26

Re: zelf karamelsaus maken

lieke-webbie schreef:

En hoe lang zou dit dan in de koelkast houdbaar zijn?
Heb hem vandaag uitgeprobeerd en is zo lekker!!! Heb alleen een hoop over en zou het zonde vinden als ik het weg zou moeten gooien!

leuk dat je hem gemaakt hebt!

Ik denk, vanwege dat de slagroom voldoende verhit is, dat de karamelsaus zo 1-2 weken in de koelkast te bewaren is. Of overdrijf ik dan? Tja, weet het dus eigenlijk niet.. Of zolang als de slagroom anders houdbaar was in het bekertje?

Ben nieuwsgierig, welke verhouding heb je uiteindelijk gebruikt, hoe lang heb je hem nog door gekookt en was hij toen dik genoeg voor in een taart of heb je hem in een dunnere versie voor over een dessert gebruikt?

27

Re: zelf karamelsaus maken

hahaha ja, het is moeilijk om eraf te blijven!!
Maar als ie eenmaal in de taart zit is het moeilijk proeven. hihihi (zou wel willen)

28

Re: zelf karamelsaus maken

mieperdepiep schreef:
lieke-webbie schreef:

En hoe lang zou dit dan in de koelkast houdbaar zijn?
Heb hem vandaag uitgeprobeerd en is zo lekker!!! Heb alleen een hoop over en zou het zonde vinden als ik het weg zou moeten gooien!

leuk dat je hem gemaakt hebt!

Ik denk, vanwege dat de slagroom voldoende verhit is, dat de karamelsaus zo 1-2 weken in de koelkast te bewaren is. Of overdrijf ik dan? Tja, weet het dus eigenlijk niet.. Of zolang als de slagroom anders houdbaar was in het bekertje?

Ben nieuwsgierig, welke verhouding heb je uiteindelijk gebruikt, hoe lang heb je hem nog door gekookt en was hij toen dik genoeg voor in een taart of heb je hem in een dunnere versie voor over een dessert gebruikt?

Ik ga het gewoon uitproberen en dan zie ik wel.

Ik heb jou recept aangehouden en dan iets meer boter erin gedaan! Dit heb ik goed af laten koelen en als vulling samen met choco MBC gebruikt. Super lekker! Het is net iets dikker dan saus en net niet zo dik als de mars caramel. Echt een super recept!

29

Re: zelf karamelsaus maken

oeh  :9  :9

:think: wat is het smaakverschil met Dulce de leche? (die kook ik altijd 1,5u; dus nog redelijk smeerbaar)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

30

Re: zelf karamelsaus maken

Carien schreef:

oeh  :9  :9

:think: wat is het smaakverschil met Dulce de leche? (die kook ik altijd 1,5u; dus nog redelijk smeerbaar)

:think: Mijn smaakvocabulair is niet groot genoeg om dat uit te leggen. Denk aan caramelsaus die je over een sunday-ice krijgt, of inderdaad dat laagje in mars. Tja dat smaakt net wat anders dan dulce de leche, maar hoe omschrijf je dat??
Wie helpt...

31

Re: zelf karamelsaus maken

lieke-webbie schreef:

Ik heb jou recept aangehouden en dan iets meer boter erin gedaan! Dit heb ik goed af laten koelen en als vulling samen met choco MBC gebruikt. Super lekker! Het is net iets dikker dan saus en net niet zo dik als de mars caramel. Echt een super recept!

Als je het nog volgt lieke-webbie..
Ik zal in het recept bovenin dit even aanpassen. Zal ik van 25 50 maken? Of zelfs wel 100? En 'optioneel' kan wel weg denk ik..
Heb zelf even geen aanleiding om hem nog eens voor uit te proberen. (mijn man wordt anders gek van mij dat ik weer eens iets sta te brouwen terwijl we op gezonddieet proberen te zijn.  O-) )

32

Re: zelf karamelsaus maken

ik denk dat ik er 35 gram in heb gedaan. ik vond hem zonder boter te dun. Ik denk dat je optioneel er iid uit kun laten. Zonder boter was het net iets dikker dan honing zeg maar. Nu is ie lekker dik, je kunt het bakje op zijn kop houden en dan komt het er echt heel langzaam uitgelopen! Echt super!!

33

Re: zelf karamelsaus maken

lieke-webbie schreef:

ik denk dat ik er 35 gram in heb gedaan. ik vond hem zonder boter te dun. Ik denk dat je optioneel er iid uit kun laten. Zonder boter was het net iets dikker dan honing zeg maar. Nu is ie lekker dik, je kunt het bakje op zijn kop houden en dan komt het er echt heel langzaam uitgelopen! Echt super!!

Dank voor het meedenken. Ik pas hem aan.

34

Re: zelf karamelsaus maken

geen dank hoor! ik dank jou voor dit super recept!

35

Re: zelf karamelsaus maken

De karamel in de taart was super lekker, helaas was het wel een beetje in de taart getrokken. dus was meer karamel in de taart dan tussen de taart. Maar hij blijft super lekker

36

Re: zelf karamelsaus maken

Is het toch meer een extra lekker soort trempeersaus..  :lol: .. :think:

hmm.. :think: Zou er eigenlijk niet veel meer boter of roomkaas in moeten om hem steviger te maken? Roomkaas blijft wat smeuiger, boter wordt wel goed hard, maar is koud zo lastig smeerbaar, moet je het eerst weer wat verwarmen om hem goed uit te kunnen smeren.

37 Laatst bewerkt door Carien (15-02-2012 11:41)

Re: zelf karamelsaus maken

:think: m'n witte bellen worden maar niet bruin :nooo  heb het vuur al iets hoger gezet....
hoe lang hoort dat te duren??


edit: en zoals altijd werd het vrij snel hierna bruin :rolleyes: 
ik had aangenomen dat het heel snel bruin zou worden :o
ben errug benieuwd :Y   het staat nu af te koelen, mooie kleur :)


edit2: het smaakt wel veel 'sterker' dan dulce..... ik vin het niet zo lekker, maar volgens manlief smaakt het naar toffee.. :think:
is het te ver of hoort het zo.... that is the question :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

38

Re: zelf karamelsaus maken

Carien schreef:

:think: m'n witte bellen worden maar niet bruin :nooo  heb het vuur al iets hoger gezet....
hoe lang hoort dat te duren??


edit: en zoals altijd werd het vrij snel hierna bruin :rolleyes: 
ik had aangenomen dat het heel snel bruin zou worden :o
ben errug benieuwd :Y   het staat nu af te koelen, mooie kleur :)


edit2: het smaakt wel veel 'sterker' dan dulce..... ik vin het niet zo lekker, maar volgens manlief smaakt het naar toffee.. :think:
is het te ver of hoort het zo.... that is the question :s


Dat het niet lekker smaakt hoort natuurlijk niet zo..  :D . Tja of het aan je smaak ligt (of de mijne) of dat hij te ver is...? Als hij echt bitter smaakt dan is het inderdaad niet goed en waarschijnlijk te ver doorgebruind. Hij moet ook niet echt donkerbruin kleuren in de pan. Meer wat warmer 'reebruin'. . . Maar of dat het is.. Ik denk inderdaad dat dulce een zachtere meer melkachtige smaak heeft. (zeker als je die maar 1,5 uur kookt, dan is íe ook nog niet zo sterk. )

39

Re: zelf karamelsaus maken

heb het meerdere taarters laten proeven (tijdens fröbelavond ;) ), het hoort zo is de algemene conclusie (ik doe er toch nog wat slagroom bij O-)  ;) )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

40

Re: zelf karamelsaus maken

mieperdepiep schreef:

Is het toch meer een extra lekker soort trempeersaus..  :lol: .. :think:

hmm.. :think: Zou er eigenlijk niet veel meer boter of roomkaas in moeten om hem steviger te maken? Roomkaas blijft wat smeuiger, boter wordt wel goed hard, maar is koud zo lastig smeerbaar, moet je het eerst weer wat verwarmen om hem goed uit te kunnen smeren.

ik kan hem na even doorroeren redelijk goed schenken. het duurt wel even voor het bakje leeg is, maar het bleef niet een grote massa.
Als je roomkaas toe gaat voegen lijkt me dat het wel een hele zachte smaak moet hebben anders ga je weer een extra smaak toevoegen. Hij was nu juist wat smaak betreft gewoon echt super lekker.

al met al was het een heel geslaagde karamel.

41

Re: zelf karamelsaus maken

Ik kwam een recept tegen die het stevig worden simpel oplost met gelatine:

  Caramelslagroom
- 1 zakje witte poedergelatine
- 125 gr suiker
- 7,5 dl slagroom (lijkt mij een enorm grote hoeveelheid.. :think: )


De gelatine in 3 el koud water mengen en 10 minuten laten weken. Laat de suiker in een pan lichtbruin karameliseren. Voeg 1,2 dl van de slagroom toe en los de suiker erin op. Neem de pan van het vuur, roer de gelatine erdoor en laat het oplossen. Laat de caramelslagroom afkoelen. Klop de rest van de slagroom stijf en klop de lauwwarme caramel erdoor. Laat het een poosje in de koelkast staan en roer het af en toe door. Dit is voldoende voor een dikke laag op een Deze hoeveelheid is genoeg voor een dikke laag in een 28 cm taart of twee dunnere lagen.

