1 Laatst bewerkt door marlies (03-01-2012 10:07)

Onderwerp: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

LEMON MERINGUE PIE/CITROEN SCHUIM TAART

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VGPWI36N.jpg

en de binnenkant

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YLMUXPYD.jpg


Deeg

185 g bloem
125g boter, koud en in blokjes
2 el poedersuiker
2-3 el ijswater

Citroenvulling

30 g maïzena
30 g bloem
250 g basterdsuiker
185 ml citroensap, van 3 citroenen
2 tl citroenrasp
40 g boter
6 eierdooiers

Schuim

6 eiwitten
375 g basterdsuiker
½ tl maïzena

Vet een bakvorm met een doorsnede van 23 cm licht in. Zeef het meel in een kom en wrijf er de boter met uw vingertoppen door tot het mengsel eruit ziet als fijn broodkruim. Oer de poedersuiker erdoor en voeg dan 2 eetlepels water toe. Meng het tot er zich ‘kralen’ vormen, als het te droog is nog een eetlepel water toevoegen.

Neem het deeg samen en rol het tussen twee lagen bakpapier uit tot het groot genoeg is voor de bodem en zijkant van de vorm. Bekleed de vorm met het deeg. Zet het deeg 15 minuten koel weg.

Verhit de oven voor op 180 graden. Bedek het deeg met verkreukeld bakpapier en strooi er een blindbak vulling op zoals ongekookte bonen. Bak de bodem in 10-15 minuten en haal het papier en bonen dan weg. Zet het deeg nog 10 minuten in de oven, tot het gaar is. Laat het helemaal afkoelen. Verhoog de oventemperatuur tot 220 graden.

Doe voor de vulling de bloem, maïzena en de suiker in een steelpan. Klop er met een garde het citroensap door, de rasp en 375 ml water. Blijf kloppen op matig vuur tot het mengsel kookt en indikt; draai dan het vuur laag en laat de pan nog een minuut op staan. Haal hem dan van het vuur, en roer de boter en de eierdooiers (een voor een) door. Dek de massa af met plasticfolie en laat het geheel afkoelen. Verspreid de vulling over de bodem.

Doe voor de bovenkant van schuim de eiwitten en de suiker in een schone, droge kom. Mix 10 minuten op de hoogste stand of totdat de suiker vrijwel geheel opgelost is en het schuim dik en glanzend is. Meng de maïzena erdoor. Verspreid het schuim over de bovenkant en vorm pieken door het omhoog te halen met een mes; maak de pieken naar het midden toe hoger. Bak de taart 5-10 minuten of tot hij lichtbruin is. Voor het serveren af laten koelen.

Ik heb het schuim in een spuitzak gedaan met spuitmondje 2D van Wilton en toen toeven gespoten; eerst de bodem vol en toen daar weer overheen totdat het schuim op was.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Ziet er zalig uit!!!!

Groetjes Darlene

3

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

:thumb:  dankdankdank :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Geweldig,dit vind ik zoooo lekker!!!! :thumb:  :thumb:
Thnx!!! :Y

Groetjes,Marie.
Making a cake.....It's my personal therapy!!!

5

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Dank je. Ik ga hem zeker een keer maken! :Y

6

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Hoi Marlies,

Ik kon niet langer wachten en heb hem vanmiddag gemaakt. Hij staat nu af te koelen en ziet er heerlijk uit. Ik heb geen rozen maar flinke rozetten gespoten, wat ook een leuk effect geeft.
Ik ben reuze benieuwd hoe hij smaakt, maar verwacht dat het een van de favorieten gaat worden in ons gezin.

Hartstikke bedankt voor dit recept :)  :)

7

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Ik ben dol op citroen dus deze ga ik zeker een keer proberen :9

8

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Die ziet er heerlijk en mooi uit. Mijn dochter en ik zijn gek op citroen.

Ook maar op mijn to-do-lijstje, wat steeds langer en langer wordt.

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

9

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

kweenie schreef:

Hoi Marlies,

Ik kon niet langer wachten en heb hem vanmiddag gemaakt. Hij staat nu af te koelen en ziet er heerlijk uit. Ik heb geen rozen maar flinke rozetten gespoten, wat ook een leuk effect geeft.
Ik ben reuze benieuwd hoe hij smaakt, maar verwacht dat het een van de favorieten gaat worden in ons gezin.

Hartstikke bedankt voor dit recept :)  :)

Hai hai,

En hoe vond je hem??? Rozetten kunnen natuurlijk ook. Ik heb vorige keer ook gewoon met een spatel punten gemaakt ;-)

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

10

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

mag ik vragen waarom je maizena in je schuim doet?

11

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Oeh mijn favoriet mjam!

12

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

marlies schreef:
kweenie schreef:

Hoi Marlies,

Ik kon niet langer wachten en heb hem vanmiddag gemaakt. Hij staat nu af te koelen en ziet er heerlijk uit. Ik heb geen rozen maar flinke rozetten gespoten, wat ook een leuk effect geeft.
Ik ben reuze benieuwd hoe hij smaakt, maar verwacht dat het een van de favorieten gaat worden in ons gezin.

Hartstikke bedankt voor dit recept :)  :)

Hai hai,

En hoe vond je hem??? Rozetten kunnen natuurlijk ook. Ik heb vorige keer ook gewoon met een spatel punten gemaakt ;-)


Hij was heerlijk!!!!!!! Ik denk wel dat ik de vulling iets verder mag laten inkoken, want die was een beetje dunner dan dat de bedoeling was volgens mij. Ik maak hem gewoon nog een keer en dan de vulling wat verder laten indikken.
Nog bedankt hè!! :thumb:  :)

13

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

kweenie schreef:

Hij was heerlijk!!!!!!! Ik denk wel dat ik de vulling iets verder mag laten inkoken, want die was een beetje dunner dan dat de bedoeling was volgens mij. Ik maak hem gewoon nog een keer en dan de vulling wat verder laten indikken.
Nog bedankt hè!! :thumb:  :)

Graag gedaan hoor. Ja iets dikker is wel makkelijker met aansnijden ;-) Het is echt een lekkere taart, maar ik vind hem toch nog best wel bewerkelijk. Maar de moeite waard ;)

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

14

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

ohhh dat ziet er lekker uit, krijg zin om die morgen te maken. Ben morgen vrij duzzzz bakken morgen.  :Y

15

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

hmmmmm ..... ziet er heeeerlijk uit! Die ga ik binnenkort ook 'ns proberen!

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

16

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

etmc schreef:

mag ik vragen waarom je maizena in je schuim doet?

Dat mag  :lol:  ehhh zo staat het in het recept. Na een zoekactie bij Google heb ik gevonden dat het is om te voorkomen dat de merengue gaat 'huilen'. Ofwel het absorbeert vocht.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

17

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Ja dat weet ik maar meestal gebruiken mensen t alleen om te camoufleren dat t schuim oud is of ze niet kunnen kloppen ;) daarom vroeg ik t me af.. gebruik t zelf nl niet bij mn lemon meringue

18

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Als je het recept goed leest zie je dat er bij de lemon vulling ook maizena gaat, maar bij dat ingredienten lijstje ontbreekt dus de maizena..

Ik zou het dus niet door het schuim mixen.. maar bij de lemonvulling.. zeker als je eiwitpoeder gebruikt..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

19

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Bommeltje schreef:

Als je het recept goed leest zie je dat er bij de lemon vulling ook maizena gaat, maar bij dat ingredienten lijstje ontbreekt dus de maizena..

Ik zou het dus niet door het schuim mixen.. maar bij de lemonvulling.. zeker als je eiwitpoeder gebruikt..

Bij de ingredienten voor de citroenvulling staat ook maizena hoor  :Y

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

20

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

etmc schreef:

Ja dat weet ik maar meestal gebruiken mensen t alleen om te camoufleren dat t schuim oud is of ze niet kunnen kloppen ;) daarom vroeg ik t me af.. gebruik t zelf nl niet bij mn lemon meringue

Ehhh als je het al weet waarom vraag je het dan  :D   :D  Ik heb gewoon het recept gevolgd en het is prima gelukt dacht ik zo...
En mijn taart is niet gaan huilen. Ook staat er verder vermeld op het net dat het is om het schuim te laten glanzen, dat deed het ook en om ervoor te zorgen dat het harde schuim niet zo snel breekt. Maar ja, met aansnijden ontkom je dar natuurlijk niet aan  :lol:  :lol:

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

ziet er erg lekker uit :thumb:

I never met a calorie I didn't like....

22

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

mjammie ben benieuwd! :P

23

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Dat is echt mijn lievelingstaart  :9  Ga het recept zeker een keer proberen.

24

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

ziet er heeerrrlijk uittt

25

Re: Lemon Meringue Pie op chique met foto....

Schuim hoeft niet altijd te breken bij het aansnijden.
Al eens geprobeerd met een grote taartzaag van boven naar beneden door te zagen i.p.v. snijden?

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.