1

Onderwerp: Moestuintje

De vierde taart (eigenlijk de vijfde, maar de vierde heb ik maar niet geplaatst hier ;)) voor mijn (gepensioneerde en jarige) oom die altijd druk is met zn tuintje. Wat altijd genoeg groente oplevert voor de hele familie!
In mn hoofd was het een tuintje met een vogeltje, een wormpje, een konijntje en een fiets tegen het hek.
In het echt kon ik geen marsepein meer zien toen de preitjes klaar waren :)
Maar ja, had het uitgemaakt? Waarschijnlijk niet, de reacties waren erg enthousiast en ik moet de lat natuurlijk niet te hoog leggen :) ("Wie is er nu als eerste jarig?")

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CPC3ITH4.jpg

De eerste niet platte taart en een taart die zorgde voor een heel vragenlijstje:
* Ik wilde eigenlijk kokos gebruiken als gras, maar had er niet aan gedacht dat ik dan poederverf nodig had.. Of had ik dat nog anders op kunnen lossen? Nu is het gras te hoog (ongemaaid heb ik maar gezegd :)) in verhouding met de rest en het was waarschijnlijk mooier geweest als ik het zand op het randje had weggelaten.
* Ik dacht dat boetseren meestal met marsepein werd gedaan, maar las net toevallig dat fondant makkelijker is. Boetseren de meesten hier met fondant?
* Het hekje (wel fondant) wilde ik eigenlijk hoger doen, maar was bang dat het niet recht zou blijven staan (wel gom, maar geen zin om zo lang te wachten). Als je dat wel gebruikt, kan je de overige fondant dan nog wel bewaren of wordt dat heel hard?
* Ik had er niet aan gedacht om alle groente vast te maken. De tomaten lagen bij de bloemkolen en omgekeerd... Hoe zou je dat het beste vast kunnen maken op het losse zand?
* Ik had geen zin om botercreme van de webshop te maken, dus gemaakt van margarine en psuiker. Had ik al eerder een keer gedaan, maar deze keer was het helemaal niet smeerbaar, ook niet nadat ik meer melk erbij had gedaan.
Het recept van felicitaartjes (125 boter 250 psuiker) heeft hele andere verhoudingen dan het recept wat hier staat (200 boter, 200 psuiker). Ik had 250 gram harde AH margarine gebruikt en 300 gr psuiker (5 min gemixt, daarna psuiker). Wat voor boter kan ik het beste gebruiken en in welke verhoudingen?
* Ik heb de vierkante Wilson pan gebruikt, maar de taart ging bovenaan van de randen afstaan, waardoor ik een stuk van de zijkant moest afsnijden. Wat voor veel kruimels zorgde! Wat kan ik daar aan doen?
* Nog een vraag over de pan, ik zie vaak veel hogere taarten. Is dat een dubbele taart, een hele dikke vulling of zijn er ook diepe vierkante pannen?
* En last but not least, hoeveel sneller wordt je nog als je net begonnen bent? =)

2

Re: Moestuintje

Wat heb je die mooi gemaakt !!!!!! Echt heel mooi !!!!

Ik gebruik altijd blue band pakje boter, en heb de zelfde vehouding die jij ook gebruikt. Maar heb je de boter op kamertempratuur laten komen ? En anders gewoon veel langer mixen, ik mix het altijd al 10 minuten  ( doet mijn Kenwood trouwens ;) )Heb je je bakvorm tot bovenaan gevuld ? Want dan komt het inderdaad eruit. En voor hoge taarten, is verschillen, de een zet inderdaad 2 op elkaar maar weer een anderen maken van bakpapier ( volgens mij ) een hoge rand in het bakblik.

En als laatste door te oefenen wordt je steeds sneller hoor, ik was eerst ook 1 uur bezig met alleen al het bekleden van de taart ( heb ik versiering niet mee gerekent ) en nu ben ik binnen 5 minuten klaar.

Groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

3

Re: Moestuintje

zo dat zijn nog al wat vragen.

en ik weet alleen dat ik met marsepein iets maak, fondant heb ik nog nooit gebruikt.

voor de rest ziet je taart er geweldig uit.

groetjes marlies

4

Re: Moestuintje

Oh ja ik boetseer ook altijd met marsepein !!!!!

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

5

Re: Moestuintje

Je taart ziet er erg leuk uit!

Ik vind het fijner om met marsepein figuurtjes te maken. Het zal dus per persoon verschillend zijn....

6

Re: Moestuintje

Een hele mooie taart!!

Ik gebruik soms marsepijn, maar vaker fondant voor het boetseren.