42

Re: zelf karamelsaus maken

Carien schreef:

heb het meerdere taarters laten proeven (tijdens fröbelavond ;) ), het hoort zo is de algemene conclusie (ik doe er toch nog wat slagroom bij O-)  ;) )


Ha Carien, :)
Ik ben bang dat je me na dit recept niet meer blijft volgen ;) . Opgelost; zal ik jouw dan een tijdje volgen? Deed ik toch al, want door jou is mijn marsepeinen laag al héél veel dunner.

43

Re: zelf karamelsaus maken

mieperdepiep schreef:

Ik kwam een recept tegen die het stevig worden simpel oplost met gelatine:

  Caramelslagroom
- 1 zakje witte poedergelatine
- 125 gr suiker
- 7,5 dl slagroom (lijkt mij een enorm grote hoeveelheid.. :think: )


De gelatine in 3 el koud water mengen en 10 minuten laten weken. Laat de suiker in een pan lichtbruin karameliseren. Voeg 1,2 dl van de slagroom toe en los de suiker erin op. Neem de pan van het vuur, roer de gelatine erdoor en laat het oplossen. Laat de caramelslagroom afkoelen. Klop de rest van de slagroom stijf en klop de lauwwarme caramel erdoor. Laat het een poosje in de koelkast staan en roer het af en toe door. Dit is voldoende voor een dikke laag op een Deze hoeveelheid is genoeg voor een dikke laag in een 28 cm taart of twee dunnere lagen.

Dit is echt meer een caramelroom voor tussen je taart lijkt mij. Zoals je in de winkel vaak ziet. Dan zit er caramelslagroom tussen de taart en de bovenkant versieren ze dan met gewone caramel. Wel een super combi om een heerlijke carameltaart van te maken.

44

Re: zelf karamelsaus maken

mieperdepiep schreef:
Carien schreef:

heb het meerdere taarters laten proeven (tijdens fröbelavond ;) ), het hoort zo is de algemene conclusie (ik doe er toch nog wat slagroom bij O-)  ;) )


Ha Carien, :)
Ik ben bang dat je me na dit recept niet meer blijft volgen ;) . Opgelost; zal ik jouw dan een tijdje volgen? Deed ik toch al, want door jou is mijn marsepeinen laag al héél veel dunner.

Mieperdepiep, ik blijf je wel volgen hoor :Y  jij komt zulke lekkere dingen tegen :9  :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

45

Re: zelf karamelsaus maken

Gisteren kwam mijn bestelde boek binnen. 'The secrets of baking'. Een technisch patissierboek. Vol met uitleg en recepten over ganaches, caramels, curds, cakes en genoises en nog veel meer.
Ben een gelukkig mens.. :lol:
Ik kan zelf helemaal niet zo goed bakken, hoor, maar er over lezen geeft mij al zo'n leuke avond, ben echt een muts..

46

Re: zelf karamelsaus maken

mieperdepiep schreef:

....  Caramelslagroom ....
....Laat de suiker in een pan lichtbruin karameliseren....

:think: doe je dan alleen de suiker in de pan, of moet er hier ook water bij?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

47

Re: zelf karamelsaus maken

Dit recept geeft alleen suiker in de pan. Met water gaat het net even rustiger, (en heb je geen losse suikerkorrels aan de rand die sneller kunnen verbranden)  maar zelfde eindresultaat. Want als je start met water verdampt vanaf het kookpunt ook al water en houd je gesmolten suiker over.

Misschien dat met de extra opgeklopte slagroom jij hem nu ook lekkerder vindt? En anders houd je het toch bij de Dulche, die ís natuurlijk ook heerlijk én je kan je vingers tenminste niet branden..

48

Re: zelf karamelsaus maken

:D  dat deed ik ook niet hoor, was deze keer slim genoeg O-)  ;)

Ik vind 'm nog wat sterk, maar heb 'm toch in een taart gedaan (voor onszelf), samen met witte chocmousse (obv eiwitten) en gehakte macadamia's.... ben zeer benieuwd :Y , morgen gaan we 'm eten.
Een hapje vullingen bij elkaar was al wel errug  :9 , de witte mousse verzacht de caramel erg :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

49

Re: zelf karamelsaus maken

oeh, dat klinkt jummie! :9

50

Re: zelf karamelsaus maken

en dat is het ook :D (ja, heeeeeel late reactie, maar ik zocht dit topic om aan iemand anders door te geven en zag nu je reactie pas ;) ).

Sindsdien maak ik nooit meer dulce, maar altijd caramelsaus :-)
Sneller en heel goed houdbaar hoor, in de koelkast in schone afgesloten potjes :y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl