51

Re: Tussen cake en biscuit in :)

pauline-visser schreef:

Ik wil dit recept graag een keertje proberen. Ik vind gewoon biscuit deeg niet zo lekker... beetje droog.
Weet iemand hoeveel ( M ) eieren er gaan in 188 gram ei en hoeveel eidooiers ( M ) er ongeveer gaan in 60 gram?

Alvast bedankt,
Groetjes Pauline

Een m ei is ongeveer 55 gram, waarvan 16 gram eierdooier. Ik gebruik large (L) eieren. Die wegen ongeveer 60 gram en de dooier 20. Dus dan zijn het precies 3 eieren en 3 dooiers :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Ik heb het recept vorige week voor het eerst gebruikt en inmiddels al een paar keer. Ik ben superblij ermee mamakaat! Eindlijk durf ik het in vorm snijden aan. Biscuit vind ik daar echt te slap voor en cake vind ik veeeeel te machtig in een taart. Superbedankt dus  :thumb:

53

Re: Tussen cake en biscuit in :)

taartjesdroom schreef:

Ik heb het recept vorige week voor het eerst gebruikt en inmiddels al een paar keer. Ik ben superblij ermee mamakaat! Eindlijk durf ik het in vorm snijden aan. Biscuit vind ik daar echt te slap voor en cake vind ik veeeeel te machtig in een taart. Superbedankt dus  :thumb:


Ow jeeeee! Wat leuk! Ja ik doe ook alles met dit recept :) Ik was ook zo blij toen ik net begon :) Hihihi :)
Nou graag gedaan hoor!! Bak ze!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

54

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Ik heb het ook geprobeerd, veel lekkerder dan biscuit. Alleen bij mij worden ze niet zo hoog. Ik had 3 vormen, 15 cm, 20 cm en 25 cm. Die van 15 cm kwam tot de rand en de anderen beide lager. Wat kan ik hieraan doen?

55

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Lau2012 schreef:

Ik heb het ook geprobeerd, veel lekkerder dan biscuit. Alleen bij mij worden ze niet zo hoog. Ik had 3 vormen, 15 cm, 20 cm en 25 cm. Die van 15 cm kwam tot de rand en de anderen beide lager. Wat kan ik hieraan doen?

Het vergt misschien toch een beetje oefening om de taart hoog en gaar te krijgen. Niet iedereen bakt op dezelfde manier, alle ovens en mixers zijn anders, dus wat ik nu vaak adviseer is om de taart in 2 delen te bakken.

Ik maak 1 keer het beslag.

Dat verdeel ik over 3 bakvormen (10/15/20) (dan heb je vaak een beetje over die stop ik in een blandaatje...of nog een 10-vorm voor een proeverijtje, of een vrijdagavond ;) ) Maar dat maakt dan drie keer, 5 cm hoge cakes.

En dan doe ik dat nog een keer en dan heb ik 6 cakes die op elkaar passen in setjes van 10/15/20 cm.

Kost wat meer moeite om strak af te smeren, maar even crumbcoaten met 1e laag, dan even koelkast dan laag 2 en zo verder tot hij mooi strak is. Succes,

En lekker issie inderdaad! :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

56 Laatst bewerkt door elskebet (20-10-2011 23:14)

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Dank  u Dank u Dank u (maakt een hele diepe buiging) O edele Taartenprinses :Y

Of te wel ik ben echt super blij met je post. Ik heb hem vanavond uitgeprobeerd en wat is dat een fijne taart geworden.

En idd veel lekkerder als bisquit, lang niet zo droog.

(zo en nu ga ik heel gauw naar bed, voordat ik helemaal gek ga doen)

maar zonder gekheid nogmaals dankjewel, dit wordt vast mijn nieuwe favoriete recept. Ik moet morgen de verjaardagstaart voor dochterlief maken en als het die test doorstaat is het echt een superrecept. (nee hoor ik heb geen last van taartstress :+ )

ps ik heb net nog even je taarten bekeken en wat een gave, prachtige heb je er gemaakt. Ik mag van mijzelf nu niet meer kijken anders durf ik helemaal niet meer aan de verjaardagstaart te beginnen. :grr: (maar wel veel inspiratie om lekker een keer te gaan uitproberen, zonder verjaardagsdruk)

Als het mislukt, probeer je nog een keer, nog eens, steeds maar weer....
En in de tussentijd heeft niemand meer avondeten nodig:)

57

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Ik ga hem dus ook eens proberen deze week. Het recept is nu opgeslagen bij mijn andere favorieten!

58

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Ook van hier heel erg bedankt! Hij staat hier nu af te koelen, en hij ruikt heerlijk. Als de kinderen in bed liggen ga ik me er eens helemaal op uitleven. Het thema van vandaag: "Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg" :D

59

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Jeeeeeej, nogmaals bedankt! Hij is niet alleen heerlijk, maar het was ook geweldig om in de hakken (eh, snijden).

Ziehier het resultaart van mijn taart-slacht-avontuur. Nog nooit zo'n lol gehad met het maken van een taart! :D

60

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Hahaha dames, wat een leuke berichtjes, wat fijn dat hij in smaak valt. Ik kijk uit naar de creaties!!
En gewoon doen, proberen, falen, slagen en opnieuw! ;)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

61

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Het lijkt me ook heel leuk om je recept eens te proberen.Als ik dan durf zal ik proberen om er ook eens iets leuks van te maken.
Ik vind jouw taarten zo geweldig, daar heb ik geen woorden voor.
In ieder geval veel dank voor je inspiratie.

groetjes, anne-mieke

62

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Heel erg bedankt voor dit recept!

Gisteren voor het eerst gebakken, en mijn cake (20cm doorsnede) is zomaar even 9,5cm hoog geworden...  :D  :D
En hij had nog hoger kunnen worden, denk ik, maar ik had het bakpapier niet hoog genoeg gedaan, dus ik heb de randjes wat moeten versnijden omdat het een beetje over het bakpapier bolde...
Enne, die randjes waren al erg lekker, dus ik kijk al uit naar het stukje taart vanavond  :9

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

63

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Marie-Popo schreef:

Heel erg bedankt voor dit recept!

Gisteren voor het eerst gebakken, en mijn cake (20cm doorsnede) is zomaar even 9,5cm hoog geworden...  :D  :D
En hij had nog hoger kunnen worden, denk ik, maar ik had het bakpapier niet hoog genoeg gedaan, dus ik heb de randjes wat moeten versnijden omdat het een beetje over het bakpapier bolde...
Enne, die randjes waren al erg lekker, dus ik kijk al uit naar het stukje taart vanavond  :9

Jeee dat is mooi! Hier en daar hoor ik toch wel eens dat het een moeilijk recept is en dat de taart inzakt of overloopt.
Maar het gaat dus ook vaak genoeg wel goed lees ik hier. Gelukkig!! Jeee :) En ik ben benieuwd wat je van de smaak vindt!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

64

Re: Tussen cake en biscuit in :)

ik heb em laatst weer geprobeerd..maar krijg em echt niet omhoog :S ;)

65

Re: Tussen cake en biscuit in :)

mamakaat schreef:
Marie-Popo schreef:

Heel erg bedankt voor dit recept!

Gisteren voor het eerst gebakken, en mijn cake (20cm doorsnede) is zomaar even 9,5cm hoog geworden...  :D  :D
En hij had nog hoger kunnen worden, denk ik, maar ik had het bakpapier niet hoog genoeg gedaan, dus ik heb de randjes wat moeten versnijden omdat het een beetje over het bakpapier bolde...
Enne, die randjes waren al erg lekker, dus ik kijk al uit naar het stukje taart vanavond  :9

Jeee dat is mooi! Hier en daar hoor ik toch wel eens dat het een moeilijk recept is en dat de taart inzakt of overloopt.
Maar het gaat dus ook vaak genoeg wel goed lees ik hier. Gelukkig!! Jeee :) En ik ben benieuwd wat je van de smaak vindt!

