1

Onderwerp: Hardlopen met Evy (of Renate) deel 2

Wegens succes uitgebreid! :D
Veel dames hebben het hardloopvirus te pakken gekregen, in de afgelopen tijd. Hier delen we onze ervaringen, stellen vragen, moedigen elkaar aan, etc.
Je bent van harte welkom bij de club, of je nu nog zit te twijfelen om te beginnen of al jarenlang loopt. Of je nu meedoet aan wedstrijden, af en toe een run doet of niets van dergelijke evenementen moet hebben. Aan alle dames die gemotiveerd zijn door Evy (of Renate): welkom! :Y

Je kan de podcasts van Evy downloaden via deze website: http://rennenmetevy.nl/
Serie 1: 0-5 km (twee versies; eentje uit 2006 en eentje uit 2011)
Serie 2: 5-10 km

Liever Renate Wennemars als personal coach? Haar podcasts zijn te downloaden als je lid wordt van Dutch Runners. De begeleiding is er in de volgende series:
0-5 km (easy/medium/onderhoud)
4 mijl (easy/medium)
10 km (easy/medium/onderhoud)
10-15 km
Vooralsnog is er enkel een pdf van een halve marathon.

Keep running! :thumb:

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

Re: Hardlopen met Evy (of Renate) deel 2

Ga ik me ook even voorstellen als hardloopster. Ik ben ooit begonnen met een schema van 1 minuut rennen en 1 minuut rust. Heb dit opgebouwd tot dam tot dam loop een flink aantal jaren terug. Nu twee kinderen verder heb ik het samen met een vriendin waar ik voorheen ook mee rende weer opgepakt en we zitten nu op een rondje van 30 minuten non-stop rennen achter elkaar en dat vind ik best knap. O ja we proberen 2x per week te rennen in een praat tempo O-) , maar mijn vriendin gaat volgende week op vakantie dus wil dan proberen zelf zeker 1 x in de week te gaan rennen.

3

muffin cuffin buffin schreef:

Ga ik me ook even voorstellen als hardloopster. Ik ben ooit begonnen met een schema van 1 minuut rennen en 1 minuut rust. Heb dit opgebouwd tot dam tot dam loop een flink aantal jaren terug. Nu twee kinderen verder heb ik het samen met een vriendin waar ik voorheen ook mee rende weer opgepakt en we zitten nu op een rondje van 30 minuten non-stop rennen achter elkaar en dat vind ik best knap. O ja we proberen 2x per week te rennen in een praat tempo O-) , maar mijn vriendin gaat volgende week op vakantie dus wil dan proberen zelf zeker 1 x in de week te gaan rennen.

Twinstwins doet ook aan hardlopen. Ik ben vorig jaar begonnen met Renate om de 4 mijl van Groningen te lopen. Dit jaar mee gedaan aan de Lady's run van Groningen en de 4 mijl staat ook al weer gepland....Tussendoor doe ik af en toe een loopje.

Ik ren gemiddeld 3 x in de week 5 km maar wegens omstandigheden nu wat minder vaak. Maar ben van plan om het wel vol te houden want opnieuw beginnen is geen optie. Als ik me weer beter vole gaan we voor de 10.

Bedankt Sharr voor deze nieuwe Topic!!!

4

@ Twinstwins: You're welcome, leuk dat je ook hier weer van de partij bent :thumb:

@ Muffin cuffin buffin: welkom bij de club! Goed dat je het weer opgepakt hebt :Y

Ik heb mezelf trouwens nog niet voorgesteld als hardloopster.
Sinds februari/maart van dit jaar ben ik bezig. Ik ben nu aan het trainen voor de 10 km. Het trainen wordt iets minder fanatiek, maar aangezien ik begon met 6 dagen per week, was een 'dipje' te verwachten. Ik schommel de afgelopen paar weken tussen de 1-3 keer per week en probeer het weer te stabiliseren op 3-4 keer per week. Het is wat moeilijker voor me geworden, omdat de trainingen (veel) langer duren dan in de eerste reeks en ik in alle vroegte ren, voordat ik naar mijn werk ga. Dus ik moet steeds eerder opstaan en dan dus niet vergeten de avond ervoor ook eerder te gaan slapen. Vandaar dat ik dus nog een beetje in het ritme moet komen, maar dat gaat al beter. Het lukt me momenteel om een uur aaneen te joggen en in die tijd haal ik ongeveer 8,5 kilometer.

Mijn eerste run was de Ladies Run, afgelopen 10 juni (5 km).
Mijn tweede run is de Bommen Berendloop op 26 augustus (4 mijl) en voor mijn derde run op 14 oktober (de 4 Mijl) zamel ik geld in voor de Dierenbescherming afdeling Groningen.

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

5

Hallo allemaal,

Ik kwam bij toeval op deze leuke pagina over hardlopen terecht. Ik ben nu samen met mijn kinderen sinds 4 weken aan het hardlopen. We doen het met de podcast van Renate Wennemars. Mijn zoon is 9 en mijn dochter is 11. Ze zijn beide erg enthousiast en kunnen het, tot nu toe, heel goed volhouden. We hebben vanavond les 9 gelopen: 2 x 8 minuten. Alledrie hebben we het volgehouden. Wat ben je dan trots.....

groetjes, Wollie

6

Welkom, Wollie!
Lekker hè, die kick die het hardlopen je geeft :Y
En wat gezellig, dat je samen met je kinderen hardloopt (en fijn dat zij het ook leuk vinden). Lijkt me ook een goede om elkaar gemotiveerd te houden.

7

Ik sluit me ook weer even aan in dit topic  :lol:
Ik loop sinds kort ook Evy.....2 x in de week en één dag in de week loop ik met m'n buurvrouw.
Vind het erg leuk tot nu toe en aangezien het steeds lekkerder gaat/loopt wordt het ook redelijk verslavend.
Van de week les 10 gelopen (ik doe soms wel eens een lesje dubbel  :D ) en merkte dat ik de 3 minuten wandelen te lang vond...ik wilde eigenlijk al wel weer rennen  O-)

Groetjes, Angela

8

Ik sluit me hier ook weer aan.
Ik doe Evy in een wat rustiger tempo. Heb hiervoor jarenlang veel gefietst en vanwege werk zit ik alleen nog maar in de auto.
Conditie/uithoudingsvermogen waren zo goed als weg en dat begin ik nu weer op te bouwen.

Ben nu bij les 12 maar heb hier moeite mee. De 4 minuten gaan me goed af, alleen de laatste 3 minuten ben ik gewoon op.
Aan het begin steeds 3 lessen per week, maar vanwege het weer en afspraken nu 2x per week.

Ondertussen zijn er wel 5 kilo's af... en daar ben ik ongelooflijk blij mee.

9 Laatst bewerkt door Robine (17-07-2012 13:33)

Morgen ga ik echt  :o
Vanmorgen was ik om 5.30 pas thuis van een zware vlucht dus vandaag voel ik me een beetje moe en mijn huis is nodig aan een schoonmaakbeurt toe. Dus vanmorgen de bovenverdieping gedaan en nu zit ik moed te verzamelen om te gaan beginnen aan de woonkamer en keuken.
Morgenmiddag ga ik weer verder met waar ik gebleven was met mijn lessen van Evy. Voor de mensen die zich net hebben aangesloten bij het gloednieuwe topic (thnx sharrr) nog even een voorstelrondje. ;-)

Ik ben Robine en probeer minimaal 2x in de week te lopen met Evy. Ik heb de 0-5km al uitgelopen en ben begonnen met de 5-10km. Pas geleden heb ik de ladies run in Rotterdam gelopen en wil ik in oktober mijn volgende (8km) run gaan doen. Ik ben stewardess en ik loop dus wanneer en waar ik kan. Soms dus 4x in de week, en soms maar 1x.

Succes allemaal!

