1

Onderwerp: Help.. Bruidstaart zelf maken

Hoi dames,

Vrijdag 10 mei is het dan zover.. Onze bruiloft..  :D
Nu ben ik al begonnen aan de bruidstaart, maar... Zit nu even met een klein puntje..

Ik moet de taart donderdag 9 mei afleveren, de 3 lagen staan apart ingevroren in de vriezer (in tassen en hier laat ik ze ook in ontdooien) en deze wil ik voor het afleveren stapelen..

Gezien de lagen 24 uur van te voren ontdooit moeten worden ben.ik bang dat de taart te lang 'staat te staan'

Dit betekend dus dat ik op 8 mei om 15:00 de taart uit de vriezer haal.. Op 9 mei om 16:00 wil ik de taart gestapeld en al afleveren.. Nu komttie... :)  dan staat de taart tot 20:00 uur op 10 mei te 'staan' dus..
Ik ben bang dat dit niet ten goede komt van de taart. Ook gezien hij alleen in bloemenfolie staat en niet afgedekt is..

Heeft iemand andere ideeën of zou dit de beste oplossing zijn?


Heeeel erg bedankt alvast

Groetjes Mariska!

2

Re: Help.. Bruidstaart zelf maken

Staat hij in de koeling of gewoon zo? Wat voor vullingen heb je?

Als hij niet in de koeling staat lijkt het me wel erg lang om te laten staan....

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

3

Re: Help.. Bruidstaart zelf maken

wees de bruid! dit is jullie dag!
uitbesteden deze zorgen.. heb je niet iemand in de buurt die dit voor je kan regelen? de locatie wilt altijd wel met dit soort dingen mee denken/mee werken..
succes met het zoeken van iemand!

en... een geweldige dag toegewenst!

4

Re: Help.. Bruidstaart zelf maken

In de koeling staan mijn taarten altijd 'bloot'. Buiten de koeling zou ik de taart niet zo lang laten staan.....

5

Re: Help.. Bruidstaart zelf maken

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom heb je besloten toch zelf de taart te gaan maken? Weet dat je poosje geleden op zoek was naar iemand die de taart voor je zou kunnen maken.

Ik ga zelf ook mijn bruidstaart maken, ik trouw op donderdag, maak de taart woensdag en breng hem dan op woensdagavond bij de locatie waar die de koelcel ingaat (gestapeld) en kort voor wij aankomen zetten ze hem neer.

Succes en heel veel plezier van de week! Geniet ervan

6

Re: Help.. Bruidstaart zelf maken

Siska1974 schreef:

Staat hij in de koeling of gewoon zo? Wat voor vullingen heb je?

Als hij niet in de koeling staat lijkt het me wel erg lang om te laten staan....

De taart in gevuld met bavarois en slagroom dus moet en gaat sowieso in de koeling daar..

Groetjes Mariska!

7

Re: Help.. Bruidstaart zelf maken

Esther68 schreef:

In de koeling staan mijn taarten altijd 'bloot'. Buiten de koeling zou ik de taart niet zo lang laten staan.....

Ik ben altijd bang dat de taart te droog word als hij bloot in de koeling staan, maar gezien je dat altijd doet lijkt me daar dan toch geen verschil in te zitten? :)

Groetjes Mariska!

8

Re: Help.. Bruidstaart zelf maken

Soetigheid schreef:

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom heb je besloten toch zelf de taart te gaan maken? Weet dat je poosje geleden op zoek was naar iemand die de taart voor je zou kunnen maken.

Ik ga zelf ook mijn bruidstaart maken, ik trouw op donderdag, maak de taart woensdag en breng hem dan op woensdagavond bij de locatie waar die de koelcel ingaat (gestapeld) en kort voor wij aankomen zetten ze hem neer.

Succes en heel veel plezier van de week! Geniet ervan



Ik vond het toch moeilijk om het uit handen te geven eerlijk gezegd en dan vooral omdat je zelf ook weet dat je het goed kan haha dus toch de sprong gewaagd..

Ik denk dat ik m woensdag om 00:00 uit de vriezer haal, kan hij iig zo'n 15 uur ontdooien in de zak, daarna zet ik m op en breng ik m weg. Dan zou hij op donderdagnacht ontdooit moeten zijn.. Hij staat dan nog wel zo'n 20 uur te wachten om opgegeten te worden.. zou dit geen kwaad kunnen voor de versheid?

Groetjes Mariska!

9

Re: Help.. Bruidstaart zelf maken

Ontdooien in de zak? Ik vries eigenlijk nooit in maar weet wel dat je een beklede taart nooit in de zak moet laten ontdooien ivm vocht. Taart in de doos + zak invriezen, uit vriezer halen, 24 uur in de koelkast zonder zak laten ontdooien.
Maar eerlijk gezegd had ik met deze planning eerder voor een cremevulling gekozen  :o . Toch iets veiliger dan iets van room....

Re: Help.. Bruidstaart zelf maken

Had het ook niet aangedurfd hoor, zo'n bavarois. Maar een taart kan volgens mij rustig bloot in de koeling staan (geen geurige dingen in de buurt, zoals ui e.d). Maar denk wel dat zoiets niet lekker is als het te koud is ( maar te lang buiten de koelkast is gevaarlijk voor de vulling). Dus zal zeker ook overleggen met de locatie wanneer ze de taart er uit gaan halen. Zo'n vulling mag eigenlijk geen half uur buiten de koeling, maar voor de bruiloft van een vriendin had ik een vulling met melk er in, en daar stond de taart best even buiten de koeling en toch was de binnenkant naar mijn eigen smaak nog te koud. Misschien kan de locatie de binnenste temp in de gaten houden dmv thermometer?

Vind het heel dapper van je dat je het zelf gaat doen! Veel succes en geniet ook van jullie dag!

Groet,

Ingrid

11

Re: Help.. Bruidstaart zelf maken

Bavaroise en slagroom mag prima 2 uur buiten de koeling, mits hij al die tijd goed behandeld en gekoeld is geweest, tijdens vervoer en decoratie. Daarna moet hij echt wel opgegeten zijn, want anders gaat de houdbaarheid achteruit.

Een grote taart heeft vaak wel meer dan een half uur nodig om op temperatur te komen. Bavaroise en slagroom zijn lekker als ze nog wel koel zijn, maar niet koelkastkoud.
Tenzij het een hete dag wordt, zou ik de locatie, danwel de ceremoniemeester (of wie dan ook) vragen om de taart een uur voor serveren uit de koelkast te halen en voor showen neer te zetten.

Ik zou nu nog de taart in de vriezer er snel uithalen en er karton om heen doen ter verpakking en hem dan met de zak weer snel terugdoen in de vriezer. het karton absorbeert dan wat vocht tijdens het ontdooien, waardoor hij mooier blijft.

Veel pelzier op jullie dag!