51

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Jozien schreef:

Ik heb het niet geprobeerd.... Ik vind wel dat het tijdens het uitrollen behoorlijk afkoelt. En het werkt een beetje lauwwarm het prettigst, dan is het soepel. Hoe kouder, hoe stijver....Maar als je snel rolt zal ook een dunne laag wel gaan, het is in elk geval wel dun te krijgen (heb wel eens een paar roosjes gemaakt van een dun gerold stukje) maar ik weet niet of het zo dun ook snel scheurt. Maar dat merk je dan vanzelf.... en gewoon opnieuw verwarmen, kneden en uitrollen is zo gebeurd.

Groetjes, Jozien.

Ik heb het ook liggen om te proberen, ik heb een tupperware deegroller die je kunt vullen met koud of warm/heet water. Ik denk dat ik het vul met warm water om de choco op temp te houden?
Wat denk je?

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

52

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Jozien schreef:

Ik vond het vrij eenvoudig te maken. En best snel ook. Nog een kleine tip: Er kwam nogal veel vet uit, dus een flink stuk keukenrol klaarleggen is wel een aanrader :D Je moet het ook echt goed wegvegen, anders stolt het vet tot een wittig laagje.

Ik heb dit net met witte chocolade gedaan, werd een heel mooi homogene bal wat een beetje vettig was, maar ik herken niet dat het zoals sommigen zeggen langs de handen druipen. Ik heb 3 keer in papier gerold en toen was ie klaar, hoop ik, het ligt nu te rusten. Hoop dat het lukt.

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

53

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Chocolade, chocolade, chocolade  :D
Lekker hoor.... Ik ga dit receptje is uitproberen...

Thanks

www.fedors.nl  Kijk eens rond op de website en plaats een reactie of meld je aan voor de nieuwsbrief.. Veel verstand van Airbrush...

54

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

hier nergens glucose te vinden :-(

55

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Jennifer Lo schreef:
Jozien schreef:

Ik heb het niet geprobeerd.... Ik vind wel dat het tijdens het uitrollen behoorlijk afkoelt. En het werkt een beetje lauwwarm het prettigst, dan is het soepel. Hoe kouder, hoe stijver....Maar als je snel rolt zal ook een dunne laag wel gaan, het is in elk geval wel dun te krijgen (heb wel eens een paar roosjes gemaakt van een dun gerold stukje) maar ik weet niet of het zo dun ook snel scheurt. Maar dat merk je dan vanzelf.... en gewoon opnieuw verwarmen, kneden en uitrollen is zo gebeurd.

Groetjes, Jozien.

Ik heb het ook liggen om te proberen, ik heb een tupperware deegroller die je kunt vullen met koud of warm/heet water. Ik denk dat ik het vul met warm water om de choco op temp te houden?
Wat denk je?

Lijkt mij een superidee :Y

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

56

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Jennifer Lo schreef:
Jozien schreef:

Ik vond het vrij eenvoudig te maken. En best snel ook. Nog een kleine tip: Er kwam nogal veel vet uit, dus een flink stuk keukenrol klaarleggen is wel een aanrader :D Je moet het ook echt goed wegvegen, anders stolt het vet tot een wittig laagje.

Ik heb dit net met witte chocolade gedaan, werd een heel mooi homogene bal wat een beetje vettig was, maar ik herken niet dat het zoals sommigen zeggen langs de handen druipen. Ik heb 3 keer in papier gerold en toen was ie klaar, hoop ik, het ligt nu te rusten. Hoop dat het lukt.

Het wisselt nogal per merk en soort chocolade, maar ik vind het ook meestal wel meevallen. Heb jij voor de witte chocolade nog een andere verhouding aangehouden?

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

57

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Jozien schreef:
Jennifer Lo schreef:
Jozien schreef:

Ik vond het vrij eenvoudig te maken. En best snel ook. Nog een kleine tip: Er kwam nogal veel vet uit, dus een flink stuk keukenrol klaarleggen is wel een aanrader :D Je moet het ook echt goed wegvegen, anders stolt het vet tot een wittig laagje.

Ik heb dit net met witte chocolade gedaan, werd een heel mooi homogene bal wat een beetje vettig was, maar ik herken niet dat het zoals sommigen zeggen langs de handen druipen. Ik heb 3 keer in papier gerold en toen was ie klaar, hoop ik, het ligt nu te rusten. Hoop dat het lukt.

Het wisselt nogal per merk en soort chocolade, maar ik vind het ook meestal wel meevallen. Heb jij voor de witte chocolade nog een andere verhouding aangehouden?

Nee, per ongeluk heb ik het melk/pure recept van de ingezonden recepten gebruikt en die van Manon73, dus 500 gr (callebaut smelts) witte chocolade en 110 gr glucose stroop en 2 tl koud water. Het ligt nu als een grote keiharde blok te wachten op morgenochtend, ik laat weten of het goed gaat. Top, dank je.

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

58

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Nou, vanochtend geprobeerd uit te rollen: een korrel massa!
Ik heb de boel weer opgewarmd, nog een flinke eetlepel stroop erdoor gedaan en ben wederom gaan kneden.
Tja, toen kwam er en bak vet uit.....inderdaad, citroen uitknijpen, langs de handen...maar toen werd het wel een geheel.
Ik heb het nu als een grote bal liggen (zou ik nu weer en nachtje moeten wachten?).
Tip: ik heb van 500 gr choco, 120 gr. stroop uiteindelijk een bal van 485 gram overgehouden, dus zoveel vet gaat eruit.
Nu nog straks uitrollen........