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

7

Re: Moestuintje

Wat een prachtige taart!!! Echt heel mooi en daar zitten flink wat uurtjes in! Alles is zo mooi geboetseerd! Ik zal proberen wat antwoorden te geven.
*ik weet niet hoe je je gras hebt gemaakt maar ik maak het met een knoflookpers en dan kan je je gras net zo kort/lang maken als je zelf wilt
*ik doe eigenlijk altijd alles met marsepein
* ja hoor, het wordt wel hard maar als je dat later doorkneed met eventueel wat "verse" fondant/marsepein wordt het weer zachter
*plakken doe ik altijd met een heel klein beetje water
*wat bij mij help tegen het inzakken van de zijkanten is de temperatuur heel langzaam laten oplopen.
*helaas kan ik je niet helpen met de botercreme
*Ja hoor, je krijgt er steeds meer handigheid in waardoor je (wat) sneller wordt.

8

Re: Moestuintje

super taart.
Ik heb ooit eens voor een kerstboom kokos gemengt met een druppel kleurstof dat ging prima prachtig groene kleurstof gekregen (vond het helaas niet zo lekker kokos op de taart).
Verder zag ik laatst in de winkel dat er ook hele hoge bakvormen bestaan misschien dat die worden gebruikt.
jikke

9

Re: Moestuintje

Ik vind je taartje prachtig! Maar je zegt dat je margarine hebt gebruik, ik gebruik altijd roomboter en kan ik zelfs met de hand mengen met de poedersuiker. Hij staat dan natuurlijk al een hele poos buiten de koelkast.

10

Re: Moestuintje

Een prachtig tuintje met heerlijk veel lekker en mooie groenten!!!

Ook ik gebruik altijd blue band (pakje) en het recept van de site.
Boetseren heb ik nog niet zo vaak gedaan maar heb zowel fondant als marsepein gebruikt. (even fijn zou ik zeggen)
je taartvorm kan je idd verhogen met een rand van bakpapier (vorm eerst een beetje inboteren zodat ie plakt)
Het gras maak ik meestal van fondant met de knoflookpers of van gekleurde botercreme met tip 233 (het voordeel hiervan is dat het niet zo zwaar is als fondant en lekkerder weg-hapt ;))

11

Re: Moestuintje

Hartstikke leuke taart zeg, super al die groenten erop, heel mooi gedaan!! :Y
Nou je hebt op al je vragen al de antwoorden gekregen ;), ook ik boetseer gewoon met marsepein hoor. En voor de botercreme gebruik ik roomboter, met margarine wordt het niet zo lekker vind ik zelf. Maar die jij beschrijft gebruik ik alleen voor afsmeren of een dijkje, ik vind het te zoet. Je kunt trouwens ook gewoon banketbakkersroom in je taart doen ofzo, ook heel lekker, hoef je alleen die botercreme voor dijkje/afsmeren te gebruiken.
En ja, je gaat wel iets sneller maar een "snelle" hobby zal het vrees ik nooit worden ;) :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

12

Re: Moestuintje

Wat een geweldige taart! En wat een project voor pas je vijfde taart, je hebt duidelijk talent :Y.
* Gras doe ik ook met een knoflookpers, maar bij mij is dat nog niet echt een succes.
* Eerst deed ik alles met fondant maar dat vind ik veel te zoet. Nu gebruik ik marsefond (half om half marsepein en fondant) en nu heb ik de voordelen van beiden :) (lekkere smaak en makkelijk boetseren).
* Voor de botercreme gebruik ik altijd roomboter en vooral lang mixen (echt 10 minuten!).
* Ook voor het biscuit geldt: lang mixen, dan wordt het heel luchtig en mooi hoog.
* Op snelheid wacht ik ook nog...:D

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

13 Laatst bewerkt door riteke (13-07-2007 21:12)

Re: Moestuintje

Wat een super mooie taart.:D
Boetseren doe ik niet graag dus daar kan ik je niet mee helpen.
Wel maken wij altijd hoge taarten dat vinden we er visueel mooier uitzien. We gebruiken dan wat meer beslag dan goed voor het bakblik is ( en lekker lang luchtig kloppen)maar het resultaat is een mooie hoge taart en natuurlijk ligt het ook aan de soort vulling. Een bokkepootjesvulling  (slagroom met stukjes bokkepootjes) geeft een extra hoog effect door de stukjes koek. De botercreme van de shop is volgens mij alleen bedoeld als vulling. (en heeeel erg lekker :P)
Botercreme maken wij ook alleen van roomboter, margarine vinden we niet lekker ;)
Wij doen het nu een jaar maar heel veel sneller gaat het helaas niet het blijft een kostbare en tijdrovende aangelegenheid maar o zo leuk!
Maar super taart hoor!  :Y

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

14

Re: Moestuintje

Voor een goede hoge taart, bak ik er gewoon twee............

15

Re: Moestuintje

Ik gebruik dus weer margerine en dan die van Bona, vertelde ze mij bij de I love cake winkel in Rotterdam. Ik heb nog niet veel geboetseerd dus kan je daar niet bij helpen.
Als ik een hoge taart wil dan bak ik er vaak ook twee en stapel ze op elkaar.

Groetjes Jojanneke

16

Re: Moestuintje

wat een geweldige taart!!!! echt super, hoe kom je erop?!
Ik gebruik voor botercreme(om af te smeren) een mengeling van 100gr boter, 100gr blue band en 200gr poedersuiker.. Als ik niet anders heb gebruik ik 200gr van of blue band of boter(ongezouten eigen merkAH). Dit gaat altijd goed eigenlijk. Als hij net uit de keolkast komt is ie vrij hard maar als je dan even wacht of met je mes wat roert wordt hij al snel smeerbaarder.

Wat boetseren betreft, heb het nu 2 keer gedaan met fondant omdat dat zo uitkwam.. wel tragantgom erdoor. Maar marsepein gaat volgens mij net zo goed
Als je wat over hebt kun je dat gewoon luchtdicht bewaren volgens mij (maar dat weet ik niet zeker)

de rest van de vragen kan ik niet beantwoorden, heb ik nog geen ervaring mee..

groetjes CIska

17

Re: Moestuintje

Ondanks je eigen kritische oog vind ik het een schattig tuintje!! Knap gedaan!!!

-  My therapist told me the way to achieve true inner peace is to finish what I start. So far today, I have finished 2 bags of M&M's and a chocolate cake. I feel better already -

18

Re: Moestuintje

Nou, ik vind het een prachtig tuintje geworden.
Prachtig heb je het gedaan.

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

19

Re: Moestuintje

Zo leuk al die friemelgroentetjes, jammer dat ze dwars door je tuintje rolden bij het vervoer! Waarvan heb je de aarde gemaakt, want ik kan me voorstellen dat het netjes op zijn plaats blijven van alles daardoor misschien ook nog wat bemoeilijkt werd, het is wel net echt! Keurig afgewerkte zijkant ook zo met dat hekje!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

20

Re: Moestuintje

Ik vind het een ontzettend leuke taart! Ziet er echt h

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

21

Re: Moestuintje

Ik vind het ook een mooi tuintje hoor enne zo te lezen is alles hieboven al gezegd qua tips!!

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

22

Re: Moestuintje

wat een prachtige moestuin geen onkruidje te zien!!! Super gedaan hoor!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

23

Re: Moestuintje

Oh men... wat een heerlijk opgeruimde moestuin!!!

Die groentes zijn geweldig!!!!!! Je hebt gelijk met je lat hoor, maar eh... hoog ligt ie al!!! :lol: ;)

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

24

Re: Moestuintje

Bedankt voor alle reacties en tips! Wat zou ik toch moeten zonder dit forum?.. :)

Banketbakkersroom kan dus ook als vulling worden gebruikt zonder botercreme en de botercreme van de webshop ook zonder de banketbakkersroom?
Is het voor de botercreme om alleen af te smeren ook nodig om 10 minuten te mixen?

Het gras heb ik met de knoflookpers gedaan (die al snel kapot ging) vond het lastig om het heel kort te doen en het blijft wel dik gras in verhouding met de rest.
Ik had het kleuren van de kokos dus niet moeten opgeven na 1 druppel kleurstof...
Maar ik heb vorige week de sugar shaper besteld, dus hoop het de volgende keer daar mee te kunnen doen!

De aarde heb ik gemaakt van biscuitjes en wat cacaopoeder, vastgemaakt met botercreme met cacao. Daar had ik de groenten natuurlijk ook mee vast kunnen maken bedenk ik nu...

Hoe ik op het idee kom? Ik ben h

25

Re: Moestuintje

Wat een leuke ,heb hem meteen opgeslagen voor mn man die een tuinfreak is
Je hekj kan je gewoon ook maken met fondant waar tyllose erdoor is en dan gewoon laten opdrogen aan de lucht (kan je enkele dagen op voorhand al doen) en je kan er niet doorkijken hoor!
En je marsepein opwarmen zou ik niet doen ,gaat die volgens mij plakken (wel wat meer spinazie eten ,haha?)