1

Onderwerp: Vlinders van icing

Ben deze middag een tweede poging gestart om vlinders te spuiten met icing.  Eerst op internet prentjes gezocht, uitgeknipt en dan in een plastic mapje.  Daarop zo 'boter'spray en dan beginnen.  Probleem was dat de icing niet goed op het mapje bleef liggen.  Ik probeerde goed langs de randjes te gaan van de tekening, maar als ik verder spoot, schoof de icing van de lijntjes.  Is mijn icing te nat of mijn mapje te vettig?? 
Het is precies nu wel goed droog geworden de omranding, maar bij het verleggen, zijn er wel een paar vleugeltjes gebroken.  Morgen ga ik de binnenkant van de vleugeltjes verder afwerken en misschien nog aan het lijfje hangen. 

Heeft iemand eigenlijk een idee van hoe lang je icing van eiwit kan bewaren?  ben eiwitpoeder vergeten bestellen bij Inge en heb hier in België vandaag niet kunnen gaan zoeken of ze het ergens hier verkopen.

Kris

groetekes Kris

2

Re: Vlinders van icing

Hoi Kris,

Ik denk dat je mapje te vettig was. Ik leg de voorbeeldjes altijd onder een velletje bakpapier. Dat is toch doorzichtig en je hoeft het niet in te vetten. En als ze goed droog zijn kan je ze zo met je vinger zachtjes losduwen. Dan breken ze niet. Blijven ze nog zitten? Dan zijn ze dus niet droog genoeg.

Hoe lang je icing van eiwit kan bewaren weet ik niet.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

3

Re: Vlinders van icing

Hoi Lonnes,

Waar koop je dat doorzichtige bakpapier ?
Ik heb een rol van dat bruine maar dat is niet echt doorzichtig...er staan ok allemaal afbeeldingen op dat papier.

Groetjes Nicole

4

Re: Vlinders van icing

Hoi Nicole,

Ik dacht eigenlijk dat het bruine bakpapier ook doorzichtig was... Maar ik heb zelf vorig jaar op vakantie in Frankrijk een paar rollen witte meegebracht. Die is ook fijn om te gebruiken voor cornetjes. Hier in Nederland heb ik het niet gezien bij supermarkten e.d., maar wel op een hele grote rol bij de ISPC (groothandel), dus wellicht hebben Makro/Sligro/Hanos het ook? Wat het daar kostte weet ik niet, er stond geen prijs bij.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

5

Re: Vlinders van icing

Ik vermoed wel dat ze droog genoeg zijn hoor.  Ze plakken niet meer aan het mapje.  Ik hoop dat ik ze nog kan redden als ik de binnenkant doe.
En van dat bakpapier heb ik ook alleen het bruinen en daar staan idd afbeeldingen op.

Kris

groetekes Kris

6

Re: Vlinders van icing

Hallo,

Bij de Blokker verkopen ze ook bakpapier - hetis ook bruin maar je ziet er wel heeeel goed door. En niet duur.

Kristien

7

Re: Vlinders van icing

Hey, Krisje

ben op zoek geweest hier in België voor eiwitpoeder en citroenzuur maar heb het nog steeds niet gevonden!!

In ISPC (België) vind je inderdaad zeer veel materiaal maar helaas kunnen daar alleen mensen binnen van bedrijven met een keuken aan het bedrijf want die krijgen daar een kaart voor en anderen niet.   Spijtig, want enkele jaren geleden kende ik iemand die zo een kaart had en die ging dan af en toe eens mee met mij naar ginds (gaat nu op pensioen en heeft kaart moeten afgeven) en ik kan je verzekeren, voor de baklustigen onder ons, daar kan je heel wat leuke dingen kopen om taarten te versieren en te bakken!!!  Je koopt je daar verloren!!!
 
Groetjes, Katje

P.S.: als ze af zijn en gelukt dan wil ik wel eens proeven hoor!!

8

Re: Vlinders van icing

Hoi Kris,

Ik vet m'n insteekhoesje niet in hoor en het gaat prima. Je moet het alleen goed laten drogen. Ik spuit eerst de lijntjes en als ik alle vlindertjes heb gehad, begin in weer van voor af aan met het vullen van de vleugeltjes. De icing voor het opvullen maak ik wel iets dunner dan voor de lijntjes. Voor het vullen van de vleugeltjes moet de icing net een beetje kunnen uitvloeien.

