1

Onderwerp: naaigerei

Een vriendin vroeg of ik een taartje kon maken voor haar moeder die geslaagd is voor een cursus m.b.t. mode/naaien. Ook een beetje voor mij zodat ik lekker kan oefenen :) Ben dus nog een beginner en zou graag wat tips willen om naaigerei te maken. Ik heb al wat leuke taartjes hier en op internet gezien m.b.t. dit thema, maar vroeg me het volgende af:

Dacht misschien een 'centimeter' als rand om de taart, maar hoe zet je zwarte streepjes en cijfers hierop? Het is natuurlijk heel erg klein dan.

Hoe maak je draadjes, voor bijv. een klosje garen? Ik heb geen sugargun. Als ik ze rol, dan breekt het zo snel! Of een andere manier om een klosje te maken?

En als ik wat speldenkopjes in de taart wil steken, doe ik dit met iets van ijzerdraad en dan een bolletje fondant erop o.i.d.?


Andere tips rondom dit thema zijn ook zeer welkom!

2

Re: naaigerei

Voor de centimeter zou ik de lijntjes zetten met een eetbare stift of royal icing misschien?

En de klosje garen; tja.. Denk dat rollen de enige optie is. Wat je ook kan doen bedenk ik met nu, is gewoon een 'solid' klosje maken en dan met een tooltje of bijv. mesje een randje erin drukken zodat het net lijkt alsof het allerlei losse draadjes zijn.

Maar zelf draaien of met de sugargun is natuurlijk het mooist!

Don't just dream your life, but live your dreams too!

Re: naaigerei

Leef! schreef:

Voor de centimeter zou ik de lijntjes zetten met een eetbare stift of royal icing misschien?

Heb je enig idee waar ik zo'n stift kan kopen? (Liefst niet webshop, want ga voor volgende week niet alleen een stift bestellen). RI lijkt me wel moeilijk, want dan moet het spuitgaatje wel mini zijn!

4

Re: naaigerei

Bij de Pipoos en Jamin verkopen ze ook de stiften. Anders andere taartwinkels bij jou in de buurt. Hier bijv. ook DOK.

Met RI spuiten valt best mee. Je kan bijvoorbeeld ook eerst met een mesje inkepingen maken waar de RI moet komen en dan spuiten. En je kan dan gewoon spuitmondje maat 1 of 2 gebruiken.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

5

Re: naaigerei

Carliecarlie schreef:

Heb je enig idee waar ik zo'n stift kan kopen? (Liefst niet webshop, want ga voor volgende week niet alleen een stift bestellen). RI lijkt me wel moeilijk, want dan moet het spuitgaatje wel mini zijn!

Pipoos heeft ze, maar ik weet niet of er een bij jou in de buurt zit...

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

6

Re: naaigerei

Die stiften hebben ze ook bij de xenos. en ik zou er geen ijzerdraadjes in steken hoor, dit kan gaan oxideren en ook niet veilig.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

7

Re: naaigerei

voor dunne draadjes kun je ook een spuitje uit de apotheek gebruiken.
Voor dunne lijntjes ook wel een beetje zware kleurstof en een klein penseeltje en dan schilderen.
En voor de onderdelen even googlen, ik heb al how-to's gezien voor klosjes garen en alle toebehoren.

Succes!

Groetjes, Dorothea.

Re: naaigerei

Bedankt alvast, ik ga nog wat research doen :) En zo'n stift lijkt me toch wel handig. Heb ze bij de Xenos alleen nog niet echt gezien hoor!

9

Re: naaigerei

je hebt ook een leuke mold met naaigerei

kijk even op aribacakes.nl/Webwinkel-Product-5365362/Sewing-(AM012)-Alphabet-Moulds.html
(wel even www ervoor zetten  ;) )

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

10 Laatst bewerkt door mookje (07-06-2011 19:21)

Re: naaigerei

Ik zag dit toen ik even op google zocht:
http://www.jetaart.nl/100_75_csupload_14657988.jpg?u=3472373751
Het is een klein plaatje dus het is niet goed te zien hoe e.e.a. is gemaakt, maar het ziet er wel heel leuk uit!

Groetjes, Monica

11 Laatst bewerkt door mookje (07-06-2011 19:23)

Re: naaigerei

Nog even verder gekeken, kwam deze ook nog tegen. Zieter best te doen uit!


http://farm5.static.flickr.com/4069/4311696423_a2087a6ec4.jpg

Groetjes, Monica

12

Re: naaigerei

Leuk inderdaad! Had die eerste foto ook al gezien. Die steekjes om dat oranje vlak is ook een leuk idee!

Alleen dus nog een beetje uitdaging, al die dunne sliertjes, daar ben ik niet zo'n fan van..!

13 Laatst bewerkt door mrij (07-06-2011 21:24)

Re: naaigerei

kan je niet van dat snoep kopen voor die slierten? je hebt van dat rode slierten snoep, soort dropveters maar dan anders

heb even gezocht
dit bedoel ik zeg maar
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PY8ZVMPV.jpg

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

14

Re: naaigerei

Hmm dat is ook wel een idee.. Al zijn die veters nog best wel dik. Voor klosje garen misschien net iets te (voor wol evt wel). Maar tx voor de tip!

15 Laatst bewerkt door Tom Poes (07-06-2011 22:20)

Re: naaigerei

Ouwetje van mezelf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8SVWNE37.jpg

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

16

Re: naaigerei

Heel leuk gemaakt Tom Poes, zeker met die verschillende lapjes 'stof'! Vind het alleen altijd jammer bij lagen fomdant over elkaar dat het nog zoeter wordt allemaal. Of heb je dat niet gedaan?
Jammer dat ik geen zilver heb voor de naald. Dan maar grijs denk ik.

17

Re: naaigerei

De zwarte streepjes op het meetlint kun je ook maken met zwarte kleurstof (verdunnen met alcohol) en een heel fijn penseeltje.

18

Re: naaigerei

Geen eetbare stift bij Cook&Co em Xenos :nooo  Met een penseeltje lijkt me wel moeilijk.. Wat voor alcohol moet je dan gebruiken om kleurstof te verdunnen?

19 Laatst bewerkt door Leef! (09-06-2011 14:55)

Re: naaigerei

Hmm, das balen! En heb je geen Jamin of Pipoos bij je in de buurt?

Je kan wodka gebruiken om de kleurstof te verdunnen.

Op zich kan je het schilderen door de streepjes er al met een liniaal in te zetten (dus er overheen verven) of langs een liniaal.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

20

Re: naaigerei

Geen tijd voor Pipoos en Jamin hier heeft geen bakspullen e.d.

Kan ik ook whisky gebruiken?  :think:

Misschien dan idd eerst de streepjes inkerven em dan evt met een prikkertje de kleurstof? Jammer dat ik geen zwarte kleurstof heb, alleen bruin. Cook & Co heeft ook al geen zwart  :nooo

21

Re: naaigerei

Bij de Albert Heijn hebben ze ook eetbare stiften, van Baukje. Alleen is dat geen zwart. Het is rood-groen-geel-wit, vier stiften in een doosje. Dat zou je eventueel ook nog kunnen doen, het is dan wel geen zwart, maar toch.

Groetjes, Monica