1 Laatst bewerkt door Cakemama-nl (18-02-2012 17:18)

Onderwerp: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Het zal heus wel op de site staan, maar toch vind ik het leuk dit met jullie te delen.
Ingredienten:

Per 100 gram chocola 30 ml glucose.
Ook heb ik hier een filmpje voor jullie!
http://www.youtube.com/watch?v=cAB5dQyh … r_embedded

Modelleer chocolade 1
Modelleer chocolade 1

Verwarm de Chocolade Au-ber-marie, Zorg dat het kokende water niet de kom raakt, roer regelmatig de chocolade, maar klopt het niet, anders scheid het vet zich van de boter.

Modelleer chocolade 1
Modelleer chocolade 1

Als alle Chocolade gesmolten is, zet de Glucose in een bakje met warm water, zodat deze vloeibaarder word, en je chocolade een klein beetje afkoelt. Smeer je bakje in met olie of boter, dan gaat je glucose er makkelijker uit!

Modelleer chocolade 1
Modelleer chocolade 1

Voeg de Glucose bij de chocolade toe, en blijf dit goed roeren tot u een klomp krijgt.

Modelleer chocolade 1
Modelleer chocolade 1
Modelleer chocolade 1
Modelleer chocolade 1
Modelleer chocolade 1
Deze taart is gemaakt met witte modelleer chocolade. Je krijgt het heel mooi strak en het word super lekker.
Modelleer chocolade cake

Als je de chocolade uitknijpt en wringt, krijg je de cacaoa boter eruit en word hij flexibeler.

Laat het nu gewoon in een zakje in de koelkast afkoelen en breek een stukje af als je het wilt gebruiken. Het wordt helemaal hard, en als je het kneed krijg het goed kneedbaar. Laat het als het er zoals hier boven uitziet in een plastic zak afkoelen. U kunt ook de modeleer chocolade mixen met fondant voor een chocolade variant hiervan.als het afgekoelt is, kneed gewoon het stukje wat u nodig heeft warm. Ook kan het gekleurd worden, ik kleur de chocolade altijd voordat de glucose erbij gaat, dat is een stuk makkelijker als later erin kneden!

Ook kun je als het warm gekneed is, het mixen met fondant, heel lekker, toffifee fondant smaakt het dan naar, als je het met pure chocolade doet. zo is het ook makkelijk te bekleden voor op een taart.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, vragen hoor ik het graag!

Voor de leukste workshop in Venlo, de lekkerste taarten en al uw supplies, www.cakemama.nl

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

dank je! ga ik zeker eens proberen. waar haal jij de glucose?

voor de glutenvrije taarten!

3

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

ik koop hem bij de hanos, daar is ie 4,95 per kilo volgens mij,

suc6 ermee!

Voor de leukste workshop in Venlo, de lekkerste taarten en al uw supplies, www.cakemama.nl

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

thanx! :thumb:

voor de glutenvrije taarten!

5

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om glucosestroop, niet om glucosepoeder.

Ook verkrijgbaar in emmertjes bij de Sligro.

6

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Hoi,

Kun je de glucose stroop ook zelf maken en dan gebruiken?
Ik heb op mijn werk kant en klare glucosesiroop 85% zou dat ook kunnen?

7

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

SugaHolic schreef:

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om glucosestroop, niet om glucosepoeder.

Ook verkrijgbaar in emmertjes bij de Sligro.

Dankjewel klopt, ik zal het even aanpassen,

Inderdaad ik gebruik glucose siroop, ik denk dat 85 % siroop ook moet lukken, waarom niet,

Gewoon een keertje met 100 gram chocolade proberen,

GR

Voor de leukste workshop in Venlo, de lekkerste taarten en al uw supplies, www.cakemama.nl

8 Laatst bewerkt door SugaHolic (19-02-2012 14:45)

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Rukahovi schreef:

Kun je de glucose stroop ook zelf maken en dan gebruiken?
Ik heb op mijn werk kant en klare glucosesiroop 85% zou dat ook kunnen?

Ik heb elders op dit forum gelezen dat mensen een soortgelijk goedje maken van druivensuiker (dextrose) en water. Dan krijg je dextrosesiroop en geen glucosestroop, maar het schijnt te werken.

Glucosestroop voor zoetwaren is namelijk niet gemaakt van alleen glucose en water, het is een mengsel van glucose, maltose, nog wat andere suikers en wat water. Dat mengen ze niet zo, maar dat is gewoon het resultaat van het productieproces.

Als jouw glucosesiroop uit alleen 85% glucose en 15% (gedestilleerd) water bestaat is het mogelijk bedoeld als voedingsbodem voor schimmels in een laboratorium. Maar misschien werkt het wel.

Glucosesiroop kun je wel gewoon vervangen door corn syrup en andersom, mocht je een Amerikaans recept hebben ergens voor.

Wat in elk geval niet handig is, is het proberen te maken met keukensuiker (sacharose) en water. Niet alleen zal het moeite kosten zoveel suiker in zo weinig water op te lossen, maar het resultaat wordt dan hard en gaat kristalliseren, waardoor het eindproduct korrelig wordt.

9 Laatst bewerkt door esther1 (16-02-2012 20:21)

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

nou dat heb ik al vaak gedacht, hoe zou dat nou gaan? Super dat je dat met ons wilt delen. Ga ik in de carnavalsvakantie eens proberen.....

cakes, enjoy making, enjoy eating!!

