1

Onderwerp: icing of botercreme?????

Ik had een vraag.Ik heb laatst op internet taarten gezien van tijgertje en dat soort figuuren en die waren met stervorm spuitmond gespoten en gekleurd.hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.Ik vroeg me af of dit icing is of botercreme.Als het botercreme is is het dan niet boterig?Als het icing is is het dan niet mier zoet?Ik vroeg me ook af of ik er eerst een laag onder moet doen dat alles blijft zitten.Ik zat zelf te denken om die bakkersroom in het midden te doen en dan het met ster vorm spuitmond met verschilende kleuren in te gaan tekenen.Ik wil tweety gaan maken voor een vriend,maar die is 12 maart jarig.Hij weet van niks af het is een verassing.Hoop dat jullie me kunnen helpen en optijd anders ga ik zelf wel wat probeeren.Als het icing is moet ik dan minder water gebruiken en moet ik het nog laten staan dat het wat harder wordt?Wat een vragen he!!!,maar ik wil natuurelijk een beetje goed voor de dag komen met mijn taart:).Heb nog een vraag als het icing is en je gaat het aansnijden valt het dan niet met brokken er af?Ik maak alles zelf,maar heb nu een pak icing gekocht in Rotterdam.Heb er nu al zin in.
Groetjes van solange

2

Re: icing of botercreme?????

Hallo Solange,

Ik denk dat de taart met botercreme is opgespoten, je ziet dat wel vaker. Het is vrij makkelijk te kleuren ook. Ik werk zelf met een mix voor botercreme waarmee je hele lichte botercreme krijgt (bijna wit) als je het met banketbakkersroom aanmaakt, wordt het ietsje geler. Dat kleurt wat anders natuurlijk, maar aangezien tweety toch voornamelijk geel is, maakt dat geen verschil. Ik heb zelf ook wel eens een taartje opgespoten, een kerstman, en die heb ik wel met icing gedaan, dat kan dus wel! Ik weet niet of je een bakvorm van tweety hebt? Ik heb ook een bakvorm van beren en die heb ik gewoon bekleed met fondant, dat ging ook best goed!

Icing moet je niet met meer water maken om op te spuiten, dan gaat het juist weglopen zeg maar. Dan krijg je dus geen sterretjes meer. Daarbij moet je het ook niet laten staan, dan droogt het uit (tenzij je bedoelt dat je het een dag of 2 van te voren maakt en het dan luchtdicht bewaard, dat kan nl. weer wel).

Icing gaat inderdaad breken als je het aansnijdt, ik geloof dat je het wel iets kan verminderen door wat glycerine in je icing te doen, maar ik heb het nooit geprobeerd en ik weet eerlijk gezegd ook niet òf het helpt en of wat ik zeg wel klopt. Ik heb het een keer gehoord dus. Maar het maakt op zich niet uit als het wat brokkelt vind ik.

Succes met verdere voorbereidingen en proefdraaien!!
Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

3

Re: icing of botercreme?????

Hoi inge,
Alvast bedankt voor je reaktie.Ik denk dat ik het met bother creme ga doen staat wel leuk.Maar ik denk dat ik de witte variant ga maken,want ik vind tweety wat geler dan banketbakkersroom.Denk dat ik wel die banketbakkersroom in het midden doe.Ik ben erg benieuwd hoe hij wordt.Ik moet nog even wachten tot 12 maart.Ik heb geen tweety bakvorn,maar een plaatje en ik ga hem overtrekken en snijden.Ik heb ook nog zitten denken om het met suikerpasta te doen,maar ik vind het leuk om steeds andere technieken te oefenen.Ik denk dat ik de vorige keer te veel suikerpasta heb uitgerold en dat het toen te groot was om op tetillen.Ik heb ook gezien op de wilton pagina dat je soort van maatjes hebben om het opuit te rollen en dat je het dan zo er op kunt schuiven.Ik ga ook spaaren voor zo een deegroller.Ze zijn wel prijzig,maar goed spul is vaak duur.Ik doe het nu met een houten,maar vind dit niks.Er blijven wel eens splinters achter op mijn suiker pasta.Ik heb ook nog aan die van tupper wear gedacht maar vind die weer net te klein.Als hij klaar is maak ik wel een foto en zet ik hem op het form.
Groetjes van solange.