Ik laat het daarna toch wel 2 dagen drogen voordat ik de vleugeltjes heel voorzichtig van het hoesje haal. Meestal vouw ik het hoesje een beetje dubbel om ze er af te halen. En anders heel voorzichtig met die nieuwe spateltjes waar Inge het over had ;) !!!

Succes !!!

Groetjes,
Wietske

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

9 Laatst bewerkt door kris (09-04-2006 19:58)

Re: Vlinders van icing

Ik heb nu enkele vleugeltjes opgevuld met iets vloeibaardere icing, maar nu zie je mijn lijntjes die ik eerder in de vleugeltjes trok bijna niet meer.

Ik zal wel zien wat het resultaat geeft morgen.  Anders doe ik deze nog eens opnieuw.  Of vul ik best eerst volledig op en dan lijntjes op trekken en bolletjes op spuiten??

groetekes Kris

En euh katje de smaak is OK volgens ons jongens en Veerle.

groetekes Kris

10

Re: Vlinders van icing

Daar ben ik vet mee??!!  Ik heb ze nog niet geproefd dus ik zal het niet weten??!!
Maar nu je toch veel aan het oefenen bent, als het je gelukt is dan moet je het me maar eens leren want ik kan me er totaal geen beeld van vormen van hoe je daar mee moet starten!!  Bij mij kriebelt het ook om steeds creatief bezig te zijn maar aangezien dat ik niet elke week cake of taart kan bakken, heb ik dit weekend een suikerbrood en pistacheijs gemaakt.  Ik weet het daar heb jij dan niet van kunnen proeven??!! Maar het brood was zo goed geslaagd dat ik het zo opnieuw zou doen en pistacheijs daar heb ik nog een klein potje van in de diepvriezer, dus als je zin hebt??? Het is wel te zien of Ivan en Sven zin hebben of niet vanavond want als die daar weer zin in hebben zoals gisteren dan is de portie vanavond wel op, maar ik maak zeker nog eens ijs en deze zomer mag je je verwachten aan ijs met aardbeien uit de tuin en dan spreken we zeker en vast wel eens af!!!

Groetjes, Katje

11

Re: Vlinders van icing

Ik heb m'n mapje ook eens ingespoten met spray en dat was ook eigenlijk te glibberig. Ik heb er toen het meeste weer afgeveegd met keukenpapier en dat ging beter. M'n plaatje ging er wel supermakkelijk af. Eerder smeerde ik de hoes in met vast frituurvet.
ik heb ook bruin bakpapier. Volgens mij is het wel doorzichtig genoeg, maar ik heb het nog niet geprobeerd. (Ga ik volgende keer wel doen ;) ) Maar bij mij staan er geen plaatjes op. Dat scheelt denk ik ook wel. Ik heb die trouwens gewoon uit de supermarkt (Deen voor de Noord Hollanders)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12 Laatst bewerkt door wendy (10-04-2006 10:28)

Re: Vlinders van icing

Ik werk wel met plastic hoesjes en smeer die in met een heel klein beetje olie op stukje keukenrol, dan is het ook niet zo glad. Oetker verkoopt trouwens witte bakpapier.

13

Re: Vlinders van icing

Hallo,

Ik veeg de spray ook altijd even uit met een keukenpapiertje, dus dat zal de truc wel zijn. Zonder kan ook, maar met spray gaan ze er wel heel makkelijk af!
Op doorzichtig keukenfolie heb ik ook wel eens vlinders gemaakt, maar wat ik dan zo lastig vind, is dat je plaatje onder de folie (of bakpapier) kan gaan schuiven. Dus dan moet je dat weer vastzetten enz.
Bakpapier vind ik nog wel het makkelijkst voor dingen die ik uit de losse hand spuit, zoals roosjes en dropflowers.

Groetjes Evelien

14

Re: Vlinders van icing

Mijn eerste "gelukte" vlinder staat nu bij de Show offs.  Alle vleugeltjes braken door als ik mijn mapjes moest verleggen, maar ik had er geen versteviging in gedaan.  Nu heb ik in elk mapje een boekje gestoken en ik hoop dat dit helpt.

De laatste vleugeltjes zijn nu aan het drogen en morgen kan ik deze verder afwerken.
Voor Pasen ben ik nu ook bezig met icing.  De omranding is gedaan, nu hopen dat ik de tekening er mooi afkrijg, want tot hiertoe is deze heel goed gelukt buiten alle verwachtingen.  Als ik mijn bestelling binnen heb van Inge kan ik verder gaan afwerken, want dan heb ik iets meer kleurtjes dan groen, geel en rood, want daar vult ge geen prachtige tekening mee h

groetekes Kris