1

Onderwerp: gedraaide 'kabels'

Ik probeer steeds van die kabels te maken, maar ik word er zelf (door)gedraaid :S van! Ze breken continu! Natuurlijk wil ik niet opgeven, want wil het bij de taart gebruiken volgende week, maar ik wordt lichtelijk wanhopig. Als ik eindelijk een stukje heb breekt het later weer af. Ik las iets van een 'pistool'?? Wat moet ik me daarbij voorstellen? en waar zijn die dan te halen? Kan het wel zonder dat? Wat 'draait' beter inelkaar fondant of marsepein?? Lukt bij mij bij beiden niet.. Wat is de gouden tip????

Zucht..

2

Re: gedraaide 'kabels'

Heel voorzichtig doen. Bij mij breekt het ook. En dan probeer ik het maar weer een beetje in elkaar te kneden/rollen. Maar ik ben ook wel benieuwd of er een gouden tip voor is!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: gedraaide 'kabels'

Hoi Mocachina,
Normaal rol ik me ook helemaal suf aan die rolletjes, die ook nog eens overal even dik moeten zijn :( . Wat ik dan deed is op de dikkere gedeeltes extra rollen en waar het wat dunner wordt een beetje in elkaar drukken en steeds rollen op de dikkere stukken. Maar nu.... heb ik van de playdoh-klei voor mijn kids een spuit gejat :D met 3 wat grotere gaten (ik had de doos gekocht voor een spuit met meerdere kleine gaatjes, voor de dunne lijntjes, maar die bleek er uiteindelijk niet in te zitten.. :( ) Maar deze is dus super voor de kabels. Er komen dus 3 lange slierten uit, en die plak je aan de uiteindes op elkaar of druk ze tegen elkaar, en dan daar een beetje rollen zodat ie weer even dik is. Scheelt een hoop gerol :) :)
Nu moet ik die spuit met kleine gaatjes nog scoren ;) Ik had die doos trouwens bij de kruitvat vandaan, er zaten ook kleurpotloden en krijtjes en klei enzo bij. Kids weer blij, en moeders ook ;)
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

4

Re: gedraaide 'kabels'

Heee...Annette,

Ik denk dat ik dezelfde doos voor mijn kids heb gekocht maar dan bij Trekpleister...ga zo meteen eerst even kijken wat ik er zelf van kan gebruiken voordat ik de doos ga geven ;-)

Nicole

5

Re: gedraaide 'kabels'

Voor de dunnere kabels verkopen ze bij pipoos een plastic en een ijzeren "Kleipompje"
De plastic uitvoering is van makinsklay, alleen heeft die geen ring om het malletje te zekeren.

Op de verpakking van de ijzeren stond dat het ook geschikt was voor cakedecorating purposes. Dus heb ik die mee genomen. :D

Daar zit ook een malletje bij met 3 gaten die elkaar raken, als je daar een sliert mee spuit hoef je het alleen nog te draaien voor het effect :)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

6

Re: gedraaide 'kabels'

he, mijn kinderen hebben ook zo'n kabelfabriekje voor de klei! Wat een goed idee!
zitten ook vierkante gaten bij volgens mij :)

wel even de klei er goed afhalen, want het is een onding om schoon te krijgen.....

groetjes,
gina

7

Re: gedraaide 'kabels'

Bedankt voor de antwoorden! Mijn dochter heeft toevallig nieuwe klei nodig, want die van haar is uitgedroogd. Gelijk, maar zo'n pakketje scoren (als het lukt!)!!

Wat kan is makkelijk te gebruiken marsepein of fondant??

Groetjes kelly

8

Re: gedraaide 'kabels'

ik ga straks direct in de kinderen hun spullen kijken,
ik weet dat ze ook dingen van klei hebben!

zo'n gedraaid koordje staat heel mooi rond een taart vind ik

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

9

Re: gedraaide 'kabels'

Wat ik zelf doe en wel goed lukt is om een sliert te maken met je smoother. Hier kun je prima, overal even dikke slierten met rollen. Wel regelmatig het sliertje voorzichtig oppakken en omkeren. Je begint om zelf eerst een sliertje van zo'n 5 centimeter, nog vrij dik, te rollen. Daarna voorzichtig je smoother heen en weer rollen.
Zo kun je vrij makkelijk slieren maken zo dik je zelf wilt van ongeveer 30 cm lang. Dan kun je ze aan elkaar plakken.

groeten Annemieke
Cake It

10 Laatst bewerkt door Smulpeetje (26-06-2006 15:06)

Re: gedraaide 'kabels'

Hoi,

Zelf heb ik ook een soort spuit waar verschillende schijfjes in passen, maar ik vind de sliertjes die eruit komen zo kort, daar kan ik geen hele taart mee omlijsten. Voor een gemiddelde taart heb ik toch gauw 60 cm nodig.
Hij is eigenlijk voor fimo bedoeld en lijkt op een injectiespuit. Misschien hebben jullie een andere, kan iemand misschien een foto van zo'n ding plaatsen?

Groetjes Petra

11

Re: gedraaide 'kabels'

Hoi petra,
heb jij deze ijzeren uitvoering?http://www.mijnalbum.nl/Foto=UGZFFQTK
ik zorg dat ik dan allemaal kleine rolletjes klaar heb liggen die ik er zo in kan schuiven . als je dan iedere keer op  tijd je spuit bijvult kan je door blijven spuiten. ik heb zo al eens een sliert van 80 cm gemaakt.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

12

Re: gedraaide 'kabels'

Waar is die gekocht??

13

Re: gedraaide 'kabels'

ik heb dezelfde als op het plaatje bij de pipoos gekocht en ben er erg tevreden mee!

groetjes,

Pauline

Groetjes, Pauline

14

Re: gedraaide 'kabels'

bedankt, voor de tip ria, gewoon evenbijvullen dat ik dat niet zelf verzonnen kon?!!

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

15

Re: gedraaide 'kabels'

Wauw Ria, die set ziet er super uit! Waar zit de pipoos, ik heb er echt nog nóóit van gehoord.
Groetjes, Annette

Groetjes, Annette
Al mijn foto's zijn te zien op http://www.felicitaartjes-annette.mijnalbum.nl/

16

Re: gedraaide 'kabels'

De pipoos is een soort hobbywinkel en op www.pipoos.nl kun je kijken waar de winkels zitten, maar misschien hebben ze dit kleipistool ook wel in andere hobbywinkels?

groetjes,

Pauline

Groetjes, Pauline

17

Re: gedraaide 'kabels'

ja, inderdaad ook bij pipoos. ;)
Ik had hem kort na aankoop even gescand omdat iemand ook een foto ervan wilde zien en gelukkig had ik hem nog niet ge-delete.
Ik ben ook heel tevreden over het haar en gras maken met dit pompje. Zoals je kan zien kan je 3 van de schijfjes gebruiken om "3 strings"kabels te spuiten. De halve cirkel heb ik gebruikt om de trouwringen mee te maken. En als je tragant aan je fondant toevoegd of nog beter aan je royalicing dan kan je er mooie sugarsticks mee maken.

nog een tip; als je fondant er stroef doorheen gaat kan het buisje eerst even  licht invetten met crisco of plantaardig frituurvet.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

18

Re: gedraaide 'kabels'

Wat een goede tip van dat invetten, Ria!
Dat ga ik proberen want dat is het enige waar ik nog wel eens moeite mee heb.

Ik vroeg me al af waar je dat plaatje vandaan had! Ik vond het al knap dat je dat op internet had gevonden ;)

groetjes,

Pauline

Groetjes, Pauline

Re: gedraaide 'kabels'

RIA BEDANKT volgende keer vet ik hem stevig in!
de eerste pogingen(Ik had dat ding al in Amerika gekocht) zat de fondant muuuuuuur vast moet het ook dunner zijn of met het op normale dikte ook lukken?
ben benieuwd!

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

20

Re: gedraaide 'kabels'

Hoi
Als ik de berichten op het forum lees, heb ik het idee dat mijn fondant minder stevig is dan de fondant die door de meesten gebruikt wordt.( ik heb roldecor van zeelandia)
Deze is lekker soepel en ik moet soms extra poedersuiker er doorkneden om het iets steviger te krijgen. ik kan er dan ook gerust 1 a 2 uur mee werken zonder dat het extreem uitdroogt. een drupje glycerine extra erdoor kneden schijnt ook te helpen, maar heb ik zelf nog niet nodig gehad.

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

21

Re: gedraaide 'kabels'

Hoi Ria,
Die van mij lijkt er precies op, alleen dan van groen kunststof.
Dat bijvullen ga ik ook proberen net als invetten. Ik gebruik trouwens bijna alleen marsepein.
Goede tips Ria, bij de volgende taart zal ik het uitproberen. Dat wordt een zeil-taart dus veel touwen en kabels!!!
Groetjes Petra

22

Re: gedraaide 'kabels'

Hoi Ria,

De fondant die jij gebruikt is inderdaad een stuk soepeler. Ik gebruik de pettinice van Bakels en die is veel steviger maar blijft wel elastisch.

Ik heb ook de plastic variant het pistool en het werkt perfect, de kabels kun je er echt lang mee maken.


Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

23

Re: gedraaide 'kabels'

Hoi Peronne,
ik ga nu experimenteren met een nieuwe fondant, die is kant en klaar met marshmellowsmaak en zit in doosjes van 5 kg. Ik ben erg benieuwd hoe die werkt :)

groetjes Ria

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

24

Re: gedraaide 'kabels'

Waar kopen jullie toch dingen als fondant als je het niet bij de webshop bestelt? Ik woon in Amsterdam en kan niet bedenken bij welk soort winkel ik dat zou kunnen kopen! Ook het merk Soezie (niet veel boerderijen/molens in onze omgeving helaas) is lastig te verkrijgen.

Re: gedraaide 'kabels'

Het fondant dat ik gebruik komt van de vipam in geldermalsen(en heet vipstar)heb geen idee van welke fabriek maar ik heb het idee dat bijna alle fondant in engeland of schotland wordt gemaakt en dat er eigenlijk niet zo heel veel fabrieken zijn dus dat het meeste toch hetzelfde is! Is iemand het hiermee eens? maaaaar de smaak he
Ik ben er niet kapot van het smaakt hetzelfde als de wilton fondant die hier ik sommige keukenartikelen winkels wel te krijgen is.Kitrchenart in leiden heeft het.
Met een laag botercreme eronder en na een dagje op de taart valt de uiteindelijke smaak mee.
Mijn plan is voortaan de taart in marsepein in te pakken en de versiering van fondant te maken.

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!