4

Re: icing of botercreme?????

de anti-plak kunstof deegroller van patisse is ook ideaal! veel handiger dan zo'n houten geval, ik weet alleen niet hoe duur hij is want ik heb hem gekregen.

groetjes,

Pauline

5

Re: icing of botercreme?????

hoi pauline

Waar kun je die kopen?Ik woon in Hoorn Noordholland.

Groetjes van solange.

6

Re: icing of botercreme?????

in ieder geval bij de bijenkorf, maar bij de kookwinkel in Assen kunnen ze alles van patisse bestellen, misschien bij jou ook?

groetjes,

Pauline

7

Re: icing of botercreme?????

Hoi Solange,

Purmerend is echt niet ver weg van Hoorn, misschien kun je een keer naar piece of cake! Daar heb ik hem vandaan en daar hebben ze heel veel maten!! Daarbij moet je je wel inhouden in die winkel hoor, ze hebben zo ontzettend veel leuke dingen!!

Veel plezier alvast! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

8

Re: icing of botercreme?????

Hoi inge,
Ben er al een keer geweest,maar had de kleine meid mee en die van een vriendi.Dat was geen succus de ene begon te huilen en die van mij ging mee doen.Ik voelde me toen niet echt op me gemak,dus heb jammergenoeg niet echt lang kunnen kijken.Heb toen het hoognodige gepakt en ben toen gegaan.Ga gerust nog terug hoor,maar moet weer  even sparen.Ik had nog een vraag als je die banketbakkerscreme er tussen doet.Hoe lang van te voren kan ik dat maken?Moet ik het er tussen doen en dan de buitenkant spuiten en dan in de coelkast doen voor de volgende ochtend.En moet ik er iets onder doen van marsepein of iets anders?Nou hoor het nog graag.
Groetjes van solange en ps pauline nog bedankt voor de tip.

9

Re: icing of botercreme?????

Hoi Solange,

De taart kun je rustig een dag van te voren vullen met banketbakkersroom of botercreme. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met de buitenkant spuiten, ik smeer de buitenkant van mijn taarten altijd in met ofwel abrikozengelei ofwel met botercreme. Dat is het plaklaagje voor de marsepein. Maar het lijkt me in jouw geval niet nodig. Ik denk zelfs dat je gewoon de taart moet maken, helemaal compleet dus. Gewoon de dag voor je hem nodig hebt dus. Als je wilt kun je hem daarna in de koelkast zetten, maar ik denk dat een koele ruimte ook wel afdoende is (rond de 16-18 graden)

Ik hoop dat je zo voldoende weet, anders roep je maar weer!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

10

Re: icing of botercreme?????

Hoi inge,
Ben gisteren naar piece of cake geweest en ik heb besloten om hem met icing te gaan maken.Ik had laatst een tupper party en ik heb toen een hart vormige cake gemaakt ivm dat je hem kon krijgen als je voor €175 verkocht had.Ik had het met rode icing gedaan en met geel tupper op gezet en die was echt goed gelukt.Ik had er jam tussen gedaan en door de icing had ik vanille smaak er door gedaan.Dus tweety ga ik ook zo doen,maar de vulling wordt bakkersbanketroom.Ik dacht dat het mier soet zou zijn,maar dat viel reuze mee.Ik heb gisteren weer wat spulletjes gekocht en wat tips gekregen en ze zei dat je icing beter niet in de koelkast kunt doen voor het geval dat het gaat lopen.Dus het wordt een koele plek.Verder gaf ze een andere tip wat glyseriene er in doen.Dan blijft de icing soepel.Ik ga gewoon over twee weken aan de gang.ik zal ook probeeren mijn andere taarten er op te zetten.Ik ga ook nog eens probeeren met marsepein een taart te maken,misschien is dat makelijker te bewerken dan suikerpasta.Alvast bedankt voor de tips en iedeeen.Heb er echt veel zin in gekregen.Heb zelfs al verzoeken gehad van vriendinnen of ik niet voor hun kind een taart wil maken.

Groetjes van solange

11

Re: icing of botercreme?????

hoi solange

ik zag net een siliconen deegroller bij www.schlecker.com  daar was ie 19.99 euro. is een leuke site, je moet maar eens kijken

liefs jes

12

Re: icing of botercreme?????

hoi jes


Ik heb hem gezien,maar ik had zo goed verkocht op mijn tupper party dat ik die van tupper gratis krijg.Daar ga ik eerst maar mee aan de gang en als het niks is kan ik verder kijken.

Alvast bedankt en groetjes van solange