10

zal ik wel, zal ik niet...
Toch maar wel meeschrijven in dit topic!

In maart ben ik bevallen van mijn eerste kindje en sindsdien nog steeds veel te veel zwangerschapskilo's die er echt eens af moeten... Dus de podcast van evy maar weer opgezocht (weken geleden al!) omdat mijn conditie helemaal weg was vond ik de eerste lessen erg pittig, en ben ik bij les 6 blijven steken. Nu wil/moet ik het echt weer op gaan pakken, en kan jullie hulp en schoppen onder mijn kont wel heel goed gebruiken!

11

Ook ik loop graag samen met een vriendin. In de herfst begonnen en toen blijven steken op les 12, dit voorjaar weer begonnen alles ging lekker tot les 12 weer knie overbelast. Echt balen iemand tips het schema iets aanpassen? Ben nu aan het fietsen. Dat komt toch minder op je knie aan.

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

12

@Angela71: leuk dat je weer van de partij bent! :)

@JufjeA: erg hè, zo weinig beweging tussendoor. Ik kan sinds april weer op de fiets naar mijn werk en vind het heerlijk. Misschien dat het je in het begin van moeite kost, maar gewoon doorbijten en desnoods wat lessen herhalen. Je zal zien dat het steeds beter gaat. Veel succes!

@Robine: leuk dat jij er ook weer bij bent! :)
En ach, als je je beweging maar krijgt dan maakt het niet zoveel uit of het met poetsen is of met hardlopen toch ;)

@tine83: welkom! Dan bij deze maar direct je 'schopje': niet alleen meeschrijven, maar ook meelopen :P

@bakkertje: ook welkom! Houd je je goed aan de rustdagen? Loop je op goede hardloopschoenen? (Heb je echt advies op maat gekregen ervoor, want ik heb gemerkt dat dat echt een wereld van verschil is.)
Je hebt gelijk dat fietsen je knieën minder belast, maar je bovenbenen worden ook minder getraind omdat je zit. Misschien is de bikestepper nog een leuke voor je, het is een combi van een fiets en een crosstrainer, erg geschikt voor geblesseerde hardlopers. Gewoon even googlen op bikestepper en hopelijk vind je iemand bij je in de buurt, zodat je een proefritje kan maken.

Wat mijzelf betreft, het zit me de laatste dagen niet mee qua weer. Vanmorgen stapte ik om 6:51 uur vol goede moed/zin de deur uit en direct werden de hemelsluizen opengezet; met bakken kwam de regen naar beneden. Dus tja, ik ben echt niet van suiker en heb al veel vaker in de regen gelopen, maar in zo'n stromende regenbui ga ik niet beginnen. Daarom rechtsomkeert gemaakt en binnen gaan steppen.
Maar ik hoop dat ik weer een keer naar buiten kan, want vorige week dinsdag was het laatst. En binnen steppen heeft als voordeel dat ik ondertussen kan lezen, maar toch gaat het snel vervelen.

13

@Sharr  inderdaad. Beetje regen is niet erg, maar er kan ook teveel vallen.  Ben wel benieuwd hoe je tijdens het steppen kunt lezen  :o

Les 12 voor de 3de keer gelopen en helemaal gelukt!  Morgen dus voor les 13!

14

Goed zo!! (Maarre, neem wel je rustdagen serieus.)

En ik heb een mini-stepper, dus gewoon boek in de hand en onderstel het werk laten doen :) Af en toe leg ik m'n boek neer (er staat een kastje naast) en pak de elastieken om mijn armspieren te trainen. Dus zo wissel ik het af. Alleen maar naar de muur staren is zo saai.

