1

Onderwerp: taart met geometrisch patroon

Als je een taart wilt maken met aan de zijkant een geometrisch patroon (vierkantjes/ruitjes/circels) Bijvoorbeeld zoals deze
http://media-cache-ec4.pinimg.com/736x/62/d5/80/62d580b152b11cd92a1180b25c89fd26.jpg

Hoe kun je dat het beste aanpakken? Bekleed je eerst de taart helemaal en komen de figuurtjes daar dan nog op, dus een dubbele laag fondant? Of bekleed je de zijkant en bovenkant apart? En hoe zorg je dat je precies goed uit komt qua hoogte/ Eerst de taart bekleden en opmeten en aan de hand daarvan de grote van de driehoekjes berekenen. Of eerst de driehoekjes en dan zorgen dat je taart precies de juiste hoogte krijgt. Vind het zelf wel moeilijk om een taaart precies de juiste hoogte te geven. Vulling een net iets dikkere of dunnere laag, de dikte van het fondant waarmee je bekleed komt natuurlijk ook nog bij de hoogte. Wat is nou het handigst om te doen?

2

Re: taart met geometrisch patroon

Ik zou sowieso eerst een laagje fondant als basis doen (zo dun mogelijk), denk dat je dan je driekhoekjes het strakste er op krijgt.

Dit zijn zo te zien gelijkzijdige driekhoekjes....dus eerst rondom meten en kijken hoeveel er daarin passen. Dan heb je al de maat van één zijde van je driehoek (de bovenste zijde)...en weet je ook hoeveel cm de andere zijden moeten zijn
Dan een diagonaal afmeten van boven naar beneden zodanig dat je precies uitkomt met je schuine zijde van je driehoekjes...dus de diagonaal beetje schuiner/minder schuin totdat het passend is.
Met de lineaal een zachte afdruk in je basislaagfondant maken op die diagonaal...en daarlangs zou ik dan de eerste rij driehoekjes plakken..

Het is wel een puzzel...denk dat je daar ook wel een tijdje zoet mee bent...

Succes!

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

3

Re: taart met geometrisch patroon

Of je maakt een patroon op je pc...en laat dit uitprinten op frosty..... ;)

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

4

Re: taart met geometrisch patroon

Ik heb het nog nooit gedaan, maar als ik zoiets zou doen dan zou ik de taart gewoon afsmeren met botercrème en daar de figuurtjes direct opplakken. Dan kun je denk ik makkelijker corrigeren dan als je ze op een laag fondant/marsepein plakt.

je kunt van tevoren dan de taart opmeten en op basis daarvan de grootte van de driehoekjes bepalen. 

Verder van tevoren zoveel mogelijk figuurtjes al uitsteken en even laten liggen zodat ze steviger zijn en niet gelijk vervormen als je ze oppakt.

5

Re: taart met geometrisch patroon

Bianca1969 schreef:

Dit zijn zo te zien gelijkzijdige driekhoekjes....dus eerst rondom meten en kijken hoeveel er daarin passen. Dan heb je al de maat van één zijde van je driehoek (de bovenste zijde)...en weet je ook hoeveel cm de andere zijden moeten zijn
Dan een diagonaal afmeten van boven naar beneden zodanig dat je precies uitkomt met je schuine zijde van je driehoekjes...dus de diagonaal beetje schuiner/minder schuin totdat het passend is.

Succes!

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Als alle 3 de zijden even lang zijn dan staat ook vast hoe schuin de zijkant is. Daar kun je niks in veranderen dus ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met de diagonaal opmeten.
Als je de grote van de 3 hoekjes weet dan kan je toch gewoon van onderafd gaan plakken en rij voor rij naar boven werken?
Maar hoe zorg je dan dat je aan de bovenkant precies goed uit komt en geen rand overhoudt die te snal is voor nog een rij.

Dit is ook wel een heel groots voorbeeld hoor maar kon even geen ander goed en duidelijk voorbeeld vinden

6

Re: taart met geometrisch patroon

ik denk inderdaad dat je de hoogte moet meten en daar de grootte van je driehoekjes op moet aanpassen.
Dat aansluiten aan de achterkant moet je dan oplossen op een creatieve manier ( :think: of aan de voorkant, groot driehoek erover met naam erop oid).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Re: taart met geometrisch patroon

Ik denk dat je taart dan gewoon echt een 'achterkant' heeft, een smalle strook met halve driehoekjes zeg maar.

8

Re: taart met geometrisch patroon

Als je de omtrek van de taart meet, weet je hoeveel driehoeken in de omtrek kunnen, meet nu de hoogte van de taart, nu kan je meten hoe hoog je driehoeken mogen zijn. Zo kan je de maat van de driehoek bepalen. Je kan een stuk papier nemen en dat om je taart leggen en daarop een patroon aftekenen dan is het foolproof en zie je van te voren al hoe je uit komt.
Deze kan je als je bak of vloeipapier gebruikt later als stencil gebruiken en zachtjes met een wheelcutter eroverheen rollen dan staat het patroon in je fondant.

Nooit geprobeerd overigens maar ik maak wel eens kleding en dan moet je dus ook vaak het patroon van de stoffen aansluiten  ;)

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

9

Re: taart met geometrisch patroon

Gelijkzijdige driehoeken zijn het gemakkelijkst en ook het mooiste. Je kunt ze niet verkeerd draaien en het is het meest symmetrisch. De grootte van de driehoeken zijn afhankelijk van de hoogte van de taart. Gewoon meten en delen door de hoogte van het aantal driehoeken dat je wilt. Gelijkzijdige driehoeken hebben 3 hoeken van 60 graden, dus je kunt geen vierkantjes doormidden snijden. Of je de taart eerst wilt bekleden of de driehoekjes direct op te taart wilt aanbrengen is een keuze, kan namelijk allebei. Ik denk dat ik eerst de taart zou bekleden, omdat dat voor mij het netste werkt.

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

10

Re: taart met geometrisch patroon

femme80 schreef:
Bianca1969 schreef:

Dit zijn zo te zien gelijkzijdige driekhoekjes....dus eerst rondom meten en kijken hoeveel er daarin passen. Dan heb je al de maat van één zijde van je driehoek (de bovenste zijde)...en weet je ook hoeveel cm de andere zijden moeten zijn
Dan een diagonaal afmeten van boven naar beneden zodanig dat je precies uitkomt met je schuine zijde van je driehoekjes...dus de diagonaal beetje schuiner/minder schuin totdat het passend is.

Succes!

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Als alle 3 de zijden even lang zijn dan staat ook vast hoe schuin de zijkant is. Daar kun je niks in veranderen dus ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met de diagonaal opmeten.
Als je de grote van de 3 hoekjes weet dan kan je toch gewoon van onderafd gaan plakken en rij voor rij naar boven werken?
Maar hoe zorg je dan dat je aan de bovenkant precies goed uit komt en geen rand overhoudt die te snal is voor nog een rij.

Dit is ook wel een heel groots voorbeeld hoor maar kon even geen ander goed en duidelijk voorbeeld vinden

Je hebt gelijk....gewoon de hoogte opmeten van de taart...en daar je driehoekjes op aanpassen...en zoals al door iemand aangegeven...een stuk papier nemen, afmeten rondom je taart en hierop het patroon tekenen

Succes, lijkt me wel een uitdaging...

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery