1

Onderwerp: bewaren van taart

Naar aanleiding van het berichtje van Mirjam heb ik ook nog een vraagje over het bewaren van een met fondant / marsepein bedekte taart. Hoe lang van te voren kan ik de taart al maken? Want het is nu vaak laatste moment werk. Ik weet niet precies hoe lang de taart houdbaar en lekker blijft. Als ik al eerder zou kunnen beginnen dan voorkomt dat een hoop stress de dag van te voren!!!

Gr Mandy

2

Re: bewaren van taart

Voor gisteren (=zondag) moest ik een taart afhebben, en daar ben ik woensdag mee begonnen. Toen heb ik de cakes gebakken, die gingen pas donderdag in de vriezer en vrijdag ben ik begonnen met bekleden. Ik had makkelijk nog een dag eerder kunnen beginnen, als ik het zo proefde!

Zeker als er eenmaal een laagje marsepein of fondant overheen zit, kun je nog wel een dagje eerder beginnen hoor!

Groetjes,
Marianne

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: bewaren van taart

hoi Marianne,

Maar als je de caken invriest, hoelang van te voren haal je ze er dan uit, zodat je ze goed kan bewerken??  Zet je de kant en klare taart dan uiteindelijk in de koelkast, of bewaar je deze afgedekt  op kamertemperatuur?

Gr Mandy

4

Re: bewaren van taart

Het ontdooit vrij snel, dus ik denk dat ik ze niet langer dan een half uurtje van te voren er uit haal, iets langer kan natuurlijk ook wel.
Kant en klaar zet ik hem dan zo koel mogelijk, afhankelijk van het weer is dat bij mij in de bijkeuken of badkamer ;) Soms ook wel in de koelkast, maar tenzij het warm is, is dat niet echt nodig.

Het afdekken doe ik buiten de koelkast met een taartdoos, maar als ik weet dat hij veilig staat (voor de katten bijvoorbeeld ;)) doe ik dat ook niet eens altijd.

groetjes,
Marianne

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Re: bewaren van taart

Ja, wat katten toch met taarten hebben?! Die van mij is er bij verjaardagen ook altijd als de kippen bij om even voor te snuffelen...
Zal wel een fijn luchtje zijn voor hen...

Is zo'n taartdoos wel hoog genoeg als je bv vlinders erop hebt zitten? Ik heb laatst nl mijn taart vervoert op een bord met een metalen vliegenhor erop (of hoe zo'n geval ook mag heten...) ZO'n boogje, weten jullie dan wat ik bedoel? Tegen de wind heb ik er ook nog een theedoek overheen gehangen....

Groet van Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

6

Re: bewaren van taart

Gelukkig heb ik dan geen katten, wel een hond, maar die taalt niet naar mijn taart?!?!
Gebruiken jullie dan ook slagroom in de vulling van de taart? Ik meestal wel, en volgens mij kan je dat niet echt lang buiten de koelkast bewaren...dus dan toch maar een plekje in de koelkast vrij maken helaas...

Nu ik dan toch bezig ben, hoe krijgen jullie die hoeken en zijkanten zo mooi strak? Bij mij scheuren de hoeken vaak en krijg ik de zijkanten niet echt mooi. Rol ik de fondant / marsepein misschien te dun? of kan het een andere oorzaak hebben???

groetjes Mandy

7

Re: bewaren van taart

Ik gebruik niet vaak slagroom omdat dit snel gaat lopen. Maar laatst had ik frambozen (uit de diepvries) met mascarpone gemengd en dat bleek ook iets te nat... Het kwam onder het fondant uit. Toen ik de echte taart ging maken dus de frambozen even uit laten lekken...

Wat betreft je vraag over het barsten bij de randen... Zo veel ervaring heb ik -nog- niet maar ik kan me voorstellen dat je fondant misschien al wat te lang buiten de verpakking lag? Bij mij merkte ik ook dat , als je het laat hangen over de taart, er makkelijk scheuren in kunnen komen door het gewicht. Ik moest snel werken(lees: snel de fondant tegen de taart aan wrijven) en heb overtallig fondant er snel vanaf gesneden. Met marsepein weet ik het niet, dat ga ik zeer binnenkort doen.

Misschien dat meer ervaren baksters je betere tips kunnen geven?

Groet van Karin

meer taarten zien? Kijk dan op www.mijnalbum.nl/Album=TMZVUMMI

8

Re: bewaren van taart

Hoi dames,

misschien nog een tip voor het vervoeren van hoge taarten. Als mijn taartdoos niet hoog genoeg is, knip ik aan twee kanten de zijkant van de deksel een centimeter of 2 in. Dat stukje vouw ik iets naar binnen en dan kan de deksel erop. Eventueel kunn je de deksel met een plakbandje vastzetten.


Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl