1

Onderwerp: bewaren van marsepeintaart tot aansnijden.

Ik heb even een vraagje, maar weet niet zeker of ik deze in de juiste rubriek plaats. Zo niet, dan hoor ik dat wel.
Ik bak al een tijdje en bekleed mijn taarten altijd met marsepein en/of fondant. De vulling is meestel botercreme, banketbakkersroon, bavarois, slagroom en/of jam.
Tussen het bekleden door (als ik even weg moet of even een pauze inlast etc) zet ik 'm vaak even in de koelkast en als ik klaar ben ook, tot aan het aansnijden.
Nu hoor ik daar nogal eens verschillende berichten over. Namelijk dat je 'm beter buiten de koelkast kan bewaren (maar kan dat dan voor  de vullingen geen kwaad?)
Kan iemand mij vertellen of ik dit goed doe of dat ik dat beter anders kan doen.
Soms wordt mijn marsepein ook wat zacht en (lijkt wel) vochtig en gaat dan erg glimmen (alsof het nat is dus). Hoe kan ik dat voorkomen?
En dan als laatste; als ik mijn taart invries (doe ik in kartonnen taartdoos met plastic zak eromheen) en laat ontdooien, hoe kan ik dat dan het beste doen. In de doos en zak laten, de zak eraf halen en in de doos laten???
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Groetjes,
Karen

2

Re: bewaren van marsepeintaart tot aansnijden.

Waarmee smeer je de taart af voordat je de marsepein/fondant erop doet?

en helaas........je onderwerp staat in de verkeerde rubriek.......alle bewaarvragen mogen [MOVE] -> taartdecoratie algemeen

Slagroom, bavarois, banketbakkersoom zijn vullingen die in de koelkast horen, dus je taart ook......

3

Re: bewaren van marsepeintaart tot aansnijden.

Taart met zulke vullingen hoort in de koelkast :Y  :Y
Dat doe je dus prima.
Voor het aansnijden een halfuurtje op kamertemp. laten komen is een goed idee. Dan gaat hij glimmen en zweten, maar dat trekt weer weg. Niets aan doen dus.

Invriezen in doos en plastic zak. Ontdooien in doos zonder plastic zak. 24 uur van te voren en in de koelkast!

Zo slecht doe je het niet hoor, laat je niet zo onzeker maken door opmerkingen ;)

Groetjes Gerien

4

Re: bewaren van marsepeintaart tot aansnijden.

Ha, bedankt voor de antwoorden. Weet niet hoe ik dit bericht moet verplaatsen naar de juiste rubriek :/ , dus laat het hier maar even staan tot een ander dat doet.
Heel erg bedankt voor de reakties. Doe ik het dus best okay gelukkig!!! :)

5

Re: bewaren van marsepeintaart tot aansnijden.

Weet niet hoe ik dit bericht moet verplaatsen naar de juiste rubriek :/ , dus laat het hier maar even staan tot een ander dat doet.

dat doen de modjes voor jou ;)
En dat is nu al gebeurd.

Groetjes Gerien