1

Onderwerp: Iemand ervaring met Sweet lace?

Heb het gisterenavond voor eerste keer geprobeerd.Heel de nacht laten drogen en vanmorgend al vroeg opgestaan omdat ik zo benieuwd was !Was dat een teleurstelling!!Lace lijkt heel mooi nog in de mold,maar het eruit krijgen is een drama!Ik heb de Notre Dame mold en het middelste van de mold komt er nog een beetje heel uit maar de kanten boogjes boven en onder zijn vervormd of blijven in de mold steken!Heb de mold gekocht voor op een bruidstaart maar zo is het een echt schandaal dus lukt niet!Iemands tips die het al gebruikt heeft?

2

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Hoi, Ik heb het vorig weekend geprobeerd en ben er juist tevreden over. Het is natuurlijk (of helaas ;) ) niet het meest ideale weer ervoor maar bij mij ging het prima. Goed in de mal gedaan, erg goed gekeken dat alle 'hoeken en gaten' waren opgevuld. Ik heb wel gezien dat je daar bij Sweet Lace meer op moet letten dan bij Sugarveil; Sweet Lace laat bij het insmeren makkelijker wat gaatjes.

Ik zal het vanmiddag ook in de Notre Dame-mal doen en laten drogen, eens kijken hoe dat gaat.

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Och dank u !Dat zou heel vriendelijk zijn!Mijn moed zat al in mijn schoenen!Heb er dikwijls overgeweest om de gaatjes te dichten .De bedoeling is toch dat het er als je het overtallige paste er afschrapt dat het er dan dun en gelijk met de mal inligt.De Notre damme heeft wel heel fijne randjes.Ben heel benieuwd of het u lukt!

4

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Ik heb laatst de notre dame uitgeprobeerd en is super goed gelukt.
I.d.d. goed kijken of alle gaatjes gevuld zijn. Ik heb hem gedroogd in de oven op 50gr. Goed aflaten koelen en daarna heel voorzichtig en beslist niet trekken, stukje bij beetje met een speld eruit pielen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

groetjes Hanneke

5 Laatst bewerkt door fran4april1952 (02-08-2013 15:45)

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

axhanneke schreef:

Ik heb laatst de notre dame uitgeprobeerd en is super goed gelukt.
I.d.d. goed kijken of alle gaatjes gevuld zijn. Ik heb hem gedroogd in de oven op 50gr. Goed aflaten koelen en daarna heel voorzichtig en beslist niet trekken, stukje bij beetje met een speld eruit pielen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Dank u!Hoe lang moet het dan in de oven?
Yes ,is me gelukt!!!!Moest er nog een halve uithalen en heb ik nu gedaan met een speld en is nu veeeeeel beter !!!!Thanks thanks!Is een pak van mijn hart!!!

6

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Bij mij ligt hij nog te drogen (kan niet in de oven, die is bezet door macarons  :D ).... maar gaat ook goedkomen, zeker weten. De andere (Sugarveil)mallen gingen in elk geval al prima!

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

annick67 schreef:

Bij mij ligt hij nog te drogen (kan niet in de oven, die is bezet door macarons  :D ).... maar gaat ook goedkomen, zeker weten. De andere (Sugarveil)mallen gingen in elk geval al prima!

Mmmmm macarons!!!!!!!!Denk het ook dat het goed komt!Begint mij ook te lukken !Ben wel benieuwd hoe jij de notre dame er uithaald zonder die boogjes  te beschadigen aangezien jij er al meer gemaakt hebt!

8

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Ik houd de scriber needle bij me, als ik de mallen leeghaal van Sweet Lace (bij Sugarveil niet nodig/mogelijk).

Zojuist de Vienna en Bali mal 'geleegd'; dat ziet er prima uit. De Notre Dame mal opnieuw gevuld, dat was gisteren niet goed gegaan....  :s

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

annick67 schreef:

Ik houd de scriber needle bij me, als ik de mallen leeghaal van Sweet Lace (bij Sugarveil niet nodig/mogelijk).

Zojuist de Vienna en Bali mal 'geleegd'; dat ziet er prima uit. De Notre Dame mal opnieuw gevuld, dat was gisteren niet goed gegaan....  :s

En is de Notre Dame de tweede keer goed gegaan?

10 Laatst bewerkt door annick67 (04-08-2013 21:18)

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Oooooo jeetje ik was t vergeten..... best redelijk gegaan. Ik vind het soms iets lastiger om de mal(len) van Sweet Lace goed 'vol' te krijgen.... ik ben Sugarveil gewend, dat is even wat anders.

Kijk....... de 'uitkomst' lag niet helemaal recht op de tafel, en dus ook scheef op de foto, sorry  :o

Ik werd door puber 1 & 2 afgeleid dus een paar heel kleine stukjes wat lastiger uit de mal gekregen. Een heel priegelwerk, waar je echt even rustig voor moet gaan zitten......  :Y

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KPDUBPPD-D.jpg

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Dank u wel!Ja,er komen gemakkelijk gaatjes in.Heb er nu een paar gemaakt en verschild elke keer!DE ene wil er echt niet uit en de andere valt er bijna uit bij wijze van spreken.Ik heb wel de mal met heel klein beetje crisco ingevreven.Maar we blijven oefenen en tegen dat ik de bruidstaart maakt in sept lukt het me misschien perfect!

12

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Wat ik ook doe is de mat een paar x op de tafel tikken( iets optillen en dan laten vallen) zodat evt luchtbelletjes er uit gaan en i.d.d. de mat licht invetten met crisco, zo lukt het bij mij prima. ;)

groetjes Hanneke

13

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Ik ga kijken...... maar het was bij mij voornamelijk ongeduld van mijn pubers die thuiskwamen van vakantie, waardoor ik niet 'rustig' kon zitten om het eruit te halen.

Invetten zal ongetwijfeld handig kunnen zijn..... maar ik gebruik veel vaker Sugarveil en daar is invetten niet nodig.....

14

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

kun je het 'beslagje' ook bewaren voor een aantal uurtjes?
Ik heb net het malletje gevuld...ik ben wel heel benieuwd of het mij wel lukt :o
Ik heb alleen nog wat in de beslagkom zitten, zodat ik het malletje nog een keer kan vullen. Maar ik weet eigenlijk niet of het dan nog bruikbaar is. Het is in ieder geval netjes afgedekt!!
We zullen zien :)

15

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Ik heb de notre dame mat van ochtend gevuld en vanmiddag proberen te ''lossen'' maar helaas het lukte me gewoon niet. Met de scriber needle erbij lukte het me nog niet. Ik dacht misschien in de koelkast (je weet maar nooit) daar werd het patroontje wel iets vaster maar weer plakkeriger...dus ook geen succes. :s

Ik heb de mal nu opnieuw gevuld, maar wel de mat ingesmeerd met crisco wat julllie mij adviseerde.
Ik las dit topic ook pas na dat ik het gevuld had.
Nu ga ik proberen vanavond de mal telossen. En anders ga ik het ook eens in de oven leggen......en anders heb ik denk ik spijt van mijn aankoop :(
want ik dacht nog wel dat is een vele mooiere prijs als de sugarveil matjes.....maar of het dat ook waard is...... we zullen zien

16

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Sugerveil is luchtvochtigheid vaak een probleem als ik me niet vergis. Is Sweet Lace voor hobby bakster makkelijker in gebruik?

17

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

kaatjekaat schreef:

Ik heb de notre dame mat van ochtend gevuld en vanmiddag proberen te ''lossen'' maar helaas het lukte me gewoon niet. Met de scriber needle erbij lukte het me nog niet. Ik dacht misschien in de koelkast (je weet maar nooit) daar werd het patroontje wel iets vaster maar weer plakkeriger...dus ook geen succes. :s

Ik heb de mal nu opnieuw gevuld, maar wel de mat ingesmeerd met crisco wat julllie mij adviseerde.
Ik las dit topic ook pas na dat ik het gevuld had.
Nu ga ik proberen vanavond de mal telossen. En anders ga ik het ook eens in de oven leggen......en anders heb ik denk ik spijt van mijn aankoop :(
want ik dacht nog wel dat is een vele mooiere prijs als de sugarveil matjes.....maar of het dat ook waard is...... we zullen zien

Let op: je moet het héél goed laten drogen. Je kan dit eventueel (wat) versnellen door de mal op 50 graden in de oven te laten drogen. Hoe lang, dat is afhankelijk van het weer/luchtvochtigheid en vooral ook de werking van je oven (elke oven is anders)......

Pas over eruit halen nadenken als het absoluut niet meer plakt aan je vingers! Doet het dat nog wel, dan zeker niet lossen, dan lukt het niet.......

Niet in de koelkast leggen: dat is een (behoorlijke) vochtbron, daarvan zal het dus niet droger worden....  ;)

18

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

mitsey schreef:

Sugerveil is luchtvochtigheid vaak een probleem als ik me niet vergis. Is Sweet Lace voor hobby bakster makkelijker in gebruik?

Eeeuuuhhh hobbybakster of niet, Sugarveil en Sweet Lace (ik heb beide inmiddels best regelmatig geprobeerd/gebruikt) zijn verschillend. Daar heeft het als hobby bakken of professioneel bakken niks mee te maken....  :o (is mijn bescheiden mening)

19

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

annick67 schreef:
kaatjekaat schreef:

Ik heb de notre dame mat van ochtend gevuld en vanmiddag proberen te ''lossen'' maar helaas het lukte me gewoon niet. Met de scriber needle erbij lukte het me nog niet. Ik dacht misschien in de koelkast (je weet maar nooit) daar werd het patroontje wel iets vaster maar weer plakkeriger...dus ook geen succes. :s

Ik heb de mal nu opnieuw gevuld, maar wel de mat ingesmeerd met crisco wat julllie mij adviseerde.
Ik las dit topic ook pas na dat ik het gevuld had.
Nu ga ik proberen vanavond de mal telossen. En anders ga ik het ook eens in de oven leggen......en anders heb ik denk ik spijt van mijn aankoop :(
want ik dacht nog wel dat is een vele mooiere prijs als de sugarveil matjes.....maar of het dat ook waard is...... we zullen zien

Let op: je moet het héél goed laten drogen. Je kan dit eventueel (wat) versnellen door de mal op 50 graden in de oven te laten drogen. Hoe lang, dat is afhankelijk van het weer/luchtvochtigheid en vooral ook de werking van je oven (elke oven is anders)......

Pas over eruit halen nadenken als het absoluut niet meer plakt aan je vingers! Doet het dat nog wel, dan zeker niet lossen, dan lukt het niet.......

Niet in de koelkast leggen: dat is een (behoorlijke) vochtbron, daarvan zal het dus niet droger worden....  ;)


Dank je wel voor de tip,
ik kom net thuis en ik denk eens kijken of ik het kan lossen. Maar dat lukt inderdaad niet.... het plakt inderdaad nog een beetje.

Maar ik ben benieuwd.... ik dacht net al...had ik maar een sugarveil gekocht :o
Maar ik ben wel benieuwd hoelang je het ''beslagje'' kunt bewaren en ook hoelang je het in de mal kunt laten zitten. en ook als het uit het malletje is hoelang het flexibel blijft?

20

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Je kunt Sweet Lace wel even bewaren maar dan in de koelkast zetten! 

In de mal laten zitten kan je jaaaaaaaaaaren doen....... tenzij je de mal weer wil gaan gebruiken, dan er even uit halen  :D (Sorry, melige reactie).

Zodra het uit de mal is, dit geldt voor beide producten, in bakpapier in een luchtdichte zak (ik gebruik ziplock zakken) stoppen! Anders droogt het erg snel uit. Raak je het dan aan, breek het in duizenden stukjes....

21

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Soms is het voor het gebruik van Sweet Lace ook beter om het een nachtje (afgedekt) in de koeling te laten staan. Mocht het dus niet goed/makkelijk gaan, probeer het zo eens.

Veel plezier!

22

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Misschien nog een tip, als je mal wat dieper is om te vullen doe ik eerst een dun laagje en dat laten drogen voor een paar uur of in de oven op 50 graden voor een half uurtje.Dan de tweede laag om het helemaal te vullen.Scheelt veel wacht en droog tijd.
Met sugarveil vind ik het sneller bros worden en met sweet lace wat soepeler blijven.
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

23

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Zie het nu pas, dat jij het bent die ook advies geeft, dag Annick! :)

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

24

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Annette52 schreef:

Zie het nu pas, dat jij het bent die ook advies geeft, dag Annick! :)

Sssssssssssttttttttt it is I, Annick  :cool: (Uit de serie 'allo 'allo, uit de oude doos van tv, ken je die serie?  :lol: )

25

Re: Iemand ervaring met Sweet lace?

Ik heb de ervaring niet (meer) met Sugarveil, dat het sneller bros wordt, sinds ik het heel goed opberg tussen vellen bakpapier en daarna in ziplock zakken doe (lucht goed eruit 'drukken').