1

Onderwerp: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Zoals de titel zegt moet morgen voor het eerst een gestapelde bruidstaart afleveren. Had ik netjes cakeboards besteld, maar was zo slim om die even groot te bestellen als de taartvorm zelf  :grr: gevolg de cakeboards zijn te groot! Heb nu 2 vetvrije kartons tegen elkaar geplakt, maar heb zooo schrik dat deze het niet gaan houden  :( Moet morgen om 17u ter plaatse al gaan stapelen maar de taart zal pas voor tussen 22 en 24 uur zijn  :(  Ja zoals ik al schreef: paniek dus  :(

Heb nu de taarten zo op een omgedraaid bord staan, heb schrik dat de rand fondant anders aan het (grotere) vetvrij karton gaat plakken, maar voor te vervoeren gaat die natuurlijk niet, want dan glijdt het van het bord af :-s Of wat zie ik het plots niet meer zitten :(

Iemand tips?

2

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Ik gebruik altijd dezelfde maat cakeboards als de taart. Deze steekt er inderdaad een ietsiepietsie uit maar als je de taart voor het vullen en afsmeren al op het cakeboard plakt en de taart daarna bekleedt komt het helemaal goed.

3

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Ondertussen zijn de taarten al gevuld en bekleed :-s dacht nu een kleiner cakeboard eronder te doen, maar gaan de randen dan niet een beetje hangen? Dus bijvoorbeeld onder de taart + vetvrije kartons van 20 cm een cakeboard van 15 cm doen...

4

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Marilyn schreef:

Ondertussen zijn de taarten al gevuld en bekleed :-s dacht nu een kleiner cakeboard eronder te doen, maar gaan de randen dan niet een beetje hangen? Dus bijvoorbeeld onder de taart + vetvrije kartons van 20 cm een cakeboard van 15 cm doen...

Ik heb dat nog nooit gedaan. Als het kleine taartjes zijn is waarschijnlijk een dubbel taartkarton ook wel genoeg.

5

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Mijn ervaring is dat voor een twee of drielaagse stapel (bij de laatste de bovenste taart nooit groter dan 15 cm) een dubbel taartkartons genoeg is.
Laatst heeft een taart zo ruim een dag gestapeld/gedecoreerd en wel in de koelkast gestaan was geen enkel probleem (wel met dowels natuurlijk!)

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

6

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Bij een twee laags taart houden 2 kartons op elkaar het wel, hoor. Niet te zuinig zijn met dowels, want de onderste taart moet niet gaan bollen.

Voor een volgende keer: ik heb hier foto's geplaatst over het cake board probleem. Ze lijken te groot, maar zie hoe het eruit ziet na vullen en bekleden

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=221851

Groet, Jolanda

7

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Bedankt voor jullie reacties, maar de taarten zijn zo zwaar :-s Durf er echt niet op vertrouwen :-s 't is 30 - 25 - 20 dus. Die 25 weegt al ongeveer 1,5 kg en dan daar die van 20 nog eens op :-s Ik wou zoiezo al met 9 dowels in de onderste werken en 7 in de 2de laag... Zouden jullie voor de kleinere cakeboards gaan ertussen of toch maar niet??

8

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Jol321 schreef:

Bij een twee laags taart houden 2 kartons op elkaar het wel, hoor. Niet te zuinig zijn met dowels, want de onderste taart moet niet gaan bollen.

Voor een volgende keer: ik heb hier foto's geplaatst over het cake board probleem. Ze lijken te groot, maar zie hoe het eruit ziet na vullen en bekleden

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=221851

Had op voorhand al wat opzoekingswerk gedaan, jammer dat ik deze niet eerder gezien had. Bedankt voor deze geweldige how to!

9

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Gevulde taarten zijn inderdaad zwaar. Nu je ze al bekleedt hebt, zou ik niet de cakeboards er nog onder gaan doen, dan zie je de rand teveel. Kun je ook wel weer oplossen natuurlijk, maar daar moet je dan wel de materialen voor hebben.
Het nadeel van karton is, dat bij het tillen er altijd beweging in de taart komt, maar ik weet van heel veel mooie taarten, dat er karton tussen zit en niet een cakeboard.
En 9 en 7 dowels klinkt goed.

Groet, Jolanda

10

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Ik bedoel een kleinere cakeboard eronder doen, zo zie je de rand niet en zit er wel een board onder, ik heb alleen schrik dat de randjes dan misschien gaan hangen :-s dus onder de 20 cm cake een board van 15 cm dus gewoon onder de vetvrije kartons die er nu al onder zitten gewoon als extra...

11

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Zou het niet doen. Ik heb even gekeken bij mijn taarten. Dit is een taart van jaren geleden. Weet zeker, dat ik toen nog geen cakeboards gebruikte. Denk, dat het 30-25-20 cm is

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-HXLK8AIK.jpg

Dat blijft echt wel goed recht staan.

Groet, Jolanda

12

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Oh, meis, beetje geslapen toch nog? Ik duim voor je vandaag!

Tieneke

13

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

ehhh misschien t elaat maar een klein randje van je taartkarton afknippen (even met een passer een rondje op maken) dan zie je ze tenminste niet....

14

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Tijnek schreef:

ehhh misschien t elaat maar een klein randje van je taartkarton afknippen (even met een passer een rondje op maken) dan zie je ze tenminste niet....

Bedankt voor de tip, maar dit had ik al gedaan :-) Het probleem zat em met cakeboards dat is iets minder goed knipbaar  :)

15

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Tante Tien schreef:

Oh, meis, beetje geslapen toch nog? Ik duim voor je vandaag!

Tieneke

Om 3u er in gekropen en tot een uur of 8 toch wat geknort :-)
Was dan ook stikop. Nu nog laatste dingen in elkaar freubelen en dan aan de helse toch beginnen (bijna een uur rijden)...

16

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Jol321 schreef:

Zou het niet doen. Ik heb even gekeken bij mijn taarten. Dit is een taart van jaren geleden. Weet zeker, dat ik toen nog geen cakeboards gebruikte. Denk, dat het 30-25-20 cm is

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-HXLK8AIK.jpg

Dat blijft echt wel goed recht staan.

Wow wat een juweeltje! Als mijne er straks al half zo goed uitziet ga ik al gelukkig zijn :-) Moest helemaal in het wit werken, zie je zo veel op eh...
Mja zal toch blij zijn als het vanavond zo ver is en em veilig in elkaar staat :-) Heb uiteindelijk de zilveren rand rond de cakeboards uitgehaald en nu zie je maar een ienieminiestukje meer. Had doorschijnend lint dat ik nu dubbel errond ga doen en dan hopen dat je het niet te fel ziet :-) Maar dan ben ik tenminste zeker dat ie blijft staan. Tenminste dat hoop ik toch :-) Alvast heel hard bedankt voor je hulp!

17

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Nog een klein vraagje: de kartons schuiven toch op de dowels of ben ik mis? Hoe lossen jullie dit op? (crème au beurre tussen de karton en de taart smeren?)

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Klein beetje icing er tussen

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

19

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Thx voor je reactie! Maar, oei heb nog nooit met icing gewerkt :-s Dacht aan eetbare lijm, maar dan gaat de fondant waarschijnlijk kleven :-s Of wat creme au beurre, maar dat wordt toch niet hard :-s Hmm mss dan toch snel zo een pak kant en klare royal icing halen. Maar hoe hard moet dat dan zijn om ertussen te doen?

20

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Hoe gaat het? Alles onder controle?
Icing plakken is vooral van belang als je gestapeld gaat vervoeren. Jij schreef, dat je vanmiddag ter plaatse stapelt. Maar waarschijnlijk wordt deze nog vanuit koeling of andere plaats naar de aansnij plek verplaatst.......
Icing moet wel even de tijd krijgen om uit te harden: dan zit het vast. Als het net erop zit, schuift het nog wel.
Heb met je zenuwen te doen en duim voor je! Gaat vast goed komen. Succes.

Groet, Jolanda

21

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

ja zenuwen worden alsmaar erger waaaa :-)
En ga inderdaad ter plaatse stapelen, maar moet dan nog de koeling in.
Heb zo schrik dat de platen dan gaan schuiven :-s
Ben er dan zelf niet meer bij...
En moet nog een uur rijden dus weet niet of ik nu royal icing kan maken en dan daar tussen smeren :-s Denk dat ik het er maar op ga wagen...

22

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Hoe hoog, en met welke maten ga je stapelen dan?

(of heb ik daar nu totaal overheen gelezen?)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

23

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

:think: ik doe er nooit icing tussen :nooo 
taarten staan toch op elkaar, het karton zweeft niet los bovenop de dowels (als het goed is tenminste).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

24

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Kom maar op met de foto  :D  ! Hoop, dat je nu kunt ontladen....

Groet, Jolanda

25

Re: morgen eerste gestapelde bruidstaart: paniek!

Ja, idd, ben wel heel erg benieuwd wat het resultaat geworden is!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!