326

Re: [HOW TO] Macarons

@mieperdepiep Bestaan er geen gedroogde bietjes die je maalt?

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

327

Re: [HOW TO] Macarons

O ja, mij is geleerd door schade en schande, dat meringue/macarons. echt wel lang droog tijd nodig hebben op een lage temperatuur.
Anders word het te taai of gaat de suiker na een tijdje eruit lekken enz.

Ondanks de vele kookprogramma's en recepten waar ze de temperatuur veel hoger zetten (150) en korter bakken( bijna een uurtje), voor mij werkt dat niet.

Na bak ik meringue ongeveer( taart maat) 3 uur op 80-90 graden hetelucht en het liefst laat ik het een nachtje in de oven logeren zodat ik de morgen erna ermee aan de slag kan. En dan kan ik je vertellen dat het schuim op mijn tong smelt :D

Kijk wat voor jou werkt :)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

328

Re: [HOW TO] Macarons

Ik zal eens zoeken, Ireen123. Ik heb gehoord dat er ook gedroogd fruitpoeder bestaat, maar ben dat zelf nog nooit tegen gekomen. Zou dat graag eens zien...

Hoelang bak jij je macarons Ireen? En op welke temperatuur?
ik had zelf Italiaanse gebruikt, weet niet of dat een verschil maakt in het bakken?

En eigenlijk nog eens mijn vraag.. :o :  hoe zie, of voel je het moment waarop ze de perfecte garing hebben? Hoe lang nadat ze voetjes hebben gekregen moeten ze nog door garen?

329

Re: [HOW TO] Macarons

Meentje, ik zag net jouw gigantisch leuke HK macarons op CC. Té leuk! Mochten mijn macarons lukken dan durf ik ze nog niet in een halloween kostuumpje te hijzen, maar misschien lukken gewoon Hello Kitty's net wel. Welke foodpen gebruik je voor het tekenen op de macarons?
En spuit je de macarons voor een gewoon HK-gezichtje al ovalig (lijkt me moeilijk), of gebruik je gewoon het basisrondje?

330

Re: [HOW TO] Macarons

ik heb gisteren gemaakt die van de action
alleen bij mij liep het in de oven hellemaal fout de toefjes liepen hellemaal uit wat er op uitkwam me helle bakplaat zat vol gelukkige wel op bakparpier heb toen ze uit de oven kwamen ff snel uit gestoken met rondjes dan ging nog wel maar liep dus niet zo als ik wilde

iemand idee hoe dit kwam ?

331

Re: [HOW TO] Macarons

Van wat ik inmiddels begrijp van macarons is je beslag in ieder geval te dun geweest. Dat gebeurt als je te veel hebt gemixt/ geroerd. Alhoeel ik niet weet hoe dat werkt bij een kant en klaar pakje.

332

Re: [HOW TO] Macarons

@mieperdepiep
Dit vond ik ook nog bij het doorspitten van het topic
Natuurlijke rode kleurstof
roze bieten-extract van Vrouwtje deeg.

@Mieperdepiep
Macarons lukten goed, met +/- 20 uur gerijpt eiwit in de koelkast en daarna op kamertemperatuur laten komen, 60 min drogen van de macarons en 20 min bakken op 140 graden in het midden van de oven, daarna 30 minuten in de uitgedraaide oven laten staan.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

333

Re: [HOW TO] Macarons

ireen123 schreef:

@mieperdepiep
Dit vond ik ook nog bij het doorspitten van het topic
Natuurlijke rode kleurstof
roze bieten-extract van Vrouwtje deeg.

@Mieperdepiep
Macarons lukten goed, met +/- 20 uur gerijpt eiwit in de koelkast en daarna op kamertemperatuur laten komen, 60 min drogen van de macarons en 20 min bakken op 140 graden in het midden van de oven, daarna 30 minuten in de uitgedraaide oven laten staan.

Dank Ireen123, die kleurstof van vrouwtje deeg is precies wat ik had gebruikt, maar waardoor het te dun werd. Ik bedacht trouwens later pas dat ik er ook nog ruim vanille-extract aan had toegevoegd, ook weer vloeistof, (niet zo slim dus) dus misschien ga ik toch nog een poging proberen en dat het met maar 1 vloeistof nog net wel gaat lukken.. De bieten-extract is op zich ook weer niet vreselijk dun, maar blijft toch wel tricky..

334

Re: [HOW TO] Macarons

Bij mij lukte het met vloeibare kleurstof helemaal niet, gevolg was barstjes in de bovenkant.
Met droge kleurstof lukten ze goed.

Het houd ons bezig ;)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

335

Re: [HOW TO] Macarons

Geweldige how to dank je wel  :thumb:

336

Re: [HOW TO] Macarons

2 pogingen gedaan. de eerste waren net wat te dun naar mijn zin maar wel goed,

en de tweede was het zelfde recept maar dan met lepeltje cacao en die bleven nat vanbinnen, na 14 minuten er 1 uitgehaald en gekeken van binnen, hartstikke nat, dus nog wat langer, maar na bijna 10 minuten xtra waren ze vanbinnen goed maar erg hard.
hoe kan dat, is hetzelfde recept geweest alleen was het wat steviger beslag dan poging 1, kan het iets te dik zijn geweest waardoor het langer tijd nodig had. maar ze waren echt erg hard hoor, niet lekker!
oven was op 140 graden

ps. bij 24 kitchen bakken ze geloof ik 10 minuten op 180 graden, echt heel anders!!

337

Re: [HOW TO] Macarons

Een vraagje ..... kan je de macarons ook kleuren met vb rainbowdust of heb je hier de natuurlijke kleurpoeders (scrapcooking) voor nodig?? Bij gebruik van de gels vind ik dat de kleuren heel hard verbleken bij het bakken is dit ook zo met droge kleurstof ?  Alvast bedankt ......

338

Re: [HOW TO] Macarons

Geweldige How To! Ze gaan nu de oven in... spannend!

Groetjes, Anouk

339

Re: [HOW TO] Macarons

Mijn macarons zijn aan het drogen! :D Ben benieuwd!
:+   :lol:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOS8VVSE-D.jpg

340

Re: [HOW TO] Macarons

Mijn macarons komen heel mooi uit de oven, goed van vorm enzo  :D
MAAR ik wil ze van het bakpapier halen en ze zijn hol vanbinnen :(
Wat heb ik fout gedaan? Iemand tips?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6OEYLAGT-D.jpg

341

Re: [HOW TO] Macarons

Hier ben ik weer met het eindresultaat!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJD4KWQT-D.jpg

gevuld met speculaascreme

342

Re: [HOW TO] Macarons

ik heb ze iets aangepast omdat ik ineens zin had om macarons te proberen. had alleen niet alles in huis. namelijk geen amandelpoeder, heb daarvoor in de plaats maar cacao-poeder gedaan, en ipv witte kristalsuiker (ook niet in huis), heb ik bruine bastardsuiker gezeefd.... weet eigenlijk niet of ik het nou nog wel macarons mag noemen door al die aanpassingen hahaha, maar goed ben benieuwd hoe ze uit de oven komen :D beslag werd wel iets te dik, dus zitten gekke puntjes op

343

Re: [HOW TO] Macarons

hahha lol, staan nu in de oven er het lijken net gerimpelde.....  :grr:

344

Re: [HOW TO] Macarons

IMadeCake schreef:

hahha lol, staan nu in de oven er het lijken net gerimpelde.....  :grr:

Haha  :D  Ik wil straks toch een foto zien van het resultaat  :lol:

345

Re: [HOW TO] Macarons

Bastaardsuiker heeft andere eigenschappen dan kristalsuiker

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

346 Laatst bewerkt door kriebeltje (19-11-2012 08:49)

Re: [HOW TO] Macarons

Dit wordt mijn 4e poging, heb je via facebook "ontdekt"..
Heb reeds 3 verschillende recepten geprobeerd voor die verrekte macarones maar niks lukt! ( verschrikkelijk, ik krijg de krengen nooit van het bakpapier af, zelfs niet na dubbele baktijd, de bodem krijg ik nooit gedroogd!)
Vanmiddag of morgen ga ik aan de slag met jouw receptje!
Wish me luck :thumb:

Lijnen??? Een dikke lijn is toch ook een lijn??

347

Re: [HOW TO] Macarons

Probeer eens de boel op de kop te leggen zodat het bakpapier bovenop ligt.
Zo kun je het papier makkelijker er vanaf pellen, zonder de macarons te beschadigen
Misschien dat het voor jou helpt.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

348

Re: [HOW TO] Macarons

kriebeltje schreef:

Dit wordt mijn 4e poging, heb je via facebook "ontdekt"..
Heb reeds 3 verschillende recepten geprobeerd voor die verrekte macarones maar niks lukt! ( verschrikkelijk, ik krijg de krengen nooit van het bakpapier af, zelfs niet na dubbele baktijd, de bodem krijg ik nooit gedroogd!)
Vanmiddag of morgen ga ik aan de slag met jouw receptje!
Wish me luck :thumb:

Of even in de diepvries leggen kan ook helpen ;)

349

Re: [HOW TO] Macarons

bedankt voor de duidelijke how to ga ze zeker proberen te maken :D

Re: [HOW TO] Macarons

Heb al maanden macarons gemaakt met amandelpoeder van de toko tot ik voor iemand glutenvrij moest maken en tot mijn verbazing zag dat het potje niet 100% amandelpoeder was. Dus een zakje amandelmeel bij de Tuinen gehaald en nog eens doorgemalen met poedersuiker en krijg nou wat..... het was echt veel lekkerder dan met het potje van de Toko...

Iemand ook zulke ervaringen?