1

Onderwerp: Welk fornuis???

Hoihoi,

Wij zijn aan het brainstormen over een nieuwe keuken.
Nu is mijn droom om dan een groot fornuis te nemen. Maar we willen ook niet de hoofdprijs betalen. ;) 
Wie heeft een goede tip waar ik op moet letten???

Groetjes Gerien

Groetjes Gerien

2

Re: Welk fornuis???

Om te beginnen de wok brander niet in het midden, dan past er bijna geen andere pan meer op. Dwz bij mij, ik heb een 5 pits en de wok brander in het midden zitten, er passen nu alleen kleine pannetjes omheen. Maar ik heb dan ook geen oven eronder alleen de gaspitten, de oven heb ik op ooghoogte zitten.

Wil je zo'n echte Saartje oven (Boretti) kijk dan eens in Engeland of op mp naar soortelijke fornuizen. Ik vind ze heel mooi maar veel te duur.  Toen wij de keuken gingen verbouwen heb ik veel gehad aan de ikea keukenplanner, heerlijk thuis op de pc een keuken in elkaar zetten en veranderen tot het je naar de zin is.

Christine.

3

Re: Welk fornuis???

Oh nog een tip.

Ik heb een plint boiler in de keuken voor warm water, die zit achter de plint onder het kastje, dus geen half kastje vol voor een boiler, ook de verwarming van de keuken zit in de plint verwerkt en is aangesloten op de cv ketel. het zijn maar kleine dingetjes maar wel van die dingetjes waar ik heel blij mee ben. Niet heel lang wachten tot ik eindelijk warm water beneden heb.

Christine.

4

Re: Welk fornuis???

Aga fornuis! (tweedehands?)

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

5

Re: Welk fornuis???

Het ligt aan je eigen eisen. Waar wil je op koken??? Hoeveel pitten wil je. Wil je een wokbrander?

Wil je 5 pitten en/of incl. een wokbrander, dan zou ik zeker kiezen voor een min. 90cm breed fornuis. Maar neem je grootste pan mee en pas die op het fornuis. Dan weet je zeker dat het past.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Re: Welk fornuis???

Overigens heb ik net een groot Stoves fornuis gekocht. Dat is er echt zo een met 2 ovens, een aparte grill en 5 pitten (incl. wokbrander). Stoves is geen heel duur merk, maar men zegt wel heel degelijk. En ze hadden een leuke actie, weet alleen niet of die al is afgelopen.

Ik heb hem nog niet dus ik kan je nog niet zeggen hoe hij bevalt.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

Re: Welk fornuis???

ik wil graag 5 of 6 pitten.
ik heb nu regelmatig een pit te weinig.
Ik wil graag een grotere oven. Met 8 man is bijv. 1 appeltaart zo weinig. Dus bak ik er liever 2 tegelijk. Maar dat gaat in mijn oven niet zo goed.
Dus ik wil graag 90 cm breed.
Ik hoef geen heel bijzondere oven hoor, dus een stoves is mij te uitgebreid.

Er moet inderdaad een boiler komen, dus die zal wel in de plint komen. (wel een goede tip :Y )

@keukentje bedankt voor de tip van de wokbrander, daar ga ik zeker op letten!!
Ik heb al eens zitten neuzen en ik heb wat fornuizen van Smeg gezien. Die zijn niet zo heel duur, maar of ze goed zijn weet ik niet.
Weet iemand dat???

Groetjes Gerien

8 Laatst bewerkt door Cupla (03-04-2013 17:11)

Re: Welk fornuis???

Ik had 5 pits bij me ex ooit bij Saturn vandaan maar Saturn verkoop ook merk Etna en die is ook niet duur en erg goed!!! Je heb met en zonder ovens...Die doen ook bezorgen tot in je keuken en aansluiten

Maar ik weet niet waar je woon maar in Ridderkerk heb je winkel die heet Budgetplan. Op site hebben ze ook KoopjesHoek...Dus moeite waart om kijkje nemen. Mijn moeder had ooit hiervandaan Boretti dubbeloven vandaan en was meer dan de helft afgeprijst vanwege kleur...Je moet maar geluk hebben zeg maar dat jou smaak tussen zit

even bekende www ervoor dan budgetplan.nl en die doet ook bezorgen en aansluiten.

Ikea heeft ook goede keukens MAAR nadeel is...als iets wil kopen moet geheel keuken van Ikea zijn ivm rare maten om even zo zeggen. Vriendin van me heeft Ikea en baalt ervan want als je onderdeel kapot is kan je niet los bestellen. Dat je ffe weet

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

9

Re: Welk fornuis???

Cupla schreef:

Ik had 5 pits bij me ex ooit bij Saturn vandaan maar Saturn verkoop ook merk Etna en die is ook niet duur en erg goed!!! Je heb met en zonder ovens...Die doen ook bezorgen tot in je keuken en aansluiten

Maar ik weet niet waar je woon maar in Ridderkerk heb je winkel die heet Budgetplan. Op site hebben ze ook KoopjesHoek...Dus moeite waart om kijkje nemen. Mijn moeder had ooit hiervandaan Boretti dubbeloven vandaan en was meer dan de helft afgeprijst vanwege kleur...Je moet maar geluk hebben zeg maar dat jou smaak tussen zit

even bekende www ervoor dan budgetplan.nl en die doet ook bezorgen en aansluiten.

Ikea heeft ook goede keukens MAAR nadeel is...als iets wil kopen moet geheel keuken van Ikea zijn ivm rare maten om even zo zeggen. Vriendin van me heeft Ikea en baalt ervan want als je onderdeel kapot is kan je niet los bestellen. Dat je ffe weet

Bedankt voor de tips!!
Ridderkerk is hiervandaan goed te doen. :Y  :Y
Ik kan op de fiets bij je langs komen hoor ;)

Groetjes Gerien

10

Re: Welk fornuis???

ik zou wel nadenken over die grote oven. het is wel handig met bakken maar als je dan 2 stokbroodjes op wil warmen ben je eerst n half uur dat ding warm aan t stoken. heb zelf een 60cm oven en daar passen ook meerdere dingen in en een combi magnetron voor als t wat minder is

en ons fornuis is een 5 pitter met de wokbrander aan de zijkant, dan heb ik er geen last van. alleen wel uitkijken dat je kastjes hoog genoeg hangen anders schroeien ze weg haha

11

Re: Welk fornuis???

Hier een 6-pits Smeg fornuis  (CS19A-6) met 90 cm brede oven. Hij bevalt goed.
Alleen duurt het wel lang voordat de oven warm is. En in deze zit middenin een langwerpige visbrander. Ik heb de oven nu bijna 4 jaar en heb deze brander nog nooit gebruikt omdat ik er geen passende pan voor heb.  En soms wil de oven nog wel eens lang naloeien met afkoelen.

Als ik opnieuw de keuze zou moeten maken zou ik er denk ik eentje nemen met twee ovens. Een kleintje en een grote, bv  deze: SNL926MA9

12

Re: Welk fornuis???

Varodi schreef:

Hier een 6-pits Smeg fornuis  (CS19A-6) met 90 cm brede oven. Hij bevalt goed.
Alleen duurt het wel lang voordat de oven warm is. En in deze zit middenin een langwerpige visbrander. Ik heb de oven nu bijna 4 jaar en heb deze brander nog nooit gebruikt omdat ik er geen passende pan voor heb.  En soms wil de oven nog wel eens lang naloeien met afkoelen.

Als ik opnieuw de keuze zou moeten maken zou ik er denk ik eentje nemen met twee ovens. Een kleintje en een grote, bv  deze: SNL926MA9

Zo breng je me weer aan het twijfelen.
Hier gaan er inderdaad ook regelmatig een paar stokbroden in.
Als we er een met 2 ovens zouden nemen, worden ze meteen ook wat duurder.

Groetjes Gerien

13

Re: Welk fornuis???

etmc schreef:

ik zou wel nadenken over die grote oven. het is wel handig met bakken maar als je dan 2 stokbroodjes op wil warmen ben je eerst n half uur dat ding warm aan t stoken. heb zelf een 60cm oven en daar passen ook meerdere dingen in en een combi magnetron voor als t wat minder is

en ons fornuis is een 5 pitter met de wokbrander aan de zijkant, dan heb ik er geen last van. alleen wel uitkijken dat je kastjes hoog genoeg hangen anders schroeien ze weg haha

Dat is ook nog een idee. Een oven en combi allebei.
Help ik weet het nu echt niet meer!!

Groetjes Gerien

14

Re: Welk fornuis???

hoi,

Ben sinds 3 weken een trotse bezitter van een m-system (boretti) met 6 pitten en de wokbrander zit links voor dus al je andere pannen passen er nog op! :thumb:
Kijk eens bij www. keukenloods.nl, zitten in hoorn en zaandam en nog wat andere plaatsen. Wij hebben het fornuis uit hoorn en werden super leuk geholpen. In zaandam is grote showroom.

succes met je keuze maken

15

Re: Welk fornuis???

grietje schreef:

Zo breng je me weer aan het twijfelen.
Hier gaan er inderdaad ook regelmatig een paar stokbroden in.
Als we er een met 2 ovens zouden nemen, worden ze meteen ook wat duurder.

Dat is de reden dat ik een heel fornuis heb gekocht. Qua prijs was het veel goedkoper dan alle elementen los kopen (2 ovens en een los fornuis). En Stoves heeft ook nog een B-merk (Belling). Schijnt net zo goed te zijn, maar simpeler in uitstraling.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

16

Re: Welk fornuis???

http://www.vd.nl/wonen/koken/fornuis/g2 … m=overview

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

17

Re: Welk fornuis???

Er zij ook fornuizen met een dubbele oven te koop (oa bosch, pelgrim) Je hebt dan een iets bredere oven, en een smalle oven ernaast. dus voor het stokbroodje de kleine oven, en voor 2 taarten de grote oven. Ik heb zelf onlangs in een witgoed winkel zo'n fornuis zien staan, en ik was er zelf behoorlijk enthousiast over. Wanneer ik een nieuwe keuken neem (zal helaas waarschijnlijk nog wel een poosje duren) zal er bij mij waarschijnlijk zoiets komen. Ik ken geen mensen die zo'n fornuis hebben, dus over de kwaliteit kan ik niets zeggen..

18

Re: Welk fornuis???

Zulke fornuizen heb ik ook al gezien ja. Ik vind ze ook erg mooi, maar ze zijn meteen weer een heel stuk duurder dan een enkele oven.
En ik weet niet of ik manlief zo gek krijg. ;)

Groetjes Gerien

19

Re: Welk fornuis???

ik had oorspronkelijk een 90 cm brede oven. Niet verkeerd, maar veel te groot voor die twee stokbroodjes en een appeltaart. wel handig om bij veel eters de borden in te verwarmen (maar kon er dan niet tegelijkertijd in bakken/grillen/etc.). Verder vond ik de warmte verdeling niet helemaal oke. Dus bij de tweede verbouwing twee miele ovens gekocht van 60cm en ben daar heel blij mee. Goede bakresultaten, tegelijkertijd verschillende gerechten maken op verschillende temperaturen. Zou niet anders meer willen. Nadeel: ik heb de electriciteit moeten laten aanpassen, om te voorkomen dat als alle (keuken)apparatuur ingeschakeld is de stoppen doorslaan. ik kook verder op een grote 90 cm brede inductieplaat.

20

Re: Welk fornuis???

grietje schreef:
Cupla schreef:

Ik had 5 pits bij me ex ooit bij Saturn vandaan maar Saturn verkoop ook merk Etna en die is ook niet duur en erg goed!!! Je heb met en zonder ovens...Die doen ook bezorgen tot in je keuken en aansluiten

Maar ik weet niet waar je woon maar in Ridderkerk heb je winkel die heet Budgetplan. Op site hebben ze ook KoopjesHoek...Dus moeite waart om kijkje nemen. Mijn moeder had ooit hiervandaan Boretti dubbeloven vandaan en was meer dan de helft afgeprijst vanwege kleur...Je moet maar geluk hebben zeg maar dat jou smaak tussen zit

even bekende www ervoor dan budgetplan.nl en die doet ook bezorgen en aansluiten.

Ikea heeft ook goede keukens MAAR nadeel is...als iets wil kopen moet geheel keuken van Ikea zijn ivm rare maten om even zo zeggen. Vriendin van me heeft Ikea en baalt ervan want als je onderdeel kapot is kan je niet los bestellen. Dat je ffe weet

Bedankt voor de tips!!
Ridderkerk is hiervandaan goed te doen. :Y  :Y
Ik kan op de fiets bij je langs komen hoor ;)


hahahah oven meenemen op fiets gaat beetje moeilijk tenzij ie in bolderkar past hahahahahah....Succes met uitzoeken van nieuwe keuken  :thumb:

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

21

Re: Welk fornuis???

Dat is kwijlen bij dit onderwerp. Nadat ik samen ben gaan wonen moet ik het doen met een combimagnetron

22

Re: Welk fornuis???

anja66 schreef:

Er zij ook fornuizen met een dubbele oven te koop (oa bosch, pelgrim) Je hebt dan een iets bredere oven, en een smalle oven ernaast. dus voor het stokbroodje de kleine oven, en voor 2 taarten de grote oven. Ik heb zelf onlangs in een witgoed winkel zo'n fornuis zien staan, en ik was er zelf behoorlijk enthousiast over. Wanneer ik een nieuwe keuken neem (zal helaas waarschijnlijk nog wel een poosje duren) zal er bij mij waarschijnlijk zoiets komen. Ik ken geen mensen die zo'n fornuis hebben, dus over de kwaliteit kan ik niets zeggen..

