1

Onderwerp: marsepeinen taart versieren en bewaren

Hallo,
Wat een leuke site is dit en gelukkig met een forum! Morgen ga ik mijn taartendebuut pogen ; ik heb een taart gemaakt van moskovisch gebak, een laag botercreme tussen de 2 lagen cake, een laag jam op de cake, bedekt met marsepein.
Nu wil ik echter het marsepein versieren met snoepjes e.d. aan de randen en op de taart, maar hoe plak ik dit op de marsepeinen laag? Eiwt, glazuur, enz. oja, ik wil ook spuitglazuur gebruiken om mooie randen te maken...
Heeft iemand een tip over hoe ik dit het beste kan doen? Alvast heel erg bedankt voor de hulp...
Marianne

p.s.bewaar ik de taart in de koelkast, ik heb begrepen dat marsepein daar niet zo goed tegen kan, maar het is zo warm buiten, kan de botercreme niet buiten de koelkast bederven?

2

Re: marsepeinen taart versieren en bewaren

Hoi Marian,

Ik heb nog wel een paar tips voor je. Met een klein beetje water kun je de meeste snoepjes wel op de taart plakken, misschien moet je het even vasthouden of er iets tegenaanleggen totdat het vastligt maar het moet lukken. Met dit warme weer raad ik eiwit af.
Je kunt de cake wel insmeren met jam maar denk eraan dat de rode kleur (als je rood hebt gebruikt) door de marsepein heen kan komen. Glazuren met abrikozenjam is makkelijker en dan 1 laag botercreme en 1 laag jam.

Spuitglazuur blijft met warme weer langer vloeibaar hou daar rekening mee. De taart kun je het beste op een koele plek bewaren, maar als het moet kan het wel in de koelkast. Botercreme kan wel wat hebben. Wat ik dan liever doe is de taart in een doos en een aantal koelelementen erbij leggen, denk dan weer aan het condensvocht.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen en ik wens je veel succes.

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

3

Re: marsepeinen taart versieren en bewaren

Hoi Peronne,
Dank voor je snelle reactie en gelukkig net op tijd! Ik ga morgen verder met het bakken van de taart (cake=klaar) en wilde dus inderdaad een rode (zelfgemaakte) kersenjam gebruiken. Denk jij dat dit wel kan als ik het marsepein geel kleur?

Ik begrijp niet zo goed (ben maar een beginner als ik zo op de site kijk!) wat je bedoeld met 1 laag botercreme en 1 laag jam; welke doe ik eerst en snij ik de cake daarbij in 2 delen of in 1 deel en smeer ik dit op elkaar (wordt denk ik een zooitje?)...

Verder heel erg bedankt voor je tip voor het plakken van de snoepjes, logisch inderdaad dat eiwit nu niet zo'n goed idee is (weer beginnerslogica)..
Wat zou jij doen om chocolaatjes tussen de botercreme (voor op de bovenkant van de taart/marsepein) "vast te plakken", glazuur misschien?

En als laatste, is het nu raadzaam om dan spuitglazuur te gerbuiken of ga ik wellicht gedemotiveerd raken bij mijn "eerste echte taart", zou ik jammer vinden namelijk...

Goed, ik verheug me op antwoord aangezien ik morgen verder ga met bakken; ga nu even registreren omdat ik deze site waarschijnlijk wel vaker ga bezoeken...

Vriendelijke groet en nogmaals dank!
Marian

4

Re: marsepeinen taart versieren en bewaren

Hoi Marian,

De snijdt de cake inderdaad 2x door. Je hebt dan 3 lagen cake. Ik doe op de onderste de jam en op de 2e laag vaak de botercreme. Als de taart niet helemaal recht is dan kun je soms met wat extra botercreme aan een kant smokkelen. Geel is een vrij lichte kleur en rode jam, ook door het vocht, zal erdoorheen komen. Dan kun je beter abrikozen gebruiken. Als je een reepje chocolade voorzichtig smelt kun je dat ook gebruiken om snoepjes te plakken. Kort in de magnetron en kijk uit dat de chocolade niet verbrandt.

Als je nog nooit spuitglazuur hebt gebruikt, oefen dan eerst even op iets anders. Wanneer je de slag te pakken hebt kun je het op de taart gebruiken. Ik vind dat dat een beetje ervaring vereist, vandaar.

Ik wens je veel succes en ben erg benieuwd naar het resultaat.

Succes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

5

Re: marsepeinen taart versieren en bewaren

Hai Peronne,
De taart die ik wil maken is voor a.s. vrijdag om mijn vriend te verassen, maar ik wil (met al zijn familie om me heen en een getalenteerde chef/schoonmoeder) geen flater slaan, vandaar dat ik al de halve week aan het expirimenteren ben. In het kader van beginnersfouten "onderscheppen."

Wat betreft de spuitglazuur had je gelijk; ik heb wat op een plakje cake geprobeerd en hier ga ik me dus nog niet aan wagen; te lastig voor nu. Ik vond de botercreme in de spuitglazuur trouwens ook mierzoet!
Ik overweeg dus nu banketbakkersroom (in plaats van botercreme) te maken, wat denk jij daarvan?

Verder bedankt voor al je tips en hulp; ik zal een foto naar deze site sturen dit weekend als de taart inderdaad lukt; maar ik heb goede hoop...

Vriendelijke groet,
Marian

6

Re: marsepeinen taart versieren en bewaren

Hoi Marian,

Banketbakkersroom is ook zoet hoor, als je echt als tussenlaag iets anders wilt, of iets frissers, kun je bijv. overwegen om iets van mandarijnpartjes op je laag te leggen en daaroverheen een laagje botercreme, dat maakt het iets frisser. Ook zou je misschien beter de variant kunnen maken met banketbakkersroom, dus de smeuïge variant (link: http://deleukstetaarten.citywebz.com/recepten.html# en dan kiezen voor smeuïge botercreme), die is wel erg lekker.

Ook kun je iets heel anders maken om te vullen, nl. zwitserse room. Erg lekker, bijv. met frambozen erdoor of aardbeien of bosvruchten. Zwitserse room is 200 gram banketbakkersroom en 125 gram gezoete geklopte slagroom door elkaar gespateld. De taart moet nu echter beter wel in de koelkast bewaard worden! De buitenkant kun je niet met dit mengsel insmeren, dan moet je toch echt de abrikozengelei gebruiken.

Als je een laag jam (beetje zure kiezen! bijv. kersen, viervruchten) en een laag van die lekkere botercreme tussen je taart doet, dan is de combinatie wel erg lekker hoor, dus het valt dan wel mee met het hele zoete.

Enne, niet zenuwachtig worden! Je doet gewoon je best, meer kun je niet doen! Ik wil wedden dat het erg lekker en leuk wordt allemaal! En uiteraard hopen we hard op een foto!!

Succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Re: marsepeinen taart versieren en bewaren

Hai Inge,

Dank je wel voor de goede tips! Ik heb dus inderdaad vandaag de smeuïge variant gemaakt van de botercreme (met banketbakkersroom). Die vind ik dus inderdaad wel lekker! Lekker romig en toch niet te zoet. Hij smeerde trouwens ook erg goed, wat prettig wasn om mijn enigzins scheef gesneden taartlagen weer recht te krijgen :)

Ik heb echter alweer een volgend probleempje; ik wilde bovenop de taart een zonnebloem maken van marsepein en dus een gedeelte van het marsepein geel kleuren. Ik heb vloeibare kleurstof van de toko gebruikt en dacht het marsepein met wat extra poedersuiker wel weer "goed en niet plakkerig" te krijgen. vergeet het maar!
Ik heb gelukkig uitgeprobeerd op een stukje dus niet al mijn marsepin is verloren, maar toch, mijn decoratie idee gaat waarschijnlijk niet lukken nu en dat vind ik wel een beetje jammer. Ik zag in de winkel de pasta's om te kleuren en die zal ik binnenkort dan ook bestellen; maar als je heel misschien toch nog nu een goede tip hebt om mijn zonnebloem weer tot leven te laten komen? Ik hou me warm aanbevolen! De taart moet morgenmiddag af zijn....

Hoe dan ook, anders verzin ik gewoon wat anders en blijf proberen!
Voor nu groeten en alvast bedankt
Marian

8

Re: marsepeinen taart versieren en bewaren

Hoi Marian,

Hoe doe je de poedersuiker erdoor? Want als je het zeeft en dan beetje bij beetje erdoorheen kneed zou het echt weer "droger" moeten worden. Wat je nu nog kunt proberen, als dat dus niet lukt, is gewoon schilderen. Ook weer eerst uitproberen op een klein stukje, maar dan maak je de taart blank en schilder je hem gewoon geel. Wel veel werk, maar toch geel!

Ook zou je kunnen proberen om de kleurstof eerst te mengen met poedersuiker en dan pas erdoorheen kneden. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee hoor.

Succes, ik hoop dat er iets lukt bij je.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat