1

Onderwerp: Een artikel over bakspay

Hoi allemaal,


Wilde jullie dit laten weten. Vooral de nadelen ervan.

Ik gebruik ook altijd bakspray, maar ga dit nu maar laten.

http://www.afvallen-weblog.nl/bakspray- … -ongezond/

Groetjes Marijke

2

Re: Een artikel over bakspay

ik gebruik nooit bakspray. Altijd gewoon een beetje vloeibare boter of margarine.
Over de calorieën maak ik mij niet druk. Meeste dingen die ik bak zijn niet caloriearm ;) 
Maar inderdaad die toevoegingen :s ik denk niet dat ik het ooit zal kopen :nooo

Groetjes Gerien

3

Re: Een artikel over bakspay

ALLES = SLECHT ;)  dus maak me er ook niet druk om. Alles wat we eten is niet goed, & natuurwinkel is niet te betalen. ze doen soms teveel onderzoek :lol: maar wel fijn om te weten natuurlijk

i just LOVE it!

Re: Een artikel over bakspay

Maak me inderdaad ook geen zorgen om de calorieen, das logisch dat dat in een bakspray zit. Wel om al die toevoegingen. Het is niet het type vet dat ik voor de lol op mijn boterham of salade doe. Dus liever ook niet in mijn cake, want je proeft het toch een beetje aan de buitenkant, ook al is het maar een dun laagje. Maar misschien is mieperdepiep dat weer, hoor, met haar zorgen om E-nummers.. :D
Moet toegeven dat ik het wel uiterst handig vind zo'n spuitbus, dus heb het ook wel in huis gehad.
Zelf gebruiken we geregeld roomboter en zo ook in de taart. Ik bewaar momenteel vaak de lege papiertjes daarvan, plat gevouwen in het koelkastvakje bij de boter en gebruik die voor het invetten van bakpannen. Héél doeltreffend en ook redelijk snel.

5

Re: Een artikel over bakspay

ik heb het wel maar gebruik het zelden
denk dat ik er maar mee stop omdat ik het andere net zo makkelijk vindt .en al die toevoegingen daar wordt je niet vrolijk van

6

Re: Een artikel over bakspay

Bij mij gaat het ook niet om de calorieën, maar wel over de toevoegingen die er in zitten.

Ik ben de laatste tijd ook erg bezig met de E nummers.

Verder schrok ik er ook wel van de je er ook bijv je fietsketting mee kan smeren.


Nee ik gebruik het niet meer, ligt al in de prullenbak. Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik het gekocht heb, want met boter invetten is veel lekkerder! Ga dat dus ook weer doen.

Groetjes Marijke

7

Re: Een artikel over bakspay

Vind ik eigenlijk niet verrassend dat je er je fietsketting mee kan insprayen. Is toch 'olie' ;) . Ik gebruik nooit bakspray. Vind het onhandig en vies (ruiken)....

8

Re: Een artikel over bakspay

Marijke1981 schreef:

Bij mij gaat het ook niet om de calorieën, maar wel over de toevoegingen die er in zitten.

Ik ben de laatste tijd ook erg bezig met de E nummers.

Verder schrok ik er ook wel van de je er ook bijv je fietsketting mee kan smeren.


Nee ik gebruik het niet meer, ligt al in de prullenbak. Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik het gekocht heb, want met boter invetten is veel lekkerder! Ga dat dus ook weer doen.


Heel veel dingen hebben meerdere mogelijkheden om te gebruiken. Baking soda wordt in Amerika voor veel meer gebruikt, het is een fantastisch schoonmaakmiddel. Net als citroen trouwens. Citroen werkt zelfs tegen het meest hardnekkige vuil. (eigenlijk zou dit dikgedrukt moeten staan om meer tendentieus over te komen) Dat gebruiken we toch ook nog steeds? Bovendien kun je je fietsketting ook smeren met olijfolie. Ik vind dat echt van die non-argumenten. Het veroorzaakt alleen maar onnodige paniek.

Zolang ik geen verwijzingen naar (meerdere!) wetenschappelijke studies zie over 'mogelijk schadelijke gevolgen'  van de genoemde e-nummers die ik zelf kan opvragen neem ik zulke berichten niet serieus. Vrijwel alle mensen die zo supergezond geen suiker meer eten (wat dat is slecht) nemen hun toevlucht tot Stevia. Waar ook tegenstrijdige studies over zouden bestaan, zoals dat op de ange termijn nog niet bekend is wat voor effect het heeft (zelfs mensen die zeggen dat het kanker veroorzaakt bij de proefdieren). Maar die studies zijn nergens te vinden.

En denk ook aan de eeuwige aspartaamdiscussie. Het maakt niet uit hoeveel hoogleraren onderzoek doen en nóg blijft men er panisch over doen. Ik las dat je als volwassene 17 glazen frisdrank per dag moet drinken om in de buurt van de maximale norm te komen. En het overschrijden van die norm is zelfs niet gelijk gevaarlijk. ( Kees de Graaf, hoogleraar sensoriek en eetgedrag aan de WUR in de Volkskrant 21/11/'11)

Er zijn een aantal boekjes op de markt van mensen die zelf onderzoek gedaan hebben naar e-nummers en daarmee een paniekgolf door de wereld laten gaan. Zoals met alles geld ook voor e-nummers: met mate. Zelfs water is dodelijk als je er te veel van neemt.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

Re: Een artikel over bakspay

In die van oetker zitten helemaal geen hele rare dingen hoor:
Raapolie
E903 : Carnaubawas

Herkomst: Natuurlijk polymeer, gewonnen uit de Carnauba palm (Copernica cerifera) en aanverwante soorten uit Brazilie.Functie en eigenschappen: Wordt gebruikt als glansmiddel, coating en basis voor kauwgum.Producten: Kaugum, snoep, koffie, bakwarenAcceptabele dagelijkse inname (ADI) : Geen vastgesteldBijwerkingen : Geen bekend bij gebruik in levensmiddelen. Het wordt veel toegepast in cosmetica en kan daardoor eczeem en huiduitslag veroorzaken. Mensen met een dergelijk eczeem kunnen ook gevoelig zijn voor carnaubawas in levensmiddelen.Dieetbeperkingen : Geen. E903 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten.
Raaplecithine
Drijfgassen butaan, propaan  dat zou nog het gekste zijn...

I never met a calorie I didn't like....

10

Re: Een artikel over bakspay

elleoj schreef:
Marijke1981 schreef:

Bij mij gaat het ook niet om de calorieën, maar wel over de toevoegingen die er in zitten.

Ik ben de laatste tijd ook erg bezig met de E nummers.

Verder schrok ik er ook wel van de je er ook bijv je fietsketting mee kan smeren.


Nee ik gebruik het niet meer, ligt al in de prullenbak. Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik het gekocht heb, want met boter invetten is veel lekkerder! Ga dat dus ook weer doen.


Heel veel dingen hebben meerdere mogelijkheden om te gebruiken. Baking soda wordt in Amerika voor veel meer gebruikt, het is een fantastisch schoonmaakmiddel. Net als citroen trouwens. Citroen werkt zelfs tegen het meest hardnekkige vuil. (eigenlijk zou dit dikgedrukt moeten staan om meer tendentieus over te komen) Dat gebruiken we toch ook nog steeds? Bovendien kun je je fietsketting ook smeren met olijfolie. Ik vind dat echt van die non-argumenten. Het veroorzaakt alleen maar onnodige paniek.

Zolang ik geen verwijzingen naar (meerdere!) wetenschappelijke studies zie over 'mogelijk schadelijke gevolgen'  van de genoemde e-nummers die ik zelf kan opvragen neem ik zulke berichten niet serieus. Vrijwel alle mensen die zo supergezond geen suiker meer eten (wat dat is slecht) nemen hun toevlucht tot Stevia. Waar ook tegenstrijdige studies over zouden bestaan, zoals dat op de ange termijn nog niet bekend is wat voor effect het heeft (zelfs mensen die zeggen dat het kanker veroorzaakt bij de proefdieren). Maar die studies zijn nergens te vinden.

En denk ook aan de eeuwige aspartaamdiscussie. Het maakt niet uit hoeveel hoogleraren onderzoek doen en nóg blijft men er panisch over doen. Ik las dat je als volwassene 17 glazen frisdrank per dag moet drinken om in de buurt van de maximale norm te komen. En het overschrijden van die norm is zelfs niet gelijk gevaarlijk. ( Kees de Graaf, hoogleraar sensoriek en eetgedrag aan de WUR in de Volkskrant 21/11/'11)

Er zijn een aantal boekjes op de markt van mensen die zelf onderzoek gedaan hebben naar e-nummers en daarmee een paniekgolf door de wereld laten gaan. Zoals met alles geld ook voor e-nummers: met mate. Zelfs water is dodelijk als je er te veel van neemt.



Ja dit ben ik ook wel met je eens!

Groetjes Marijke

11

Re: Een artikel over bakspay

ik gebruik wel bakspray lekker makkelijk :lol:

Maarre als je er boter in doet, dan blijft daarvan toch ook vaak een dikke laag op zitten?

12

Re: Een artikel over bakspay

Esther68 schreef:

Vind ik eigenlijk niet verrassend dat je er je fietsketting mee kan insprayen. Is toch 'olie' ;) . Ik gebruik nooit bakspray. Vind het onhandig en vies (ruiken)....


Ja wel dat is ook zo, maar in de echte normale bestemde fietsspray zitten toch ook weer andere stoffen die echt voor de fietsketting bestemd zijn.

Maar als ik er zo over nadenk vond ik het ook altijd als ik het gebruikte stinken of vies ( ruiken), en zo verstuiven. Vind het handig een bus maar achter af en wat ik nu ook weer ga doen is het gebruiken van boter beter en makkelijker.

Groetjes Marijke

13

Re: Een artikel over bakspay

IK gebruik altijd spray, Is enige waar bij mij meeste taarten goed uit vorm komen...Boter daar heb ik pas ruzie mee en breek mij meeste taarten als ik uit vorm wil halen.

Zelfde met boter en bloem...Lukt mij ook voor geen meter. Geef mij spray en alles wat we eten en drinken zijn slecht dus ik maak me niet druk om. Als echt zo slecht was hadden ze vast uit schappen gehaald lijkt mij...

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Re: Een artikel over bakspay

:lol:  Whahaha...

Ik vond het altijd al fijn spul en nu blijkt dat ik er nog meer mee kan!!  :D   :lol:  :lol:  :lol:

De kunstmatige toevoegingen in bakspray zorgen ervoor dat het goedje kan fungeren als snelwerkende soprestenverwijderaar voor je badkuip of douchecabine. Ook werkt bakspray uitstekend om geplette insecten van je autoruit te verwijderen of je fietsketting te smeren.

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

15

Re: Een artikel over bakspay

Reden om nog meer inslaan hahahahahaha....hoef ik die dure WD40 spray niet meer halen voor fietsketting en autodeur....lol

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

16

Re: Een artikel over bakspay

Taarterataaa...! schreef:

:lol:  Whahaha...

Ik vond het altijd al fijn spul en nu blijkt dat ik er nog meer mee kan!!  :D   :lol:  :lol:  :lol:

De kunstmatige toevoegingen in bakspray zorgen ervoor dat het goedje kan fungeren als snelwerkende soprestenverwijderaar voor je badkuip of douchecabine. Ook werkt bakspray uitstekend om geplette insecten van je autoruit te verwijderen of je fietsketting te smeren.

oh, super!  :thumb: zo bezien is bakspray het nieuwe baksoda! Daar kan je ook al zoveel mee!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

17

Re: Een artikel over bakspay

Cupla schreef:

Reden om nog meer inslaan hahahahahaha....hoef ik die dure WD40 spray niet meer halen voor fietsketting en autodeur....lol

Even langs de action fietsen, daar is WD40 lekker goedkoop. :)

De badkamer stond bij mij op de planning voor vanmiddag. Denk dat ik m'n flesje bakspray maar even uit ga testen! :D

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

18

Re: Een artikel over bakspay

Je moet toch ergens het loodje door leggen. Dan maar door een leuke hobby. Ik vind bakspray makkelijk en hou van makkelijk.

Bovendien is bakspray ook superhandig als je laatjes van de houten kast niet meer zo soepel lopen.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

Re: Een artikel over bakspay

ik ben toevallig van mn vent zn werk een bio cookingspray aan het testen..

op basis van zonnebloemolie
plantaardige was (e903) (ook biologisch)
en Lecithinen (e322)

overigens vind ik t grappig dat ze over de soja lecithine vallen wij verkochten dat (ik werkte bij de tuinen) voor vrouwen in de overgang enz..
is niks engs of gevaarlijks

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

20

Re: Een artikel over bakspay

Ik zit net een boek te lezen over alledaagse dingen die 'buitengewoon' gebruikt worden. Bij bakspray staat naast de anti-plak bij bakken etc:

~ Spuit wat op scharnieren van deuren zodat ze niet meer piepen
~ motorkap insprayen zodat insecten makkelijker verwijderd kunnen worden
~ krijg je autovelgen makkelijk schoon (eerst insprayen voor je ze vies maakt)
~ fietsketting smeren
~ vochtinbrenend voor droge handen
~ na het lakken bakspray op basis van olijfolie laat de nagellak sneller drogen

Multifunctioneel dus. :lol:

Ik snap wel dat de ingrediënten sommige mensen kunnen afschrikken. Het ligt eraan hoe bewust je bent of wilt zijn van wat je in je mond stopt.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

21 Laatst bewerkt door anja66 (26-06-2013 07:36)

Re: Een artikel over bakspay

Heb ooit eens het volgende op internet (ik denk zelfs hier op het forum) gevonden, maar nog nooit uitgeprobeerd. Misschien een goede vervanger voor de kant en klare baksprays?

zelf bakspray maken
20 september 2012
Een leuk en vooral handig trucje uit DIY-land: bakspray. In Amerika wordt deze spray om bakvormen en pannen in te vetten veel meer gebruikt dan in Nederland, maar hier zijn de bussen van Dr. Oetker ook zeker verkrijgbaar. Waarom zou je zo’n dure bus kopen met vaak toegevoegde stoffen als butaan die veelal ongezonder zijn dan natuurlijke olijfolie als je het ook zelf kan maken?!
Het is ontzettend makkelijk te maken en je kan de spray zelfs bijvullen, in plaats van dat je steeds een nieuwe moet kopen. Zorg dat je een goede fles met fijne spraydop koopt zodat je de olie goed kan doseren.
•    1 deel olijfolie
•    5 delen water
•    1 fles met spraydop (een plantenspray is ideaal)
Vul de fles met de olie en het water, zorg dat de dop er goed op zit en schudden maar! Tot slot zou je nog een label kunnen uitprinten en deze er op kunnen plakken, zodat er geen misverstanden ontstaan.
Als je ervoor kiest om de spray te gebruiken voor het bakken van zoete gerechten zou je er nog voor kunnen kiezen om de olijfolie te vervangen door zonnebloemolie, deze heeft namelijk minder smaak.
Zo makkelijk is het dus, in minder dan 5 minuten heb je een fles zelfgemaakte en gezonde bakspray.

Heb inmiddels gevonden waar ik het vandaan heb: Nu nog een keer uitproberen.

http://www.culy.nl/inspiratie/diy-bakspray/

22

Re: Een artikel over bakspay

anja66
Werkt dat net zo goed als bakspray?

Nog nooit van gehoord dat je het zelf kon maken, en wat wordt bedoeld met 5 delen water?

23 Laatst bewerkt door Cupla (25-06-2013 22:03)

Re: Een artikel over bakspay

elleoj schreef:
Cupla schreef:

Reden om nog meer inslaan hahahahahaha....hoef ik die dure WD40 spray niet meer halen voor fietsketting en autodeur....lol

Even langs de action fietsen, daar is WD40 lekker goedkoop. :)

Action is voor mij nog ruim uur rijden (papendrecht) en dan nog eens parkeergeld betalen en benzine...om nou daarvoor speciaal rijden ben ik niet goedkoop uit

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

24

Re: Een artikel over bakspay

mieperdepiep schreef:

Zelf gebruiken we geregeld roomboter en zo ook in de taart. Ik bewaar momenteel vaak de lege papiertjes daarvan, plat gevouwen in het koelkastvakje bij de boter en gebruik die voor het invetten van bakpannen. Héél doeltreffend en ook redelijk snel.

Oooohhh wat slim! Toch fijn, zo'n mieperdepiep :-)

25

Re: Een artikel over bakspay

chan1985 schreef:

anja66
Werkt dat net zo goed als bakspray?

Nog nooit van gehoord dat je het zelf kon maken, en wat wordt bedoeld met 5 delen water?

Als je bijv. 100ml olie gebruikt,(is 1 deel) dan doe je net zoveel water, maar dan 5 delen. Dus 5x 100ml = 500ml.

Zoals ik al zei, ik heb het nog niet zelf geprobeerd.
Ben  het wel steeds van plan, maar dan sta ik in de keuken om te bakken, en dan bedenk ik dat ik nog steeds geen sprayfles in huis heb. Dan pak ik maar weer de boter en kwast, en denk:"nou ja, volgende keer maar proberen". 

Heb inmiddels ook nog het volgende gevonden, maar dus ook nog niet geprobeerd.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=59335