Mijn schoonzus heeft zo'n fornuis met 5 pitten, een brede oven en een smalle oven. Van Boretti en dat bevalt haar erg goed begreep ik. :-)

Zelf moet ik het doen met een combimagnetron die niet meer wil draaien als wat er op het rek staat te 'zwaar' is. Ik zie uit naar de dag dat ik mijn eigen keuken mag uitzoeken (nu huurhuis waar we in wonen onder de leegstandswet, dus huis staat te koop) en het schip met geld voor onze deur strandt. Het liefst op dezelfde dag. ;-)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

23

Re: Welk fornuis???

Cupla schreef:
grietje schreef:
Cupla schreef:

Ik had 5 pits bij me ex ooit bij Saturn vandaan maar Saturn verkoop ook merk Etna en die is ook niet duur en erg goed!!! Je heb met en zonder ovens...Die doen ook bezorgen tot in je keuken en aansluiten

Maar ik weet niet waar je woon maar in Ridderkerk heb je winkel die heet Budgetplan. Op site hebben ze ook KoopjesHoek...Dus moeite waart om kijkje nemen. Mijn moeder had ooit hiervandaan Boretti dubbeloven vandaan en was meer dan de helft afgeprijst vanwege kleur...Je moet maar geluk hebben zeg maar dat jou smaak tussen zit

even bekende www ervoor dan budgetplan.nl en die doet ook bezorgen en aansluiten.

Ikea heeft ook goede keukens MAAR nadeel is...als iets wil kopen moet geheel keuken van Ikea zijn ivm rare maten om even zo zeggen. Vriendin van me heeft Ikea en baalt ervan want als je onderdeel kapot is kan je niet los bestellen. Dat je ffe weet

Bedankt voor de tips!!
Ridderkerk is hiervandaan goed te doen. :Y  :Y
Ik kan op de fiets bij je langs komen hoor ;)


hahahah oven meenemen op fiets gaat beetje moeilijk tenzij ie in bolderkar past hahahahahah....Succes met uitzoeken van nieuwe keuken  :thumb:

:lol:  :lol:  :lol: Nee dat zal niet lukken.
Maar ik bedoelde dat ik bij jou wel op de fiets langs kan komen. ;)

Groetjes Gerien

24

Re: Welk fornuis???

elleoj schreef:
anja66 schreef:

Er zij ook fornuizen met een dubbele oven te koop (oa bosch, pelgrim) Je hebt dan een iets bredere oven, en een smalle oven ernaast. dus voor het stokbroodje de kleine oven, en voor 2 taarten de grote oven. Ik heb zelf onlangs in een witgoed winkel zo'n fornuis zien staan, en ik was er zelf behoorlijk enthousiast over. Wanneer ik een nieuwe keuken neem (zal helaas waarschijnlijk nog wel een poosje duren) zal er bij mij waarschijnlijk zoiets komen. Ik ken geen mensen die zo'n fornuis hebben, dus over de kwaliteit kan ik niets zeggen..

Mijn schoonzus heeft zo'n fornuis met 5 pitten, een brede oven en een smalle oven. Van Boretti en dat bevalt haar erg goed begreep ik. :-)

Zelf moet ik het doen met een combimagnetron die niet meer wil draaien als wat er op het rek staat te 'zwaar' is. Ik zie uit naar de dag dat ik mijn eigen keuken mag uitzoeken (nu huurhuis waar we in wonen onder de leegstandswet, dus huis staat te koop) en het schip met geld voor onze deur strandt. Het liefst op dezelfde dag. ;-)

Ik trek een nummertje en sluit achteraan voor het schip met geld.

25

Re: Welk fornuis???

Hoi hoi,

Ik heb al besloten dat we geen groot fornuis nemen. Wel ga ik voor een 5 of 6 pits fornuis. Maar dan wel een gewone oven.
Nu zitten we er over te denken om een combi-oven en een gewone oven te nemen. Alleen een combi-oven wil ik niet. Naar mijn idee zijn die kleiner van inhoud dan een gewone oven. Dus wil ik liever ook een gewone oven naast mijn magnetron. En om extra bakmogelijkheid te creëren willen we dus ipv. een magnetron een combi-oven nemen.

Best leuk nadenken over een nieuwe keuken, maar die prijzen...... :s

Groetjes Gerien