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

59

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ik ben benieuwd! :) Ik zou geen nacht wachten hoor, even laten rusten tot het voldoende is afgekoeld.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

60

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

blackangel schreef:

hier nergens glucose te vinden :-(

Je kunt het zelf maken van druivensuiker (zie onderaan het recept op de site )

of anders corn syrup (maissiroop) gebruiken, zie recept Willeke k. )

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

61

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Nou Jozien, ik heb het gedaan! Ik plaats de foto wel bij taartenparade, het uitrollen ging prima, het bekleden ook, alleen heb je natuurlijk dat de zijkanten snel afkoelen en dat wordt dit kei hard. Je hebt geen tijd en ruimte om te smoothen, dus dat wordt nog oefenen.
De taart is dan ook niet superstrak maar voor een eerste keer ben ik toch wel tevreden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YUVPPE8U-D.jpg
Ik zal meer foto's bij taartenparade doen.
Dank voor al je hulp, en Manon73, dank voor het recept.
Gr
Jennifer

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

62

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

hmm, dit me heerlijk om te maken, maar je moet het dus zelf bereiden, nog niet kant en klaar te koop zoals rolfondant?

Groetjes,
Vivke

63

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

hoi, ik wilde eigenlijk morgen aan mijn eerste taart beginnen met de kneeddbare chocolade er bovenop,
mijn vragen zijn: moet de bal altijd rusten ,en wat is afgekoeld genoeg., [als ik gelijk  verder kan werken ].
ik heb vloeibare kleurstof gekocht[van dibro], is die geschikt.
en ik weet dat je die taart lang geleden gemaakt hebt,maar hij zag er mooi en lekker uit.
gr. dixie

64

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

nog een vraagje, al gaat hij niet over dit onderwerp.
als je eiwit moet gebruiken o.a. voor royal ising. dan  moet je die eerst verhitten , maar dan gaat het eiwit toch stollen? het water
wat erbij moet , moet dat er gelijk bij of later?.
oja het is  natuurlijk witte chocolade wat ik  een kleurtje wilde geven.
gr, dixie

65

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

dixie schreef:

nog een vraagje, al gaat hij niet over dit onderwerp.
als je eiwit moet gebruiken o.a. voor royal ising. dan  moet je die eerst verhitten , maar dan gaat het eiwit toch stollen? het water
wat erbij moet , moet dat er gelijk bij of later?.
oja het is  natuurlijk witte chocolade wat ik  een kleurtje wilde geven.
gr, dixie

neen, dat eiwit moet je niet verhitten, dan gaat het kapot

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

hoi dames
wat voor chocholade gebruiken jullie ?
gewonen chcholade of kook chocholade ?
ik kan namelijk alleen maar bruinen  kook chocholade vinden maar wil graag witte

67

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

ik heb een gewone blok cote d'or chocolade gebruikt en die ik kleine stukjes gebroken, ging heel goed, en de chocolade smaakte naar chocotoff ;)

Groetjes,
Vivke

68

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Jozien schreef:

Ik heb de glucose bij een toko gekocht. Maar ik kan je de webshop zeker aanraden hoor!

Groeten, Jozien.

Een Toko is dat gewoon een 'speciale' shop/winkel in Nederland waar je bepaalde producten kan kopen? :) zoals nu bijv. glucose.

69

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Een toko is een Aziatische winkel.
Soms groot met spullen uit van allerlei landen, soms ook zo'n klein zaakje met specifiek Indonesische etenswaren en snuisterijtjes.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

70

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Hallo! Ik heb geprobeerd om dit recept te maken, maar het werd echt knoerd hard. Er was niet doorheen te komen met een gebaksvorkje....  :mad:

Volgende keer meer glucose erdoorheen?
Of doe ik misschien iets anders fout?

71

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Het klinkt alsof je een dikke laag hebt gebruikt om  te bekleden en/of daarna de taart gekoeld hebt :D Want als je er met een gebaksvorkje doorheen hebt proberen te werken, was het je in elk geval gelukt om uit te rollen? In de koelkast wordt het in elk geval vrij hard en het vraagt hoe dan ook wel een beetje werk om 'erdoor heen' te komen. Een niet te dikke laag gebruiken helpt daar wel bij, net als een vulling te gebruiken die niet in de koelkast hoeft zodat de taart buiten de koelkast bewaard kan worden. Maar het zou ook kunnen dat er wat weinig vet uitkwam bij het maken? Ik zou de volgende keer inderdaad een klein beetje meer glucose proberen dan.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

72

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

hallo allemaal,

hier een tip voor keihard geworde chocolade
als je het hebt gemaakt of heb bewaard en er is niet mee te werken neem een kaas/kommommer kasp en rasp het fijn
daarna de "kruimels" kneden met evt iets glucose

veel plezier

73

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Help!!!
Ik heb zelf glucose geprobeerd te maken door druivensuiker in te koken tot een siroop. Na een uurtje inkoken heb ik het door de gesmolten witte chocolade gedaan. Ik heb nu fondue.
de chocolade koelt wel af, maar het blijft er uit zien als gesmolten kaas.
HELP!

74

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Het is mij ook gelukt, maar ik hoor iedereen praten over dat het wanneer het is afgekoelt het super hard is. VAlt wel mee. De bal is wel hard geworden, maar na het bekleden en nadat ik het in de koelkast had geplaatst was het wat harder, maar niet snoeihard, misschien te veel glucose gebruikt? Smaakte ook een beetje naar toffee, of tenminste de structuur was een beetje als toffee.
Anyway, hier is de taart. BTW, je kan het ook schilderen, maar dan wel geduld hebben, want je moet er meerdere lagen schilderen, voordat het pakt. (waarschijnlijk vanwege de vet) :D

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SCX4GAOC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4BZEWQ44.jpg

75

Re: Chocolate leather (kneedbare chocolade)

Ik ga dit recept zo eens proberen...
Kijken of het me lukt!

Alvast bedankt he!!!

xxx Krista