1

Onderwerp: wat doe ik fout??

Ik ben een taart aan het maken met fondant er boven op. Ik gebruik (veel) poedersuiker en toch blijft het ontzettend plakken aan mijn aanrecht. En zeker als ik er ook nog eens kleurstof toevoeg.
Ik heb hetzelfde probleem met marcepein, plakt minder, maar nog steeds veel.Ik heb het gevoel dat ik iets fout doe, maar wat??
Doe ik het mengen niet goed met de kleurstoffen?? Of heb ik een verkeerde ondergrond? Wie helpt mij??

grt charlotte

2

Re: wat doe ik fout??

niemand??
Misschien even wat duidelijker, als ik aan het uitrollen ga, op mijn aanrecht, doe ik eerst poedersuiker erop, ook op de roller en dan pak ik marcepein/fondant en ga het uit rollen.
Heb ik het zo groot als ik het wil, haal ik het voorzichtig van het aanrecht af, maar het zit altijd vast!!!!Dus conclusie, ik krijg het niet mooi van het aanrecht af. Wel als ik het niet zo dun uitrol, maar dan heb je een hele dikke laag marcepein en dat is niet lekker.
Van tevoren neem ik een mespuntje, soms iets meer, kleurstof en kneed het er eerst doorheen, daarna uitrollen.
Gisteren weer geprobeerd maar ik word er wel sagi van, hoor!! Maar ik zet wel door want ik wil er toch iets moois van maken, maar ik denk elke keer, het moet toch makkelijker gaan, dus wat doe ik fout???

grt charlotte

3

Re: wat doe ik fout??

Hoi Annelot,

Ik denk dat je de plak marsepein niet genoeg draait. Na 2 of 3 keer rollen draai ik de plak om, zo merk je ook of er nog genoeg poedersuiker onder ligt. Ik heb het idee dat je bij het uitrollen de marsepein vastrolt op het aanrecht. Mijn advies is dus vaak de plak verplaatsen en poedersuiker er dan onderstrooien voordat je weer begint met rollen. Heel erg veel succes.

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

4

Re: wat doe ik fout??

Nog even het omdraaien verduidelijken niet de onderkant boven maar de kant die rechts lag naar de linkerkant draaien bv met de klok mee. Onder blijft dus onder. Oh jee ik hoop dat je het nu nog snapt.

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

5

Re: wat doe ik fout??

Dankje, Ik draaide de marcepein helemaal niet!!Daarom zat hij zo vast. Dus elke even rollen en daarna draaien??!!Ik ga het vanavond meteen uitproberen, want ik ga een taart maken voor mijn nichtje die morgen 3 j wordt.
Bedankt en het antwoord komt precies op tijd hihi, dankje wel. Ik was daar denk ik niet op gekomen om het te draaien!!

Grt charlotte

6

Re: wat doe ik fout??

Hij is perfect gelukt !!! Dankje voor de tip!!
Ik had ook een tafellaken eronder en misschien hielp dat ook wel, want het ging meteen beter. En elke keer draaien ging ook goed, het uitrollen ging goed!!
Het zag er goed uit en hij smaakte natuurlijk heeeeeeerlijk!!!
Als ik een foto heb mail ik die wel, want die krijg ik hier niet geplaatst. (jammer want dat moet makkelijker kunnen gaan)
Ik moet ook zeggen dat ik prettiger met marcepein werk dan met fondant, want dat vind ik helemaal kleverig worden als er kleurstof bij komt. Maar ik ben helemaal blij dat mijn taart goed gelukt is, heb gelijk al zin om er nog een te maken, maar dat duurt nog ff. Het klopt dat oefening kunst baart!!!!

grt charlotte

7

Re: wat doe ik fout??

Hoi Annelot,

Fijn dat het allemaal gelukt is!!! Ben benieuwd naar het resultaat en succes met de volgende.

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl