26

Re: Macarons

gewoonwillem, ik heb 3 bakblikken met macarons gebakken van jou recept. Bij 2 daarvan barsten de bovenkant iets.
Bij de 3e heb ik de temp iets verhoogt en toen ging het goed, alleen begonnen ze nu bruin te kleuren. Ook niet de bedoeling.
Ligt het barsten aan de temperatuur of heb moet ik ze langer laten rusten voordat ze in de oven gaan?
Wie weet wat ik de volgende keer anders moet doen.

groeten Sylvia

27

Re: Macarons

@feesttaartje:

monicak schreef:

Veel voorkomende fouten.
De oven is te heet;  lichte gekleurde macarons zullen verkleuren en/of scheuren
De pasta is te ver doorgeklopt; veroorzaakt platte en doffe macarons
De massa is niet goed gemengd; de macarons zullen scheuren.
De macarons zijn niet voldoende gedroogd; de macarons zijn te ver gerezen.

;)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

28

Re: Macarons

eigenlijk allemaal erg simpel...
het lijstje met de fouten is leuk, maar geeft geen oplossing! lijstje een keer aanpassen...knipoog

maar taartje luister..
je probleem is droogtijd... barsten of paddesteolvorming is het effect.
Vergeet droogtijd!!!! voelen!!

een leerachtig huidje moet erop zitten...ze mogen absoluut niet meer plakken. als je niet zeker bent...laat ze dan gewoon 2 uur extra rusten...
beter te lang als andersom.

ok je oven... elke oven is anders...elke kleur(stof) is ook anders.
je kan ook hoger bakken..165 tot 180..maar dan 10 tot 12 min.

maar ikzelf als ik mensen leer, begin met lagere temperaturen, en iets langere baktijden.

eigenlijk is dit het voorbeeld waarom de macaron zo geliefd en berucht tegelijk is. alles met dat koekje gaat op gevoel en op zicht... elke dag is anders...
voelen kijken...proeven..elke keer weer. en blijven aanpassen. niet bang zijn..je hart volgen.

29

Re: Macarons

gewoonwillem schreef:
Miss Pebble schreef:
gewoonwillem schreef:

sorry voor mijn lange verhaal..en mijn eigenwijze instelling....
Maar de macaron gaat aan mijn hart.
Ik heb nu zelf een kleine 100 smaken, en ik geniet als mensen in 1 van mijn macarons bijten..die blik en dat ogen sluiten...van genot.
Dan heb ik geen woorden meer nodig...

Nou zijn we natuurlijk wel heel erg benieuwd waar ook wij die hemelse ervaring kunnen genieten  :D

Heb ze een tijdje geleden bij een workshop gemaakt -bij een toch niet bepaald ongerenommeerde(?;)) instantie- maar die waren niet je-van-het. Wel heel leuk om te doen!
We kleurden daar met gel, wat mij al vreemd toescheen... en uitleg bevestigd dit. toch maar eens thuis aan de slag gaan - amandelmeel is al in huis en de rest ook altijd op voorraad dus eigenlijk heb ik geen excuus!

gel???? brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
heb er net een receptje opgegooid
doe je best...knipoog


Gewoonwillem, ik zou zo graag je recept uit willen proberen, maar ik zie hem nergens staan. (of kijk ik nou met mijn neus;))
Waar kan ik het vinden?

Alvast bedankt.

Groetjes, Rona.

30

Re: Macarons

Rona schreef:
gewoonwillem schreef:
Miss Pebble schreef:

Nou zijn we natuurlijk wel heel erg benieuwd waar ook wij die hemelse ervaring kunnen genieten  :D

Heb ze een tijdje geleden bij een workshop gemaakt -bij een toch niet bepaald ongerenommeerde(?;)) instantie- maar die waren niet je-van-het. Wel heel leuk om te doen!
We kleurden daar met gel, wat mij al vreemd toescheen... en uitleg bevestigd dit. toch maar eens thuis aan de slag gaan - amandelmeel is al in huis en de rest ook altijd op voorraad dus eigenlijk heb ik geen excuus!

gel???? brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
heb er net een receptje opgegooid
doe je best...knipoog


Gewoonwillem, ik zou zo graag je recept uit willen proberen, maar ik zie hem nergens staan. (of kijk ik nou met mijn neus;))
Waar kan ik het vinden?

Alvast bedankt.

Groetjes, Rona.

als je naar zn berichten kijkt staat het er tussen

31

Re: Macarons

Dank je voor de info. Heb ik toch met mijn neus gekeken. Heb wel bij de berichten gekeken maar ben de 2e pagina vergeten :o

Gr. Rona

32

Re: Macarons

Hoi,

In de meeste recepten staat dat de macarons na het opspuiten een uur moeten drogen. Nu liggen de mijne al bijna 2 uur, maar ze zijn nog lang niet droog. Langer laten liggen?

Groetjes Renske

33

Re: Macarons

Ja

34

Re: Macarons

Hmm uiteindelijk 3,5 uur gelegen en nog steeds bij lange na niet droog...

Wat doe ik verkeerd? Te weinig eiwit?

Groetjes Renske

35

Re: Macarons

Geen idee welk recept heb je gebruikt, alles op de juiste temperatuur? Eiwit goed opgeklopt?

36

Re: Macarons

Recept van gewoonwillem van hier, recept van Roger van Damme, nog een ander recept, dus 3 verschillende geprobeerd.
Met de italiaanse meringue, dus suikersiroop erbij. Zeker goed opgeklopt....

Groetjes Renske

37

Re: Macarons

Hey Renske,

Heb je hulpmailtje ontvangen!
hou je voorlopig even bij mijn recept. doe me dat plezier.
het is een erg stabiel recept.

Het probleem zit em daar in dat je jezelf te druk maakt meisje....grijnsssss
macarons maken is leuk, maar ook een ervaring op zich. je hebt met echt alles te maken opeens.
en je probleem is echt niet vreemd hoor..
je hebt waarschijnlijk een koude of redelijk vochtige plaats (lucht) waar je de macarons maakt.
gewoon langer laten drogen! net zo lang tot dat stevig velletje erop zit..

38

Re: Macarons

hmmmm ik maak ze gewoon in de keuken/woonkamer...

Nog een vraagje; in jouw recept zit in verhouding minder eiwit, waardoor mijn massa behoorlijk dik blijft en dus niet goed uitloopt. Heb je daar nog een tip voor?

Groetjes Renske

39

Re: Macarons

@ gewoonwillem; in je recept staat in het eerste deel dat je eiwit en poedersuiker/amandelmeel door elkaar doet.. klop je dit eiwit eerst op of niet?

40

Re: Macarons

renskemorees schreef:

hmmmm ik maak ze gewoon in de keuken/woonkamer...

Nog een vraagje; in jouw recept zit in verhouding minder eiwit, waardoor mijn massa behoorlijk dik blijft en dus niet goed uitloopt. Heb je daar nog een tip voor?

blijven door roeren tot je massa zacht begint te lopen

41

Re: Macarons

Noompie schreef:

@ gewoonwillem; in je recept staat in het eerste deel dat je eiwit en poedersuiker/amandelmeel door elkaar doet.. klop je dit eiwit eerst op of niet?

bij het mengen van je broyage, gebruik je gewoon eiwit. (beetje marsepein maken feitelijk)

42

Re: Macarons

Hej, hier een paar tips die ik heb geleerd

Tip 1:
het fijnheidsniveau van je amandelpoeder/suiker
Moet uiteraard redelijk fijn zijn, maar het zeven
Heeft geen positievere kans qua smaak/textuur
Alleen maar de gladheid van je hoedje leid eronder.

Tip 2:
Er is maar 1 goeie italiaanse meringe recept en dat is
150g suiker / 1/2 dl water opwarmen tot 117-119 graden
Terwijl 55 g eiwit witkloppen( net niet stijf)
En je siroop eronder gieten in 1 rappe beweging en nu vollebak kloppen tot je meringe
Lauwe temp heeft (voor macarons moet het niet perde stijve meringe zijn) (  en voor macarons moet je niet perse oudere eieren gebruiken, later meer uitleg)

Tip 3:

Als je nog eens extra eiwitten toevoegt op
Voorhand bij je brioche zeer goed mengen!!
Je denkt na 2keer roeren dat je goed gemengd hebt
Maar het duurt lang eer je brioche helemaal in je eieren
Zijn geraakt

Tip 4:
Als je je meringe toevoegt, doe eerst 1/5 erbij,
Roer dan met veel kracht zodat alles goed vermengd is
( de meringe behoud zijn luchtigingskracht ook al
Is hij minder volume) voeg na het mengen rustig de resterende meringe toe

tip 5:
Misschien wel handigste
Tip die mijzelf 5misslukkingen na elkaar
Heeft opgebracht
Als je macarons niet drogen is het enorm rap
Te wijten aan het vochtigheidsniveau van de ruimte
Bij mij het geval dus
Oplossing:
Steek je macarons 20-30minuutjes in een heteluchtoven
Op 30graden

Als je beslag te lopend is werkt dit systeem evengoed
(tegen dat ze uitlopen hebben ze al een korstje)

43 Laatst bewerkt door anneke23 (17-09-2011 08:48)

Re: Macarons

Hallo allemaal,
Vandaag las ik een fantastisch recept voor macarons met italiaans schuim: net als dat van Willem... maar ook handig om te weten:

Weeg het eiwit wat je gaat gebruiken af en pas de andere ingredienten daarop aan: bv. 100 gram eiwit en neem dan 135% amandelmeel, 135% poedersuiker, 135% kristalsuiker en 0,33% water. Zo heb je altijd de juiste verhoudingen. :Y 

En heb je last van een hoge luchtvochtigheid in huis en willen ze maar niet drogen: zet de plaat met de opgespoten macarons dan eerst voor 5 minuten in de oven op 90 graden en bak ze daarna af op zo'n 10 minuten op 140/145 graden.(Afhankelijk van de grootte van je macarons).
En qua vulling een niet te natte vulling want dan wordt je macaron te papperig; gisteren heb ik ze gemaakt met slagroom-chocolade-boter en dan bv gemalen pistachenootjes erdoor of fruit...

groetjes
anneke

44 Laatst bewerkt door coby (25-02-2013 11:08)

Re: Macarons

ik zie ook geen recept staan! van willem

45

Re: Macarons

Gekopieerd van GewoonWillem:

amandelpoeder koop je bij een groothandel voor de bakker. (ze zijn vaak wel bereid een zakje voor je af te wegen) en in de grootwarenhuizen vind je het ook vaak.
Als je in de buurt van Belgie woont..daar is het verkrijgbaar in zowat elke winkel. Daar de belgen veel frangipane maken.

Mocht je nu echt geen amandelpoeder kunnen vinden dan kan je dit zelf malen met je blender of zo...
Doe dit op je gemak...eerst amandel schilfers grof malen..dan poedersuiker toevoegen en beetje bij beetje verder malen.
Maar is niet heel erg simpel...

ok recept macaron.

De hoeveelheid is voor een 40 a 50 macarons.
Je kan dit wel halveren, maar hou er rekening mee dat de merengue lastiger maken bij kleinere hoeveelheden. (persoonlijke mening...of te grote keukenmachines..grijnsssss)

Ik ga stap voor stap door het recept zodat de voorbereidingen ook in juiste vollegorde gebeuren. (erg belangrijk bij macarons)

amandelcreme
200gr poedersuiker
300gr amandelpoeder
110gr eiwit (maak je dit van verse eieren, dan even 24 uur op voorhand in de koelkast zetten)
kleurstof....maar daar ga ik verder op in bij de broyage!

merengue
300gr suiker
110gr eiwit (ook koelen)
75gr water

Nu we alles letterlijk klaar hebben staan voor onze neus..gaan we beginnen met onze broyage te maken.
we nemen een plastic of glazen gladde kom en liefst een sileconen spatel, en een fijne zeef.
We gaan nu de poedersuiker samen met de amandelpoeder zeven in de kom.
niet te hard kloppen en rammelen..maar gewoon rustig zeven.

de korrels weg gooien of in een bakje doen (ideaal voor de frangipane te gebruiken)
Onze broyage goed na wegen en bij zeven tot we op 500gr totaal zitten.

Nu komt een belangrijk punt voor de macaron... hier worden vaak fouten gemaakt waardoor je een vreemd baksel krijgt...bolletjes...gebobbeld..affijn de hele riedel.

We gaan nu nl de kleurstof toevoegen..en echt alleen nu!
Neem een poeder. Nooit geen vloeibaar kleurstof! (dit zorgt voor dat prachtige veldslag effect onder je macarons.)
Ben zuinig met poederkleurstof..het geeft meer kleur dan je denkt.

Meng de poeder door je broyage en voeg dan je eiwit toe. Meng dit goed met je spatel, tot we een homogene stijve massa krijgen.

Dit zetten we nu even aan de kant..tijd voor onze merengue italienne.
Je kan ook normaal opgeklopt eiwit gebruiken, maar de merengue italienne is veel meer stabiel.

We doen de eiwitten in de mixer en zetten deze nog niet aan.
De suiker en het water opwarmen tot 118 graden op een middelhoog vuur, waarbij we af en toe..vooral in het begin blijven roeren.
temp. meter bij de hand houden.
Op het moment dat we de 114 graden bereikt hebben, zetten we onze mixer aan.
dan als het suikerwater 118 graden heeft bereikt...de mixer even in een lage stand zetten en het suikerwater in 1 keer toevoegen.
mixer weer in hoge (hogere) stand en door kloppen tot we beneden de 50 graden komen en het schuim goed stijf en mooi glanzend is.

Nu familie maken......

een derde van het schuim bij de amandelcreme voegen en flink door roeren.
we krijgen nu een malse massa die me gemakkelijk kunnen mengen met de rest van onze merengue.
Maar nu gaan we delicaat te werk...
voeg de de rest van de merengue toe en dit mengen door zacht omroeren....zoveel mogelijk lucht in het beslag laten en zovlug als we een egale kleur hebben, ophouden met mengen.

Nu gaan we onze spuitzak vullen, die we uiteraard ook al klaar hadden liggen.
voor zichtig vullen niet te veel duwen...ook hier..delicaat te werk gaan

puntje afknippen..of mondje 9 a 10 gebruiken.

en we gaan makarons spuiten op bakpapier of een bakmatje... cm of 5 is groot genoeg. (ze lopen nog wat uit.)
Op elke macaron staat nu een toetje beslag van je spuitmondje..
Niet met vingers en of water proberen glad te strijken...

we nemen het bakblik met twee handen vast ..en laten het van 30cm hoogte terug op de tafel vallen... doe dit eventueel een keer of 2...en de toetjes zakken mooi in.

Nu gaan we koffie drinken...onze macarons gaan opstijven. (velletje maken)
Dit kan tussen de 30 a 60 min duren op kamertemp. Bij twijfel gewoon langer laten staan.

Koffie op....wat afgewassen etc.... en ze zijn klaar om te bakken.
Onze oven staat op 125graden en al voor te verwarmen.

Nu komt een kleine truc... neem een extra matje en leg deze onder je bakmatje.
Dit hoeft niet, voor de mensen die geen bakmatje hebben, maar het zorgt dat je voet net wat langer koeler blijft dan de bovenkant. en dus beter kan rijzen.
bak nu de macaron in 15 tot 20 min klaar op 125 a 130 graden.
na tien min even de deur 5 sec openhouden en goed je kleur in de gaten houden. met name lichtroze is een r....tzak

de macarons aan de kant gooien..en lekker laten afkoelen.
mag zeker een paar uur zijn. pak je ze te vroeg eraf, dan kunnen de voetjes kapot gaan.

klaar voor de vulling...


pfffffffffffffffffffffffffff bak liever dan ik type hoor..
maar ik hoop dat ik duidelijk was en dus iedereen nu heftig aan het bakken gaat....lukt het goed, laat het even weten.
en als jullie het leuk vinden kunnen we dan eens een keer doorlullen over vullingen.

en sorry voor de eventuele taalfouten, maar ik verander niets meer.

gij zijt gegroet....

Volg je hart...want dat klopt!

46

Re: Macarons

coby schreef:

ik zie ook geen recept staan! van willem


Hoi Coby,
Als je op de tweede pagina kijkt, staat bij bericht 39 het uitgebreide recept van Willem.
Veel plezier ermee :)

Groetjes van Cora

47

Re: Macarons

zeeuwsmeisje schreef:
coby schreef:

ik zie ook geen recept staan! van willem


Hoi Coby,
Als je op de tweede pagina kijkt, staat bij bericht 39 het uitgebreide recept van Willem.
Veel plezier ermee :)

Groetjes van Cora

Mniek was me voor :o , maar zo is het nog handiger, dank je Mniek.

48 Laatst bewerkt door coby (25-02-2013 11:44)

Re: Macarons

zeeuwsmeisje schreef:
zeeuwsmeisje schreef:
coby schreef:

ik zie ook geen recept staan! van willem


Hoi Coby,
Als je op de tweede pagina kijkt, staat bij bericht 39 het uitgebreide recept van Willem.
Veel plezier ermee :)

Groetjes van Cora

Mniek was me voor :o , maar zo is het nog handiger, dank je Mniek.

als ik bij bericht 39 kijk staat een bericht van noompie. wie wilt hem even opnieuw plaatsen het recept staat echt niet bij mij heb weer de twee paginas nagekeken heel raar!

49

Re: Macarons

coby schreef:
zeeuwsmeisje schreef:
zeeuwsmeisje schreef:

Hoi Coby,
Als je op de tweede pagina kijkt, staat bij bericht 39 het uitgebreide recept van Willem.
Veel plezier ermee :)

Groetjes van Cora

Mniek was me voor :o , maar zo is het nog handiger, dank je Mniek.

als ik bij bericht 39 kijk staat een bericht van noompie. wie wilt hem even opnieuw plaatsen het recept staat echt niet bij mij heb weer de twee paginas nagekeken heel raar!

heb hem al gevonden moest naar willems berichten toe daar stond hij tussen zat elke keer op deze pagina te turen haha. iedergeval bedankt

50 Laatst bewerkt door geertje60 (02-12-2016 07:23)

Re: Macarons

Die tip van Willem werkt echt super mooie macarons
https://s14.postimg.org/j6i777qsd/20161201_180607.jpg