10

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Je hebt de taart ermee bekleed?
Werkt dat hetzelfde als met marsepein?
Super trouwens dat je dit deelt!  :thumb:

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

11

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Heel erg duidelijke howto, maar hoeveel chocolade heb je eigenlijk nodig om modelleer chocolade te maken om een taart van bijv. 20 cm te bekleden?

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

oe bedankt :)

ik heb cornsyrop in huis maar had nog geen goede howto

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

:thumb:

14

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Danielle_mvs schreef:

Heel erg duidelijke howto, maar hoeveel chocolade heb je eigenlijk nodig om modelleer chocolade te maken om een taart van bijv. 20 cm te bekleden?

Ik heb hetzelfde gewicht als fondant gebruikt om het te bekleden, dus een 400 gram voor een taartje van 20 cm, maar ik heb er wel voor de stevig heid en makkelijker uitrollen 100 gram fondant doorheen gekneed, toen de chocolade een beetje afgekoeld was. (dus toen het nog niet heeft gerust)

Katja1604 schreef:

Je hebt de taart ermee bekleed?
Werkt dat hetzelfde als met marsepein?
Super trouwens dat je dit deelt!  :thumb:

Ja ik maak het nu elke week dus dacht, ik maak eens foto's. Ik maak het ook en verkoop het dan kant en klaar aan degene die workshops komt volgen, vandaar. Maar het werkt als je het warm hebt (even 10 seconden in de magnetron super om uit te rollen, met melk of pure chocolade rol ik uit met cacao en met witte met crisco!

Ik ben helemaal fan van Choccowoccydooda, vandaar dat ik veel met chocolade maak ook beeldjes en zo, veel lekkerder als met gumpaste! en het smelt heel mooi inmekaar zonder naden en je rozen plakken zonder water, want de warme chocolade smelt in mekaar.

Ik heb het met opgeloste glucose poeder geprobeert, met corn syrup en glucose, maar glucose kom ik het makkelijkst aan, en vind ik het fijnste werken,

Ik maak veel tutorials op youtube, en ga er nog eentje hiervan maken, ik post hem als hij klaar is!

GR

Voor de leukste workshop in Venlo, de lekkerste taarten en al uw supplies, www.cakemama.nl

15

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Ok duidelijk!!
Heb ik morgen wat te doen  :D

16

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

erg duidelijke how to  :thumb:

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

17

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Ben benieuwd naar je you tube filmpje.
En waar haal je eigenlijk cornsirup? En is het veel duurder dan glucose?
Het zal wel hetzelfde werken als glucose maar ben gewoon nieuwsgierig omdat er wel eens meer recepten voorbij komen die met cornsirup gemaakt worden.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

18

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Hmm lijkt me heerlijk! Bedankt voor de how to

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

19

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Annette52 schreef:

Ben benieuwd naar je you tube filmpje.
En waar haal je eigenlijk cornsirup? En is het veel duurder dan glucose?
Het zal wel hetzelfde werken als glucose maar ben gewoon nieuwsgierig omdat er wel eens meer recepten voorbij komen die met cornsirup gemaakt worden.

ik koop het bij de toko hier, ik weet niet of ze er eentje bij je in de buurt hebben? Maar ik vind glucose gewoon fijn, ik kom toch vaak bij de sligro of hanos, en dat hebben ze daar altijd, ook bij onze apotheek verkopen ze glucose. En als ik niks kan vinden hebben ze ook glucose van wilton.

Voor de leukste workshop in Venlo, de lekkerste taarten en al uw supplies, www.cakemama.nl

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

vanmorgen even aan de slag gegaan... het ligt nu in de koelkast af te koelen!!!
maar hoe lang kun je dit bewaren?

groetjes marjan.

21

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Het lijkt mij ook een hele goede combi.
Ga jouw how to opslaan.
Bedankt.

22

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Is hij plakkerig als je ermee boetseert? De laatste keer dat ik het maakte, toevallig met witte chocolade, was het zo plakkerig dat er bijna niet mee te werken was.

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

hey hey!!

Ik heb nu net de chocolade uit de koelkast gehaald en wilde het gaan kneden, maaaaaarrrr nu..... brokkeld het af in korreltjes ik kan er niks mee zo.. hoe zou dit kunnen? en is er een manier om het nog hanteerbaar te maken??

groetjes marjan

24

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

bij mij ziet het er ook uit alsof het mislukt is (brokjes), maar probeer het kneden, meestal komt het dan weer samen,

Bij mij in ieder geval! het is geen fondant, je moet het echt goed warm maken in je handen, en dan komt het helemaal goed!

laat het even weten, of het gelukt is.

Anders stuks afbreken en 10 sec in magnetron

GR

Voor de leukste workshop in Venlo, de lekkerste taarten en al uw supplies, www.cakemama.nl

25

Re: (How to) Modelleer chocolade zoals ik het maak + filmpje

Theodora schreef:

Is hij plakkerig als je ermee boetseert? De laatste keer dat ik het maakte, toevallig met witte chocolade, was het zo plakkerig dat er bijna niet mee te werken was.

Sorry vergeten te beantwoorden,

Ja het is plakkerig, als het weer te warm wordt, het is heel bewerkelijk, dan gewoon maizena, of poedersuiker gebruiken, maar door de warmte kan die ook smelten. Als je warme handen hebt,

Je moet wel snel werken heb ik gemerkt, maar ik heb het nu regelmatis gemaakt, en je word steeds sneller, gewoon blijven proberen!

Voor de leukste workshop in Venlo, de lekkerste taarten en al uw supplies, www.cakemama.nl