Heel erg lekker van smaak!! Luchtig, maar meer smaak dan biscuit. Nu al een favoriet!

Wat ik enkel al vreemd vond bij het bakken, is de 4g zout. Ik heb er 3g van gemaakt omdat het me zo'n grote hoeveelheid leek bij het afwegen. Ik denk dat ik er volgende keer nog minder bij ga doen. Het was ook zo dat de bovenkant (onderkant dus voor mijn taart) wat plakkerig zoet/zout was, dus ik denk dat de suiker toch nog niet helemaal in het ei gesmolten was. Toch maar eens een thermometer aanschaffen (ideaal voor op het kerstlijstje).
Maar zo leer je elke keer weer bij :)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

66

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Oh wat goed! Ga ik ook snel n keer proberen! Bedankt!

67

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Marie-Popo schreef:
mamakaat schreef:
Marie-Popo schreef:

Heel erg bedankt voor dit recept!

Gisteren voor het eerst gebakken, en mijn cake (20cm doorsnede) is zomaar even 9,5cm hoog geworden...  :D  :D
En hij had nog hoger kunnen worden, denk ik, maar ik had het bakpapier niet hoog genoeg gedaan, dus ik heb de randjes wat moeten versnijden omdat het een beetje over het bakpapier bolde...
Enne, die randjes waren al erg lekker, dus ik kijk al uit naar het stukje taart vanavond  :9

Jeee dat is mooi! Hier en daar hoor ik toch wel eens dat het een moeilijk recept is en dat de taart inzakt of overloopt.
Maar het gaat dus ook vaak genoeg wel goed lees ik hier. Gelukkig!! Jeee :) En ik ben benieuwd wat je van de smaak vindt!

Heel erg lekker van smaak!! Luchtig, maar meer smaak dan biscuit. Nu al een favoriet!

Wat ik enkel al vreemd vond bij het bakken, is de 4g zout. Ik heb er 3g van gemaakt omdat het me zo'n grote hoeveelheid leek bij het afwegen. Ik denk dat ik er volgende keer nog minder bij ga doen. Het was ook zo dat de bovenkant (onderkant dus voor mijn taart) wat plakkerig zoet/zout was, dus ik denk dat de suiker toch nog niet helemaal in het ei gesmolten was. Toch maar eens een thermometer aanschaffen (ideaal voor op het kerstlijstje).
Maar zo leer je elke keer weer bij :)

Ik heb begrepen dat ook het zout een functie heeft binnen de chemie van het recept. Nou denk ik niet dat het catastrofale gevolgen zou hebben als je dat wegliet...
Sommige mensen gebruiken ook liever niet teveel zout, maar het geeft het zoet net een extra kick.
Caramel en zout vinden elkaar ook heel lief, dus zal het ook wel werken in dit recept....
Succes!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

68

Re: Tussen cake en biscuit in :)

mamakaat schreef:
Marie-Popo schreef:
mamakaat schreef:

Jeee dat is mooi! Hier en daar hoor ik toch wel eens dat het een moeilijk recept is en dat de taart inzakt of overloopt.
Maar het gaat dus ook vaak genoeg wel goed lees ik hier. Gelukkig!! Jeee :) En ik ben benieuwd wat je van de smaak vindt!

Heel erg lekker van smaak!! Luchtig, maar meer smaak dan biscuit. Nu al een favoriet!

Wat ik enkel al vreemd vond bij het bakken, is de 4g zout. Ik heb er 3g van gemaakt omdat het me zo'n grote hoeveelheid leek bij het afwegen. Ik denk dat ik er volgende keer nog minder bij ga doen. Het was ook zo dat de bovenkant (onderkant dus voor mijn taart) wat plakkerig zoet/zout was, dus ik denk dat de suiker toch nog niet helemaal in het ei gesmolten was. Toch maar eens een thermometer aanschaffen (ideaal voor op het kerstlijstje).
Maar zo leer je elke keer weer bij :)

Ik heb begrepen dat ook het zout een functie heeft binnen de chemie van het recept. Nou denk ik niet dat het catastrofale gevolgen zou hebben als je dat wegliet...
Sommige mensen gebruiken ook liever niet teveel zout, maar het geeft het zoet net een extra kick.
Caramel en zout vinden elkaar ook heel lief, dus zal het ook wel werken in dit recept....
Succes!

Zout dient als smaakversterker. In de meeste producten zit een vleugje zout. Het feit dat het veel leek bij het afwegen komt waarschijnlijk door je weegschaal. De meeste keukenweegschalen wegen niet heel nauwkeurig en zeker niet als het om een paar gram gaat.
Om je een idee te geven wat 4 gram zout is:
Als je de maatlepeltjes gebruikt is 4 gram zout gelijk aan een afgestreken theelepel.

69

Re: Tussen cake en biscuit in :)

djehr schreef:
mamakaat schreef:
Marie-Popo schreef:

Heel erg lekker van smaak!! Luchtig, maar meer smaak dan biscuit. Nu al een favoriet!

Wat ik enkel al vreemd vond bij het bakken, is de 4g zout. Ik heb er 3g van gemaakt omdat het me zo'n grote hoeveelheid leek bij het afwegen. Ik denk dat ik er volgende keer nog minder bij ga doen. Het was ook zo dat de bovenkant (onderkant dus voor mijn taart) wat plakkerig zoet/zout was, dus ik denk dat de suiker toch nog niet helemaal in het ei gesmolten was. Toch maar eens een thermometer aanschaffen (ideaal voor op het kerstlijstje).
Maar zo leer je elke keer weer bij :)

Ik heb begrepen dat ook het zout een functie heeft binnen de chemie van het recept. Nou denk ik niet dat het catastrofale gevolgen zou hebben als je dat wegliet...
Sommige mensen gebruiken ook liever niet teveel zout, maar het geeft het zoet net een extra kick.
Caramel en zout vinden elkaar ook heel lief, dus zal het ook wel werken in dit recept....
Succes!

Zout dient als smaakversterker. In de meeste producten zit een vleugje zout. Het feit dat het veel leek bij het afwegen komt waarschijnlijk door je weegschaal. De meeste keukenweegschalen wegen niet heel nauwkeurig en zeker niet als het om een paar gram gaat.
Om je een idee te geven wat 4 gram zout is:
Als je de maatlepeltjes gebruikt is 4 gram zout gelijk aan een afgestreken theelepel.

:thumb:
Bedankt! Ga ik dat in het vervolg maar aanhouden.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

70

Re: Tussen cake en biscuit in :)

Dankjewel Djer!! Dat is handig om te weten...eh wegen ;)

Hahaha....zo flauw.... :lol:

Ik heb een beetje zout nodig!!!  :lol:

Sorry nog veeeel flauwer! ik kon het niet laten...

:)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

71 Laatst bewerkt door djehr (05-12-2011 16:04)

Re: Tussen cake en biscuit in :)

:lol:  :lol:  :lol:  :lol: ...ik kan er de humor wel van inzien  ;)...sommige dingen moet je met een korreltje zout nemen  :D

72

Re: Tussen cake en biscuit in :)

:lol:  :lol:  :lol:

En inderdaad niet op elke slak zout zeggen ;)

:lol:

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

73

Re: Tussen cake en biscuit in :)

heb hem in de oven staan, ben benieuwd ga een 18+ taart maken.....

groetjes cicindy......een enthousiaste beginneling

74

Re: Tussen cake en biscuit in :)

cicindy schreef:

heb hem in de oven staan, ben benieuwd ga een 18+ taart maken.....

Spannend veel plezier met decoreren :) Ik hoop dat hij goed lukt! Dat zal wel goedkomen :)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

75

Re: Tussen cake en biscuit in :)

ik had hem denk ik net te lang in de oven.....de randen waren wat hard aan het worden, maar die heb ik eraf gesneden, de cake-biscuit is inderdaad erg fijn om te snijden in een 3d vorm.....morgen ga ik de taart afmaken.

groetjes cicindy......een enthousiaste beginneling