1

Onderwerp: taart valt uit elkaar bij aansnijden

Biscuit lagen met opgeklopte  ganache  en  vlaaivulling  valt bij het aansnijden uitelkaar . De ganachelaag  laat los van het kapsel.  Het wordt daardoor een rommelig stukje taart. Wie herkent dit probleem en weet een oplossing

Groetjes Marjon

Re: taart valt uit elkaar bij aansnijden

Als de ganache nog aan de koude kant is kan dat gemakkelijk gebeuren.
Ganache is redelijk 'droog' daardoor hecht het minder makkelijk aan het ook droge biscuit. Met vlaaivulling heb je dat probleem niet. Ook minder als je biscuit getrempeerd is.

3

Re: taart valt uit elkaar bij aansnijden

De taart was niet koud meer bij het aansnijden , zeg maar kamer temperatuur . Maar kreeg geen mooie stukjes, laten we zeggen bijna helemaal niet.   Kapsel was dan 2x met ganache en 2x met vlaaivulling gevuld.

Groetjes Marjon

4

Re: taart valt uit elkaar bij aansnijden

Iemand nog een idee hoe het kan? heeft iemand nog tips voor mij?

Groetjes Marjon

5

Re: taart valt uit elkaar bij aansnijden

Hoe dun waren je plakken kapsel geworden met vier lagen vulling dan?

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

6

Re: taart valt uit elkaar bij aansnijden

misschien proberen de ganache wat smeerbaarder (dus dunner) te maken?
en wat mieperdepiep zegt: zorgen voor hechting dmv jam of tremperen.

is je biscuit misschien ook vrij stijf geworden?

of had je cake gemaakt?
want dan is het vrij logisch dat het niet goed lukt: cake laat niet zo goed door, dus krijg je geen hechting, en rolt de boel uit elkaar bij het snijden :s

7

Re: taart valt uit elkaar bij aansnijden

stomme vraag maar met wat voor mes snij je?

8

Re: taart valt uit elkaar bij aansnijden

Ik denk ook de combinatie van een "droge" vulling zoals ganache en met een wellicht iets te droge (dus geen getrempeerde lagen) cake/biscuit.
Ik denk ook dat met 4 lagen vulling, de cake lagen wellicht toch iets te dun waren.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

9

Re: taart valt uit elkaar bij aansnijden

etcm ; het werd op locatie aangesneden met een goed mes
mieperdemiep; ik denk dat ik een volgende keer ga temperen voor betere hechting
suuske en omakneeltje; de kapsel waren van de mix met iets vloeibare boter toegevoegd, dit had ik een keer gelezen als tip. Ik weet niet of dat van invloed was/is
sweetTooth; de laagjes kapsel waren tussen de 1,5 en 2cm denk

Ik had de  1:2 witte ganache gemaakt en die opgeklopt maar bij het aansnijden had die laag zich niet aan de kapsel lagen gehecht.

Groetjes Marjon

10

Re: taart valt uit elkaar bij aansnijden

Witte ganache doe ik altijd 1:3, ik weet niet of het daar aan kan liggen dat je 1:2 heb gemaakt

11

Re: taart valt uit elkaar bij aansnijden

Marjonz schreef:

etcm ; het werd op locatie aangesneden met een goed mes
mieperdemiep; ik denk dat ik een volgende keer ga temperen voor betere hechting
suuske en omakneeltje; de kapsel waren van de mix met iets vloeibare boter toegevoegd, dit had ik een keer gelezen als tip. Ik weet niet of dat van invloed was/is
sweetTooth; de laagjes kapsel waren tussen de 1,5 en 2cm denk

Ik had de  1:2 witte ganache gemaakt en die opgeklopt maar bij het aansnijden had die laag zich niet aan de kapsel lagen gehecht.

Ik maak mijn cakes/biscuits niet met mixen, dus ik kan daar helaas niet iets zinnings over zeggen. Ik denk echt dat het geheel net ff te droog was. net als je een boterham met kaas maakt, maar zonder boter. Dan valt de boterham ook uit elkaar  ;) terwijl de afzonderlijke delen niet perse droog hoeven te zijn.
Ganache is gewoon een droge vulling

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious