1

Onderwerp: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Omdat vrienden, collega's en familie gek zijn op deze mini appeltaartjes en met de komende feestdagen in mijn achterhoofd wil ik deze met jullie delen

Benodigheden voor 16 mini appeltaartjes deeg:

300 gr zelfrijzend bakmeel
150 gr witte basterdsuiker
1 mespunt zout
1 zakje vanillesuiker
200 gr koude harde boter
1 ei losgeklopt.

Verder

5 appels (elstar, jonagold of goudrenetten)
kaneel
suiker
citroensap
paneermeel
en een geklopt eitje om de bovenkant mee in te smeren.

Doe het zelfrijzendbakmeel, witte basterdsuiker, zout, vanille suiker, harde boter (in stukjes) en losgeklopt eitje in een kom.

Kneed daarna alles met de handen door tot je een bal deeg krijgt en je niet meer kan zien wat voor een ingredienten in zitten.

Pak daarna de bal deeg in plastic folie en leg hem in de koelkast.

Schil daarna 5 appels en verwijder het klokhuis en snijd de appels in zeer kleine blokjes. Doe deze in een kom met kaneel, wat citroensap en suiker en roer alles door elkaar heen. Hoeveelheid kaneel en suiker bepaal je zelf.

Verwarm de hetelucht oven op 150 graden. Andere type oven moet je even opzoeken wat voor temp je nodig hebt.

Pak de bal deeg weer uit de koelkast en rol deze uit. Niet te dik laten dan kun je er weinig appels in doen.Gebruik genoeg zelfrijzend bakmeel om het deeg niet te laten plakken.

Pak daarna een muffin/cake vormpjes.Bij een siliconenmal hoef je niks in te vetten. Gebruik stukjes deeg om de onderkant en zijkanten te bekleden. Mocht het deeg moeilijk te verwerken zijn  kneed er dan nog wat zelfrijzend bakmeel er door heen.

Doe op de bodem wat paneermeel dit zorgt ervoor dat het sap van de appelvulling de bodem niet zacht maakt. Vul de vormpjes daarna met de appelvulling en druk deze met de onderkant van je lepel goed aan.
Daarna maak je van het deeg een deksel en belangrijk is dat je de bovenkant goed met de zijkant samen kneed anders krijg je hem niet goed uit de vorm.

Daarna de bovenkant besmeren met een geklopt eitje, wat suiker en prik met een gebaksvorkje gaatjes in de bovenkant.

Daarna mogen ze 25 a 30 minuten de oven in.

Heerlijk voor bij de koffie maar nog lekkerder als warm dessert tijdens de feestdagen met een bolletje vanille (vanille-rum) ijs en wat slagroom.

Eet smakelijk.

2

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

OOOO!!! Wat SUPER leuk!!!! Ik heb ze ooit een keer gemaakt maar het is echt heeeeeeeeel erg fijn dat ik nu precies kan zien wat ik allemaal nodig heb enzo. Echt heel erg leuk!! En een heeel erg goed idee voor de kerst!! Ik ga er echt iets mee doen.

Bedankt!! enne.. alvast fijne kerstdagen he... hihihhi

3

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Wat aardig dat je een how to hebt gemaakt! jammie!

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Ziet er heerlijk uit... zou het ook in een papierenvormpje gaan?

Kijk voor al mijn creaties ook eens op http://taartenvanbianca.hyves.nl/

5

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Ik denk niet dat een papieren vormpje sterk genoeg is want je moet echt de zijkanten bekleden. Heb die siliconenmal bj de action gekocht voor een paar centen.

6 Laatst bewerkt door Marinina (21-11-2011 00:43)

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Jaaa thx, heb meteen ook mijn toetje voor de kerst bedacht !  :thumb:

Kan ik dit van te voren maken en later afbakken ??

7

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Ziet er leuk en lekker uit, idd leuk voor een dessert

Nog een tip, mocht je geen paneermeel hebben, kun je ook beschuit verkruimelen en dat gebruiken, werkt het zelfde! :)

En een vraagje, zou je eventueel ook het deeg uit zo'n koopmanmix kunnen gebruiken voor de cupjes? Het deeg waar je normaal gesproken een hele appeltaart mee bakt?

8

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Gepikt en ga ze misschien wel vanmiddag nog uitproberen! JAMMIE!!!!

What doesn't kill you, makes you stronger

9

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

deze heb ik laatst ook geplaatst

ze zijn heerlijk

10 Laatst bewerkt door Motorwaus (21-11-2011 15:14)

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Marinina schreef:

Jaaa thx, heb meteen ook mijn toetje voor de kerst bedacht !  :thumb:

Kan ik dit van te voren maken en later afbakken ??


Het deeg wel zolang het maar niet meer dan een dag van te voren is, appelvulling zou ik dezelfde dag maken, maar dat is niet zoveel werk. Je kunt het ook gewoon afbaken en dan 45 minuten op een lagere temp van te voren in de oven zetten om ze warm te maken. Doe ik ook altijd.

11

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Lindy schreef:

Ziet er leuk en lekker uit, idd leuk voor een dessert

Nog een tip, mocht je geen paneermeel hebben, kun je ook beschuit verkruimelen en dat gebruiken, werkt het zelfde! :)

En een vraagje, zou je eventueel ook het deeg uit zo'n koopmanmix kunnen gebruiken voor de cupjes? Het deeg waar je normaal gesproken een hele appeltaart mee bakt?

Waarom niet deeg is deeg. Vind zelf dit deeg zeer zacht en fijn om mee te werken en als je de ingredienten met de helft vermeerdert heb je genoeg deeg voor een appeltaart.

12

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Je zou er honger van krijgen  :) Bakken is echt leuk en nog lekker ook.

Dank je voor het recept

13

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Ja bak veel liever dan koken, mijn vrienden zijn niet zo'n liefhebber van fondant dus had ze weer appeltaartjes beloofd. Voor sinterklaas mag ik me wel weer gaan uitleven. Moet eerlijk zeggen dat ik het meeste wat ik bak nooit proef anders pas ik na een jaar niet meer door een deur heen.
Vind altijd zo veel lekkere recepten en how-to hier waar ik zoveel aan heb dat ik graag ook een bijdrage wou leveren.

14

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Wat een super leuke taartjes :thumb:

15

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Zo dat ziet er lekker uit! Die ga ik zeker eens proberen! Thanks! :thumb:

Als ik een grote appeltaart bak dan gebruik ik altijd een beetje custardpoeder door het appelmengsel heen. Het bindt en geeft een lekker smaakje.  :) (ipv paneermeel)

16

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Wat een goed idee! Deze ga ik ook zeker eens maken  :Y

17 Laatst bewerkt door IlseRongen (28-11-2011 09:45)

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Ik heb m dit weekend uitgeprobeerd. Helaas waren de eerste 12 wat minder goed gelukt (ze vielen allemaal uit elkaar). De overige 5 waren veel beter (na wat langer in de oven op een hogere temperatuur).

Ik vond het alleen nogal een gepiel om het deeg in de bakjes te krijgen. heeft iemand daar nog tips voor?

Bedankt voor dit leuke recept! Ik ga dit zeker snel weer proberen!

18 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (28-11-2011 11:10)

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

ik gebruik meestal wat custardpoeder ipv paneermeel, krijg je een beetje vanillepudding onderin.
Wat spijs/marsepein verkruimelen op de bodem is ook erg lekker en neemt ook het vocht op.

19

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Zou je dit in de cupcakemaker kunnen maken?
Een beetje boter er op en dan het deeg er in? of zal het deeg dan te hard gaan aan de buitenkant en te zacht blijven aan de binnenkant?
Wat denken jullie?

20

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Wat een gaaf idee..zo heb ik er nog nooit aan gedacht...
maar zekers handig..waar je die muffinvormen ook allemaal voor kan gebruiken!!! ;)

21

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

ik maak er de kruimel varieant van...

22 Laatst bewerkt door kweenie (06-02-2012 07:07)

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Mijn man houdt niet van fondant en marsepein maar is wel dol op appeltaart. Ik zal hem hier eens mee verrassen :Y  Hartstikke bedankt voor deze how-to!! Ik ben er heel erg blij mee en ik denk mijn man ook :lol:  :lol:

23 Laatst bewerkt door kweenie (13-01-2012 09:50)

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

sorry, een beetje dubbelop dus even gewist. :o

24

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Goed idee! Bedankt!

25

Re: HOW-TO: Mini appeltaartjes

Danielle_mvs schreef:

ik gebruik meestal wat custardpoeder ipv paneermeel, krijg je een beetje vanillepudding onderin.
Wat spijs/marsepein verkruimelen op de bodem is ook erg lekker en neemt ook het vocht op.

Ik heb onderin wat griesmeel gestrooid om ervoor te zorgen dat de bodem mooi droog blijft. Dit werkt ook prima :)