15

Ik ga ook weer verder met deel 2 van dit topic. Had me in t vorige topic al voorgesteld.
Maar ben Linda, en ben 8 weken geleden begonnen met Evy 0-5 km.
Nooit echt gedacht dat hardlopen iets voor mij was, maar vond t vanaf t begin af aan al wel heel erg leuk, maar vooral zo'n ontzettende kick als ik terug kwam thuis en het was weer gelukt!!
Zo apetrots op mezelf...
Ik begin het nu ook sport te vinden om niet op te geven, hoewel ik t soms echt superzwaar vind, en meer "hard loop" dan hardloop, omdat ik gewoon niet meer kan.
Ik heb van de week les 21 gelopen, en zie dus echt uit naar t einde.
Kan me nog niet voorstellen dat ik dan echt 5 km kan lopen.
Ik heb 2x een les over gedaan omdat t me niet lukte de les te volbrengen.
Maar nu dus nog 6 lessen te gaan.
Woww!!
iedereen veel looplezier!

16

Lindie schreef:

Ik ga ook weer verder met deel 2 van dit topic. Had me in t vorige topic al voorgesteld.
Maar ben Linda, en ben 8 weken geleden begonnen met Evy 0-5 km.
Nooit echt gedacht dat hardlopen iets voor mij was, maar vond t vanaf t begin af aan al wel heel erg leuk, maar vooral zo'n ontzettende kick als ik terug kwam thuis en het was weer gelukt!!
Zo apetrots op mezelf...
Ik begin het nu ook sport te vinden om niet op te geven, hoewel ik t soms echt superzwaar vind, en meer "hard loop" dan hardloop, omdat ik gewoon niet meer kan.
Ik heb van de week les 21 gelopen, en zie dus echt uit naar t einde.
Kan me nog niet voorstellen dat ik dan echt 5 km kan lopen.
Ik heb 2x een les over gedaan omdat t me niet lukte de les te volbrengen.
Maar nu dus nog 6 lessen te gaan.
Woww!!
iedereen veel looplezier!

Heel herkenbaar hoor. Maar ik vind het knap!  Ik heb er veel de tijd voor genomen en ben nu 10 weken bezig (waarvan elke week 3x behalve de laatste 3 weken maar 2 keer)  en ben pas bij les 13.
Vind het gewoon te zwaar en neem er de tijd voor. Heb je al bedacht wat je gaat doen wanneer je 'klaar' bent?

17

Nou, ik wil eerst maar eens ga kijken hoe ik de aankomende twee weken en de laatste 6 lessen overleef  :lol:
Daarna misschien gewoon dat een tijdje volhouden en als het dan op termijn makkelijker wordt dan misschien weer verder kijken, maar vooralsnog vind ik het op het moment echt heftig.
Gister, in les 21: 2x 15 min hardlopen, ik wist niet dat ik t in me had...Haha maar toch wel.
Ik neem t les voor les...
Wie weet..

18

Vanavond met m'n buuf gelopen (in de regen, dat dan weer wel  :/ ).
2,5 km heen...even rekken en strekken en weer 2,5 terug.
Wat mij nu opvalt is dat als ik een heel stuk loop zonder interval (dus niet m'n 3 minuutjes hard en dan weer zacht) ik last krijg van mijn rechterknie. Net of hij naar buiten wil klappen...als ik doorga trekt dat ook naar m'n heup. Als ik stop dan is het ook zo weer weg.
Iemand ervaring???
Loop ik verkeerd of ligt het toch aan de schoenen???
Ik heb Nikes, en nee...die waren niet al te duur. Moet ik juist een paar weken geleden nog tegen iemand zeggen dat ze heerlijk lopen  :s

Groetjes, Angela

19

@ Angela71: ik zou toch even langs Runnersworld gaan (of een andere sportzaak waarbij ze een analyse maken van je voeten en manier van hardlopen). Dit klinkt wel alsof je niet voldoende steun krijgt, waardoor je voet niet recht neerkomt en je knie dus veel te veel moet corrigeren.

Ik heb de hele eerste reeks op Nike Air gelopen, wat fitnessschoenen zijn. Gaf in principe best steun en ik had ook geen klachten, maar ze waren loodzwaar en dat verschil merkte ik toen ik échte hardloopschoenen aantrok. Ik loop nu op de Triumph 9 Power Grid van het merk Saucony. Zeker niet goedkoop (ze hebben me 150 euro gekost), maar ik vind ze absoluut elke cent waard. En liever veel neertellen voor goede schoenen, dan aan artsen/fysio om je weer op te lappen, toch?

20

Gisteren met mijn mamsie ( 60) gelopen. Voor de afwisseling 2 lessen van Renate gelopen. Ging lekker maar het tempo van mijn moeder ligt dan ook erg laag dat het voor mij een makkie is...Maar toch lekker gelopen, gezweet en morgen maar weer eens een rondje 5 km doen!!

21

@angela: Ik zou je idd adviseren naar een run2day of runnersworld te gaan. En naar je schoenen te laten kijken.
Een beetje zeer hoort er denk ik bij want je levert een strijd, maar ik denk niet dat hardlopen echt pijn moet gaan doen.
Hoelang duurt het voordat je weer herstelt als je stopt met lopen?

Morgen ga ik er ook weer voor, les 22

22

@Sharrr en Lindie:
Ik denk dat ik inderdaad maar even langs een hardloopwinkel ga.
We hebben er toevallig hier ook één zitten dus dat komt goed uit  :) .

En wat het herstel aangaat....ik heb het met les 9 gemerkt na de 5 minuten lopen (wat me trouwens lekker afging) en op het moment dat ik ging lopen nam het af.
En nu voor de tweede keer dat ik met m'n buuf loop. We lopen dan aan één stuk door (ongeveer 15 min), rekken en strekken wat en dan weer aan één stuk terug.
Ik merk het dan al op het eind van het eerste stuk en terug komt het dan meer op. Als ik stop zakt het ook snel weer weg.

Vandaag toevallig een beetje lopen ravotten met mijn zoontje op een veldje en toen kwam het jammer genoeg weer opzetten.
Heel erg balen want ik wil morgen eigenlijk weer aan de slag maar goed.....even langs de hardloopwinkel (weet niet hoe hij hier heet  :D )
kan zeker geen kwaad want ik vind het heel erg leuk en loop eigenlijk heel makkelijk op dit moment.

Dus dames, bedankt voor het advies en ga er zeker wat mee doen.
Wordt dus vervolgd  ;)

Groetjes, Angela

23

Hallo iedereen,

Woensdag les 10  gelopen met de kids. Dit was een rustig weekje volgens Renate. Klopt ook. 6 x 2 minuten, valt erg mee. Vanavond les 11: 4 x 1 + 4 x 2, is ook goed te doen, maar dan zondag.....les 12: 18 minuten aan één stuk! Ben erg benieuwd of we dat volhouden. Ik heb de kids al beloofd als ze dat volhouden, dat ze dan dubbel zakgeld krijgen!

Fijne dag allemaal, groetjes Wollie  :)

O wat is dit grappig om te lezen hoe iedereen weer lekker aan het rennen is. ben net terug van een rondje in mijn eentje, want mijn vriendin is dus op vakantie en vind het best knap dat ik het rondje van een half uur in mijn eentje heb gelopen na 5 minuten inlopen en even rekken en strekken. ik merk dus echt dat als het niet zo lekker gaat en n na het rekken en strekken het toch weer beter gaat. Ik heb mijn zoontje beloofd dat hij zondag mee mag fietsen als ik ga lopen dus daar kom ik niet meer onderuit.

25

Vandaag een super rondje gelopen van 5 km en onderweg lekker gekletst met een vriendin. Het ging echt super vandaag!!! :Y

@wollie75 - Wat stoer van je kids dat ze mee lopen!!! Ik hoop dat ze de 18 minuten uitlopen. Gaat vast goed komen :thumb:

@muffin cuffin buffin....Als ik alleen loop, neem ik ook vaak een van mijn kids mee op die fiets. Wel zo gezellig!! Die zeggen onderweg altijd dat wel achterop mag want ze vinden het zo zielig dat ik dat heeeeeeele stuk in 1 x moet rennen zonder dat ik mag rusten hahahaha