mijn eigen bruidstaart

Sowieso stapelen met cakeboards en niet met karton...

Satijn kan je plakken met wat royal icing, en dat kan je ook meteen gebruiken om de taarten aan elkaar te plakken met het stapelen

Invriezen is niet mijn specialiteit  ;)

Pearlspray heb ik alleen nog maar op fondant gebruikt maar zou niet weten waarom het niet zou kunnen op marsepein

Het enige dat ik me afvraag is of Pearlspray en invriezen wel een goede combinatie is, of dat het dan gaat vlekken 

misschien dat iemand dat weet??

I never met a calorie I didn't like....

3

Re: Mijn eigen bruidstaart

wanneer je Zeelandia zelf wit kleurt wordt het heeel behoorlijk wit hoor  :Y  Natuurlijk niet zo spierwit al fondant, maar wel bijna :Y

Geen ervaring met spuitbussen, maar lijkt me wel erg chemisch eerlijk gezegd :s  :o

Ik zie eerlijk gezegd geen probleem bij gestapeld invriezen, maar goed, ik heb dan ook helemaal geen ervaring met invriezen :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Re: Mijn eigen bruidstaart

Iemand een idee hoe ik het beste mijn taart kan invriezen? Stapelen of niet, en sprayen of pas na de tijd sprayen...

5

Re: Mijn eigen bruidstaart

Ik zou, als je alleen wit wil bekleden, niet vergeten je botercrème waar je mee afsmeert beige/bruin te kleuren (of afsmeren met melkchocoganache), anders zie je je vulling/taartlagen er doorheen.....

Sprayen na de tijd, vlak voordat hij geserveerd wordt zou ik doen.

6

Re: Mijn eigen bruidstaart

Verse frambozen die worden ingevroren vind ikzelf eerlijk gezegd geen succes, worden toch altijd wat papperig.

Pearl spray kan je beter doen na het ontdooien, ik werk zelf vooral met fondant dus hoe het op marsepein werkt weet ik eigenlijk niet....

Verder staan de belangrijke dingen volgens mij hierboven al gemeld....(over het afsmeren en de cakedrums en zo)

Succes!

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

7

Re: Mijn eigen bruidstaart

Gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk!

Je kunt ook witte marsepein kopen hoor, dat is echt wit. Die van Funcakes vind ik persoonlijk wat stug, maar die van Piece of Cake is heerlijk soepel.

Pearlspray kan prima op marsepein, weet ik uit ervaring. Hoe het gaat met invriezen weet ik echter niet.

Het invriezen van frambozen weet ik ook niet of dat wat wordt of dat wat wordt, misschien beter frambozen jam doen?

En over gestapeld invriezen....ik kan me voorstellen dat het met ontdooien wat kan gaan zakken, maar ook hier geen ervaring mee....


Veel succes en een fijne dag!

8

Re: Mijn eigen bruidstaart

Ik kan wel een tip geven om de taart los in de vriezer te bewaren. Die een dag van tevoren uit de vriezer en op de dag pas gaan stapelen.
Ik heb zelf 3 laags (los) in de vriezer bewaard en daarna een dag van tevoren uit de vriezer, in de koeling geplaatst.
En op de dag gestapeld.

Dit was ook de beste oplossing ;) niks gebeurd met mijn taarten..

succes

9

Re: Mijn eigen bruidstaart

Ik heb al een paar keer gestapeld 2- en 3 laags bevroren. Ging prima. 24 uur van te voren in de koelkast met een paar schaaltjes zout.
Als je taart goed gestapeld is geeft het ontdooien echt geen problemen.
Ik heb veel bruidstaarten met witte marsepein bekleed. Zeelandia met half om half Wilton vloeibaar wit en Sugar Flair poeder. Ook het sprayen met pearl gaat prima op marsepein.
Ik heb nooit gesprayde taarten ingevroren, dus weet niet hoe het zich houdt. Waar je wel rekening mee moet houden dat de marsepein goed droog moet zijn als je gaat sprayen, dus je moet op tijd ontdooien en laten drogen.
Onder de 15 en 10 cm kan je wel een goud/zilver karton doen, maar bij de andere zou ik zeker boards gebruiken.

Bij mijn laatste taart had ik ook frambozen in de bc gedrukt en natuurlijk waren ze wat zachter dan niet ingevroren, maar de smaak was heerlijk.

Succes met je taart.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

10

Re: Mijn eigen bruidstaart

Ik vind frambozen die ingevroren zijn geweest veel lekkerder, omdat ze wat zuurder worden en dat lekker fris is tegenover al het zoet.
Invriezen gaan prima, maar zou het satijnlint eigenlijk niet meevriezen, wordt toch nat met ontdooien en dan kun je vlekken krijgen.
Ik plak het altijd vast met een stukje dubbelzijdig tussen de overlap aan de achterkant.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

11

Re: Mijn eigen bruidstaart

Heel erg bedankt voor alle tips! Toch maar cakeboard kopen dus! want had al taartkarton thuis voor alle lagen.
Ga de pearlspray dan inderdaad op de dag zelf doen nadat hij uit de koeling is en goed droog is en daarna nog het satijnlint er om heen. Ik heb gelukkig hulp op de dag zelf die ik dat wel toevertrouw zodat ik dat zelf niet meer hoef te doen in m'n jurk.
De tips met schaaltjes zout ga ik zeker meenemen want een doos voor 35cm taart heb ik nog niet gezien...
Ga denk ik voor de zekerheid niet gestapeld invriezen. Met 6-lagen toch wel erg spannend!
Alle andere tips blijven welkom hoor, de spanning begint echt toe te nemen nu de dag nog geen maand meer op zich laat wachten!

Re: Mijn eigen bruidstaart

Er zijn wel degelijk dozen van 40 (zelfs van 45), waar dan ook mooi je cakedrum van 40 in past  :Y

Er bestaan ook drums van 45 maar moeilijk te krijgen

I never met a calorie I didn't like....