1

Onderwerp: Welke maat taartdoos

Welk formaat taartdoos heb ik nodig voor een zwangere buiktaart gemaakt van 20 en 12 cm blanda's? Zou 35 cm groot genoeg zijn, en hoe hoog? Hoe hoog wordt je taart na vullen en bekleden?

2

Re: Welke maat taartdoos

Pfffff goeie vraag! Eigenlijk geen idee, ik zet zo'n taart op een ingepakt plankje en daarna pak ik het in met plastic folie...

Als ik moest gokken zou 35 net te klein zijn, je taartvormen alleen zijn bij elkaar al 32 en dan nog botercreme en marsepein/fondant, misschien nog een versierrandje.... Ik zou voor 37,5 gaan en anders 40

Wat betreft hoogte.... Zou ik even weten hoe hoog de blanda's zijn, dat weet ik niet, en dan een paar cm erbij, ook ivm decoratie!

Sweet as sugar and everything nice

3

Re: Welke maat taartdoos

Kelly87 schreef:

Pfffff goeie vraag! Eigenlijk geen idee, ik zet zo'n taart op een ingepakt plankje en daarna pak ik het in met plastic folie...

Als ik moest gokken zou 35 net te klein zijn, je taartvormen alleen zijn bij elkaar al 32 en dan nog botercreme en marsepein/fondant, misschien nog een versierrandje.... Ik zou voor 37,5 gaan en anders 40

Wat betreft hoogte.... Zou ik even weten hoe hoog de blanda's zijn, dat weet ik niet, en dan een paar cm erbij, ook ivm decoratie!

Ik denk dan dat een plankje inderdaad een betere keus is. Waarmee pak je dat dan in? En zet je je taart daar gewoon bovenop of wel eerst alsnog op een cakeboard, of taartkarton?

4

Re: Welke maat taartdoos

Kelly87 schreef:

Pfffff goeie vraag! Eigenlijk geen idee, ik zet zo'n taart op een ingepakt plankje en daarna pak ik het in met plastic folie...

Als ik moest gokken zou 35 net te klein zijn, je taartvormen alleen zijn bij elkaar al 32 en dan nog botercreme en marsepein/fondant, misschien nog een versierrandje.... Ik zou voor 37,5 gaan en anders 40

Wat betreft hoogte.... Zou ik even weten hoe hoog de blanda's zijn, dat weet ik niet, en dan een paar cm erbij, ook ivm decoratie!

Ik denk dan dat een plankje inderdaad een betere keus is. Waarmee pak je dat dan in? En zet je je taart daar gewoon bovenop of wel eerst alsnog op een cakeboard, of taartkarton?

5

Re: Welke maat taartdoos

Ik neem aan dat je de taart ook op een taartkarton of iets dergelijks maakt? Die zul je ook op de goede afmetingen moeten maken/kopen. Dan weet je ook hoe groot je taartdoos zou moeten zijn.

Ik zou de bakvormen neerzetten zoals je de taart wilt maken, dan heb je een goed idee.

6

Re: Welke maat taartdoos

Ik pak een plankje altijd in met cadeaupapier en dan daaromheen plastic folie. Ik gebruik verder altijd taartkarton en soms, afhankelijk van de taart, ook een drum...

Sweet as sugar and everything nice

7

Re: Welke maat taartdoos

Bij afwijkende taartmaten zet ik deze ook altijd eerst op een plankje en meet dan de maten op. Mijn taarten zet ik altijd op een ingepakt plankje. Zorgt er ook voor dat je taart niet meer vervormt bij het verplaatsen. Pak ook in met folie en een feestelijk lintje. Oh ja...ik doe tussen de taart en het plankjeook altijd een karton, evt op maat geknipt

8

Re: Welke maat taartdoos

Esther68 schreef:

Bij afwijkende taartmaten zet ik deze ook altijd eerst op een plankje en meet dan de maten op. Mijn taarten zet ik altijd op een ingepakt plankje. Zorgt er ook voor dat je taart niet meer vervormt bij het verplaatsen. Pak ook in met folie en een feestelijk lintje. Oh ja...ik doe tussen de taart en het plankjeook altijd een karton, evt op maat geknipt

Sorry voor alle vragen maar zit er echt mee te worstelen hoe ik dit het beste kan doen.
Die zwangere buiktaart bestaat natuurlijk eigenlijk uit 3 taartjes die niet echt aan elkaar vast zitten dus verplaatsen is geen optie. Ik zal een taartkarton op maat knippen en dit tussen mn taart en het ingepakte plankje leggen. Maar begrijp ik dan goed dat je de taart direct al op het plankje legt, dus nog voordat je gaat vullen en afsmeren, of daarna pas? Of zelfs pas nadat je bekleed hebt? Lijkt mij dan niet meer te doen om m dan nog op het plankje te krijgen. Maar kun je het plankje een beetje netjes houden als je dat ook gebruikt om af te smeren en te bekleden?

9

Re: Welke maat taartdoos

Ik vul, smeer af en bekleed inderdaad op het plankje. Plankje wordt wel 'vies' maar dit is makkelijk schoon te maken met keukenpapier (voor het bekleden).
Maar bij een zwangere buik taart vul en bekleed ik de buik en (soms beide) borsten apart. Met een riem of band werk ik het dan af  :)

10

Re: Welke maat taartdoos

Dus: Plankje inpakken met pakpapier, folie eromheen, taarten erop, afsmeren, schoonmaken, bekleden, versieren en dan met folie inpakken ipv een doos  :)

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

11

Re: Welke maat taartdoos

Ok, heel erg bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Zie het helemaal zitten nu. Het is de eerste keer dat ik voor anderen iets maak, heb ook nog helemaal niet zoveel taarten gemaakt en nu dus meteen de vraag voor zoiets voor mij weer helemaal nieuws. Ook al is het voor bekenden ik wil toch wel erg graag dat het goed gaat.
Ben heel erg blij met jullie.

12

Re: Welke maat taartdoos

Nogmaals heel erg bedankt voor alle hulp, het is uiteindelijk goed gelukt (vond ik zelf) Heb hem op een cakeboard gemaakt en bekleed en daarna het geheel nog even op een stevig mooi plankje gezet en ingepakt. Hier nog even het resultaat voor wie dat leuk vind

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=223843