1026

Re: [Apeldoorn en omgeving] Nieuws, freubel en klets; -Deel 9-

Afgelopen weekend druk geweest met kersterige voorbereidingen en bijpassende koekjes bakken. De resultaten zal ik woensdag meenemen naar de stolp. Een soort heb ik gisteren overnieuw gedaan, de eerste lading had iets  :o  :rolleyes:  :shh: in de oven gezeten. Dat multitasken is ook niet alles ;) .
Ik zit erover te denken chocolademelk mee te nemen voor de liefhebbers, zal ik het thuis opwarmen en meenemen in een thermosfles óf ter plekke opwarmen.  :think: Moet er dan ook nog slagroom bij?
Tot woensdag 16.00 uur kunnen er suggesties achter gelaten worden

1027

Ha alweer een nieuwe bladzijde, we zijn al bijna op de helft.

1028

Klinkt goed kerstboompje. Ik hoorde dat intratuin in Duiven mega was en ook mooi.
Afgelopen weekend naar Keulen geweest, voldoende kerstmarkt gezien, was erg gezellig. A.s zaterdag mag ik zelf op de kerstmarkt bij/in de toren staan en wafels bakken en zien aan de man/vrouw te brengen.
Tussen neus en lippen door vandaag nog even met handige H naar Nijmegen waar hij een injectie in de heup krijgt, kijken of dat soelaas biedt, zo ja dan rijp voor een tweede nieuwe heup anders moeten ze verder zoeken waar de pijn vandaan komt, ook nog het huis in kerst sferen brengen.

Tot woensdagavond!!

Christine.

1029

Was vorige week weer gezellig. En mijn collega's waren behoorlijk onder de indruk van mijn knutselwerkje. Ook de overgebleven koekjes vielen goed in de smaak :9 .
In het weekend nog een traditionele kerstcake volgens een of ander recept gemaakt met gist :think: . Ik hoop dat hij lekker is, heb hem weggegeven aan schoonzus en zwager. Alvast een goedmaker voor dat wij daar zaterdagavond komen eten/rommel maken. Ook nog vruchtencakejes voor onze "last minute" oppassen en een grotere voor de gewone oppas. En de jongste heeft een heleboel rode kerstmutskoekjes gebakken. Gisteren hebben we er witte bolletjes en randen opgespoten met RI. Dit zijn een soort alternatieve kerstkaarten voor zijn klasgenootjes.
Zondagochtend mogen we op de koffie in de kazerne. Ook de andere dames en kinderen komen dan, maar om twaalf uur worden we verzocht huiswaarts te keren. De mannen willen dan rustig verder werken. De voorgaande keren werd het koffiemoment iedere keer onderbroken voor een melding. Maar met alleen de dames is het ook gezellig ;-) .
's Middags worden we, zonder hubby, verwacht bij mijn zusje voor het kerstdiner. Tweede kerstdag hebben we dan een dag voor onszelf :s . Wordt dus weinig kersterig ben ik bang, iets uitgebreider eten als normaal, misschien. En gewoon het huishouden doen, net als de meeste zondagen. Dat is voor de mannen toch het ultieme kerstgevoel, op de bank hangen met een schermpje in de hand. Ik heb nog een aantal nieuwe leesboeken en als ik daar net lekker "in" zit, willen ze een spelletje doen. Zo gaat dat meestal  :rolleyes: .

1030

Kerstboompje, jij nog heel erg bedankt, ook namens hubby, voor de kerst -en nieuwjaars wensen, het was even denken wie die 'C' en 'W' nu waren maar uiteindelijk viel er een kwartje :-)

Wij hadden al het kroost aan de kerstdis zitten op 1e kesrtdag, de 2e deden we met ons tweeën, heerlijk lui en niks doen, daarna moest er gewoon weer gewerkt worden. Oud en nieuw was ook rustig, bijna alles kwam weer voorbij voor de nodige kniepertjes met slagroom. En nu is gewoon het werk weer aan de beurt..
Ivm de slijmbeurs ontsteking in mijn schouder behoorlijk onder handen genomen door de osteopaat, volgende dag lichtelijk beurs, alles voor het goede doel zullen we maar denken.

Christine.

1031

@keukentje: Volgens mij had ik mij ook nog uitgeleefd op een kerstboompje ;)
Feestdagen lijken mijlen ver weg :s .  Omdat ik niet zo goed afstand kan doen van alle gezellige decoraties hangt er links en rechts in huis nog allerlei kerstige dingen. Dit weekend de guirlandes maar eens van het plafond halen.
Met oud&nieuw zijn we in Duitsland (Hambachtal op de Hünsruck) geweest. Muv 1 jan 's avonds altijd in het restaurant gegeten. 's ochtends, tussen de middag en 's avonds langs het goede buffet. Tussen ontbijt en lunch iedere dag even zwemmen en boekje lezen langs de kant van het zwembad. Voordeel van "all in" je hoeft ook geen boodschappen te doen. Alleen de 30e ons in een grote supermarkt begeven voor wat vuurwerk en een paar lapjes vlees voor op het gourmetstel op 1 jan. Tevens wat poedersuiker en andere bakbenodigdheden ingeslagen. Op de dag dat we naar huis gingen, 2 jan, sneeuwde het :grr: . Niet fijn rijden, het bleef flink liggen, dus met een vaartje van 50 km/h rustig richting de grote (en uiteindelijk) snelweg gereden. Pas boven de Moezel, werd het beter. Tegen de tijd dat we de Nederlandse grens bereikten, waren we de enigen nog die een gore auto hadden zonder zicht in de spiegels :s .  Hubby was op de vertrekdag al niet lekker en werd ziek, zere keel, koorts, hoesten en heeft dat ruim een week volgehouden. Die eerste week ook weer twee dagen gewerkt en om niet af te wijken van mijn gezinsgenoten de vrijdag ook ziek in bed/op bank gelegen. Zaterdags maar weer gedaan of er niets aan de hand was en nog een beetje aangeklungeld. Zondags naar mijn oma om haar te controleren, ook ziek maar ook diabeet en totaal ontregeld. En toen begon ook school weer. 
Gisteren om negen uur door thuiszorg gebeld dat Oma richting ziekenhuis ging, dus op het werk de boel ingepakt, studenten en af te ronden proeven overgedragen en zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. Daar de middag doorgebracht naast haar bed. Ze blijkt abcessen in de lever te hebben en ligt nu veilig ergens op een afdeling. Mijn moeder moest naar het AMC en die proberen we te ontzien voor wat er allemaal de komende maand haar nog staat te wachten. Die moet morgen ook weer naar DZ voor volgende stap richting SCT in het AMC.
Je kunt, tussen de regels door, wel lezen dat het jaar nogal onstuimig is begonnen voor mij en ik nog veel te leren heb op het vlak van zorgen. En dan heb ik het nog niet over het eigen gezin, wat ook hoestend, proestend en soms piepend door het leven gaat.

Ik hoop dat jullie allemaal betere berichten hebben.

1032

Hoi kerstboompje, wat een naar begin van het nw jaar. Heel veel sterkte de aankomende tijd. En doe zelf ook voorzichtig met je gezondheid...Fijn dat je een lekkere vakantie had en een beetje rust hebt gekregen. Tot ziens/ hoors.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

1033

Ach kerstboompje wat een narigheid allemaal, ik hoop dat je tussen de bedrijven door even rust kunt nemen, dus denk goed om jezelf !!

Handige H staat sinds vandaag weer op de ok lijst in Nijmegen voor de tweede nieuwe heup, nu de andere kant, erg veel pijn doet weinig tot niks niet meer dan het noodzakelijke. Sinds afgelopen maandag is ie ook nog eens een forens geworden want het kantoor hier is verhuisd naar het kantoor in Arnhem, dus alle dagen met de trein heen en weer.

Verder met jou sterkte en goede wensen voor de zieken.

Christine.

1034

Jij ook sterkte met handige H Keukentje!

1035

Nou keukentje, ik hoop dat handige H snel aan de beurt is. Niets zo naar als niet lekker kunnen lopen. En hoe bevalt het treinen? Moet hij dan in Arnhem ook nog met de bus /trolly of is dat dichtbij? Maar hoe gaat het met jou schouder? Is die al een beetje beter, of klungelt dat ook maar door.
Bijna dagelijks op bezoek in DZ. Soms naar een persoon, soms doen we er twee. Mijn moeder moest ook voor een behandeling, de daarop volgende stap viel slecht en daarom hebben ze haar ("preventief") opgenomen. Hopelijk wend dit snel en gaat ze vanmiddag weer naar huis. Oma knapt op, maar door weken amper eten is natuurlijk alles van slag, dus eten gaat nog niet zonder slag of stoot. Het begint haar in ieder geval weer te smaken. dus daar krijgt ze ook weer wat plezier in.

Afgelopen weekend op vossen gejaagd, helaas een bui op de kop gehad, dus alle jongentjes (en wij en de vossen) hadden het daarna koud. Het was gezellig met 2/3e vh voetbalteam. 's Middags aan de bak gegaan. Twee recepten uit mijn nieuwe duitse bakboek geprobeerd. Birnenshokoladekuchen  :9 en zitronennapfkuchen :think: . De laatste was een beetje droog :/  :think:  vond ik. Hubby's collega's hebben zich zondag goed door de cakes heen gegeten. Ook heb ik nog aanstellerige koekjes (macarons, een vd deelnemers van heel holland bakt (geloof zelfs de winnares) noemde ze zo) gemaakt, want ik had eiwitten over. Gisteren vulling gemaakt en vandaag aan de collega's opvoeren. Vind het nogal een zoet recept :rolleyes: .

1036

Fijn dat oma een beetje op knapt, en voor moeders misschien vervelend die preventieve opname maar hopelijk gaat het nu allemaal beter. Duits cake gebak is naar mijn idee altijd een beetje droog maar de taarten zijn meestal wel erg lekker, die van jou klinken in ieder geval mmm.

Het forensen gaat het goed af, in Arnem is het vanaf station een stukje wandelen, de trappen op het station als ook op kantoor vallen tegen, en nee echte mannen nemen de trap en niet de lift....
A.s vrijdag heeft ie al een pre operatief onderzoek en gesprekken, ik kan helaas niet mee want moet op hetzelfde tijdstip naar fysio en mijn zusje komt taarten bij mij halen, haar zoon en kleindochter zijn dan jarig en ze had mij gevraagd taart te bakken.

Schoonmama gaat inmiddels achteruit, ze krijgt slik problemen en eet daardoor slecht, dokter is afgelopen vrijdag geweest en kan op wat poliepjes in de mond en keelholte niets vinden, daarvoor zou ze naar het zh moeten maar gezien de dementie niet bevordelijk voor het algeheel. Nu eerst in overleg met dietiste extra vloeibaar drankjes tussendoor, gaat ook dat niet meer of geeft dat problemen dan alsnog verder onderzoek, maar dan moet je behandelen mocht er wat zitten en hoe of wat dan, hoe komt ze daar doorheen, ze is 94 en mocht ze het halen in april 95
Eerst dit maar eens aanzien.

Christine.

1037

Echte mannen nemen uiteraard de trap ;) , vooral als de boel al zeer doet.

Hoe gaat het intussen met schoonmoeders? Gaat het nog. Geeft nog extra zorgen terwijl er nog zo veel aan zit te komen. Maar het is niet anders.

Moeders hoefde maar een dagje te blijven, de voorbereidende chemo werpt haar vruchten (lees haren) af maar voor de rest is die volgens mij goed te pas. Oma zit ondertussen in het PWJansen op een revalidatie afdeling en is goed te pas, heeft ook (met rollator) een aardig tempo er in. Alleen lijken de abcessen in de lever weer de verkeerde kant op te gaan. As vrijdag maar horen wat de heren doktoren er van te zeggen hebben.

Bakactiviteiten staan even op een iets lager pitje. Maar wel afgelopen zaterdag speciaal  :O voor geschaafde amandelen met hubby en kleinste man naar Duitsland geweest. Onderweg ook nog even de Makro aangedaan. Niet alleen met amandeltjes naar huis gereden hoor, ook nog wat andere "onmisbare" items uit de super meegenomen. De chocolade heeft huis niet gehaald en ik was dat niet he :rolleyes: . Laat dat maar aan de mannen over :shh: .
Van collega hoorde ik dat de suiker van de Lidl heel goed en fijn is, had zij tijdens een cursus bonbons maken geleerd. Daar hoeven we dan niet voor naar Duitsland. Dat is weer jammer :D  :lol: .

Schouder is momenteel weer meer in protest :grr: , moet dus nog beter op letten wat ik doe en misschien ook wat meer laten O-)  en dat is zo moeilijk :x .

1038

Bij de weg: hoe gaat het met onze patiënte die afgelopen najaar lang in het AMC is geweest?
Zijn er nog andere narigheden, die ik als overtuigd FB-loze gemist heb.

Staat er nog weer een gezellige avond op het program?

1039

kerstboompje schreef:

Bij de weg: hoe gaat het met onze patiënte die afgelopen najaar lang in het AMC is geweest?
Zijn er nog andere narigheden, die ik als overtuigd FB-loze gemist heb.

Staat er nog weer een gezellige avond op het program?

Ze is voorzichtig weer aan het bakken geslagen.

Euh narigheden heb ik niet gemerkt, klets avondjes nog niet geconstateerd ;-)

Christine.

1040

Handige H staat voorlopig genoteerd op de lijst voor 23/3 of eerder mocht er iemand uitvallen, hij begint al tikkie nerveus te worden over wat we allemaal nog nodig hebben..

De suiker is inderdaad bij de lidl fijn van structuur maar is geen poedersuiker dus daarvoor tuffen wij soms naar de buren, oa dan want halen er ook vaatwaspoeder - en zout indien nodig en de normale bloem type 405 als ik het goed heb zo uit mijn hoofd, fijner dan de normale bloem hier.

Verder is het hier aardig rustig, stilte voor de storm ?

Christine.

1041

Ah nog even over de schouder, niet echt fijn vooral bij alles wat boven schouder hoogte moet gebeuren, maar ik had nog een zalfje uit dld tegen muskelkrampf er zit kampher en nog meer in, stinkt een uur in de wind maar helpt idd bij stijve spieren in de arm en schouder. gekocht bij de dm drogist paar jaar geleden in Jena toen we daar waren voor een brake.

Christine.

1042 Laatst bewerkt door kerstboompje (23-02-2017 08:42)

Hieronder de drie taarten die ik voor afgelopen zondag had gemaakt, een Apfel-Walnuss kuchen, een Marscarpone-Pfirsch kuchen en een Biehnenstich.

https://s31.postimg.org/lnpd96qif/IMG_0639.jpg

https://s31.postimg.org/6t0rv0gxj/IMG_0641.jpg

https://s31.postimg.org/89cad5juf/IMG_0642.jpg

De perzik-mascarpone taart had niet een helemaal gladde gelei laag, ik had met goed doorroeren iets te veel belletjes erin geroerd en itt de eerste keer losten ze niet op  =( .

Voor op het werk had ik vorige week ook een chocoladetaartje met viervruchtenjam gemaakt (zware kost op een harde bodem), de perzik-mascarpone taart en een "gedeckte birnentorte mit schokolade". Helaas hier geen foto's van gemaakt. Volgens de collega's waren deze drie ook heel lekker.

Noodgedwongen (biscuitmix op) heb ik een heel aantal biscuits/kapsels zelf gemaakt, ik bedoel met bloem, maïzena en eieren. Enkele mbv recept uit de duitse bakboekjes en een paar met een schema hier van het forum. Daar hoefde je geen bakpoeder toe te voegen, maar dat leverde geen mooie luchtige biscuits op  :grr: , goed eetbaar, maar niet hoog en luchtig. Meer stevige basis :rolleyes: .
Ook de duitse receptuur komt niet in de buurt van de mix. Dus wie heeft er nog tips voor mij. Vandaag ga ik waarschijnlijk wel weer mix halen bij de Makro, maar heb ondertussen mijzelf ook een berg maïzena aangeschaft  :rolleyes:

1043

Oeh dat ziet er wel heel smakelijk uit Kerstboompje! Of moet ik zeggen seht sehr geschmackvoll aus ;)

Heb helaas geen tips tav zelf je biscuit maken. Heb alleen maar bakmixen gebruikt hehe, maar wie weet wat er in m’n nieuwe keuken nog gaat gebeuren ;)

Maarum, 3 taarten voor op t werk gemaakt...? Mag ik je alsnog feliciteren?

Ik heb laatst sinds ruim 3 jaar weer eens een marsepeintaart gemaakt! Was vergeten hoeveel werk het ook alweer was om alles op 1 dag te doen. Wel erg leuk en heb weer zin om het weer op te pakken! Na 3 jaar niet taarten pik je (naja ik) niet gelijk hetzelfde niveau weer op.... Uiteindelijk best tevree. Op naar de volgende taart!

https://s17.postimg.org/gcall77tn/Okke.jpg

Groeten,
Linnn

1044

Nou Linnn, dat niveau van jou is al behoorlijk op niveau. Mijn "aanvangsniveau" zou/zit beduidend lager. Ik vind hem er erg goed uitzien hoor.

Bij Makro géén mix gekocht, ik vind dat ik het toch ook moet kunnen "from scratch". En ik keek eens even naar de prijs van een zak mix en ging eens rekenen. En heb besloten dat ik gewoon mij even moet verdiepen in het voor mij best werkende biscuit recept.

Op het werk had ik met twee andere collega's getrakteerd (idd ivm verjaardag). Dan nodigen we de hele groep uit, 200+, want dan kunnen we ook niemand vergeten en niet iedereen komt (gelukkig). De anderen hadden dingen gekocht en ik dus wat gebakken. Ik kan het niet maken iets te kopen, men "verheugt" zich nl al op mijn zelfgebakken taart. Ik geloof dat dit dus een compliment is voor mij, maar dit jaar een beetje stress, want de dag was op een donderdag. En op werkdagen ben ik des avonds niet altijd even goed te pas. Maar met goede planning en voorbereiding heb ik het gered ;) .

1045

Ah bienenstich is toch altijd lekker :-) ook alsnog van harte mocht dat nog niet gebeurt zijn. Ik maak eigenlijk nooit biscuit zelf altijd van de mix, maar kan wel even bij de stolp dames navragen voor je of zij een goed recept hebben of ff in 1 van de vele bakboeken duiken die ik heb.

Christine.

1046

Zaterdag weer een biscuit "from scratch" gemaakt en mét bakpoeder gaat het al een stuk beter. Ik had zelf ook al bedacht dat ik maar eens in mijn luxe bakboeken moest gaan kijken :O  :O .
Buurvrouw voor haar verjaardag de appel-walnotentaart gemaakt. Was ze blij mee. En ik had weer een mooie gelegenheid om wat te bakken/mixen/koelkasten.

Zaterdag met de jongste naar de stad geweest. Hij wilde graag naar de meet & greet met "Blokkie"van blokkie games. Een vlogger/blogger die veel farming simulation speelt. Daarna mocht ik ook nog winkelen. Ook even geshopt bij de kitchen corner en daar was het lekker druk met kijkers (en hopelijk ook kopers).

Biehnenstich is idd  :p  :9 , misschien voor de leut nog eens maken. Ik vind de amandeltjes erboven op helemaal :9 . Ach binnenkort is hubbie jarig en dan mag/moet er ook wat op tafel komen.

Handige H al geopereerd? Het was nl hier zo stil dat ik op het punt stond andere middelen aan te wenden voor wat contact.

1047

Handige H staat op de planning voor 23 maart...

Christine.

1048

Hoi Kerstboompje, ik heb ook een recept voor je.
Voor bakblik van 24 of 26 cm.
Mijn recept, voor de liefhebsters als je eens geen mix wilt gebruiken...
Zet de oven aan op 180 graden, boven en onder warmte. Of 170 gr. voor hetelucht.
Beboter een bakvorm met spray,of streken gesmolten of zachte boter, niet in de rondte maar van de bodem naar boven (rijst de biscuit mooier) en een extra bakpapiertje op de bodem.
Meng : 5 ei. snuf zout, zakje vanille suiker (of peul uitschrapen) met 200 gr suiker. (40 gr per ei) 10 min mixen tot bijna wit en luchtig. Gebruik mixer of keuken machine. Schep daardoor voorzichtig 180 gr (36 gram per ei) gezeefde zelfrijzende bakmeel of 180 gr (36 gram per ei) patent bloem met 1/2 theel. bakpoeder, onder het ei suiker mengsel.
Bak de biscuit 45 min en controleer met een breinaald of sateh stokje. Als de naald er droog uitkomt is de biscuit klaar.
Laat 5 min staat en stort de biscuit dan op een taart rek en bewerk hem als hij afgekoeld is verder naar keuze.
Belangrijk is dat je alles op de zelfde temperatuur verwerkt en verse eieren gebruikt.
Controleer ook de temperatuur van je oven eens met een thermometer.
Dit kan nl afwijken van de temp die de oven aangeeft.
Succes en ik hoor graag hoe het je bevalt.

1049

Andere dames gebruiken mix of die van hier met maizena. en op de site van Landleven staat ook een biscuit recept.

Christine.

1050

Nou de volgende poging is ondernomen, maar natuurlijk Annette's recept niet bij de hand, hoeveelheden uit Duits bakboek gehaald (die lag voor het grijpen). Maar het heel lang mixen van ei en suiker was wel blijven hangen en ik denk dat dat de truc is (en bakpoeder). Biscuit was mooi gerezen, kan nog luchtiger denk ik. ik had bloem/maïzena toegevoegd en nog even laten mixen (omdat arm in proteststand zat en dan wil het met de hand erdoor slaan niet) maar toen zakte het nog flink in. Maar het rees dus in de oven wel weer.
We komen er wel.

Afgelopen week flink aan de bak geweest, hubby was woensdag jarig en wilde dan ook op werk trakteren. Dus twee bratapfelkuchen, twee käsekuchen, een gedeckte birnenkuchen en een mascarpone taart gemixt/gekoelkast/gebakken. Drie taarten voor thuis en drie voor het werk. Gisteren was het kliekjesdag :9  ;) .

Keukentje's handige H goed door de operatie gekomen? Nu begint het natuurlijk pas echt. Succes/sterkte met het vervolg.

Mijn moeder is ondertussen ook alweer een week terug uit AMC, lijkt goed te gaan, had woensdag wat verhoging (bij controle in DZ) maar had daar zelf geen last van. Is goed fit. Mijn oma gaat, is blij thuis te zijn en blij dat haar dochter weer thuis is. Ik denk dat het lijf van mijn oma op is, de leverabcessen zijn wel weg, maar eetlust ontbreekt nog totaal dus blijft ze afvallen. Voor de rest is het betrekkelijk rustig, denk ik.