1

Onderwerp: Aardbeienmarshmallows

Hier is mijn marshmallowrecept! Ik heb het niet zelf bedacht, maar wel zelf aangepast tot ik tevreden was met het resultaat. De hoeveelheden zijn in grammen, omdat ze erg nauw komen. Iets teveel vocht, en je krijgt een soort zachte marshmallowbrij die je meer kan opslurpen dan kauwen. Teveel, en je krijgt taaie zooi.

De aardbeienpuree heb ik gemaakt door diepvriesaardbeien (verse kan ook natuurlijk) te laten ontdooien en te pureren, met een halve eetlepel balsamicoazijn erdoor. Dat was errug lekker.

Het recept is verder niet moeilijk. Het vereist vooral wat geduld. Veel plezier ermee!

295 g. water (in delen, let op!)
115 g. aardbeienpuree
28 g. gelatinepoeder
615 g. suiker
315 g. glucosestroop

Bekleed een vorm (ik heb zelf een vierkante bakvorm van 25X25cm gebruikt) met aluminiumfolie, en spuit royaal in met bakspray.

Meng de aardbeienpuree en 120 g. water met het gelatinepoeder. Laat 5 minuten rusten.

Meng de rest van het water (175 g.) met de stroop en suiker. Verwarm het al roerend tot alle suiker is opgelost. Verhit het dan tot 115 graden. Ondertussen mix je het gelatinemengsel op lage stand. Voeg de hete stroop in een dun straaltje toe.

Voer het tempo van de mixer langzaam op. Mix dan 10 minuten op volle kracht, tot het mengsel stijf en glanzend is en in dikke linten van de garde loopt. Giet het in de bakvorm (pas op, PLAKT!)

Laat de marshmallows 10 uur rusten. Het is moeilijk, maar het moet! Lik de kom maar uit, als je niet zo lang kan wachten.

Meng gelijke delen (in volume, niet in gewicht) maïzena en poedersuiker. Bijvoorbeeld 4 eetlepels van ieder. Ik weet niet zeker hoeveel ik gebruikt heb, ik moest halverwege extra bijmaken.

Bestrooi de bovenkant van de marshmallow met het suikermengsel. Stort het, pel de aluminiumfolie ervan af (gaat dit erg moeilijk, dan had je meer moeten invetten), en bepoeder de onderkant ook. Snijd met een mes in blokjes. Dit gaat makkelijker als je het mes voor het snijden bepoederd, en tussendoor regelmatig schoonmaakt. Anders wordt het een enorme plakzooi. Bepoeder de zijkanten van de blokjes ook. Dit kan je doen door ze in een bakje met het poeder rond te wentelen (en daarna een beetje af te kloppen), of ze met een paar tegelijk in een zakje met poeder te doen, en dan te schudden. Hoe dan ook, het wordt waarschijnlijk een knoeiboel.

Nu heb je heerlijk zachte marshmallows. Bewaar ze luchtdicht, of smelt wat chocolade (ik raad wit of melk aan, maar puur kan ook heel goed), tempereer het, en doop de marshmallows er met een vork in. Goed laten afdruipen, en op een stuk bakpapier hard laten worden.
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/526625_410577349030849_473202078_n.jpg

Eet smakelijk!

2

Re: Aardbeienmarshmallows

oohhh lekker  :9

3

Re: Aardbeienmarshmallows

klinkt goed!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Re: Aardbeienmarshmallows

Klinkt erg lekker!!!

.. Want taart kan altijd!!

5

Re: Aardbeienmarshmallows

Klinkt erg lekker,
het afkloppen zal vast een kleiderboel worden hihi

oja waar heb je de glucosestroop gehaald/besteld ?

6

Re: Aardbeienmarshmallows

Ik heb een emmertje bij de Sligro gehaald. Maar volgens mij hebben ze het bij DLTshop ook...

7

Re: Aardbeienmarshmallows

Hmmmm dat ziet er lekker uit  :9

8

Re: Aardbeienmarshmallows

Klinkt erg lekker. Ik heb hem opgeslagen voor later gebruik. Bedankt! :9

Aan het huishouden doen ga je niet dood, maar ik neem liever geen risico!
http://creataartjes.webklik.nl

9

Re: Aardbeienmarshmallows

Geweldig. Bedankt voor je recept.

10

Re: Aardbeienmarshmallows

Heb het twee dagen geleden gemaakt, vanmorgen haal ik het uit de koelkast maar het is nog behoorlijk nat aan de binnenkant, kan bijna geen blokje beetpakken. Wat heb ik fout gedaan, of hoort het zo?

groetjes Hanneke

11

Re: Aardbeienmarshmallows

Ziet er heel erg lekker en mooi uit :9

12

Re: Aardbeienmarshmallows

axhanneke schreef:

Heb het twee dagen geleden gemaakt, vanmorgen haal ik het uit de koelkast maar het is nog behoorlijk nat aan de binnenkant, kan bijna geen blokje beetpakken. Wat heb ik fout gedaan, of hoort het zo?


Ik denk dat het buiten de koelkast moet drogen.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

13

Re: Aardbeienmarshmallows

connie11 schreef:
axhanneke schreef:

Heb het twee dagen geleden gemaakt, vanmorgen haal ik het uit de koelkast maar het is nog behoorlijk nat aan de binnenkant, kan bijna geen blokje beetpakken. Wat heb ik fout gedaan, of hoort het zo?


Ik denk dat het buiten de koelkast moet drogen.

Ja dat zou misschien ook nog kunnen. Ik heb nog een bak staan die haal ik maar ui de koelkast dan. Wordt vervolgd,

groetjes Hanneke

14

Re: Aardbeienmarshmallows

Oeh, dat ziet er lekker uit!

.. Want taart kan altijd!!

15

Re: Aardbeienmarshmallows

He, grappig dat ik deze nu net vandaag zie! Ben de laatste tijd helemaal into de marshmallows, dus deze ga ik zeker ook binnenkort uitproberen :) Bedankt voor het recept!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>